ZA hänger processorn på 50% vid multiplayer spel, samt CPU fläkten övervarvar?

Permalänk
Inaktiv

ZA hänger processorn på 50% vid multiplayer spel, samt CPU fläkten övervarvar?

Skaffade nyligen WOW.
Första gången jag började spela så märkte jag att processorfläkten ven otroligt mycket högre än vad jag var van vid, så jag gick ur spelet och startade AsusProbe för att kunna se vad som hände, efter att ha spelat nån halvtimme igen kollade jag hur det såg ut i AsusProben, stock kylaren hade legat på nästan 5000RPM!

Nån som vill törs sig på en gissning vad det är som händer med fläkten? Jag har Qfan (visst heter Asus "smarta" fläktreglering så?) påslaget med idle på 70 eller 80%. Men den ska väl inte övervarva fläkten? Standard max för fläkten ligger ju på 3500rpm

Kollade sedan hur saker o ting såg ut i aktivitets hanteraren eftersom processorfläkten fortsatte att vina på 4500-5000rpm efter jag stängt av spelet, där låg svchost.exe (som tillhör ZoneaZlarm brandväggen) och hade käkat i sig en hel del med minne (minns inte mhur mycket men det var väldigt mycker mer än vad jag är van vid) och hängde processorn på 50%.

När jag avslutade processen manuellt lugnade fläkten o processorn ned sig och idlade.

Nån som har den blekaste susning vad det är som händer med burken min?

Asus p5p800SE
Pentium D 805 2,66@2,8 med boxade kylaren.
Kingston ValueR 2*512 Dualchannel

WinXP Pro
Zonealarm Security Suite 6.5

Välkylt chassie med 3 fläktar in och 2 ut, rumstemp kring 25

Permalänk
Medlem

Zonealarm i ett nötskal som alla andra åren men andra sidan vad kan man kräva av gratisväggar?
Kan vart tillfälligt och klart belastar du CPU med 50% klart att fläkten varvar.

Visa signatur

iMac 27" 5K - i5 3.5Ghz - Radeon Pro 575 - 8GB
Corsair Crystal 460X RGB|Intel Core i7-8086K Limited Edition|Corsair Hydro Series H100i v2|MSI Z370 Gaming Pro Carbon|Ballistix Sport LT DDR4 16GB|Samsung PM981 SSD 512GB M.2 PCIe SSD|ASUS GeForce GTX 1080 Ti Turbo|

Permalänk
Inaktiv

Urgammal tråd och burken är utbytt 2 gånger samt extern brandvägg körs numer.

Grejen var den att processorfläkten varvade enligt ASUSprobe strax över 4500varv, och det finns inget normalt med det alls, visst den kan felvisa en del, men det lät alltså så jäkla illa att jag tog av mig hörlurarna för att något lät konstigt, så det kan mycket väl ha stämt.

Jag nyttjade inte gratisväggen heller, suiten kostade mig ett par hundra per år så lite sur blir man när man betelar för skräp. Det var synd, Suiten var riktigt bra, brandväggen var likaså bra....... Så länge man höll sig borta från MMPG