Permalänk

ubuntu på en duron1300mhz?

hejhej... någon som sitter på systemkrav och rekommenderade krav för Ubuntu? Tänkte köra som en htpc... dvd, musik och DCdator kommer den användas som...

Detta borde gå att kyla helt passivt eller (processorn allstå).

Visa signatur

!? Yall talking to me!?
Guess not...

Permalänk
Medlem

Jag kan säga dig att det kommer att flyta på jätte bra.

Visa signatur

8D

Permalänk
Medlem

från insidan av ubuntu-cd-fodralen:

For an Ubuntu desktop,
you should have a PC with at least
128 MB of RAM and 1.8 GB of disk space.
For a server, you should have at least 64 MB of RAM
and 350 MB of disk space. Your computer must also
be configured to boot from a CD to start the installation.

Visa signatur

ubuntu 16.04

Permalänk
Medlem

Beror sig lite på hur mycket minne den har också. Tror man ska ha minst 256mb ram för att det ska flyta någorlunda bra, men det funkar ju även med mindre.

Såvida du inte tänkt köra fluxbox eller liknande för då behövs inte lika mycket ram.

Visa signatur

Laptop: Zepto Znote 3215W | Intel C2D T7250 2.0ghz | 2GB ram | Intel X3100 GPU | 120 GB 5400rpm hdd | Intel 4965 AGN | 9-cell batteri
Kamera: Nikon D80 + batterigrepp | Nikkor AF-S DX 18-55mm 3.5-5.6G VR | Nikkor AF-S 70-300/4.5-5.6 G VR IF-ED | Nikkor AF 50mm 1.8D | Nikon SB-600 blixt

Permalänk
Medlem

Jag använder sällan mer än 256 mb i Ubuntu, så 256 är lungt. Iofs lär du köra nån htpc-mjukvara som drar en del, men mina siffror innefattar firefox med flera tabbar, gaim, xchat, musikpelare etc så det borde landa runt samma.

Permalänk
Medlem

Jag har Ubuntu på en P2 350 med 256 i RAM och det går helt okay, det känns inte super snabbt men helt okay och användbart för att skriva, surfa, IM och musik.

Permalänk
Medlem

Re: ubuntu på en duron1300mhz?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Northernlight
hejhej... någon som sitter på systemkrav och rekommenderade krav för Ubuntu? Tänkte köra som en htpc... dvd, musik och DCdator kommer den användas som...

Detta borde gå att kyla helt passivt eller (processorn allstå).

Att kyla en duron 1300 passivt är inget jag skulle göra iaf.

Visa signatur

Amiga 500, Vampire 500 V2
Pentax K-1, Ricoh GR III, Dji Mini 2

Permalänk
Medlem

Re: Re: ubuntu på en duron1300mhz?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av WalterEgo
Att kyla en duron 1300 passivt är inget jag skulle göra iaf.

De beror helt på vad man använder för passiv kylning. Dessutom kan man sänka vcoren rätt ordentligt på dem om ja minns rätt.

Permalänk
Medlem

Du ville köra DC på den. Det finns inga vettiga DC klienter till linux. Dock kan du köra torrents på den.

Visa signatur

DELL 20" 30" 20" PLP | Svorak.a5 | Kinesis Advantage Contoured <3 | Ergodox

Permalänk

aja... det sket sig vilket som... eller ja.... det blev en annan socketA istället... en xp2x00+...

Visa signatur

!? Yall talking to me!?
Guess not...