Ni som funderar på X-Fi, titta hit!!

Permalänk
Medlem

Ni som funderar på X-Fi, titta hit!!

Tjena jag måste bara få berätta om en upplevelse!

Jag körde förut med mitt totalt värdelösa intregerade ljudkort, så jag ville uppgradera, sagt och gjort!

Jag införskaffade ett Creative Soundblaster X-Fi Extreme Gamer, tänkte att det var en del pengar på något så onödigt (1000:- !) men nöjd ändå för det var ju verkligen vad jag ville ha.

Sen kom det, alla jävla problem!! Men det var inte så farligt jobbigt, var bara ett reglage här och en liten moj där så var det färdigt, så jag startade 2142 och ställde upp alltig på max (!) wei! Sen drog jag ut på fältet:
Det sjukt coolt! Jagmenar läcker grafik i all ära, men det kombinerat med jordens ljud! Där har vi en upplevelse!!! Man hörde ljud som jag inte enns kan höra på någon annan dator, och kortet simulerade upp ett klockrent sorrund i mina vanliga stereolurar, som gjorde att man knappt behövde se något, jag bara lyssnade mej till var fienden var.

Men sen så fick jag för mej att uppgradera ljudet i morsse, men jag tänkte inte så mycket på det tänkte bara att den tog bort lite buggar, så jag glömde bort det och gick till skolan.

Väl hemma igen, så slängde jag igång lite musik, fick nästan en smärre orgasm och ont i magen av SINNESRUBBAT GRYMMT LJUD!!!!
Har ett speciellt märkvärdigt gammalt 4.1 ljudsystem som nu sliter som djur och bara pumpar ut OTROLIGT ljud!!!
Körde igång en härlig låt med stt häftigt regnljud i bakgrunden och mäktigt piano i förgrunden, det var så att man smalt och rann ut i stolen!

Så som slutsats, förutom att jag bara ville dela med mej av min upplevelse så kan folk även ta detta som ett bra argument att köpa Creative Soundblaster X-Fi, för er som velar.

Så ni som planerar ett ljudkortsbyte (och även för alla andra) köp ett Creative Soundblaster X-Fi och kläm in en liten programuppgradering så j****r så har ni ljud.

Även om ni funderar på nya högtalare för att det låter fördjävligt, tänk även över om det är källan som är problemet och inte högtalarna, det är många som inte tänker på det.

Permalänk
Medlem

Nice, har funderat länge på att skaffa ett X-Fi till mitt z-5500 system. Min fråga är ju bara hurpass drivisarna funkar till windows 2003.

Permalänk
Medlem

windows 2003? va e det?

Men z-5500 det är ett gott system det, har det hemma till teven, har inte testat att koppla in datorn till det då det inte är uppsatt sen vi flyttade upp det till övervåningen.

Men ett bra ljudsystem kombinerat med dett bra ljudkort kan ju inte bli annat än bra.

Permalänk
Medlem

Är X-Fi Audio bra?

Visa signatur

SPHX1900XT256mb|250GB@233GBsata2|C2D 1.86@2.1 ghz E6300| MSI Neo-F|DDR2 2x512|Hiper530W|SennhieserPC-150|Creative 7500 mus|Chassie APLUS CaseQubic svart :D
Windows XP + SP2 :D

Permalänk
Medlem

Har tyvärr aldrig testat det själv.
Men jag vet att det inte är lika mäktigt ljud som Extreme Gamer eller någon av de andra i serien efter som det inte har lika moderna teknik eller separat processor mm
Så det är nog inte lika kraftfullt eller lika exakt i spel.
Men detta ska du ju inte ta som att det är dåligt, för det tror jag absolut inte och skillnaden kan inte vara så brutalt stor skillnad (visserligen har detta med före och efter programuppgraderingen fått mej på andra tankar)

Men allt är ju relativt, så jag skulle tipsa om ett av de dyrare, men om du inte vill slänga ut så hemskt mycket pengar på ett kort så skulle jag absolut välja det före det intregerade, du kommer att bli nöjd.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HAxxel
windows 2003? va e det?

Men z-5500 det är ett gott system det, har det hemma till teven, har inte testat att koppla in datorn till det då det inte är uppsatt sen vi flyttade upp det till övervåningen.

Men ett bra ljudsystem kombinerat med dett bra ljudkort kan ju inte bli annat än bra.

win2003 är ett server OS i grunden. Men själv kör jag det som worksation efter en del Tweak. Just av denna anledningen (att det är server OS) så funderade jag över drivrutinerna. Är lite olika med hurpass de fungerar eller ej gämfört med winXP.

Permalänk
Medlem

Jasså, wierd att använda det?

Men tanka programvaran från creatives hemsida och testa, skadar ju inte

Permalänk
Medlem

Låter som lite placeboeffekt bara.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
Låter som lite placeboeffekt bara.

Vad menar du?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HAxxel
Vad menar du?

Att det är psykologiskt, ljudet är inte bättre på riktigt utan du tror bara det.
http://en.wikipedia.org/wiki/Placebo

Och om det inte är placebo så har du blivit lurad av Creatives effekter som ska skapa bättre ljud, grejen är att man inte får bättre ljud av att slänga på massa effekter.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sprucetwig
Att det är psykologiskt, ljudet är inte bättre på riktigt utan du tror bara det.
http://en.wikipedia.org/wiki/Placebo

Och om det inte är placebo så har du blivit lurad av Creatives effekter som ska skapa bättre ljud, grejen är att man inte får bättre ljud av att slänga på massa effekter.

Om vi ser det från en annan vinkel istället då?

Jag kör igång allt och alla "förbättrande" finesser på mitt X-FI och tycker att ljudet är väldigt bra, är det inte det då enligt dig? Bör min stereo låta bra i mina eller dina öron?

Jag tror att det är svårt med subjektiva bedömningar vad som är rätt och fel i dessa fallen. Det handlar helt enkelt om att få sina saker att låta så bra som möjligt i sina egna öron, inte att få dem att låta rätt enligt en standard som finns nedskrivgen någonstans. Alltså inte rätt eller fel utan bra i en enskild lyssnares öron.
Personligen skulle jag rekommendera att börja lyssna utan effekter för att sen gradvis lägga till dem efter tycke och smak.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk

Det kommer alltid finnas purister inom alla kategorier och de som vill ha på allt lullull. Inom ljudkategorin finns det de som endast kör med batteridrivna klass A-förstärkare, med CD-spelaren kopplad till en separat D/A-omvandlare och högtalare för tusentals kronor, bara för att kunna höra ljudet så som det var tänkt från musikerns sida, och så finns det de som fläskar på med diverse DSP-funktioner på sin kompletta hemmabio för 1200 spänn, så placeboeffekt är väl inte det rätta ordet utan snarare personliga preferenser.

Visa signatur

Gigabyte GA-990FXA-UD7 | Phenom II 960T @ x6 | Corsair Vengeance 8GB 1866 MHz | Corsair F120 SSD | ASUS 6970 DirectCu2 | CM HAF 912+ | Corsair AX 850W | LG IPS236 |

Ska du skaffa Dropbox? Passa på att ge både dig och mig 500MB extra lagringsutrymme! http://db.tt/5bFgFyXn

Permalänk
Medlem

Går det att köra X-Fi korten med Win xp Pro Service pack 1 eller måste man verkligen uppgradera till SP2?

Visa signatur

Intel I7 4790K @ 4.9Ghz | Asus Maximus VII Hero | 4x8Gb Corsair Vengeance Pro Red 2400mhz | Asus Gtx 2080ti | Samsung 970 EVO 1tb | 1x2tb WD Red 2x3tb WD Red | Corsair AX850W | Nanoxia DS6 | 2 Dell U2715H | Logitech Z-5500 | Synology DS415+ 4x6tb WD Red |

Permalänk
Medlem

Tråkigt att du tror det, jag har nämligen inga efekter påslagna alls (gillar inte när man härjar med ljudet för mycket)
Sa jag någonsin att jag slängt på massor av efekter?

Men ändå tror du allvarligt att jag inte har fått bättre ljud sen jag köpte mitt nya ljudkort?
Så du tror att hela Hi-Fi klubben är ett placeboföretag, varför skulle folk lägga ut så hemskt mycket pengar på fin ljudutrustning när det ändå bara finns en kvalite på ljud, att det bara är tanken att "nu jävlar har jag lagt ut två miljoner på mitt ljudsystem, nu låter det bra! Men han skulle inte höra skillnad mot om det var ett par bärbara högtalare inkopplad till en kassetbandspelare?
Du kan inte ha särskillt bra hörsel eller är lite tondöv om du allvarligt inte kan höra skillnad på bra och dåligt ljud.
Tror du bara det är ljud som bara har en klarhetsgrad eller kanske bild också? Det är lika stor skillnad på mitt intregerade och mitt nya ljudkort som det är på vanlig analog bild och HD-upplösning.

Men om det är så att du bara kommer hem och slår på datorn och lite musik, så det första du reagerar på är hur jäkla bra musiken låter.
Du funderar som en galning vad som har fått ljudet så jäkla bra, efter en stund så kommer du på att du lite sådär i förbifarten uppgraderade programvaran till ljudkortet (höll på att uppgradera till tangentbordet mm)
.

EDIT: En till grej bara, om jag slår på lite efekter, skulle ljudet då bara vara helt oförändrat och bara ändras i mitt huvud? Tror inte riktigt det va.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HAxxel
Massa text

Vem riktar du inlägget till?

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem

Tja till de som tror det är en placeboeffekt (maDa och sprucetwig)

Men det är väll messt för att jag inte riktigt ser hur det kan vara en placeboeffekt.

Permalänk

Kan inte mycket om ljud, men sedan jag fick ett X-Fi har jag inte märkt den minsta skillnad mot de gamla skräpkort jag tidigare har haft. Jag frågar mig också lite hur det kan finnas någon skillnad, speciellt om man inte lägger till effekter.

Vanlig musik från skiva spelas ju upp på ett ganska standardiserat sätt som jag har förstått det.... visst finns det skillnader mellan ljud och ljud, men beror inte det på förstärkare och högtalare till 99%? Man kan ju t.o.m. köra CD-musik direkt ifrån CD-spelaren på många äldre datorer, d.v.s. helt utan inblandning av ljudkortet.

Dock kan man vissa dagar vara mer mottaglig för bra musik än andra, då den inte riktigt går in... sådana känslor tror jag dock inte beror på ljudkortet.

Om jag missat något med mitt X-fi vill jag gärna veta vad så jag också kan få orgasm

Visa signatur

Dator: Dell inspiron 8600, 1.7 ghz Pentium M, 60Gb + 250 Gb externt, 9600 pro, DVD+RW
Kamera: IXUS 430

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HAxxel
Tråkigt att du tror det, jag har nämligen inga efekter påslagna alls (gillar inte när man härjar med ljudet för mycket)
Sa jag någonsin att jag slängt på massor av efekter?

Men ändå tror du allvarligt att jag inte har fått bättre ljud sen jag köpte mitt nya ljudkort?
Så du tror att hela Hi-Fi klubben är ett placeboföretag, varför skulle folk lägga ut så hemskt mycket pengar på fin ljudutrustning när det ändå bara finns en kvalite på ljud, att det bara är tanken att "nu jävlar har jag lagt ut två miljoner på mitt ljudsystem, nu låter det bra! Men han skulle inte höra skillnad mot om det var ett par bärbara högtalare inkopplad till en kassetbandspelare?
Du kan inte ha särskillt bra hörsel eller är lite tondöv om du allvarligt inte kan höra skillnad på bra och dåligt ljud.
Tror du bara det är ljud som bara har en klarhetsgrad eller kanske bild också? Det är lika stor skillnad på mitt intregerade och mitt nya ljudkort som det är på vanlig analog bild och HD-upplösning.

Men om det är så att du bara kommer hem och slår på datorn och lite musik, så det första du reagerar på är hur jäkla bra musiken låter.
Du funderar som en galning vad som har fått ljudet så jäkla bra, efter en stund så kommer du på att du lite sådär i förbifarten uppgraderade programvaran till ljudkortet (höll på att uppgradera till tangentbordet mm)
.

EDIT: En till grej bara, om jag slår på lite efekter, skulle ljudet då bara vara helt oförändrat och bara ändras i mitt huvud? Tror inte riktigt det va.

Visst blir det skillnad mellan ett kort som moderkortstillverkaren betalat några kronor för och ett du betalt 1000 spänn för, men sååå stor skillnad blir det inte. Och det blir verkligen inte orgasmframkallade skillnad för att du installerar någon ny, antagligen kass(det är ju creative) mjukvara.

Om det är så stor skillnad för dig tala gärna om vad för högtalare och förstärkare du har. Var kom musiken från för källa, CD eller SACD hoppas jag. För det är vad som krävs, riktiga högtalare och okomprimerad musik, för att höra någon större skillnad. Logitech-högtalare och mp3 kommer liksom aldrig bli särskilt bra.

Och ja, hifiklubben säljer mycket placebo, kablar för flera tusen kronor metern är bara löjligt.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Alltså, jag säger inte X-Fi är ett dåligt kort, det är helt klart bättre än onboard Realteks och annat, så visst.

Men höra skillnad på sånt kan vara svårt, du beskriver det som natt och dag.

Läste i någon Hi-Fi tidning för ett tag sen, där dom disskutera ljudbilderna bland olika högtalarkablar. Sen i en annan tidning visa dom att en vanlig lamp-sladd har lika bra bandbredd som en högtalarkabel för 300kr/m i vanliga strömflöden.

Permalänk
Medlem

JAG tyckte det var brutal skillnad och det var jag nöjd över, det var därför som jag skrev tråden.
Jag hör klar och tydlig skillnad på olika ljud.
Men jag tycker nästan ni borde testa själva.

Men om någon frågar vilket ljudkort de ska köpa, svarar ni då: "nej du behöver inget nytt ljudkort, för det finns bara en kvalite på ljud"?

Jag tror inte på er en sekund faktiskt, och jag undrar om det bara är så att alla tidningar och hemsidor som testar olika mp3 spelare bara snackar skit när de hittar en riktigt bra?

Soundblaster X-Fi har fått sjukt bra betyg överallt (bla M3) och M3 köpte in ett till sin testdator för att få exeptionellt bra ljud.

Jag tror det finns en anlednig att det enns finns en marknad för ljudkort, men kablar för tusentals kr metern tycker jag också är löjligt, okej dom kanske inte går av så lätt eller så och jag tror det finns en viss skillnad i ljudkvalite (inte som dödlig hör) men kontakterna kan ju spela roll, att det inte blir glapp eller så.
Men jag började tveka på det där med guldpläterad plugg när jag hittade en optisk kabel med det, asså för de som inte vet så är innsidan täkt av något genomskinligt material som när laserstrålar pulserar igensom så studsar dem pga totalreflektion, så det är inget som leds igenom metall (elektriska pulser)
sorry OT.

Så jag tycker det är helt självklart att det är skillnad på olika ljudkort och förstärkare.

Permalänk
Medlem

Tack!

Jag har tänkt det skaffa det ljudkortet som ljulklapp åt mig själv. Nu fan ska jag beställa!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xterminator
Tack!

Jag har tänkt det skaffa det ljudkortet som ljulklapp åt mig själv. Nu fan ska jag beställa!

Najs! Grattis!

Det var mera för detta ändamål tråden var för.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sprucetwig
Visst blir det skillnad mellan ett kort som moderkortstillverkaren betalat några kronor för och ett du betalt 1000 spänn för, men sååå stor skillnad blir det inte. Och det blir verkligen inte orgasmframkallade skillnad för att du installerar någon ny, antagligen kass(det är ju creative) mjukvara.

Om det är så stor skillnad för dig tala gärna om vad för högtalare och förstärkare du har. Var kom musiken från för källa, CD eller SACD hoppas jag. För det är vad som krävs, riktiga högtalare och okomprimerad musik, för att höra någon större skillnad. Logitech-högtalare och mp3 kommer liksom aldrig bli särskilt bra.

Och ja, hifiklubben säljer mycket placebo, kablar för flera tusen kronor metern är bara löjligt.

Blir en jäkla skillnad, mitt integrerade ljudkort kan inte äns leverera ljud från enkla mp3 filer utan att det blir förvrängt. Nu kör jag bara ett audigy z2 lr vad det heter, och då funkar det riktigt bra, även fast det är ett så pass dåligt ljudkort. Man märker skillnad, lovar dig, tror knappast det är placebo-effekt när det integrerade kortet framkallar missljud och brus...

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Inaktiv

Använde ett integrerat ljudkort förr, vart ett AC97 tror jag så det var väl ett av de sämre, bytte till ett Sound Blaster Live Digital 5.1 och gissa vad? En ljudrevolution!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
Alltså, jag säger inte X-Fi är ett dåligt kort, det är helt klart bättre än onboard Realteks och annat, så visst.

Men höra skillnad på sånt kan vara svårt, du beskriver det som natt och dag.

Läste i någon Hi-Fi tidning för ett tag sen, där dom disskutera ljudbilderna bland olika högtalarkablar. Sen i en annan tidning visa dom att en vanlig lamp-sladd har lika bra bandbredd som en högtalarkabel för 300kr/m i vanliga strömflöden.

Svårt för vissa kanske, men lättare för andra? Beror ju såklart på vad man har innan man byter.
Angånde kabeltesterna du läst: Kabeldiskussionen har pågått sedan manna-minne och kommer fortsätta minst lika länge. Och att en lampsladd skulle ha samma bandbredd som en dyrare snok betyder väl inte att de låter lika?

Visa signatur

[D'feldt Audioengine 5+][NuForce ICON HDP][Shure SRH1840][Sennheiser HD650][Alessandro MS1]

Let's go Rangers!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dala56
Svårt för vissa kanske, men lättare för andra? Beror ju såklart på vad man har innan man byter.
Angånde kabeltesterna du läst: Kabeldiskussionen har pågått sedan manna-minne och kommer fortsätta minst lika länge. Och att en lampsladd skulle ha samma bandbredd som en dyrare snok betyder väl inte att de låter lika?

Sen att det är fel är ju en annan sak också, om du har ett bättre ledande material vilket det är i de dyrare sladdarna kommer du ALLTID få en bättre ström, kanske ingen stor ökning, men en ökning!

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

alla X-Fi kort är väll det samma förutom att dom dyrare modelerna har mer utgångar Osv? tänkte mest på front panel men just Fidel1ty och x-fi så är det väll ändå likadant kort i grund och botten förutom att fidel1ty har 64mb minne och front panel???

Visa signatur

Motherboard:Asrock Z370 Extreme4
Cpu:Intel I5 8600K@Stock
Memory: Corsair Vengeance LPX 16Gig 3200Mhz
Gpu:PNY GTX 1080 8GB

Permalänk
Medlem

Det blir bättre ljud med bättre ljudkort, dock om du nu skall märka skillnad mellan x-fi och tex deras förra audigy2 lr liknande så krävs bättre ljudsystem som tex z-5500

Sen är det också jävligt skojj med x-fi: s alla finesser man kan använda

Och sen de där med att creatives drivisar e dåliga? Bara märkt 1 gång att det felat, de va med GRAW, men då behövdes bara deras senaste drivisar.

Snälla sluta va så anti mot saker o ting... Även creative kan komma med bra saker.

Visa signatur

P5w dh deluxe/ e6600 @ 3.3ghz/ corsair xms 2gb pc8500 @ pc5700 !?/ Asus 8800gts/ Seasonic m12 500W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av _tekken_
alla X-Fi kort är väll det samma förutom att dom dyrare modelerna har mer utgångar Osv? tänkte mest på front panel men just Fidel1ty och x-fi så är det väll ändå likadant kort i grund och botten förutom att fidel1ty har 64mb minne och front panel???

Nej det är skillnad på ljud, men jag tror den skillndaden är så liten att ingen av oss dödliga kan höra det, men det ska vara större skillnad i spel.
De dyrare har tex egen prosessor som ger mera kraft, presission och avlaster CPUn.
För i spel så krävs så mycket mer, så de dyrare har högre fps alltså att de hänger med bättre tex när ett skepp susar förbi.