Permalänk
Medlem

Trådlöst?

Hej

Nu i December får jag min första bärbara dator.
Har då börjat fundera på att skaffa mig en trådlös router så man kan vara lite varstans i huset med datorn. Datorn kommer troligen inte vara mer än 25 meter ifrån routern. Huset är på 2 plan
Idag har jag ett vanligt Telia Zyxel 660 H triple play modem och en gammal D-Link 604 som jag inte längre vågar sätta ett finger på då den blivit mycket ostabil... Så nu är jag igentligen ute efter något som man kan ersätta detta med. Börjar tröttna på att uppkopplingen dör mer och mer när man sitter 3-4 stycken.
Jag är inte direkt någon extremanvändare av nätverket mer än att jag skickar filer till olika datorer vid ominstallation av windows... Portar och liknande har jag ganska många öppna till olika program mm.
Jag kommer troligen endast ha den bärbara datorn inkopplad på det trådlösa och ha de andra 4 datorerna kopplade via kabel.
Har sett att folk skrivit mycket om Linksys, men om jag ska ha både modem och router så blir det väl annorlunda?
Priset får helst inte överstiga 1500 kr, men det är möjligt att gå lite högre beroende på utrustning
Kan köpa både router och modem i samma apparat eller var för sig.

Tacksam för svar

Visa signatur

| Mac Mini i5 Late 2012|
| Nikon D40 | 18-55/3,5-5,6 | SB-400 |
| iPhone 5 |

Permalänk

Så länge du håller sessionerna ner och inte behöver någon högre throughput så funkar linksys utmärkt :). Med 3:e parts programvara kan du höja sänd effekten också.

Permalänk
Medlem

Okey, Men hur gör ja med modem då?
Blir nog 24 mbit innom snar framtid där jag bor, för Linksys har väll inga kombinerade modem-router. Vad är det för skillnad på att ha en kombinerad modem-router setup mot att ha router och modem separat?
Något tips på en Linksys eller andra routrar vore jättebra

Edit:
Brukar vara så att jag använder en hel del av linan på nätter och sånt, när jag laddar upp saker till folk. Då änvänds hela upload linan till max.
Använder också mycket av linan när jag laddar hem saker, då också till fullo oftast.

Visa signatur

| Mac Mini i5 Late 2012|
| Nikon D40 | 18-55/3,5-5,6 | SB-400 |
| iPhone 5 |