Förslag på 120 mm fläkt med hög rpm

Permalänk
Medlem

Förslag på 120 mm fläkt med hög rpm

Japp, de flesta vill ju ha en tyst fläkt, men jag vill ha en snabb fläkt

Saken är den att jag har en Gatewatch Aerocool som i princip gör att alla fläktar på lägre än 2000 rpm är låsta på ett och samma läge. Det är ju inte så bra då fläktkontrollen är halva poängen med eländet. I stället för att kasta ut eländet så är det hög tid att byta fläktar, då tänkte jag skaffa mig sådana som ligger på +2000 rpm, 120 mm. Om jag då kan kontrollera hastigheten så kan jag bestämma själv om den skall vara tyst eller bara kall (har 3*120mm chassifläktar som kan ge en del om de går på 2500 rpm.)

Frågan är finns det några sådana 120mm fläktar ute?

Permalänk

Javisst finns det fläktar som går på snabbare varv än 2000rpm, delta-fläktar går upp till 4000rpm och levererar ett hiskeligt luftflöde, men de låter som dammsugare:
http://www.tvdata.se/products.php?req=view&maincat_id=7&categ...

Känns som om det vore smartare att hiva ut din gamla fläktkontroll och köpa en ny.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Edit: läste inlägget helt fel, sorry.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WrongTarget
Javisst finns det fläktar som går på snabbare varv än 2000rpm, delta-fläktar går upp till 4000rpm och levererar ett hiskeligt luftflöde, men de låter som dammsugare:
http://www.tvdata.se/products.php?req=view&maincat_id=7&categ...

Känns som om det vore smartare att hiva ut din gamla fläktkontroll och köpa en ny.

Kul fläkt, verkligen! Jo fläktkontrollen skulle ju kunna ryka den med. Men när jag ändå skall hiva fläktarna så varför inte göra ngt extremt.
Ett luftflöde på 323 (m³/t) är ju ganska så grovt, likaså ljudnivån på 59 dB. Men Om man bara kör den på 2000 rpm annat än när man har headset på så bör den ju låta bra mkt mindre.

Men det finns kanske andra modeller som är aningens mindre exterema.

Permalänk
Medlem

Haha! Deltafläkten drar ju 24W så man måste ha starkt nätagg om man ska ha några stycken.

Visa signatur

Hette tidigare Ti 4400
Dator: DFI Lanparty 790FXB-M2RS │965 BE@3,7GHz│8GB OCZ SLI 800MHZ│500GB Samsung + 2st 1TB Samsung│7950│550W Cougar
IBM X31 1.7GHz|1GB| ATi Radeon 16mb| 8GB SSD|Thinkpad X200|2.4GHz|4GB|X4500MHD|320GB Thinkpad 600X|500Mhz|320MB ram|6GB

Permalänk
Medlem

Jo, det har man ju inte riktigt. Kanske finns något som bara ligger på 2500 rpm?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Horus
Men Om man bara kör den på 2000 rpm annat än när man har headset på så bör den ju låta bra mkt mindre.

Svar: Nej, den låter ändå som en mindre dammsugare, dock en mycket mindre än om den körs på 12v

Visa signatur

Dator: i9 12900K @5.2 all core, Arctic Freezer II 420mm, Asus Z690 Hero, 32gb 6000MHZ CL34 DDR5, Asus RTX 3090 TUF OC , Asus Strix 1000w Nätagg, 1x1TB NVME Systemdisk, 2x500GB NVME Gamingdiskar, Fractal Meshify 2 XL, 32" Samsung Odyssey G7 240hz

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ti 4400
Haha! Deltafläkten drar ju 24W så man måste ha starkt nätagg om man ska ha några stycken.

men vad ska man med såna fläktar till igentligen?

är det inte bätte o ha en fläkt med lite mer drag i ?

http://img68.imageshack.us/img68/1033/2xsanaceoh5.jpg

Sanyo Denki 6000rpm 260CFM
dom ligger på 48w styck också

så köper du ett par såna kan behöver du inte oroa dig för att datorn ska bli för varm under natteb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gabriel15
men vad ska man med såna fläktar till igentligen?

är det inte bätte o ha en fläkt med lite mer drag i ?

http://img68.imageshack.us/img68/1033/2xsanaceoh5.jpg

Sanyo Denki 6000rpm 260CFM
dom ligger på 48w styck också

så köper du ett par såna kan behöver du inte oroa dig för att datorn ska bli för varm under natteb

eller för att man kommer råka somna.

Visa signatur

Main: GA-P35-DQ6, Q6600,8800GTS, 2gig Balistik 8500
Server: "4300, 12TB Lagring

Permalänk
Medlem

jag skulle inte rekomenderar att ta ström i från moderkortet.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the_elk
jag skulle inte rekomenderar att ta ström i från moderkortet.

har man inte någon plats på kortet kan man bara ta en sån här : http://www.gtek.se/index.php?mode=item&id=37&session=5809bc4b...

snacka om bränt moderkort om man kör 2 såna fläktar på den

Permalänk
Medlem

3-pins grenkablar sägs ju dra extremt mycket ström

Permalänk
Hedersmedlem

Om du ska köpa en högprestandafläkt till datorn föreslår jag att du letar upp Sunon-fläktar, de håller extremt länge och har oftast väldigt bra rpm/cfm-förhållande. Jag vet tyvärr inte någon återförsäljare som har dem i sortimentet nu för tiden dock.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem