Seagate slutför köpet av Maxtor

Permalänk
Melding Plague

Seagate slutför köpet av Maxtor

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem
Permalänk

känns som om alla företag blir uppköpta lr går i konkurs... slutar väll snart med att vi har ett gigantiskt ms som äger allt och alla, samt har total makt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AntiAnti.V
känns som om alla företag blir uppköpta lr går i konkurs... slutar väll snart med att vi har ett gigantiskt ms som äger allt och alla, samt har total makt

Umbrella corporation here we come

Permalänk
Avstängd

Menas det med att seagatediskarna kommer bli lika kassa som maxtor nu eller att maxtor kommer bli lika bra som seagate eller kommer fortfarande seagate va bra och maxtor kassa?

Visa signatur

Fel forum!
Word

Permalänk
Medlem

hehejaa det kan du nog lista ut själv

Permalänk
Medlem

förjävligt, priserna kommer ju påverkas negativt av detta...

Visa signatur

4790K@4.5ghz, 16GB DDR3, GTX 1060 6GB.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hehejaa
Menas det med att seagatediskarna kommer bli lika kassa som maxtor nu eller att maxtor kommer bli lika bra som seagate eller kommer fortfarande seagate va bra och maxtor kassa?

Nej tvärtom seagate kommer fortfarande vara kassa men maxtor bra.
Nämen seriöst på vilket sätt skulle maxtor diskar vara kassa?
Har haft mina två 160GB Diamondmax9 nu sen 2003(om jag minns rätt) och aldrig haft några som helst problem.
Upplever dom som tysta och snabba.

Visa signatur

[Core 2 Duo E6700][Asus P5B iP965][4GB PC6400][POV8800GTS 640MB][Thermaltake Soprano DX][Tagan 580W Easy connect]

Permalänk
Medlem

Maxtor tyst? umm är inte kännetecknet för Maxtor att dom aldrig är tysta?

anyway, är lite av ett Seagate och WD fanboy så tyckerpersonligen det är synd att Maxtor kommer in i bilden på det visset.

ska bli intressant och se Seagate+Maxtor's nya produkter och se om dom har kombinerat känneteknen eller om dom tar sig i kragen och bara tar det positiva från var och en.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
Umbrella corporation here we come

så kommer det säkert bli...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr Gargamel
Nej tvärtom seagate kommer fortfarande vara kassa men maxtor bra.
Nämen seriöst på vilket sätt skulle maxtor diskar vara kassa?
Har haft mina två 160GB Diamondmax9 nu sen 2003(om jag minns rätt) och aldrig haft några som helst problem.
Upplever dom som tysta och snabba.

håller med det är inget fel på maxtor jag har 10st och det har inte varit något fel på dom

Visa signatur

Lian Li PC-343B | Enermax Platimax 1700W | ROG Strix X570-E Gaming | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright Silver Arrow | G.Skill Trident Z RGB 32GB 3200MHz | RTX 3080 Ti FE | WD_BLACK SN850X NVMe SSD 1TB | Plus en bunt mekaniska diskar :P

Permalänk
Medlem

Förhoppningsvis hjälper de varandra att förbättras?

Permalänk
Medlem

Maxtor är billigt, snabbt och prisvärt...
...eller också så är
Maxtor billigt skräp som pajar direkt.

Beror på vad man prioriterar.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av akius
Maxtor är billigt, snabbt och prisvärt...
...eller också så är
Maxtor billigt skräp som pajar direkt.

Beror på vad man prioriterar.

Alltså ni som klagar på maxtor, är det av egna erfarenheter eller är det lösa rykten på nätet?
Ingen av mina maxtor diskar eller någon som jag känner har haft några problem däremot har jag haft en Ibm hdd som inte var nån höjdare då den lät som ett rivjärn.
Kan även säga att mina hdd:s har använts rätt flitigt under dessa 3 år.
Även haft en maxtor disk på min gamla 450Mhz som jag hade för flera år sen och mig veterligen fungerar den hdd:n än.

Visa signatur

[Core 2 Duo E6700][Asus P5B iP965][4GB PC6400][POV8800GTS 640MB][Thermaltake Soprano DX][Tagan 580W Easy connect]

Permalänk
Medlem

Min egna erfarenhet av Maxtor är att av alla mina diskar (ca 15-20st) så har bara
Maxtordiskar lagt av. En 200GB och en 30GB. De märken jag har erfarenhet av är
Maxtor, Western Digital och Seagate. Två av WD diskarna har gått näst intill
konstant i fem till sex år. Resten (även några Maxtordiskar) har också gått så gott
som 24/7 i två till fyra år. Båda diskarna som dog var mindre än 6 månader gamla.
30GB disken var ca två månader och den var bara igång några timmar om dagen.

Permalänk
Medlem

jag har 2 st WD 250GB diskar som ena viner som bara den och den andra har strejkat totalt. Men mina seagates har funkat felfritt. Att säga att ett hårddisk märke strejkar mer än ett annat är fel att säga om man nu inte testar 1000 hårddiskar av varje. Alla hårddisk märken har hårdiskar som går sönder. Om man tittar på statistik så är igentligen inget fabrikat bättre än ett annat.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sunnis
Om man tittar på statistik så är igentligen inget fabrikat bättre än ett annat.

Problemet är att det inte finns någon statistik som är pålitlig för detta, förutom den som hårddisktillverkarna har men de lämnar ju inte ut den.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr Gargamel
Alltså ni som klagar på maxtor, är det av egna erfarenheter eller är det lösa rykten på nätet?
Ingen av mina maxtor diskar eller någon som jag känner har haft några problem däremot har jag haft en Ibm hdd som inte var nån höjdare då den lät som ett rivjärn.
Kan även säga att mina hdd:s har använts rätt flitigt under dessa 3 år.
Även haft en maxtor disk på min gamla 450Mhz som jag hade för flera år sen och mig veterligen fungerar den hdd:n än.

Då jag har en server hemma och håller på med laglig transfer ( flera tb om månaden ) har alla mina maxtor diskar ( 7 st 200gb ) dött efter några månader medan resten som är seagate har arbetat 24/7 där den äldsta är 6år gammal. Sen det roliga är att när andra som har servers och flyttar ganska stora mängder av data säger att deras hd har dött, så är det mest maxtor och wd och ibland samsung / seagate som har pajat.

Edit : Säger inte att matrox är dåliga, men jag har haft onormalt disk failure med de samt det som jag har hört / folk sagt.

Permalänk
Medlem

Det finns statestik som är bättre än sin egen erfarenhet iallafall, kolla på www.storagereview.com och deras reliebility survey.

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem

Vad hette Maxtor innan dom bytte namn?

Jag har hört att dom hette Quantum...

Hur var kvaliten på den tiden ni som minns?!

Själv har jag en 60gb Maxtor som ville somna in för ett tag sen.

Permalänk
Medlem

Mina uttalanden är baserade på min egen erfarenhet av diskarna, samt min erfarenhet som säljare i en datorbutik, där jag även tar emot service-ärenden. Alla där jag jobbar är överens om att Seagate är pålitligast.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Goffy
Vad hette Maxtor innan dom bytte namn?

Jag har hört att dom hette Quantum...

Hur var kvaliten på den tiden ni som minns?!

Själv har jag en 60gb Maxtor som ville somna in för ett tag sen.

Nope Quantum var ett fristående företag som köptes upp av Maxtor. Kan nämna som kuriosa att jag har ägt en av Quantums diskar i Bigfootserien och för er som var med då så var den 5.25" och inte som idag 3.5" så inga monteringsjärn behövdes iaf som nu om man vill sätta en disk i 5.25"platsen.

Permalänk
Medlem

Ibm har jag haft en hel flock av och nästan samtliga har rasat förr eller senare.. (det vanliga klick ljudet)

Maxtor hade jag sen som fungerade bra ett tag.
3st diamondmax 9 (varav 1 rasade)
samt 2st diamondmax 10 (funkar bra ännu)

felet på en av diamond max 9 diskarna var firmware fel på disken så att den tappade innehållet på disken efter ett tag. Samt diamondmax 10 har börjat föra nått missljud men inga skrivfel eller nått.

Sen seagate har ja bara varit med om 1 som beter sig lite skumt. Den tappar mbr (har testat den med nyformatering och ominst av os med samma fenomen. En ny disk löste dock problemet)

Samsung verkar dock vara ett bra och pålitligt märke numera trots priset. Har testat ex antal samsung diskar än sålänge och dom tuffar på utan några som helst missljud eller diskfel.

Western Digital har jag bara haft 2st av och inte under en längre period men dom funkade bra. Blev lite varma bara.

Samsung FTW

olircEn sådan du menar kanske?

Permalänk
Medlem

Inge fel på maxtor. Min höll tills jag råkade kicka till den.

Visa signatur

Varför får inte rika bli rikare? Varför är det så farligt att va rasist? Vad är vitsen med att ha minst en särskrivning per mening? Hur kan man med att ge sig själv ett oseriöst intryck genom att skriva dåligt? 100% av alla mac-ägare kan inte ha fel.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olirc
Nope Quantum var ett fristående företag som köptes upp av Maxtor. Kan nämna som kuriosa att jag har ägt en av Quantums diskar i Bigfootserien och för er som var med då så var den 5.25" och inte som idag 3.5" så inga monteringsjärn behövdes iaf som nu om man vill sätta en disk i 5.25"platsen.

Hahaha jag sitter med en Quantum bigfoot 8gb som systemdisk vid detta tillfälle ,mina hårddiskar gick sönder p.g.a en felkopplad s-ata strömsladd så jag köpte en MAXTOR hårddisk av min kompis som hade suttit i en shuttle i c:a 1½ år för han tyckte den va slö och högljudd, och den rasade efter c:a 2 veckor så ja kör med bigfooten.

Sen min kompis har haft 2 maxtor 160gb hårddiskar och båda dom har dött, därför kör jag inte med maxtor och därför säger jag att dom är kassa!

Visa signatur

Fel forum!
Word

Permalänk
Inaktiv

Jag har två Maxtor-diskar nu, en PATA och en SATA
PATA:n har hållit i ett par år nu utan problem
SATA:n är den tystaste disken jag har ägt iaf.

Förra disken jag hade rasade (IBM)

Permalänk
Medlem

Alla min 6 maxtor diskar funkar bättre än min seagate disk. Äldsta disken(diskarna) är mina 4x250gb maxtor som köptes förra året i Juli, seagaten köptes vid jul, den håller på o låter och trilskas Sen har jag 2st maxtor 200gb dom funkar också prima. Datorn står på 24/7.

Visa signatur

Asus P5W DH Deluxe | Conroe E6600 | 2GB Corsair PC6400 CL5 | XFX 7900GT 470M | Cooltek CT600 | 250GB+2x400GB Samsung SATA | Samsung SATA DVD Brännare |

Permalänk

Jag äger 17 diskar, 4 Western digital, 12 Seagate och 1 Maxtor. Jag har bara haft problem med en disk. Sammanträffande? Knappast.

Permalänk
Discokungen

Jag har 10 maxtors och inga har kapsejsat. Har iofs tre Raptors också men de låter så jävla mycket =/

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk

har haft 2 maxtor 2 äldra quantum och några ibm och några seagate och 1 wd ..

kan säga att wd dog efter 1 år.. var bara igång några timmar om dan kanppt det.. bägge maxtor diskarna hackade med läsarmen så de hängde datorn ut med de och sålde till en kompis för 20 kr ... bägge quantum lever än i dag och de är lätt över 10 år. ibm diskarna fungerar än i dag haft de 6 år typ.. dock viner den ena sen så mina seagate är så tycksta i gämmförelse mot andra diskar och prisvärda och bra garanti 5 år...

kommer köra seagate och äldre quantum om jag får tag i de.. dock så när jag köper ny hdd så blir de en till seagate..

dock hoppas inte pris eller kvalite ändras...

länge leve seagate..

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Alltså ni som har problem har ni någon kylning på era diskar eller vad rör det sig om? Har inga problem med mina maxtor från 2003...

Visa signatur

4790K@4.5ghz, 16GB DDR3, GTX 1060 6GB.