Permalänk
Medlem

Hon - IDE...Eller?

Håller på och bygger ett hdd rack som är näst intill klart. Det enda som är kvar att fixa nu är att koppla in hårddiskarna till datorn. Powerbussen har jag fixat men återstående är hur jag ska göra med IDE flatkablarna. Ska beställa en sån här http://www.teknikmagasinet.se/nydb/db.pl?template_file=link_p... om om det kommer funka. vill inte koppla in hårddisken direkt mot den lilla IDE panelen på dosan. Så det borde väl vara ett hon uttag? eller? om det är en hane så fixar det ju sig, vill bara försäkra mig... Vad tror ni? Om det skulle vara en hona, var kan jag få tag på en "han - hon IDE kabel" ? eller finns det någon annan lösning ? tack på förhand

Visa signatur

Mom! KDE and GNOME are fighting again! And Linus is taking KDE's side!
If you kids don't shut up, you're going to go to bed without your supper!

Permalänk

blir hona alltså så en idekabel ser ut dock löser du detta genom att köpa stift på elfa.. har inte namnet på de nu men är typ sånna som man använder i ide anslutningen i hdd´s och på byglingar på modekortet mm.. lödstift?

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Antar att du inte menar en sån här? http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?dok=146205.htm
nej, tänkte väl det... hittar inget när jag söker på lödstift på elfa... Finns det ingen annan lösning? ^-^ Du förstår mig säkert...när det bara återstår en liten sak i mittt bygge... bordeförståss ha tänkt på detta när jag började bygga, men min skalle låste sig på att det var en han kontakt Det går ju att "förlänga" chassit så den får plats... men de e lite mer jobb och det kanske inte kommer att se så bra ut. Om jag hade en mobil med kamera (w550i) kunde jag ha lagt ut lite bilder, men den e paj tyvärr vattenskada. Går inte på garantin heller enligt netonnet :S Någon som vet en kedja i Karlstad / Hammarö området som kan laga sådant? Detta hör ju inte riktigt till tråden, men men...

Visa signatur

Mom! KDE and GNOME are fighting again! And Linus is taking KDE's side!
If you kids don't shut up, you're going to go to bed without your supper!

Permalänk

annars så kan du ju testa med att ta en heltvanlig ståltråd och stoppa in istället för lödstiften eller vad de nu kallars i facknamn.. dock bör de finnas lite glapprisk..

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk

...eller att ta loss sockeln som sitter på - om man tittar noga ser man på bilden att det sitter stift i ena änden. Om man kan ta bort "den svarta plasten" är din önskan uppfylld...

Visa signatur

-: Abit NF7 : AMD Athlon XP 2500+@2200MHz : ATI Radeon 9800 Pro : 2*512GB Corsair DDR SDRAM PC3200 : Hitach Deskstar 7k250 80GB : Seagate Barracuda 160GB : Waterchill L30 Entry : Aqua Computer Airplex EVO 120 : <40*C idle :-

Permalänk
Medlem

hm, okej...köper en sådan nästa månad så ska vi se

Visa signatur

Mom! KDE and GNOME are fighting again! And Linus is taking KDE's side!
If you kids don't shut up, you're going to go to bed without your supper!

Permalänk
Hedersmedlem

Har själv haft en sån IDE-USB-adapter och den pluggas rätt in i baken på hårddisk eller CD-burk. Funkar hur bra som helst.

Visa signatur

Kontaktas via PM eller IRC [color="green"]#Sweclockers.com [/color]@ quakenet.org Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.