Permalänk
Medlem

Ruby On Rails hjälp

Halloj! Dags att leka lite med underbara Ruby On Rails. Har installerat en RoR app, har fått installations instruktionerna, men fattar rent ut sagt ingenting. Vore skönt med hjälp och översätta det tills jag lärt mig det.

Så här är instruktionerna:

== Installation == 1. Create a {{{railfrog_development}}} database (see notes below). 2. Copy config/database.yml.example to database.yml and edit as appropriate. 3. Run {{{$ rake migrate}}} to create all required tables in the database. 4. Run WEBrick == Loading site content == If you'd like to load site content to the RailFrog database use {{{$ rake rf:load_site SITE=<path-to-site>}}}, or use our default site {{{$ rake rf:load_site SITE=db/sites/railfrog}}} == Troubleshooting == If your database gets mashed, try {{{$ rake migrate VERSION=0 && rake migrate}}} == Database Setup == === MySQL === * Create databases with UTF-8 as default charset: > CREATE DATABASE railfrog_development DEFAULT CHARACTER SET "utf8"; > CREATE DATABASE railfrog_test DEFAULT CHARACTER SET "utf8"; > CREATE DATABASE railfrog_production DEFAULT CHARACTER SET "utf8"; === PostgreSQL === * edit /var/lib/postgresql/data/pg_hba.conf to add a suitable auth rule * use createuser / createdb to create dbs -- or: psql -U postgres template1 > create database railfrog_development with encoding = 'utf8'; > create database railfrog_test with encoding = 'utf8'; > create database railfrog_production with encoding = 'utf8'; > create user railfrog with password 'ribbet!';

Tack i förhand!

Permalänk

== Installation ==
1. Skapa en databas (railfrog_development).
2. Du måste fixa iordning config/database.yml (Berätta vilken databas du ska använad, koppling och driver.)
3. kör rake migrate, för att skapa tabeller och liknande. (db/migrate/*)
4. ruby script/server - starta servern.

Visa signatur

Ruby (on rails) är fint!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bongo-apan
== Installation ==
1. Skapa en databas (railfrog_development).
2. Du måste fixa iordning config/database.yml (Berätta vilken databas du ska använad, koppling och driver.)
3. kör rake migrate, för att skapa tabeller och liknande. (db/migrate/*)
4. ruby script/server - starta servern.

Tack. Har fixat 1an och 2an. Fattar inte 3an och 4an. Alltså ska jag bara gå till adressen på 3an i webläsaren? Hur gör man kommandon i FTP program? Eller måste man göra det i Terminalen?

Kör med Transmit/Cyberduck.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bongo-apan
== Installation ==
1. Skapa en databas (railfrog_development).
2. Du måste fixa iordning config/database.yml (Berätta vilken databas du ska använad, koppling och driver.)
3. kör rake migrate, för att skapa tabeller och liknande. (db/migrate/*)
4. ruby script/server - starta servern.

Tack. Har fixat 1an och 2an. Fattar inte 3an och 4an. Alltså ska jag bara gå till adressen på 3an i webläsaren? Hur gör man kommandon i FTP program? Eller måste man göra det i Terminalen?

Kör med Transmit/Cyberduck.

Edit: Dubbelpost Buggiga forum.

SSH funkar nu.

Permalänk

Hello.
3. http://wiki.rubyonrails.org/rails/pages/UnderstandingMigratio...

Du ska endast bläddra dig fram till ditt projekt.
"/projekt/ $ rake migrate" - (Antar att det ska se ut så under Linux)

Och jag kan tyvärr inte hjälpa dig med SSH-anslutning. Om du använder ett webhotell så kanske du måste aktivera det först.

Visa signatur

Ruby (on rails) är fint!

Permalänk
Medlem

Det funkade med SSH nu, tack så mycket! Felet var att det var ett ä som ej tillåts i terminalen.

Skrev yes efter den fråga om jag gick med på allt och då kom detta. (I SSH läge i terminalen alltså).

Cannot chroot, exiting (Operation not permitted)
umount: /home/user/etc is not mounted (according to mtab)
umount: /home/user/bin is not mounted (according to mtab)
umount: /home/user/usr is not mounted (according to mtab)
umount: /home/user/var is not mounted (according to mtab)
umount: /home/user/tmp is not mounted (according to mtab)
umount: /home/user/lib is not mounted (according to mtab)
umount: /home/user/proc is not mounted (according to mtab)
umount: /home/user/dev is not mounted (according to mtab)
umount: /home/user/sbin is not mounted (according to mtab)
Connection to domain.com closed.

När jag skriver no slutas anslutningen direkt.

Permalänk

Jisses.
humle dumle. Kör du OSX? Isåfall kolla ni här:
http://hivelogic.com/articles/2005/12/01/ruby_rails_lighttpd_...

Annars kan du testa om "rails Testprojekt" fungerar. Den kommer starta ett nytt projekt, jag har i princip nollkoll på linux, fan och dess bröder.

EDIT: Om det är migration som inte fungerar kan du fulhacka och göra det jävligt mycket jobbigare genom att lägga till tabellerna manuellt. Kolla in /db/migrate/*-filerna så ser du.

Visa signatur

Ruby (on rails) är fint!

Permalänk
Medlem

Kör Mac OS X och terminalen japp, ska prova länken du skicka. Stod inte så mycket om SSH där. Har redan testat gjort ett nytt projekt i RoR och det funkar bra.

Permalänk

Kör du rails lokalt? Varför kludda med ssh?
Ett tips är att köra det på din dator först och lära dig grunderna. Lite lättare att felsöka.

Visa signatur

Ruby (on rails) är fint!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bongo-apan
Kör du rails lokalt? Varför kludda med ssh?

Ne kör inte Rails lokalt. Skulle faktiskt just fråga om det.

Hur kör jag Ruby On Rails lokalt i stället? Detta jag höll på med var för sidan. Så jag kan ju lika gärna prova köra det lokalt.

Har redan laddat ner MYSQL, kan köra i gång den, men hur når jag databasen och lägger till användare och sånt?

Permalänk

Alt.1 Du går in i MySQL-konsolen.

=== MySQL === * Create databases with UTF-8 as default charset: > CREATE DATABASE railfrog_development DEFAULT CHARACTER SET "utf8"; > CREATE DATABASE railfrog_test DEFAULT CHARACTER SET "utf8"; > CREATE DATABASE railfrog_production DEFAULT CHARACTER SET "utf8";

Alt.2
Du laddar hem MySQL GUI Tools 5.0, som finns på http://dev.mysql.com/downloads/gui-tools/5.0.html
Alt.3 Du kan använda dig utav migration/Scaffolding. Kolla upp google.
Dock så krävs det att du skapar själva databasen först för alt.3!

Jag använder mig utav Alt.2 för att skapa databasen och Alt.3 för att skapa tabeller. Du skall helst använda migration då det är lättare att flytta på applikationen samt att du kan gå tillbaka om du skulle fucka upp databasen.

Visa signatur

Ruby (on rails) är fint!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bongo-apan
Alt.1 Du går in i MySQL-konsolen.

=== MySQL === * Create databases with UTF-8 as default charset: > CREATE DATABASE railfrog_development DEFAULT CHARACTER SET "utf8"; > CREATE DATABASE railfrog_test DEFAULT CHARACTER SET "utf8"; > CREATE DATABASE railfrog_production DEFAULT CHARACTER SET "utf8";

Alt.2
Du laddar hem MySQL GUI Tools 5.0, som finns på http://dev.mysql.com/downloads/gui-tools/5.0.html
Alt.3 Du kan använda dig utav migration/Scaffolding. Kolla upp google.
Dock så krävs det att du skapar själva databasen först för alt.3!

Jag använder mig utav Alt.2 för att skapa databasen och Alt.3 för att skapa tabeller. Du skall helst använda migration då det är lättare att flytta på applikationen samt att du kan gå tillbaka om du skulle fucka upp databasen.

Försökte söka på Google på alternativ 3 men den hittar knappt något. Var hittar man MYSQL konsolen?

Angående Ruby On Rails hur fixar man det? Vet att det ingår i Mac OS X.

Permalänk

:OOOOO
Du borde kolla in: www.rubyonrails.com samt läsa någon bok eller nyburgarartikel. Nu hinner inte jag skriva mer här, lycka till!!

Visa signatur

Ruby (on rails) är fint!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bongo-apan
:OOOOO
Du borde kolla in: www.rubyonrails.com samt läsa någon bok eller nyburgarartikel. Nu hinner inte jag skriva mer här, lycka till!!

Alright, tack för hjälpen iaf!

Permalänk
Medlem

det är ju en relativt enkel trestegsprocess:
1. se till att du har en relativt ny version av ruby. mac os x ska ha tydligen ha någon version som fungerar lite halvtaskigt.
2. se till att ha rubygems
3.
$ gem install rails
eller
$ sudo gem install rails

eller alternativt: Locomotive

(för er som kör windows kan ju Instant Rails vara av intresse.

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kode
det är ju en relativt enkel trestegsprocess:
1. se till att du har en relativt ny version av ruby. mac os x ska ha tydligen ha någon version som fungerar lite halvtaskigt.
2. se till att ha rubygems
3.
$ gem install rails
eller
$ sudo gem install rails

eller alternativt: Locomotive

(för er som kör windows kan ju Instant Rails vara av intresse.

Har provat Locomotive och det verkar ganska bra, men var och hur skriver man $ gem install rails eller $ sudo gem install rails, i terminalen?

Sen laddade jag det där MYSQL Admin tools, men det funka inte alls att göra nya account och logga in, hur startar jag mysqladmin, för att lägga till databaser, användare osv?

Edit: Yes! Jag hittade ett bra gratis alternativ. CocoaMySQL (http://cocoamysql.sourceforge.net/index.html), frågan lyder, vad ska jag skriva i fältet socket?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bombur

Edit: Yes! Jag hittade ett bra gratis alternativ. CocoaMySQL (http://cocoamysql.sourceforge.net/index.html), frågan lyder, vad ska jag skriva i fältet socket?

/var/run/mysqld/mysqld.sock, fungerar det?

Och angående Mysql så borde du har gjort någon form av Setup Wizard och där skapat ditt root-lösenord och lite andra inställningar? Så fungerar det under windows iaf, ibland verkar det som att windows fungerar lite smidigare. Har haft riktigt sjuka problem med ubuntu och rails.

Visa signatur

Ruby (on rails) är fint!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bongo-apan
/var/run/mysqld/mysqld.sock, fungerar det?

Och angående Mysql så borde du har gjort någon form av Setup Wizard och där skapat ditt root-lösenord och lite andra inställningar? Så fungerar det under windows iaf, ibland verkar det som att windows fungerar lite smidigare. Har haft riktigt sjuka problem med ubuntu och rails.

Unable to connect to host localhost.
Be sure that the address is correct and that you have the necessary privileges.
MySQL said: Can't connect to local MySQL server through socket '/var/run/mysqld/mysqld.sock' (2)

Nope.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bombur
Unable to connect to host localhost.
Be sure that the address is correct and that you have the necessary privileges.
MySQL said: Can't connect to local MySQL server through socket '/var/run/mysqld/mysqld.sock' (2)

Nope.

Great. What about: /tmp/mysql.sock?
Känns dock lite meningslöst för mig att sitta och gissa då jag inte kan pröva själv
EDIT:

# Install the MySQL driver: # gem install mysql # On MacOS X: # gem install mysql -- --include= /usr/local/lib

Ta bort mellanslaget efter "include="

Visa signatur

Ruby (on rails) är fint!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bongo-apan
Great. What about: /tmp/mysql.sock?
Känns dock lite meningslöst för mig att sitta och gissa då jag inte kan pröva själv
EDIT:

# Install the MySQL driver: # gem install mysql # On MacOS X: # gem install mysql -- --include= /usr/local/lib

Ta bort mellanslaget efter "include="

FAN FÖR MYSQL!!!! Couldn't create database.
MySQL said: Access denied for user ''@'localhost' to database 'railfrog_development

Men var ska jag skriva # gem install mysql
# On MacOS X:
# gem install mysql -- --include= /usr/local/lib? I terminalen?

Provade skriva det i terminalen men står att kommandot inte funkar.

Permalänk

Det verkar inte vara fel på kopplingen eftersom du lklarar av att ansluta till den.
Och ja, du ska skriva in den i terminalen. Men det måste ju finnas någon sida som visar hur man kommer igång på en MAC. Det ska ju bara vara att installera och köra

http://developer.apple.com/tools/rubyonrails.html

Visa signatur

Ruby (on rails) är fint!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bongo-apan
Det verkar inte vara fel på kopplingen eftersom du lklarar av att ansluta till den.
Och ja, du ska skriva in den i terminalen. Men det måste ju finnas någon sida som visar hur man kommer igång på en MAC. Det ska ju bara vara att installera och köra

http://developer.apple.com/tools/rubyonrails.html

Har redan läst det där :). Har installerat MYSQL, har servern på.
Mac OS X server är bättre på sånt här.

Har även haft liknande problem när jag provat MAMP, eller bara PHP och MYSQL i local.

computer:~ alex$ gem install mysql -- --include=/usr/local/lib -bash: gem: command not found

Permalänk

Du gör ju något fel med Mysql isåfall Gör om, gör rätt.

Gå in på Rubyonrails @ freenode.net så kommer du få hjälp ifrån någon mac-guru där ute i rymden.
http://wiki.rubyonrails.org/rails/pages/PostgreSQL

Visa signatur

Ruby (on rails) är fint!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bongo-apan
Du gör ju något fel med Mysql isåfall Gör om, gör rätt.

Installera om MYSQL? Alternativt köra PostgreSQL om det går?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bombur
FAN FÖR MYSQL!!!! Couldn't create database.
MySQL said: Access denied for user ''@'localhost' to database 'railfrog_development

skott i mörkret, men prova att skriva ansluta med en databasanvändare. om jag tolkar felmeddelandet rätt tillåter den inte att användaren '' (dvs ingen användare alls) kör queries.

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."