problem med nätverk med kabel och wlan

Permalänk

problem med nätverk med kabel och wlan

Go'kväll.

Jag har två kamrater med likaratde problem.

scenario 1.

Har ett nätverk hemma mellan två stationära datorer, båda kopplade till en trådlös d-link router (dock med kabel). De båda stationära kan komma åt varandras delade filer och internet utan bekymer.

Men sen har jag även en bärbar som jag kommer åt internet med både via trådlöst och med kabel (testade det). Men jag kommer inte åt de stationära burkarnas delade filer.

Skapat ett nytt nätverk från grunden med windows alla guider men med samma resultat som ovan.

jag har tipsat honom om att installera IPX och att stänga av brandväggen. Men så är det så att han kör xp pro på stationära och xp home på laptopen, och jag har för mig att det inte funkar så bra i nätverk?

scenario 2.

en annan kamrat har en stationär dator och en laptop, staionära är kopplad via tp-kabel till routern som även är trådlös AP, som laptoppen är kopplad till via W-LAN.
Han kommer åt internet från båda datorerna men kommer inte åt nätverk/delade filer (hittar inte ens datorerna i arbetsgrupp)

Alla tips är välkommna, jag kommer inte på något annat att göra.

MVH Andreas

Visa signatur

jag har internet på CD.

wget -rns http:// > /mnt/cdrom

Permalänk
Medlem

BUMP

För att jag har samma problem som i Scenario 2

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem

har ett liknande problem, nätverk är dock inte min grej och jag har nog inte direkt försökt fixa det. Iaf så är laptopen från skolan och tillhör arbetsgruppen LINEDU och eftersom jag inte är admin på den så kan jag inte pilla med alla inställningar.

Permalänk
Medlem

Fortfarande ingen som har någon lösning?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem

Låter som trådlösa och kabelanslutna ligger på olika VLAN.

Leta efter "VLAN" eller typ "AP Isolation" i WLAN-routerns inställningar.

Sätt "WLAN-porten" typ VLAN1 till VLAN0 eller vad det står att switchport 1-4(8) ligger på, alternativt "AP Isolation" = OFF om det alternativet finns.

Permalänk
Medlem

Så här ser WLAN inställningarna ut i routern http://sebben2002.diinoweb.com/files/Wireless.JPG

Är det något som är fel där?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S