Permalänk
Medlem

Flera licensener?

Om man gör en produkt, ett script eller något annat verk, kan man använda sig av båda tex GPL och Creative Common? Kanske olika för olika delar av verket? Är det helt okej?

Permalänk
Medlem

Jadå, det är ganska vanligt också.

Permalänk
Medlem

Det beror på!

GPL är t.ex. en sådan licens som gör att du kan få problem om du försöker distribuera i ett icke-GPL-kompatibelt förfarande.

Så, du får specificera hur du hade tänkt dig att licensiera för att man ska kunna ge ett definitivt svar, men rent generellt finns det ingenting som hindrar dig från att blanda licenser.

Permalänk
Medlem

Men tex, kan man ha copyright på koden och Creative Common på användandet?

Permalänk
Glömsk

Först och främst så finns det inte riktigt någon poäng att GPL:a verk som inte är kod då GPL uttryckligen säger att koden måste göras tillgänglig.

Men för att svara på frågan.

Har du skapat ditt projekt helt i vakum utan att använda någon annans kod eller andras bibliotek som har en restriktiv licens så kan du licensiera det precis hur du vill. Det är din kod och du kan göra vad du vill med den.

Om du däremot har baserat din kod på någon annans kod, och/eller du använder bibliotek som har en restriktiv licens så måste du följa den licensen. Använder du ett GPL-bibliotek (inte LGPL) måste din kod vara GPL, och kan då inte vara Creative Commons samtidigt. Om du har copy-paste:at lite kod från något annat projekt och det projektet är, exempelvis GPL, så måste ditt projekt vara GPL.

GPL är i sammanhanget restriktiv. Om du däremot baserar din kod på någon annans kod som har, exempelvis, MIT-licensen, kan du släppa den under Creative Commons.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Medlem

Om jag förstår frågan rätt, så kan jag svara med att t.ex. Blender är GPL (tror jag) men man får använda det man gör med det (3d-modeller m.m.) till vad man vill. Så om nån gör en fet film i Blender får den sälja den för feta pengar om den vill och kan, men vill man koda om nånting i själva Blender-koden måste man släppa den koden under GPL också.

Visa signatur

Min hemsida: http://www.srekel.net
Pocket Task Force: http://ptf.srekel.net
Kaka e gott! http://kaka.srekel.net

Permalänk
Glömsk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Srekel
Om jag förstår frågan rätt, så kan jag svara med att t.ex. Blender är GPL (tror jag) men man får använda det man gör med det (3d-modeller m.m.) till vad man vill. Så om nån gör en fet film i Blender får den sälja den för feta pengar om den vill och kan, men vill man koda om nånting i själva Blender-koden måste man släppa den koden under GPL också.

Att verk skapade i ett GPL-program inte nödvändigtvis måste vara GPL är numera underförstått men har inte alltid varit självklart. För många år sedan upptäckte någon att GPL:ade teckensnitt tvingar texten som använder teckensnittet att också vara GPL, så licensen är skriven. Vilket är orimligt. Så därför kan man lägga till det här undantaget och fortfarande vara GPL, vilket Blender förmodligen gjort (fast bytit ut "font" mot något annat förstås. )

Citat:

As a special exception, if you create a document which uses this font, and embed this font or unaltered portions of this font into the document, this font does not by itself cause the resulting document to be covered by the GNU General Public License. This exception does not however invalidate any other reasons why the document might be covered by the GNU General Public License. If you modify this font, you may extend this exception to your version of the font, but you are not obligated to do so. If you do not wish to do so, delete this exception statement from your version.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Medlem

Ok, tack för svaren. Om man hittar på en egen licens, måste man ta copyright på den då? Asså har Creative Common tagit copyright på sin licens? Om jag kommit på en bra licens och vill göra den "public" dvs så andra kan använda den på sina verk, hur gör jag då?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bombur
Ok, tack för svaren. Om man hittar på en egen licens, måste man ta copyright på den då? Asså har Creative Common tagit copyright på sin licens? Om jag kommit på en bra licens och vill göra den "public" dvs så andra kan använda den på sina verk, hur gör jag då?

Rätta mig gärna om jag har fel, men har för mig att det hänger ihop såhär.

Copyright är upphovsmannens rätt till verket, och copyrightskyddet inträder så fort verket uppnår verkshöjd (dvs. att verket är så unikt att två isolerade personer ej skall kunna hitta på samma sak. Detta gäller dock inte själva innehållet eller ideerna, utan hur detta gestaltas)

Licensen å andra sidan beskriver hur materialet får användas om du inte själv är upphovsman.
Den som har rätt att licensbelägga ett verk är alltså upphovsmannen

Ser du skillnaden?

http://sv.wikipedia.org/wiki/Verksh%C3%B6jd
http://sv.wikipedia.org/wiki/Copyright

Visa signatur

Windows XP Pro SP2 x32 | Ubuntu x64 | Firefox | Adobe Photoshop CS2 | Eclipse | Starcraft Broodwar
(X)HTML | CSS | XML | PHP | Java | C++ | vim script |
Daniel Örn, Eagleorn | Google is my friend, and he will be Yours to if You ask him »