Permalänk
Medlem

placering av shroud(s)

Hejsan, vettefan om det är rätt ställe att skriva men det är bara en snabb fråga
så..

Har kollat runt lite och kommit fram till att man bör fiksa shrouds till radiatorn men en sak förstår jag inte riktigt:

som jag förstått det ska man ha en shroud på den sidan av radiatorn som fläktarna "trycker in" luften och inte ha det på den sidan som fläktarna "suger ut" luften. Men man använder en shroud för att bla minska sk "blindspots" varför inte ha en shroud på båda sidorna då ? (utgår ifrån att jag har fläktar som trycker in på ena sidan och suger ut på andra sidan)

rätta mig gärna om jag har fel

P.S. skapade en ny tråd eftersom det knappt finns någon info om hur man ska placera shrouds här på swec.

mvh Addera

Permalänk
Medlem

om jag uppfattat det hela rätt så är en shroud en distans mellan radiator och fläkt. detta för att skapa som en luft bubbla som trycker in jämnt med luft i hela radiatorn. därför behövs nog bara en shroud mellan fläktarna som blåser in och radiatorn.

hittade även denna länk om shrouds http://wiki.extremeoverclocking.com/wiki/Water_Cooling#Shroud...

Visa signatur

vill du verkligen veta så fråga!

Permalänk
Medlem

ahh okey, makes sense ^^ tack så mycket då

Permalänk
Medlem

Två bilder som visar hur det ser ut med två shrouds på en radiator..
Jag skulle vilja påstå att du får bättre prestanda med två shrouds men vasrsin fläkt på en vad du skulle få utan shrouds..

Visa signatur

Pennywise: Beep-beep Richie!

Permalänk
Medlem

okey, ne bara funderade lite.
om man tänker på blindspots så har ju även den fläkt som "suger" blindspot så lär ju vara samma grejj, men jag är inte spec insatt hur luften funkar när det gäller sånthär tack för info dock, blir väl till att göra två shrouds då. bäst att passa på medans man har ritningarna kvar