Bästa bildformatet enligt er?

Permalänk
Medlem

Bästa bildformatet enligt er?

Vilket är det bästa bildformatet enligt er? PNG har oftast väldigt stora filer, JPG kan ha lite dålig kvalitet, GIF är bra men används tyvärr inte så mycket längre, TIFF används väldigt sällan.

Så vilket är bäst? Rösta.

Permalänk

Specificera?

Jag använder mig ofta av JPG, pga av okunskap. Och om jag gör en liten bild i photoshop och kör högsta kvalité blir det superfin kvalité och storleken har ingen betydelse.

Visa signatur

Ruby (on rails) är fint!

Permalänk
Medlem

"specfikisera" var ett knepigt ord.

Jag föredrar PNG av en underlig anledning. Sparar i princip allt i det.

Permalänk
Medlem

Bäst för vad?
Arkivering av bild - Tiff
Animationer/små bilder med lite färger/bilder med krav på genomskinlighet - Gif
Bilder på nätet med mycket färger - Jpg alternativt png

Permalänk
Medlem

Äsch, Stavade fel, du får gärna ändra det Thomas, btw varför har inte trådskaparen rättigheter att ändra omröstningar?

Permalänk

GIF använder man när man vill ha animation på webben. Eftersom det är det enda av formaten som har stöd för animation.

JPEG använder man när man ska distrubuera foton som inte ska redigeras efter det. Eftersom det är det enda av formaten som har en bra f;rstörande komprimering av foton.

Bara TIFF och PNG har samma egenskaper av de där. Av dem så är PNG betydligt effektivare än TIFF vid komprimering och fungerar på webben, dock inte fullt ut i vissa värdelösa webbläsare som inte klarar av att hantera profiler/avsaknad av profiler rätt. Enda anledningen att använda TIFF istället för PNG som jag kan se är för att kunna arbeta med riktigt gamla program, skrivna innan PNG slog igenom.

Så min röst föll på PNG, men som alltid är det rätt verktyg för rätt uppgift som gäller.

Visa signatur

Python-IRC på svenska: #python.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bombur
Äsch, Stavade fel, du får gärna ändra det Thomas, btw varför har inte trådskaparen rättigheter att ändra omröstningar?

Om man skulle kunna ändra omröstningar efter att folk börjat rösta skulle man ju kunna byta ut alternativen helt så att man helt plötsligt röstat på något helt annat?

Och det finns inget bildfomat som är bäst för allt, men jag använder mest PNG om det inte är bilder från kamerna som sparas i JPEG, den är budjet och inte har något raw-alternativ. Och sedan en .psd om bilden senare ändras i PS.

Permalänk
Medlem

Eftersom det är en så konstig poll så röstade jag på alternativet jag trodde skulle ha minst antal röster. Det blev GIF, och det visade sig att jag hade fel (det hade redan fått en röst).

Visa signatur

:€

Permalänk
Medlem

JPEG och GIF i webdesign syfte. Bibehåller bra kvalitê och tar inte så väldans med plats om man komprimerar rätt.

Permalänk

Fotografier sparas ju alltid(för mig) i jpeg. Men när det gäller webben så blir det mesta i gif faktiskt. Har hört allt tjat om png är så bra men ja kollar alltid vilket format som tar minst plats med samma kvalite. Jpeg går ju bort direkt, sen faller det på gif och png och där väljer jag oftast gif faktiskt. Har haft alldeles för mkt strul med png på webben och semi-transparenta png-bilder är inte mogna att användas på webben tycker jag. Måste fulhacka en vecka för att få det att fungera någorlunda. Så jag valde gif:)

Visa signatur

-Jag har visst vart ute idag.
-Vart då?
-Ne, jag öppnade fönstret förut...
www.iampear.com Hakona Matata!

Permalänk
Hedersmedlem

AggeMannen: Semi-tranparenta PNG-bilder är inte mogna för IE menar du?
Hoppas detta är fixat i IE7, allt annat vore skandal.

I vilket fall som helst så använder jag främst PNG och JPEG, beroende på vad saken gäller.
Måste man utse bäst så skulle jag säga PNG, med motiveringen att det klarar av att göra både det GIF är bra på (små bilder, få färger) och samtidigt hanterar bilder i hög (lossless) kvalitet.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Behövs det något nytt bildformat tycker ni? Nåt som täcker alla behoven. Dvs som har alla bildformatens egenskaper.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thomas
Hoppas detta är fixat i IE7, allt annat vore skandal.

Du slipper skandaler :). Fast det har ännu inget stöd för PNG gamma-saken.

Bombur: Nej, vad är det som är så allvarligt fel med PNG? Och det skulle inte fungera att ha ett bildformat som är optimerat för flera saker? Om man inte skulle ha något bildformat som kan innehålla olika sub-bildformat som en för vektor, en för foton och en för annan gif-liknanden, men nej tack. Om det inte var MS som skulle göra detta skulle ändå inte IE få stöd för det på ett par 100 år.

Permalänk
Medlem

jag använder mig som oftast av png för att den komprimerar bäst utan att förstöra kvaliten.. sysslar inte så mkt med foton längre, och det att png skulle vara för stora, mja vet inte ang. det.. de flesta där ute har ju trots allt bredband..

jag skulle vilja ha ett filformat där man helt och hållet kan justera graden av komprimering.. och även kunna animera..

edit: som självklart både ie och fx och opera o safari osv skulle ha fullt stöd för med alpha osv

Visa signatur

no.. im not suffering from retardedness.. im enjoying every second of it..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CIC
Du slipper skandaler :). Fast det har ännu inget stöd för PNG gamma-saken.

Bombur: Nej, vad är det som är så allvarligt fel med PNG? Och det skulle inte fungera att ha ett bildformat som är optimerat för flera saker? Om man inte skulle ha något bildformat som kan innehålla olika sub-bildformat som en för vektor, en för foton och en för annan gif-liknanden, men nej tack. Om det inte var MS som skulle göra detta skulle ändå inte IE få stöd för det på ett par 100 år.

Skiter fullständigt i om Microsoft eller IE inte skulle supporta det, man kör ju bra webläsare.

Permalänk
Medlem

man måste ändå ha i åtanke att vissa använder den och den webläsaren, det är det som är det största problemet idag, jag trodde mjukvaruframtagare ville konkurera med varann men så är det visst inte..
och förresten, hur visste jag att detta skulle sluta i en webläsardebatt

Visa signatur

no.. im not suffering from retardedness.. im enjoying every second of it..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rIt4rD
man måste ändå ha i åtanke att vissa använder den och den webläsaren, det är det som är det största problemet idag, jag trodde mjukvaruframtagare ville konkurera med varann men så är det visst inte..
och förresten, hur visste jag att detta skulle sluta i en webläsardebatt

Sant, men dom får väl dom stackarna som fortfarande kör IE byta till en annan webläsare som stödjer formatet i så fall.

Permalänk

I praktiken skulle det innebära att man hade flera format i samma container. Du kan ju inte använda samma komprimeringsmetod för odesktruktiv komprimering som destruktiv sådan. Enda skillnaden skulle isåfall vara att man kan ha samma filändelse. Även om det i vissa speciella fall skulle vara önskvärt så är det nog inte värt att behöva utveckla och lägga till stöd för det nya formatet i alla webbläsare och bildredigeringsprogram.

Visa signatur

Python-IRC på svenska: #python.se

Permalänk
Medlem

Re: Bästa bildformatet enligt er?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bombur
JPG kan ha lite dålig kvalitet, GIF är bra men

du klagar på att jpg kan ha dålig kvalité när gif bara kan hantera 256 färger (eller vad det är)?

Visa signatur

Erfarenhet är något man får precis efter man hade behövt det.
http://files.upl.silentwhisper.net/upload2/regel7.png

Permalänk
Medlem

Förlåt, men Bombur, har inte du starta väääldigt många trådar det senaste?

Iallafall, jag röstade på PNG för det är det jag tycker har bäst storlek/kvalité ratio.

Visa signatur

COBHC

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Geil
du klagar på att jpg kan ha dålig kvalité när gif bara kan hantera 256 färger (eller vad det är)?

Hmm så kanske det är. Men JPG är bra också.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kladz0r
Förlåt, men Bombur, har inte du starta väääldigt många trådar det senaste?

Iallafall, jag röstade på PNG för det är det jag tycker har bäst storlek/kvalité ratio.

Forumet behöver lite aktivitet!!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bombur

Forumet behöver lite aktivitet!!

Ja, med vettiga saker. Starta inte en tråd bara för att starta en tråd.

Visa signatur

Ruby (on rails) är fint!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bongo-apan
Ja, med vettiga saker. Starta inte en tråd bara för att starta en tråd.

Jag startar trådar för jag är intresserad utav det jag skriver och för att starta intressanta diskussioner. Knappast gör jag detta för att ha skrivit fler inlägg eller något annat sånt.

Permalänk
Medlem

TIFF för bilder som jag har redigerat i Photoshop eller om jag konverterar RAW-bilder från kameran. Jag brukade köra PNG, men det tar så lång tid att spara i PNG. Om jag ska lägga upp någon bild på webben så blir det JPG.

Permalänk
Medlem

När jag sparar i jpeg/jpg eller något annat format så blir nästan alltid bilden sämre kvalitétsmässigt. Men inte om man sparar i bmp, det fungerar väldigt bra. Dock så blir bilden väldigt stor och det tar väldigt lång tid och ladda en sådan bild.

Permalänk
Testpilot

Jag gillar PNG fast till webben använder jag fortfarande GIF på grund av IE.

Ett format jag tycker är häftigt är SVG men som vanligt så klarar inte IE av det heller.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jeeq
När jag sparar i jpeg/jpg eller något annat format så blir nästan alltid bilden sämre kvalitétsmässigt. Men inte om man sparar i bmp, det fungerar väldigt bra. Dock så blir bilden väldigt stor och det tar väldigt lång tid och ladda en sådan bild.

Just det jag glömde BMP.

@hunden, SVG ser härligt ut.

Permalänk
Medlem

Jag använder de till olika saker:

JPG till bilder med mycket färger, t.ex. fotografier och webbgrafik (headers)
PNG använder jag bara till småbilder som innehåller lite färger

GIF använder jag aldrig.

Permalänk
Medlem

Lite svårt att rösta då dom täcker in olika områden.

Visa signatur

Sverige är ett så litet land att det bara får plats en åsikt i taget där.

Permalänk
Medlem

Jpg använder jag till stora bilder
Bmp eller Png använder jag till små bilder eftersom små detaljer tenderar att försvinna med jpg.

Annars beror ju på vad det är man sparar. Har man en BMP- eller TIFF-fil till exempel som man vill spara i ett format som tar mindre plats, eller om man vill spara en bild som ändå bara ska visas med en 24-bitars färgskala, är ju PNG bra. PNG ger i det fallet perfekt kvalitet till skillnad från JPEG till exempel, även om det tar lite större plats kanske.

JPEG kan däremot innehålla mer information än bara 24 bit per pixel. Även om färgerna i en JPEG-fil inte är diskreta och därför inte "exakta", skulle JPEG lämpa sig bättre vid tillfällen då man inte har en 24-bitars diskret färgskala att visa bilden med. Har man till exempel en skärm med mer än 24-bitars färgskala, eller då man ska använda bilden i något annat syfte, t.ex. i bildredigering där man inte har hittat den rätta färgtonen än, eller om bilden egentligen är en sorts karta som en bump map eller normal map (de som håller på med 3D-gafik vet vad det är), går JPEG lika bra som PNG att använda, om inte bättre, eftersom JPEG kan innehålla i stort sett obegränsat med information per pixel till skillnad från PNG som bara tar 24 bitar per pixel. Så vad jag säger är att JPEG skulle kunna vara bättre i vissa syften, om man hade de rätta programmen där man kunde ställa in komprimeringsgraden precis som man ville.

Visa signatur

Don't worry, be happy <°)))><