Permalänk

Nvidia Quadro FX

Hej, är det någon som vet vad Nvidia Quadro FX grafikkorten är till för? Jag har sett ett sånt för 22 k. Fattar inte hur dom kan vara så dyra och jag aldrig hört någon prata om dom.

Permalänk
Avstängd

Avancerad 2D, 3D, Cad och Cam program.

Visa signatur

Fractal Design Arc Mini. Fractal Design Newton R2 650W. Intel Core i5-2500. Intel Liquid Cooling Solution RTS2011LC. ASUS P8H77-M Pro. 8GB Samsung PC3-10600. ASUS GTX 560 Ti 448-cores DirectCU II 1280MB. 1 St Samsung 830 Series 128GB. 1 st Samsung SpinPoint F1 500GB. 1 st Samsung EcoGreen F4 2TB. Samsung SH-123. ASUS VH238T. SteelSeries Ikari Optical. SteelSeries QcK Mini. SteelSeries G6v2. SteelSeries 4H. Edifier E3300.

Permalänk

jag har sett sånna kort förut och funderat lite.. går sådana kort att använda även till vanligt bruk, dvs windows och spel?

Visa signatur

Acer Predator XB271HU | Asus Z490-F | i5 10600K | 16GB RAM | Asus RTX2070 Super | Samsung 970 Evo Plus 500Gb | WD Blue SN550 1Tb | EVGA Supernova G2 750W | Windows 10 Home
Ljud: Musical Fidelity X-Can v8 + Sennheiser HD650
Citera om du svarar på nåt jag skrivit så jag hittar tillbaka!

Permalänk
Hedersmedlem

De går att använda till spel, men pris/prestanda är ganska skabbigt.

Det finns i princip två typer av professionella CAD-kort. De billigare, som använder sig av samma gpu:er som spelkorten, men med annan firmware och skräddarsydda drivrutiner, och de kort som är utvecklade enbart för professionell 3D.

De billigare korten är i princip vanliga kort med firmware och drivrutiner anpassade för varje enskilt CAD-program. Ibland kan man flasha om korten fram och tillbaka, men utan någon större vinst. Det man betalar för är det specifika mjukvarustödet.

De tunga korten är en nisch helt för sig. Här handlar det inte om att bara rendera lite smidiga previews eller snabba upp interfacet. Dessa kort tar över geometriberäkningarna från CPU, och är utrustade med gigantiska flyttalsprocessorer med hög precision, 64-128 bitar, mot de 8-32 som spelkorten använder. Man ska inte låta lura sig av att de ofta inte har mer minne än de dyraste spelkorten, idag typiskt 512 MB. Nästan allt minne på spelkorten är dedikerat texturminne, medan proffskorten lagrar och bearbetar stora geometriska modeller. Man kan säga att de är integrerade renderings- och fysikkort.

Enklare kort används för att avlasta CPU vid arbete i CAD-program, och modellen ligger då fortfarande i huvudminne och transformeras av CPU. De tyngre korten används till visualisering och onlinerendering av stora modeller.

För riktigt tunga uppgifter använder man dock fortfarande dedikerade grafikarbetsstationer och visualiseringsservrar från t ex Sun och SGI. SGI är fortfarande suveräna på de mest extrema uppgifterna, med stöd för 128 processorer och flera grafikkort (ett grafikkort i dessa sammanhang är en bladserver på 300 kilo).

Visa signatur

Religion och vidskepelse är smittsamma psykiska sjukdomar, den biologiska motsvarigheten till datorvirus.
"-Pappa, pappa, idag firade vi födelsedag och hela dagis fick gå på McDonalds. - Vems födelsedag då? - En farbror som hette Lenin."

Permalänk

Okej, tack för alla svar.