Permalänk

Socket AM2

Hej, undrar lite saker om Socket AM2.
Har hört att AM2 ska stöjda drm och jag undra hur det kommer fungerar?
AM2 stödjer ju DDR2 800/ 667/ 533 och jag undra vilket ni rekommenderar att skaffa om man ska skaffa Socket AM2? DDR2 800 är ju bäst men hur stor prestanda skillnad är det mellan dom olika? är det värt att köpa det dyraste alltså DDR2 800?

Permalänk
Medlem

AM2 stödjer drm ja, fast det är så vit jag vet avstängdt som default i bios.

Angående minnet så är DDR2 800 som rekommenderas för att få den där prestandaboosten, fast de modulärna med låga latenser är sjukt överprisade och kostar lika mycker som processorn

Permalänk

Jasså så man kan alltså stänga och på dmi i bioset så bra.
latenser? menar du CAS för såg att dom minnena som klarade låg CAS t.ex. 3 var väldigt dyra.

Permalänk
Medlem

Varför har DDR2 så höga latenser och spelar latenserna större roll för DDR2 än DDR1??

Priset, Är dom dyra att tillverka??

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Avstängd

Tror ni dom kommer gå ner i pris?

Permalänk

jag lånar denhär tråden lite för en annan fråga angående AM2..

processorfläktar som funkar på socket 939, funkar dom "automatiskt" till AM2, eller måste det vara nya flänsar speciellt för am2 ?

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MatrimVidz
jag lånar denhär tråden lite för en annan fråga angående AM2..

processorfläktar som funkar på socket 939, funkar dom "automatiskt" till AM2, eller måste det vara nya flänsar speciellt för am2 ?

Som jag har fattat det (inte 100% säker) så passar alla 939-kylare som skruvas fast på moderkortet. Tror AMD bytt den vanliga fästanordningen.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk

Passar på att fråga... Jag hittade ett DDR2 533mhz minne som går på cl 2.5, skulle det vara snabbare än ett 800mhz minne som går i cl 5?

Om man tänker på latens skillnaden mot mhz skillnaden borde minnet på 533mhz gå snabbare.
Correct me if I'm wrong