Permalänk

Ta med bärbar till Japan

Halloj,

vet inte riktigt i vilken kategori jag ska printa in denna tråd i, men tänkte eftersom det rör sig om en bärbar så why not

Jo, jag ska till japan i mars som utbytesstudent, och ska tillbringa en rättare sagt, relativt lång tid där borta, åtta månader. Problemet ligger i att de har helt annorlunda el-uttag än vad vi har (som de i USA), samt att de endast har 100V, som kompenseras med 15 Ampere, USA har 120V.

Då är frågan om någon här har erfarenhet eller konkreta tips på vad jag ska göra eller om ni vet några bra konverterare eller adapterliknande föremål som kan få en Dator från Sverige att funka i Japan.

Dessutom har jag sätt att inte alls många datorer som kan köpas i sverige klarar av ens 100V laddning, utan endast 120-240V.

Och som kuriosa, någon som vet hur det här med ampere påverkar mig i denna kontext??

Need your help guys!

Permalänk
Medlem

1. Enklaste lösningen borde vara att köpa en ny laddare i japan, då får du rätt kontakt också.
2. Min LG laddare klarar iaf 100-240V
3. 15A är vad du kan belasta uttaget med, och har ingen betydelse här.

Visa signatur

/Anders

Permalänk

jao, men jag tror jag köper en dator här i sverige som jag kan förbereda o lite så

men är det inte så att typ alla bärbara nästan, klarar av 100~240V???

och vet någon här nån typ av reseadapter, som är kompatibel med många olika el-uttags varianter?

har kollat runt en del, men hittar inte många. bäst vore om det är en svensk återförsäljare. men men

Permalänk
Medlem

Jo, nästan alla transformatorer klarar 100 till 240V. Jag var precis i USA där de har 110V, och då hade jag bara en reseadapter jag köpt på Clas Ohlson: http://www.clasohlson.se/Product/Category.aspx?id=251791&_pat...

Visa signatur

Citera mig när du skriver till mig, tack!