Permalänk
Hedersmedlem

Googles "no bullshit"-sökmotor attraherade väl en del besökare i början, men nu för tiden är det nog mest att det är ett inarbetat varumärke.

Yahoo är faktiskt ett rätt bra företag, de gör många Google-aktiga saker - släpper gratisframeworks och annat skoj.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Teetow
Jag tror inte det kommer hända så mycket förrän sökmotorerna blir mer kontext-medvetna - ett slags automatiserad Wikipedia, helt enkelt. Och det är en pipedream som vi nog inte kommer få se på väldigt länge.

Har du tittat på Podzinger? Det är en ganska intressant sökmotor som funnits ett litet tag nu, den går igenom och indexerar audio och video (podcasts än så länge), och låter en sedan att söka bland det. När du gör en sökning, säg att du söker efter t.ex. "pirate bay" - så kommer du att få fram vilka podcasts som har pratat om Pirate Bay, men du får också fram vad de har sagt för något, och genom att klicka på ett valfritt ord så börjar podsändningen att spelas upp från det ordet du klickade på. På så sätt så hittar man precis det man letar efter i en podcast utan att behöva spola fram och tillbaks.

Man får även med länkar till rss-filen osv om man skulle vilja prenumerera på aktuell podcast.

--> Det som är intressant med denna sökmotorn är att det är sökmotorn själv som crawlar massa podcasts (audio och video) och gör sedan om audio'n till sökbar text så att man kan "text-söka" mediafilerna.

.. Var det något åt detta hållet du menade med "mer kontext-medvetna"?

Testa gärna sökmotorn och se vad ni tycker:

http://www.podzinger.com

Förresten, när tror ni vi får se en sådan här sökning lokalt? Jag hade gärna velat att t.ex. Spotlight i Mac OS X indexerade mina ljud- och bild-filer likt Podzinger. Vad tror ni det är som gör att vi inte har sådan här sökning lokalt ännu? För processor-krävande att indexera, för hög felfrekvens?

Visa signatur

Microsoft Longhorn operating system is going to be Windows Vista. As in “a view into the distance” which surely refers to the prolonged development timeline of the OS

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av turbonallen
Har du tittat på Podzinger? Det är en ganska intressant sökmotor som funnits ett litet tag nu, den går igenom och indexerar audio och video (podcasts än så länge), och låter en sedan att söka bland det. När du gör en sökning, säg att du söker efter t.ex. "pirate bay" - så kommer du att få fram vilka podcasts som har pratat om Pirate Bay, men du får också fram vad de har sagt för något, och genom att klicka på ett valfritt ord så börjar podsändningen att spelas upp från det ordet du klickade på. På så sätt så hittar man precis det man letar efter i en podcast utan att behöva spola fram och tillbaks.

Man får även med länkar till rss-filen osv om man skulle vilja prenumerera på aktuell podcast.

--> Det som är intressant med denna sökmotorn är att det är sökmotorn själv som crawlar massa podcasts (audio och video) och gör sedan om audio'n till sökbar text så att man kan "text-söka" mediafilerna.

.. Var det något åt detta hållet du menade med "mer kontext-medvetna"?

Testa gärna sökmotorn och se vad ni tycker:

http://www.podzinger.com/images/logo_3306.gif

http://www.podzinger.com

Förresten, när tror ni vi får se en sådan här sökning lokalt? Jag hade gärna velat att t.ex. Spotlight i Mac OS X indexerade mina ljud- och bild-filer likt Podzinger. Vad tror ni det är som gör att vi inte har sådan här sökning lokalt ännu? För processor-krävande att indexera, för hög felfrekvens?

Cool sökmotor, helt i rätt riktining!

Permalänk
Medlem

Ingen som använder copernic's sökprogram?
väldigt bra den söker igenom flera sökmotorer samtidigt, man kan också såklart välja vilka sökmotorer/antalträffar/etc/etc

Bara ett tips

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Det är nog så att Googles hemsida är så simpel och söker ganska bra, det är nog därför den blivit så populär.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bombur
Det är nog så att Googles hemsida är så simpel och söker ganska bra, det är nog därför den blivit så populär.

Jag började använda den mest på grund av simpelheten, och snabbheten,(modem-tiden), sen har det suttit kvar.

Visa signatur
Permalänk

Jo, den är snabb.

Visa signatur

Neun und neunsich.

Permalänk
Medlem

live.com var ju effektiv i allafall... processoraktiviteten steg till ~50% bara av att scrolla runt lite.

Visa signatur

Min webbsida!
"Svenskarna är välväxta, kraftiga, smidiga, i stånd att uthärda det hårdaste arbete, svält och nöd.
De är födda krigare, fulla av stolthet..." - Voltarie

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bombur
Yahoo är ju iaf orginellt dom var före Google glöm inte det. Det var MSN search också! Altavisa också! Evreka också!
Äsch, jävla GoogleAss xD

Vem bryr sig om vem som var först, det är störst som gäller

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Roger
Ingen som använder copernic's sökprogram?
väldigt bra den söker igenom flera sökmotorer samtidigt, man kan också såklart välja vilka sökmotorer/antalträffar/etc/etc

Bara ett tips

Det finns alltså kvar? Jag använde det för 5-6 år sen eller så. Får la googla fram det : )

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bombur
Visst går det att bli bättre än Google men vilket programeringsspråk borde man skriva sökmotorn i?

Det enda jag vet är att google kör python för cgi : ) Står massa om det på pythons hemsida, python.org

//Erik

Visa signatur

That's nasty!

Permalänk
Medlem

Om jag inte hittar något med Google så brukar jag använda www.alltheweb.com den ska tydligen söka på ett annat sätt än Google så den hittar lite mer eller iaf andra sidor. Vet inte riktigt hur det funkar.

Permalänk
Medlem

google är en fluga, om ett par år kommer det vara någon annan sökmotor som är populär...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pago
google är en fluga, om ett par år kommer det vara någon annan sökmotor som är populär...

Okej. För att citera Tom Tucker i Family Guy: "And this i base on absolutly nothing".

Det passar väldigt bra här.

Visa signatur

That's nasty!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pago
google är en fluga, om ett par år kommer det vara någon annan sökmotor som är populär...

Nej, det är ingen fluga, det är... något annat.

Visa signatur

Neun und neunsich.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tynnhammar
Jag började använda den mest på grund av simpelheten, och snabbheten,(modem-tiden), sen har det suttit kvar.

Precis samma här.
Sen har det ju kommit till massa trevliga saker som gmail, google earth, video.google.com.

Visa signatur

Desktop|i5 3570k(@4,4GHz)|Asus P8Z77-V|AMD 6950|12GB RAM|Crucial BX500 480GB|Manjaro|
Laptop|Lenovo T440s|i7|8GB RAM|Debian Jessie|
Server|Fujitsu Primergy TX1310|G1820|8GB RAM|15TB|Unraid|
Ring, lånad mail

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av urr
när jag söker på internet så vill jag har 100% funktionallitet. inget annat.

Amen!

Visa signatur

Se hit: Letar speldator för 18,000:- och behöver din hjälp i denna tråden!
"Håll käften innan du uttalar dig" - Poka64

Permalänk

Haha, min kompis vill inte använda Google för "Dom censurerar för mycket för kinesiska användare". Han har råkat se denna
Så han är emot google för att dom är fega och allt sådant.

Han använder nu Altavista, för dom censurerar inte enligt han.
Fast ioförsig, jag tror det bara är Google som censureras i Kina

Visa signatur

Neun und neunsich.

Permalänk
Medlem

Haha så rätt, allt censureras fan i kina! Sjukt land.

Visa signatur

That's nasty!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av spissy
Haha så rätt, allt censureras fan i kina! Sjukt land.

Jo, men min kompis tror att Google är den enda sökmotorn som censurerar.

Visa signatur

Neun und neunsich.

Permalänk
Medlem

Nu vet jag inte villka motorer som har gått med på att censurera material på det viset, eller om Google också gör det (villket jag har för mig), men dessa företag bidrar till grov förtryck, och jag förstår inte riktigt att den debatten inte har blivit större.

Yahoo! är mig veterligen ett av företagen som vägrade censurera sin sökmotor, något de förtjänar eloge för.

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av s.c.s.i.

Yahoo! är mig veterligen ett av företagen som vägrade censurera sin sökmotor, något de förtjänar eloge för.

Jasså? Om man testar t.ex på http://homer.informatics.indiana.edu/censearchip/ och jämför Kina och USA och använder Yahoo så verkar dom också censurera.
Sök på Tiananmen och se själv.

Visa signatur

Neun und neunsich.

Permalänk
Medlem

Yahoo är iof inte så trevliga dom heller, tex http://www.rsf.org/article.php3?id_article=14884

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bombur
Det vet jag inte riktigt än, men om man på något sätt känner att det är roligt att söka i stället för ett måste så kan nog sökresultaten bli bättre också.

Måste bara citera detta meddelande, sökning är oftast ett måste, då du ska ta reda på något som du ej kan/vet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Perra82
Måste bara citera detta meddelande, sökning är oftast ett måste, då du ska ta reda på något som du ej kan/vet.

Det klart det är, man söker ju för vissa anledning. Men att förbättra user experience kan ju aldrig vara fel eller hur?