Hårddisk-krångel som säkert går att lösa, men hur?

Permalänk

Hårddisk-krångel som säkert går att lösa, men hur?

Hej
Jag har en Maxtor 250gb IDE hårddisk som jag har kört i ett Mapower Ide-> Usb kabinett.
Disken har jag använt någon gång i veckan sedan Februari-06 då jag köpte den. Alltså är den bara 6 mån och lite använd.
Jag har satt fläkt på kabinetten och tempen har legat typ 28-29C vilket är bra
Hårddisken var fylld till hälften typ 110gb.

I går använde jag disken hemma (i kabinettet) som vanligt och cyklade över till en kompis för att han skulle kopiera lite musikvideo. När vi försökte kolla blev det streck och fyrkanter i bilden och sedan kunde man inte komma åt disken alls...

Jag skruvade ur disken ur kabinetten och satte den på en vanlig IDE-kontakt i datorn. Man kommer inte åt disken och namnet på disken hade försvunnit.
Datorn sade typ "K: is not accessable"

Jag körde programmet hdtune. Alla värden på disken var bra. (typ S.M.A.R.T grejerna, spin up time, seek time och det...)
Sedan körde jag "error scan" som undersökte diskens yta tror jag och det tog 1h30min och det var inga fel alls och allt var ok.
Söktiderna på desken låg på typ 11ms tror jag och det är nog bra.

Jag har virusskydd (Avg-antivirus) med realtime-skydd.

Detta måste bevisa att disken är hel??

Är filsystemet kaputt?

Hur ska jag rädda all min data?

Finns det något bra program??

På disken finns all min musik film digitalbilder och mera som jag inte vill förlora.

Tack //Olle

Permalänk
Medlem

Troligen har kabinettets chip gått åt skogen och gjort partitionen korrupt, sök på recovery här på forumet så hittar du många trådar med bra program i.

MVH

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk

det ska jag testa.
är det vanligt att kabinettens chip går åt skogen?

Permalänk
Medlem

Vanligt vet jag inte men mitt gick åt skogen här ett tag sen, dock lyckades den inte korrumpera datan på disken tack och lov

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk

vilket program körde du?

Permalänk

Som sagt, GetDataBack verkar vara bra. Har inte råd att köpa alla olika räddningsprogram och jämföra men...

För att veta om disken är trasig eller ej så kör Maxtors egna diagnosprogram. Det ska finnas ett par test som inte raderar all data

Mina Maxtordiskar dör som flugor så jag hoppar nog över dem för all framtid...