Vad tar sån tid när man flyttar med sitt bredband? (BBB)

Permalänk
Medlem

Vad tar sån tid när man flyttar med sitt bredband? (BBB)

Jag har precis(1/3) flyttat till min nya lya och flyttade ju givetvis med mig mitt bredband. Till min förvåning kommer det ett brev där det står att det ska ta mellan 2-5 VECKOR att flytta detta!! Givetvis så ringer jag upp och frågar vad det är som tar sån tid och får till svar att man måste koppla ur utrustningen på den gamla adressen och koppla in den på den nya!?? Vilken utrustning funderar jag på då? Nån som vet?

När jag ringer idag till BBB efter exakt två veckor så säger hon att dom ska koppla ner den gamla adressen idag! Härligt tänker man då blir det bredband till helgen... icke då, nu tar det "bara 10 dagar till men jag kan inte garantera det." Som om det inte var nog med det så har dom uppgraderat mitt 8mbit abonnemang till ett 24 vilket ju vore helt ok om det inte var så att jag även fick en bindningstid på 12 månader! Nu ska jag ju varken flytta eller säga upp abonnemanget så det spelar egentligen ingen roll men det är ju hyggligt att man får information om det.

Så min undran är denna:
Vad gör isp:n när dom flyttar ett abonnemang eller sätter dom bara en viss tid för att motivera kostnaden (495:-)??

Visa signatur

System: HP Pavillion

Permalänk
Medlem

Jag antar att du har ADSL. Då måste tekniker koppla om i din telestation eftersom tekniken kräver det. Du får betala 495kr eftersom Skanova tar ut 995kr för arbetet som BBB får betala. De förlorar alltså 500kr på att flytta ditt abonnemang.

Permalänk
Medlem

Hmmm I see... Varför kan inte kundsupporten förklara så bra för!? Tycker iofs 2-5 veckor är löjligt lång tid...

Visa signatur

System: HP Pavillion

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anderna
Hmmm I see... Varför kan inte kundsupporten förklara så bra för!? Tycker iofs 2-5 veckor är löjligt lång tid...

Troligtvis för att firstline-supporten helt enkelt inte är särskilt insatt. 2 veckor är annars expressfart för att flytta ett ADSL-abonnemang, om man vet hur många parter som är inblandade, med ledtid på flera ställen.

Permalänk

detta är magin med skanova desvärre...

snabbaste möjliga att flytta(om man varit ute i tid) är 2veckor...

om bbb har tid på sig så kan de lägga nedkopplingen på gamla adressen 2 veckor före flyttdatumet...(förutsatt att flytt är bekräftad etc) och sedan ta 2 veckor på sig för att koppla in gentemot nya adressen. Men det är förutsatt att skanova uppdaterat de register man använder för att se att telefonumret är anslutet till rätt telestation och avstånd...oj finns så många fallgropar...

skanova är lite fina och tillåter inte två pågående ordrar gentemot samma telefonummer... så man kan tyvärr inte lägga nedkoppling och uppkoppling samtidigt...l

skillnad blir det om man använder sig av hel ledning eller nytt telefonummer...

men tid tar det.

Visa signatur

P4 3.0ghz, 1GB pc3200, Abit Ic7-G mobo, 200gb maxtor SATA, Geforce 2gts :(, Aspire 520w, Skitskärm 17" suddig o jvlig ;)

Permalänk
Medlem

anderna:

ISP'erna rullar tummarna och håvar in flyttavgiften sen trycker de på den automagiska knappen så ditt magiska xDSL fungerar, vart du än befinner dig.

Skämt å sido.
För att flytta en förbindelse så måste man göra nedkoppling av förbindelsen på tidigare adress, skanova har ~2v handläggningstid för nedkoppling och ~2v handläggningstid för inkoppling, således blir det 3-5v i normala fall då handläggningstiden hos skanova kan variera. ISP'n får betala en viss summa till skanova för detta och därav faktureras slutkunden.

Löjligt lång tid? Ja, men ändå har det blivit avsevärt mycket bättre den senaste tiden.

Permalänk
Medlem

jaja ok men jag tror att BBB och övriga isp skulle tjäna på att förklara läget! Leder till lite mindre irritation! Tack för svaren iaf! Tur man har bredband på jobbet!

Visa signatur

System: HP Pavillion

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anderna
jaja ok men jag tror att BBB och övriga isp skulle tjäna på att förklara läget! Leder till lite mindre irritation! Tack för svaren iaf! Tur man har bredband på jobbet!

Gör ingen skillnad om man förklarar läget för kunden, de flesta är ändå pissed och inser inte att det inte är BBB som skickar ut en tekniker, eftersom det inte är vi som äger nätet utan Skanova som måste ta sin tumme ur röven och faktiskt jobba för brödfödan.

Visa signatur

"Don't worry about the world coming to an end today. It's already tomorrow in Australia." - Charles M Schultz

Permalänk
Medlem

men det var då ett jevla whine.
tror ni att det sitter en anställd per kund och väntar i x antal månader på att just den kunden ska flytta sitt abb så han kan betjänas i samma sekund?
det hela går väl helt enkelt ut på att skanova / bbb eller vem det nu är som skickar ut tekniker måste ha 100% beläggning på teknikerna för att det ska bli lönsamt, och då blir det helt enkelt väntetid.

Permalänk
Medlem

Re: Vad tar sån tid när man flyttar med sitt bredband? (BBB)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av anderna
Jag har precis(1/3) flyttat till min nya lya och flyttade ju givetvis med mig mitt bredband. Till min förvåning kommer det ett brev där det står att det ska ta mellan 2-5 VECKOR att flytta detta!! Givetvis så ringer jag upp och frågar vad det är som tar sån tid och får till svar att man måste koppla ur utrustningen på den gamla adressen och koppla in den på den nya!?? Vilken utrustning funderar jag på då? Nån som vet?

När jag ringer idag till BBB efter exakt två veckor så säger hon att dom ska koppla ner den gamla adressen idag! Härligt tänker man då blir det bredband till helgen... icke då, nu tar det "bara 10 dagar till men jag kan inte garantera det." Som om det inte var nog med det så har dom uppgraderat mitt 8mbit abonnemang till ett 24 vilket ju vore helt ok om det inte var så att jag även fick en bindningstid på 12 månader! Nu ska jag ju varken flytta eller säga upp abonnemanget så det spelar egentligen ingen roll men det är ju hyggligt att man får information om det.

Så min undran är denna:
Vad gör isp:n när dom flyttar ett abonnemang eller sätter dom bara en viss tid för att motivera kostnaden (495:-)??

funkade fint för mej när jag flyttade & det var mellan 2 olika telestationer både telefon & adsl funkade på lördagen presis som jag hade önskat. jag har telia telefon & adsl

det som skall göras är parsättning på en ledigt adsl port, porten skall driftsättas till önskat datum sedan skall en order skickas till företaget som har hand om bbb:s kk-kopplingar (eltel när det är bbb) dom drar kk-trådar mellan lic & s-kabel från s-kabel till primärpar. klart:)

Gör ingen skillnad om man förklarar läget för kunden, de flesta är ändå pissed och inser inte att det inte är BBB som skickar ut en tekniker, eftersom det inte är vi som äger nätet utan Skanova som måste ta sin tumme ur röven och faktiskt jobba för brödfödan.

mjo bbb är ju kända för att jobba livet ur sej, tycker bara dom skyller allt på skanova jag. bbb får väll skicka sina gubbar & koppla sina egna prylar vad jag vet.

Men det är förutsatt att skanova uppdaterat de register man använder för att se att telefonumret är anslutet till rätt telestation och avstånd...oj finns så många fallgropar...

skanovas nätregister uppdaterar sej övernatten så flyttar du i dag så är allt ändrat i nätregistret imorgon. avstånd är ju bara att mäta

Visa signatur

10100111001

Permalänk
Medlem

Du sa just det magiska ordet. du har Telia. Skanova = Dotterbolag till Telia = Snabbare åtgärdstider än andra operatörer. Detta är något PTS (post och telestyrelsen) har påtalat vid flera tillfällen men skanova är sneaky

Eftersom Skanova hanterar telenätet och således också ADSL nätet så går det bra mycket snabbare när man har Telia.

Och nej Skanovas register uppdateras inte över nätter enbart. Saker faller igenom även där då det finns kunder som får svar som att deras telefonummer saknas i TAD (skanovas register) även fast dom har bott där i veckor.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pa$torn
Du sa just det magiska ordet. du har Telia. Skanova = Dotterbolag till Telia = Snabbare åtgärdstider än andra operatörer. Detta är något PTS (post och telestyrelsen) har påtalat vid flera tillfällen men skanova är sneaky

Eftersom Skanova hanterar telenätet och således också ADSL nätet så går det bra mycket snabbare när man har Telia.

Och nej Skanovas register uppdateras inte över nätter enbart. Saker faller igenom även där då det finns kunder som får svar som att deras telefonummer saknas i TAD (skanovas register) även fast dom har bott där i veckor.

hur snabbt det blir åtgärdat lär väll bero på vad operatören betalar, man brukar ju få det man betalar för.
bbb får koppla in sina adsl kunder när dom vill bara det finns koppar att koppla det på är inte skanova som bestämmer det iom att det är bbb som äger sin adsl på telestationen.
jag har ALLDRIG varit med om att skanovasregister har tappatbort kunder.

Visa signatur

10100111001

Permalänk
Medlem

ja, man får ju heller inte glömma att en teletekniker helst inte åker ut till en station för att ändra en ända sak. eller rättare sagt skanova ser till att han får en fet lista som han ska fixa när han ändå är där. skulle bli många manstimmar om han skulle åka ut en gång för varje kund

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pa$torn
Du sa just det magiska ordet. du har Telia. Skanova = Dotterbolag till Telia = Snabbare åtgärdstider än andra operatörer. Detta är något PTS (post och telestyrelsen) har påtalat vid flera tillfällen men skanova är sneaky

Eftersom Skanova hanterar telenätet och således också ADSL nätet så går det bra mycket snabbare när man har Telia.

Och nej Skanovas register uppdateras inte över nätter enbart. Saker faller igenom även där då det finns kunder som får svar som att deras telefonummer saknas i TAD (skanovas register) även fast dom har bott där i veckor.

TAD Är inte skanovas register!
TAD är ett arbetssystem inget registersystem.

Skanovas nummerregister uppdateras varje natt, sen beror det på vilken intervall uppdatering operatörerna köper. Dom kan köpa varje dag, varje vecka, varje månad.

Om Skanovas nummerregister skulle "tappa" bort ett nummer, skulle ingen person i hela sverige ringa det numret, och det händer inte "titt som tätt"

Och det finns inget som hindrar B2 Bredband, eller vilken operatör som helst, att få igenom en order snabbare än 2-4 veckor eller vad dom nu säger. Återigen handlar det om vad dom betalar skanova.

Vissa verkar helt missa poängen med att det är "Skanova" som gör inkopplingarna, så är ej fallet. Utan ordern går till Skanova, Skanova lägger sen ut det på teknikerna.
Har då operatören inte valt någon särskild leveranstid så är det 2-4 Veckor. Och då är det ett mycket lägre pris för operatören (dom pengarna går till teknikerna inte till skanova)
Dom kan begära Snabborder (48h) men får betala därefter. Fortfarande, ej till Skanova, utan teknikerbolaget. Dom kan begära inom 1 vecka. Och betala ett lite högre pris (Återingen till tekniker bolaget, ej till skanova)

Så lägg inte hela skulden på Skanova, klaga på era snåla leverantörer

Permalänk
Medlem

Euhm.
Ja det stämmer att det är relacom/eltel etc som är ute och kopplar och härjar, och inte små gubbar det står skanova på.
Vid en inkoppling så kommer dock ordern till T från skanova, och ej ISP'n. T får inte koppla och härja på skanova/telia's sida på uppdrag från annan än skanova.
Javisst, det finns expressinkoppling, som går fort som attans. Dock kostade detta nästan 10 lax för 2år sedan (vet inte exakt vad det ligger på i dagsläget men så fasansfullt mycket billigare lär det inte vara idag)
Som du själv säkert förstår så är det inte speciellt kostandseffektivt att betala så mycket per kund för isp'n, då tar det många år innan kunden är lönsam..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cDk
Euhm.
Ja det stämmer att det är relacom/eltel etc som är ute och kopplar och härjar, och inte små gubbar det står skanova på.
Vid en inkoppling så kommer dock ordern till T från skanova, och ej ISP'n. T får inte koppla och härja på skanova/telia's sida på uppdrag från annan än skanova.
Javisst, det finns expressinkoppling, som går fort som attans. Dock kostade detta nästan 10 lax för 2år sedan (vet inte exakt vad det ligger på i dagsläget men så fasansfullt mycket billigare lär det inte vara idag)
Som du själv säkert förstår så är det inte speciellt kostandseffektivt att betala så mycket per kund för isp'n, då tar det många år innan kunden är lönsam..

Det är halverat idagsläget i alla fall!

Och, ja alla odrar går via Skanova, rakt ut till teknikerna.
Avtalet mellan Skanova <-> teknikerna är ett enda avtal, oavsett vilken operatören är.
Så att säga att inkopplingen går snabbare bara för att det är "telia" är en hel del fel. Eftersom ordern går direkt till Teknikern från skanova, och skanova måste betala till tekninkerna, oavsett vilket bolag som är operatören.

Permalänk
Medlem

VitoC jag tror du förstår att 5 lax inte heller det är ett alternativ. Även om det är hälften av vad det kostade för ett par år sedan.
En adel1000 kostar 150kr/kvartalet(??) dvs 600kr/året. På 12,5Månader så har en kund som betalar 400kr/mån betalat vad inkopplingen kostar. På det dryga året har alltså ISP'n enbart gått med förlust på kunden, 600kr för kopparaccesshyra +övrigt i form av kapacitet/el/stationshyra blablabalblablablablalblabla och allt vad det nu är.
Rent krasst så skulle det ta cirka 2år innan kunden är lönsam.
Den onda verkligheten är att ISP'er är vinstdrivande företag och inga välgörenhets organisationer.

And btw, försök inte måla ut skanova som något helgon. Det blir bara löjligt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cDk
VitoC jag tror du förstår att 5 lax inte heller det är ett alternativ. Även om det är hälften av vad det kostade för ett par år sedan.
En adel1000 kostar 150kr/kvartalet(??) dvs 600kr/året. På 12,5Månader så har en kund som betalar 400kr/mån betalat vad inkopplingen kostar. På det dryga året har alltså ISP'n enbart gått med förlust på kunden, 600kr för kopparaccesshyra +övrigt i form av kapacitet/el/stationshyra blablabalblablablablalblabla och allt vad det nu är.
Rent krasst så skulle det ta cirka 2år innan kunden är lönsam.
Den onda verkligheten är att ISP'er är vinstdrivande företag och inga välgörenhets organisationer.

And btw, försök inte måla ut skanova som något helgon. Det blir bara löjligt.

Jag försöker inte måla ut Skanova som ett helgon.

Och dom behöver inte ta express service, det finns som sagt ytterliggare ett alternativ.

<2 dagar
<2 veckor
2-4veckor

2-4 veckor, är då den i särklass billigaste varianten, som dom flesta leverantörer använder.
2 veckor är den telia oftast använder. Så ja, oftast går det snabbare att få sitt Telia ADSL inkopplat, men Telia får då betala en högre kostnad för det till skanova.

Visst, samma bolag, samma pengar, endast en förflytting utav pengarna. Men tekniker bolaget kommer att fakutera Skanova för 2 veckors service, Alltså mellan varianten.

Slutsats? Klaga på Skanova o Telia hur mycket ni vill, men att det går snabbare för Telia, är för att Telia oftast kör på "Mellan" varianten, och då får Skanova betala ett lite högre pris till Tekniker bolaget.

Samma regler gäller för alla bolag. Betalar dom för 2 veckor, så får dom det på 2 veckor.

Permalänk

Synd att det inte fungerar lika bra för alla, jag har telia 24mbit, flyttade i lördags och fick internet inkopplat idag (torsdag). Dom skickade hit en nisse som kollade upp allt, han hade tydligen hittat något fel på vägen men fixat det. Men jag påstår inte att dom alltid är bra, tog över en månad för dem att flytta bredbandet i somras...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jens
ja, man får ju heller inte glömma att en teletekniker helst inte åker ut till en station för att ändra en ända sak. eller rättare sagt skanova ser till att han får en fet lista som han ska fixa när han ändå är där. skulle bli många manstimmar om han skulle åka ut en gång för varje kund

skitsnack händer varje dag att det åks till en stn för en abonent. skiter väl skanova i om teknikern får åka för bara en kund

Visa signatur

10100111001

Permalänk

Re: Re: Vad tar sån tid när man flyttar med sitt bredband? (BBB)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZKYNET
funkade fint för mej när jag flyttade & det var mellan 2 olika telestationer både telefon & adsl funkade på lördagen presis som jag hade önskat. jag har telia telefon & adsl

det som skall göras är parsättning på en ledigt adsl port, porten skall driftsättas till önskat datum sedan skall en order skickas till företaget som har hand om bbb:s kk-kopplingar (eltel när det är bbb) dom drar kk-trådar mellan lic & s-kabel från s-kabel till primärpar. klart:)

Gör ingen skillnad om man förklarar läget för kunden, de flesta är ändå pissed och inser inte att det inte är BBB som skickar ut en tekniker, eftersom det inte är vi som äger nätet utan Skanova som måste ta sin tumme ur röven och faktiskt jobba för brödfödan.

mjo bbb är ju kända för att jobba livet ur sej, tycker bara dom skyller allt på skanova jag. bbb får väll skicka sina gubbar & koppla sina egna prylar vad jag vet.

Men det är förutsatt att skanova uppdaterat de register man använder för att se att telefonumret är anslutet till rätt telestation och avstånd...oj finns så många fallgropar...

skanovas nätregister uppdaterar sej övernatten så flyttar du i dag så är allt ändrat i nätregistret imorgon. avstånd är ju bara att mäta

tragiskt...

Visa signatur

P4 3.0ghz, 1GB pc3200, Abit Ic7-G mobo, 200gb maxtor SATA, Geforce 2gts :(, Aspire 520w, Skitskärm 17" suddig o jvlig ;)

Permalänk
Medlem

Till mig sa dom att det skulle ta 3-5 veckor. 1 dag senare var det inkopplat.
Även kundservice blev förvånade.

Permalänk
Medlem

Jag har flyttat med mitt Telia 2 gånger. Det tog ca 5 arbetsdagar båda gångerna.

Tog lika lång tid att få det installerat när jag skaffade det första gången också.

Telia är bra grejer. Betala lite extra. Få lite extra.

Permalänk
Medlem

Tråden har utökats ser jag! Jag pratade med BBB idag igen och fick till svar att "runt" den 4:e april kommer mitt internet att börja funka! Hade på fullt allvar gått fortare att beställa ett nytt abonnemang från en annan ISP.

Visa signatur

System: HP Pavillion

Permalänk
Medlem

Litet land, liten konkurrens, hävdar du det här i andra länder (i-länder) med några gånger större befolkning skulle de bara stå och gapa. Men det är sådant man får ta när man bor i ett litet land.

Visa signatur

P4 2.0 GHz@2.26 GHz | GF6600GT Core 500 MHz@580 MHz Mem 900 MHz@1135 MHz | 1 GB pc2700 <<Lite kuriosa bara: Ping eller mer korrekt latency är en storhet, ms är enheten. Spänning är också en storhet medan volt är enheten. Tänk vad skoj det skulle låta om du sa: "Hörru höj upp kilometer per timmen va!" (Brun hårig sjuk sköterska)>>