Microsoft lanserar äntligen Vista

Permalänk
Melding Plague

Microsoft lanserar äntligen Vista

Idag klockan 17.00 lanserade Microsoft det mycket efterlängtade operativsystemet Vista på centralstationen i Stockholm. De har en stor monter mitt i centralstationen och har aktiviteter tills fredag.

Läs nyheten: Microsoft lanserar äntligen Vista

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Vista är överskattat...

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem

då är dom ju på helt rätt ställe när det spårat ur.. 5000 för den enda vettiga versionen är allt lite väl.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Inaktiv

Därför att?
Jag tycker att det är bra

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2good4you
Vista är överskattat...

vad bygger du dina kunskaper på?

har du en riktig ms vista eller ?

bygg vidare på ditt argument tack.

jag ska ialla fall köpa den här

http://www.mycom.se/produkt/windows_vista_ultimate_swe_oem_47...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Uppgraderar när det behövs och drivrutiner och spel har fått fullt stöd för det, ser ingen anledning att göra det innan dess!

Visa signatur

Antingen ska du hålla dig lugn, eller slå så det känns.

Permalänk
Medlem

Tyckte väll att det var konstigt att jag såg on OnOff reklam omkring kl 5-6 idag. Får se ifall man får råd med det om ett par månader...

Permalänk
Medlem

Har inte provat vista så jättemycket, bara kollat runt lite. Men visst är det snyggt, fast man kan ju tycka att det är väldigt onödigt att det ska behöva dra så mycket prestanda som det faktiskt gör. Det är ju trots allt bara ett operativsystem:P

Visa signatur

3570K @ 4.181 GHz | Asus GTX 670 Directcu II | Asus P8Z77-V | Corsair 16GB CL9 1600Mhz VENGEANCE LP | Samsung SSD Basic 830-Series 128GB

Permalänk
Medlem

priset på mycom är ganska billigt för Vista ultimate
Är det uppgraderings pris från XP eller med köp av hårdvara?

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Avstängd

siken tur att man får det gratis mot xp då iof bara vista home men iaf

Visa signatur

Chassi: Antec 300 ][ CPU: AMD FX 8320 4,2Ghz ][ Kylning: Zalman CNPS14X ][ Ram:8,00 Gb DDR3 1600 ][
Moderkort: ASUS M5A99 ][ Skärm: ASUS MX279H ][ Grafik: ______ ][ Psu: Corsair CX600M ][
SSD:OCZ Vertex plus 120gb

Permalänk
Medlem

Inget Vista på min dator inte. Däremot riktar jag min blick åt Mac OS X och Leopard som verkar riktigt lovande.

Permalänk
Medlem

Blir vista senare i år eller sent in på hösten. dock räcker home pre för min del

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nyhet
Idag klockan 17.00 lanserade Microsoft det mycket efterlängtade operativsystemet Vista på centralstationen i Stockholm. De har en stor monter mitt i centralstationen och har aktiviteter tills fredag.

Läs nyheten: Microsoft lanserar äntligen Vista

Yes!
Dom lovade ge bort 40 st WINDOWS VISTA ULTIMATE
Signature Edition Bill Gates....fick ett efter 1 timme och 24 minuters väntan...
Stod längstfram....men..men... det va värt...
Skall packa upp och installera det på en av burkarna...vi får se om den duger

EDIT: VAAAA??? KOSTAR DEN 5000:- !!!!!!!!!!! I BUTUK !!!

Tack Bill

Visa signatur

:D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrflash
Yes!
Dom lovade ge bort 40 st WINDOWS VISTA ULTIMATE
Signature Edition Bill Gates....fick ett efter 1 timme och 24 minuters väntan...
Stod längstfram....men..men... det va värt...
Skall packa upp och installera det på en av burkarna...vi får se om den duger

EDIT: VAAAA??? KOSTAR DEN 5000:- !!!!!!!!!!! I BUTUK !!!

Tack Bill

WHAT WHAT WHAT!!!!!!!!!!!!!!!!!!?????????!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Avstängd

*bort*

*inlägg redigerat av Coltrasten*

Visa signatur

Gigabyte P35-DS3, E4300 @ 3ghz *orginalvolt*, 2Gbyte Corsair Dominator Pc8500, 8800GT, Antec P182, Corsair HX520w.

Permalänk
Hedersmedlem

OEM versionen är till för en dator och inget mer, uppgraderings versionen kräver att man installerar sitt gamla Vista innan man kan installerar XP och till sist den fristående Visa Home Premium kostar 2800kr. Det känns som dom vill vi skall bli pirater...:(

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrflash
Yes!
Dom lovade ge bort 40 st WINDOWS VISTA ULTIMATE
Signature Edition Bill Gates....fick ett efter 1 timme och 24 minuters väntan...
Stod längstfram....men..men... det va värt...
Skall packa upp och installera det på en av burkarna...vi får se om den duger

EDIT: VAAAA??? KOSTAR DEN 5000:- !!!!!!!!!!! I BUTUK !!!

Tack Bill

Vafan! Stog oxå längst fram men inte fick jag eller såg någon som dela ut dem :((

Visa signatur

//Odin

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av darrenj
WHAT WHAT WHAT!!!!!!!!!!!!!!!!!!?????????!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Yes!!!...Yes!!!...Yes!!!

Man behövde inte stå i kö märkte jag... själva utdelningen gick till efter demo av Vista och Office 2007
Sedan gick dom runt i publiken...och frågare va dom tyckte om Vista...sa man WOW...så fick du ett kupong...

Visa signatur

:D

Permalänk

som sagt ultimate får det bli. såg det för 3 359:- på onoff

Visa signatur

"Ta det lungt jag är dyslektiker"

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av funky_monkey
som sagt ultimate får det bli. såg det för 3 359:- på onoff

Uppgradering säkert?

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Vad är det för skillnad på en OEM gentemot en vanlig ?

Visa signatur

Core 2 Duo T7200, 2048MB 667mhz, ATI x1700

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Helgalen
Vad är det för skillnad på en OEM gentemot en vanlig ?

Vd jag föstår är inte den vanliga knuten till en dator som OEM versionen är.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk

http://www.mycom.se/produkt/windows..._oem_47412.html

jag köper ialla fall min ultimate för 1 858 :- kr

man kan köpa det till det priset om man köper ett datortillbehör. minnen tex. eller ett grafikkort som i mitt fall. måste inte köpa en ny dator. så bra för mig va

ultimate för 1858 kr endast!" yep

så sluta grina nu , oem kan endast köpas till annan hårdvara, ja men det säger inte att man måste köpa med en ny dator !

jag har redan kollat fakta , det man inte får till är manual eller suport. men vem behöver det ?

Visa signatur
Permalänk

Ja dom vet hur man ska sätta priserna ifall man vill bli rik...
Nu är det ju så att Windows Vista ska vara den mjukvara som kostat mest hitils i historien att utveckla men kom igen, 5000 riksdaler för den enda vettiga versionen :S

Visa signatur

nVidia Titan X (Pascal), Intel i9 9900K, 32 GB DDR4@3200 MHZ, Samsung 970 EVO 1TB, Asus Maximus Gene XI.

Acer Predator X34, Logitech G900, G513, G13, G933.
Creative GigaWorks S750 - 7.1 högtalare

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av .:B9:.SiNNeR
http://www.mycom.se/produkt/windows..._oem_47412.html

jag köper ialla fall min ultimate för 1 858 :- kr

man kan köpa det till det priset om man köper ett datortillbehör. minnen tex. eller ett grafikkort som i mitt fall. måste inte köpa en ny dator. så bra för mig va

ultimate för 1858 kr endast!" yep

så sluta grina nu , oem kan endast köpas till annan hårdvara, ja men det säger inte att man måste köpa med en ny dator !

jag har redan kollat fakta , det man inte får till är manual eller suport. men vem behöver det ?

Problemet kommer när du skall bygga ut din dator med nya saker för då blir den en ny dator och det vet då tusan vad Microsoft hittast på där.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Som tidigare sagts: Vista är överskattat.

Testade systemet på Dustins mässa och kan inte säga att jag är imponerad. De funktioner jag såg var förvisso snygga, men inget av det kan kallas direkt nytt, då jag sett mycket liknande, och om jag får säga själv, bättre saker i både Linux och Mac OS X.

Vidare är minnesanvändningen helt sjuk; ett operativsystem ska inte dra nästan 500 MB minne som grund, utan antivirus och andra motsvarande program. Min stationära dator (med Slackware) drar på sin höjd 350 MB minne när jag har på allt ögongodis jag kan hitta, inklusive compiz och andra liknande program, samt modifierar bilder, lyssnar på musik osv.

Vidare avskyr jag allt DRM-relaterat som ingår för att begränsa filmvisande mm. För att inte nämna att man bara får uppgradera hårdvaran några gånger, även med en köpt (icke-OEM) version och att man inte får använda de billigare versionerna som virtuella system (eller vad det nu kallas).

Och slutligen priset; jag har inte några planer på att betala tusenlappar för ett system som är underlägset de *nix-system som går att ladda ner från nätet.

Upptäckte för övrigt att DRM-skyddet blivit "knäckt"

Visa signatur

Stationär: Intel-baserad, Arch + KDE
Bärbar: Dell XPS 13, Arch + KDE

Permalänk
Medlem

Onoff verkar ha det billigt i butik. Såg Vista Home Premium Retail för 1999kr.. på Discovery Channel.

Permalänk
Medlem

Vista är inte alls illa. Har precis installerat det och det funkar utmärkt. Visst det kräver lite mer resurser men det håller inte på å segar som XP när man startar upp program mm...mycket bättre flyt.

Upplevelse hittills: mycket positivt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 0d1n
Vafan! Stog oxå längst fram men inte fick jag eller såg någon som dela ut dem :((

Men du såg ju efter demot så tog han upp en 12 årig kille och frågade va han tyckte om Vista...han sa WOW...så fick han 1 av 40 lapparna...sedan dök han in i publiken....frågade vidare....jag fattade inte först....så jag frågade honom var skall man fylla i lapparna ( trodde det va tävlings lapp ) han sa nått där borta...pekade mot annan tävlings lapp som gälde veckan ut...jag följde efter honom och kollade.... efter 5-6 personer gick jag fram till honom...du måste höra på min WOW sa jag ok sa han...och jag sa WOOWWW....
Varsågod sa han...Tack så mycket sa jag synd att jag inte hadde med mej några peruk och lös mustash...kunde kanske få några till

Visa signatur

:D

Permalänk
Medlem

När jag köpte min ASUS Laptop skulle jag få uppgradera till Vista Home Premium. Men jag hittar det ingenstans på asus svenska sida, och på den engelska är det så krångligt att jag inte fattar hur man ska göra Så jag får nog köra XP ett tag till

Visa signatur

Core 2 Duo T7200, 2048MB 667mhz, ATI x1700