Kan inte ta bort mappen

Permalänk

Kan inte ta bort mappen

Har i några månader nu brottats med ett litet problem.
Jag har en tom mapp som ej går att ta bort. Jag får felmeddelandet:

Det går inte att ta bort fil. Det går inte att läsa från källfilen eller källdisken.

Gör ju egentligen inget att den ligger där. den tar ju inte upp någon plats. Men den är ändå lite irriterande då den har ett väldigt knasigt namn.

Har kollat disken med scandisk, och har försökt i felsäkert läge. Men inget fungerar. De går inte heller att döpa om mappen.

Fins det något geni här som har någon fler idé om vad som kan fungera?

Vore tacksam för svar.

Edit:
Jag kan öppna mappen i Win och skapa och ta bort filer i mappen. Men att ta bort den, de funkar inte.

Edit 2:
Om jag kopierar och klistrar in något i den "trasiga" mappen. så år det bra. men då skapas en ny tom likadan mapp med exakt samma namn istället? Och den första går ändå inte att ta bort. men den nya som skapas går att ta bort.
Nu förstår jag snart ingenting :S

Mvh //Micko

Visa signatur

(1) XP-M 2400 @ (11.5*235 @ 1.92v) DFI Lanparty NFII Ultra B Hercules 9700Pro Watercooled =)

Permalänk
Medlem

Har du provat med detta >> verktyg ?

Visa signatur

6 X Apple MacBook Pro 16" M3 Max chip M3 Max / 16.2" / 3456 x 2234 / 1 TB / 16-kärnor / 48 GB / Apple M3 Max 40-core / Silver / Space black

Permalänk

Nej. Testar nu återkommer med svar.

Edit:

Fungerade inte. Win säger ju bara "kan inte läsa från källfilen eller källdisken.

Det är ingen mapp som används av något annat program

Visa signatur

(1) XP-M 2400 @ (11.5*235 @ 1.92v) DFI Lanparty NFII Ultra B Hercules 9700Pro Watercooled =)

Permalänk
Medlem

Provar igen under felsäkert läge.

Visa signatur

6 X Apple MacBook Pro 16" M3 Max chip M3 Max / 16.2" / 3456 x 2234 / 1 TB / 16-kärnor / 48 GB / Apple M3 Max 40-core / Silver / Space black

Permalänk

Har redan provat i felsäkert läge

Edit:
Körde chkdsk i en dospromt nyss. har tydligen 32kb i skadade sektorer?
Så antagligen ligger mappen där. Men det måste väl gå att ta bort den ändå? eller är det bara formatering som gäller?

Visa signatur

(1) XP-M 2400 @ (11.5*235 @ 1.92v) DFI Lanparty NFII Ultra B Hercules 9700Pro Watercooled =)

Permalänk
Medlem

Flytta över det du kan och vill och sedan utför en formatering på den partition.
Därefter så kan jag garantera att filen är borta

Visa signatur

6 X Apple MacBook Pro 16" M3 Max chip M3 Max / 16.2" / 3456 x 2234 / 1 TB / 16-kärnor / 48 GB / Apple M3 Max 40-core / Silver / Space black

Permalänk
Medlem

Hej extremespeedy

Om du vill så kan vi göra ett försök med att få bort den (kan inte garantera att det lyckas).

Kopiera in hela sökvägen hit till din tråd.
Exempel: C:\program\ och vad nu mappen heter

MVH/Malou

Permalänk

Hm. ja efter en formatering så ä de ju klart att den försvinner.
Men det är just det jag vill undvika. partitionen är på ca 230Gb.

Har iofs fler diskar men vet inte om de fins tillräckligt ledigt utrymme.

Men efterssom chkdsk hittar skadade sektorer så kanske en formatering inte är det bästa?
De skadade sektorerna kommer väl ändå att vara skadade?

Fins det något annat program förutom chkdsk/scandisk som ev kan laga fel på disken?

Har provat båda men ingen av dom verkar kunna laga nått. de säger bara att det är 32 kb i trasiga sektorer. inte mycket kanske. men de räcker ju för att trasa sönder en mapp.

Malou ->
Hm skriva sökvägen här? hur skulle ni kunna hjälpa mig av det?

Visa signatur

(1) XP-M 2400 @ (11.5*235 @ 1.92v) DFI Lanparty NFII Ultra B Hercules 9700Pro Watercooled =)

Permalänk
Medlem

Hej extremespeedy

Citat:

Malou ->
Hm skriva sökvägen här? hur skulle ni kunna hjälpa mig av det?

Jag tänkte använda ett verktyg som heter KillBox, förhoppningsvis så kan den hjälpa (men kan som sagt inte garantera).
Därav anledningen till att jag behöver hela sökvägen till den mapp det gäller.

Exempelvis om nu mappen ligger i programmappen eller Windowsmappen eller var du har den någonstans.
C:\program\ mappens namn
eller
C:\Windows\ mappens namn
eller om den rentav ligger någon annanstans.
Men det måste vara den exakta/rätta sökvägen (mycket viktigt).

Men du avgör och bestämmer själv huruvida du vill göra

MVH/Malou

Nu är det natt och dags att sova

Permalänk

OK
Läste lite snabbt om Killbox.
Det verkar vara anpassat för att ta bort filer, inte hela mappar. men det kanske går.

Killbox var ju freeware. så ja ska testa med det idag när ja kommer hem från jobbet.

Visa signatur

(1) XP-M 2400 @ (11.5*235 @ 1.92v) DFI Lanparty NFII Ultra B Hercules 9700Pro Watercooled =)

Permalänk
Medlem

God morgon extremespeedy!

Citat:

OK
Läste lite snabbt om Killbox.
Det verkar vara anpassat för att ta bort filer, inte hela mappar. men det kanske går.

Den skall kunna ta bort även hela mappar.

Citat:

Killbox var ju freeware. så ja ska testa med det idag när ja kommer hem från jobbet.

Den är gratis.
Den skall användas med stor försiktighet. Skriv in sökvägen hit till din tråd så skriver jag ut en procedur till dig hur du skall gå tillväga.

MVH/Malou