Problem med Bredbandsbolaget och en D-Link DI524.

Permalänk
Medlem

Problem med Bredbandsbolaget och en D-Link DI524.

Jag bytade bredbandsleverantör i dagarna. Tidigare hade jag Telia. Jag kopplades aldrig ned på det trådlösa och allt fungerade som det skulle!

Efter bytet till Bredbandsbolaget började problemen komma. Var 30:e minut eller liknande kopplar mitt Internet ned. Sen tio sekunder senare kopplar det upp igen. Jag tappar inte min uppkoppling mellan datorn och routern utan jag tappar uppkopplingen till Internet. Fruktansvärt irriterande när man ska skicka filer eller dylikt och det kopplar ned.

Jag har varit i kontakt med BBB och de skyller självklart på D-Link och D-Link skyller på BBB eftersom det fungerat perfekt med Telia tidigare. Nu står jag kvar som ett fån i mitten och undrar var fan det felar. För något är det!

Någon som vet hur jag kan lösa det här dilemmat? Det kopplar till och med ned när jag kör med sladd mellan routern och datorn.

BBB 24-mbit. Har larm och allt möjligt trams kopplat till telefonledningarna om det kan störa ut. ADSL-kontakten sitter givetvis på första uttaget och först i ledet. Och sen är det en D-Link DI524 med den nyaste firmwaren.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Skall väll inte skriva nu eftersom jag ligger i en liten konflikt med B2 ( http://www2.gunnard.se/viewtopic.php?p=2680#2680 ) och är rätt sur på dom men jag skriver ändå.

B2 har problem med sina ADSL kunder, mycket kan bero på att inför ny teknik som inte alltid är så stabil som den borde vara, plus att dom fick/har många kunder som "ville slippa telia" och dom verkar inte klara av detta.

Just detta att en utrustning som fungerar mot en leverantör (telia) inte fungera mot en annan (B2) kan tyda på att B2's utrustning inte riktigt följer standard och/eller är ostabil, min slutsats skulle vara att felet ligger i B2's utrustning och/eller i modemet och inte i D-Link burken.

Frågan är varför du bytte från Telia om det fungerade utan problem?

Visa signatur

Kriga mot min brute: http://gunnard.se.mybrute.com om du vågar :D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GunnarD
Frågan är varför du bytte från Telia om det fungerade utan problem? [/B]

För att Telia tog 100 kronor mer i månaden, hade bindningstid, betalning per kvartal och för att jag fick de två första månaderna gratis med BBB.

Men nu när det strular som det gör blir jag förbannad som fan!

Och i kundtjänsten ber de mig koppla av larm, telefon och allt annat trådlöst i hemmet då det kan störa ut deras urkassa modem. Det löser inget. Jag stänger inte av telefon och grejer varje gång jag ska surfa.

Permalänk
Medlem

En enkel fråga för att se om problemet ens rör dlink routern. Går linan upp och ner om du kör datorn direkt till modemet, utan routern inkopplad?
Om ja så har inte dlink routern något med saken att göra.
Om nej så jo då är dlinken en trolig felkälla.(att någonting har fungerat bra tidigare är ingen garanti för att det fungerar bra nu, allt som går sönder har någongång fungerat....)
Får man fråga vilken hastighet du hade på Telia och vilken hastighet du har på BBB? Om svaret är att du hade en lägre hastighet på telia och en högre på BBB så kan det vara värt att påpeka att högre hastighet gör länken känsligare för störningskällor. Det är trotts allt samma telefonledning du kör på fortfarande, och jag kan knappast hålla med om att BBB's utrustning skulle vara sämre än Telias.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cDk
En enkel fråga för att se om problemet ens rör dlink routern. Går linan upp och ner om du kör datorn direkt till modemet, utan routern inkopplad?
Om ja så har inte dlink routern något med saken att göra.
Om nej så jo då är dlinken en trolig felkälla.(att någonting har fungerat bra tidigare är ingen garanti för att det fungerar bra nu, allt som går sönder har någongång fungerat....)
Får man fråga vilken hastighet du hade på Telia och vilken hastighet du har på BBB? Om svaret är att du hade en lägre hastighet på telia och en högre på BBB så kan det vara värt att påpeka att högre hastighet gör länken känsligare för störningskällor. Det är trotts allt samma telefonledning du kör på fortfarande, och jag kan knappast hålla med om att BBB's utrustning skulle vara sämre än Telias.

Det kopplar ned även om jag kör direkt ifrån modemet. Kopplar ned även om jag drar ut all trådlös utrustning i hemmet. Förutom larmet. Pillar jag på det kommer väl Securitas springande.

Hade 8mbit med Telia innan och har 24mbit med BBB idag.

Ringde och klagade på dem för hundrade gången. Nu ändrade de något så nu får vi se om det fungerar...

Permalänk
Medlem

Du ser, då kan du helt utesluta dlinken.
förmodligen är det din länk som går upp och ner, detta kan bero på att din telefonledning är lite halvsunkig, iom att det är högre hastighet nu så blir länken som sagt känsligare, skulle bbb ställa den i 8Mbps så skulle det funka precis lika bra som med telia. Men givitvis vill du ha mer kräm, om vi ponerar att det inte är linan som är kass, så kan det vara tex ditt larm, telekablar, telejack etc som är felkällan. Är inte det problemet så är det din telefonledning som inte klarar av en viss hastighet, bbb får då prova att ställa ner din hastighet så att du får en stabil lina men ändå så hög hastighet som möjligt. i normala fall.

Permalänk
Medlem

du tappar alltså länken (WAN lampan)
du vet att BBB skickar ut tekniker va?
be dom skicka ut en, är det fel hos dej kan det bli en å annan krona att betala, men är det BBBs fel är det gratis för dej,

vart att sattsa på kanske?