Microsoft ger Xbox Live-personuppgifter (namn, adress, kontonr osv) till EA

Permalänk
Glömsk

Microsoft ger Xbox Live-personuppgifter (namn, adress, kontonr osv) till EA

http://games.slashdot.org/article.pl?sid=06/08/20/0541227

Citat:

If you sign up to play EA games through Microsoft’s Xbox Live Service, Microsoft will provide your Xbox Live user account information to EA so that we can establish an EA Online account for you. You need an EA Online account to play EA’s Xbox Live titles. By signing up to play EA's Xbox Live titles, you agree that Microsoft can transfer your user account information to EA.

Information collected will vary depending upon the activity and may include your name, e-mail address, phone number, mobile number, home address, birth date and credit card information. In addition, we may collect demographic information such as gender, zip code, information about your computer, hardware, software, platform, media, Internet IP address and connection, information about online activity such as feature usage, game play statistics and scores, user rankings and click paths and other data that you may provide in surveys or online profiles, for instance. We may combine demographic information with personal information.

Alltså, om man spelar ett EA-spel via Xbox Live kommer Microsoft automatiskt skicka dina personuppgifter (namn, epost, telefonnummer, mobilnummer, hemadress, personnummer, [kredit]kortinfo, kön, postnummer, IP-adress, info om din hårdvara, anslutning med mera med mera) till en tredje part, EA.

Nu har jag ingen aning om Xbox Live öht finns i Sverige eller om någon här använder det, fast om ni är rädda om er personliga integritet bör ni definitivt inte köpa EA-spel, eller ha något med Microsoft att göra öht då de uppenbarligen inte värderar era uppgifter högt.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Medlem

Fy fan!

Visa signatur

Är du en arrogant översittare som vet lite bättre än alla andra? Välkommen till Akademiska ämnen, arbetsliv och samhällsdebatt
☺☻☺☻☻☺☻☺
Republikanska föreningen

Permalänk
Medlem

Nu är det väl så att man inte behöver skriva in all info som t.ex. mobilnummer och sånt. Detta är då enligt mig inte så farligt även om det är personuppgifter. Sedan att de ger bort kreditkortsnummer och sånt är fan för mycket. Hoppas inte Sony gör samma sak.

Permalänk

fyfan för microsoft, varför ska de ge bort personnummer och kreditkortsnummer? Verkar jättekorkat

Visa signatur

Anders & Måns: Oj vad mörkt det var, här kan det inte ha varit tänt på länge!
Mitch Hedberg: Jag hatar polotröjor, det känns som om man blir strypt av en riktigt svag person, hela dagen.
R.I.P Övriga Ämnen 2001 - 2005

Permalänk
Medlem

Gammal nyhet, tror de togs upp i 360 tråden innan.

Är ju att bara låta bli spela EA spel om man nu är rädd för att EA får veta när du är född.

Visa signatur

Du skall icke stjäla, staten gillar inte konkurrens.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kazen
Gammal nyhet, tror de togs upp i 360 tråden innan.

Är ju att bara låta bli spela EA spel om man nu är rädd för att EA får veta när du är född.

Frågan är ju varför dom måste veta detta. =/

Visa signatur

Neun und neunsich.

Permalänk
Medlem

för att skapa en gigantisk databas förstås

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HazZarD
för att skapa en gigantisk databas förstås

Som dom kan sälja vidare till google som högst sannolikt kommer utnytja det för att ta över världen! Mwahahahahaha!

Nej men seriöst, riktigt jävla dåligt att man ska behöva lämna ut all den informationen för att man ska kunna lira lite.

Visa signatur

"Women: Can't live with them, can't bury them in the back yard without the neighbours seeing. "
- Sean Williamson

Permalänk
Sötast

Sjukt illa

Permalänk
Avstängd

EA är EvilAssholes, nog med att dom köper upp alla bra spelföretag och våldtar spelen så att dom blir riktigt skit och fixar inga buggar.
Nu detta, nej tack

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

Detta verkar ju lite onödigt måste jag säga.

Visa signatur

Phenom II X4, 965BE | Corsair Cooling Hydro H50 | Gigabyte GA-790XTA-UD4 | DDR3, PC3-12800 4GB | XFX Radeon HD5850 1GB | 2 x 500 GB | Fractal Design Tesla 550W 80+ | Fractal Design Define R2 | G2222HDL LED | Dunis @ Xbox Live.

Permalänk
Medlem

jo, gillade ju att få spam från ea efter jag började lira cod2 på min 360... *not*

/Daniel

Permalänk
Medlem

Glad att jag inte köpte 360 då, mer MS fel än EA enligt mig.

Visa signatur

Fractal Design Meshify C | Corsair RM650X v2 | MSI X570 MPG GAMING EDGE WIFI | AMD 5800X3D | RTX 3070 | 32GB 3200MHz CL16

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ParaZide
jo, gillade ju att få spam från ea efter jag började lira cod2 på min 360... *not*

/Daniel

uhm... Cod2 ges väl inte ut av EA?

Visa signatur

Ryzen 7 5800X | 32GB DDR4 3200MHz | GeForce RTX 3080

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Killers
uhm... Cod2 ges väl inte ut av EA?

Snarare Activision

Permalänk

Tycker det är M$ som gjort mest fel.

Visa signatur

Neun und neunsich.

Permalänk
Medlem

Det är säkert nåt krav EA hade för att inte gå och bli PS3 exklusiva (som om dom nånsin skulle göra det). Ett stort spelföretag som EA kan kontrollera marknaden ganska bra till sina egna fördelar tyvärr. Och på sitt eget sätt styra fram en sån här sak. Men det är bara en tanke och teori.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X | 32GB DDR4 3200MHz | GeForce RTX 3080

Permalänk
Avstängd

Det är ju EA som bestämmer detta för att man ska få ett eget konto till deras servers och det kommer med största sannolikhet att vara så även med PS3 och Wii om man vill lira online.

Men det är ju inte oväntat att MS får skiten för det Frågan är ju bara hur reaktionerna kommer att vara på vissa här när det visar att det är så även för Wii/PS3

Visa signatur

mBr76 @ XBL, My 360 blog
LIVE-spel: Gears of war, Call of duty 3, NHL 07, Fifa 07, TDU, Splinter cell:DA, DoA4, Halo 2, UNO, Street fighter 2, - Övriga Spel: Lego Starwars 2, TES IV: Oblivion, Viva pinata
---Wii spel: Zelda, Rayman, Ice age 2, Wii sports

Permalänk
Sötast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mBr
Det är ju EA som bestämmer detta för att man ska få ett eget konto till deras servers och det kommer med största sannolikhet att vara så även med PS3 och Wii om man vill lira online.

Men det är ju inte oväntat att MS får skiten för det Frågan är ju bara hur reaktionerna kommer att vara på vissa här när det visar att det är så även för Wii/PS3

Nickname hade räckt jävligt fint.
Jag hoppas att Sony/Nintendo vågar sig på en möjlig förlust genom att Neka EA det, men man vet aldrig... Sen å andra sidan, man behöver nog inte ange så många uppgifter på PS3ans onlinetjänst med tanke på att den är gratis