Permalänk

Resultat med/utan lappning ? (C2D)

Tjo, läst runt lite om lappning o sett att de klockar bra osv, men hur mycket mot std ihs gav det ?
Vore toppen om ni som lappat kunde ge era före och efter resultat här så man kan se skillnaderna.
Även om ni testat box kylaren på en lappad ihs är intressant o se skillnaden.
Kanske nåt så här för en lätt överblick :

Std ihs boxed kylare : 2.33ghz
Lappad med boxed : 3.33
lappad + uber duper kylare : 4.44ghz

Mvh // Baboon

Permalänk

tycker du inte att det vore mer relevant att ange temperaturskillnaden?

Visa signatur

"Any dumkopf can be incorrect,
but not to be a dumkopf is more correct."
- Lord Brett Sinclair (Sir Roger Moore)

Permalänk

Är det inte rätt trist att Intel inte ska klara av att göra en plan IHS , det gör ju bevisligen stor skillnad i temperatur , de e ju ingen rocket science direkt att tillverka plana plåtbitar att montera över chippet.

Visa signatur

[X570 Aorus Elite][5800X3d][32gb ram][RTX3080][500gb 970 Evo plus M.2+ 2Tb 980pro M.2 ][Corsair AX850][Obsidian 800D][LG 27GL83A ][W10]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hwergelmer
tycker du inte att det vore mer relevant att ange temperaturskillnaden?

Nä, jag vill inte veta att nån fick 20° skillnad om det iallafall inte gjorde nåt på klocken. Ett högre O/C värde ger ju på sitt sätt ett resultat i skillnad på temp åxå.
Men för all del, om ni lyckas köra högre klock och det med lägre temps än tidigare maxklock så posta gärna, det kan ju vara kul om man vill göra den tystare senare.

Permalänk
Avstängd

Alltså er maxklock har ökat?
Beror antagligen på temperaturskillnaden?

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Klargplutte
Är det inte rätt trist att Intel inte ska klara av att göra en plan IHS , det gör ju bevisligen stor skillnad i temperatur , de e ju ingen rocket science direkt att tillverka plana plåtbitar att montera över chippet.

Word!

Visa signatur

Main: Phanteks Evolv Enthoo | I5 5675c | Asus Z97m-plus | CORSAIR Vengance 32 Gb | Samsung 850 Evo 500Gb | Corsair RM750X | Noctua NH-14D | ASUS GeForce GTX 980 Ti Strix DCIII
HTPC: Fractal R3 Array | H87-plus |I3 4130 | Samsung 840 Evo 120 | WD 2TB Green *2 | WD 4TB Red *2
HTPC2: Intel D34010WYKH | Intel 320 40gb |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av michael123
Alltså er maxklock har ökat?
Beror antagligen på temperaturskillnaden?

Vad ni hänger upp er på det hela tiden, men visst är det så, bara att jag vill inte bara veta temperatur före och efter lappning , utan klock resultat före och efter, är det bara jag som är intresserad av O/C resultatet och alla andra trimmar temps ?
Det är la bara undervolta så mycket som möjligt o köra fsb på lägsta möjligt o köra deltas i alla hål på 10 000 rpm, måste ju bli bra temps då eller ?

Skämt åsido, kan mycket väl tänka mej att bosselasse som lyckats klocka till 3600 mhz stabilt men vid en load temp på 70 ° kanske lappar o sedan kör på samma Fsb efter det men vid en bekvämare temp , men låt oss säga att pelleplutt lyckades bara klocka till 2800mhz, då tror nog jag att han efter en lappning passar på att se om han lyckas öka några snäpp till.

Vet inte om jag bara är ute och cyklar här men det är nåt som jag vill veta ...

Permalänk
Avstängd

det är lite synd att dom gör så ojämna HSer för slipar man dom så ryker garantin på dom

Permalänk
Medlem

Jag tror faktiskt inte att en lappad IHS ger nån skillnad på överklockning. De flesta brukar se en 5-10C minskning i sina temperaturer. Kanske om man låg på 70-80c och man lappade skulle man kunna se en skillnad i överklockningresultat.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Klargplutte
Är det inte rätt trist att Intel inte ska klara av att göra en plan IHS , det gör ju bevisligen stor skillnad i temperatur , de e ju ingen rocket science direkt att tillverka plana plåtbitar att montera över chippet.

Att göra plana IHS har de inga problem med. Det är snarare så att IHS:erna deformeras av bl.a. värmen och trycket då de monteras på processorn. Sen kan man tycka vad man vill om beslutet att inte plana ut IHS:erna efter montering.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gambit_2K
Jag tror faktiskt inte att en lappad IHS ger nån skillnad på överklockning. De flesta brukar se en 5-10C minskning i sina temperaturer. Kanske om man låg på 70-80c och man lappade skulle man kunna se en skillnad i överklockningresultat.

Håller med, har tittat in i denna tråden ett par ggr & funderat på det lite.
Jag har lappat, men kan inte komma på något annat att tillföra än att "mina temps är lägre",
för det är ju det man vill med sin lappning.
(För mig gjorde det 4-5 grader.)

Hur ett system klockar beror nog (mer) på andra saker, men visst temps är viktigt.
För egen del lappade jag för att få ett hyfsat rappt och så svalt 24/7-sys som möjligt.
3.2GHz C2D är ju mainstream på Sweclockers nuförtiden.

Mvh

Permalänk

Ok tack så mycket för alla svar, min slutsats är då att personligen så är minimal % överklockningsbonus samt bara 4-5 ° skillnad inte något att offra garantin för.

Mvh // Baboon

Permalänk
Vila i frid

Min e6300 kunde jag klocka max 3.2 utan lappning. Numera går den i 3.6 GHz, med samma temp i TAT, ca 63 grader med full Orthos/Prime95 last. Med TAT-load på 100% runt 68 grader. Idle, runt 41 grader.

Permalänk
Medlem

Jag tycker inte garantin är så mycket att spara på, det är väl ändå väldigt sällan en processor går och dör?

Grafikkort, ram, hårddiskar och nätagg dör titt som tätt, men jag har aldrig varit med om en processor som dött.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mx
Jag tycker inte garantin är så mycket att spara på, det är väl ändå väldigt sällan en processor går och dör?

Grafikkort, ram, hårddiskar och nätagg dör titt som tätt, men jag har aldrig varit med om en processor som dött.

hehe för mig så är det bra o ha garanti,jag brukar ha sönder en processor varannan månad ungifär

drog in en cpu på rma senast förra veckan

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gabriel15
hehe för mig så är det bra o ha garanti,jag brukar ha sönder en processor varannan månad ungifär

drog in en cpu på rma senast förra veckan

Hur lyckas du med det? Lite väl hög spänning?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mx
Jag tycker inte garantin är så mycket att spara på, det är väl ändå väldigt sällan en processor går och dör?

Grafikkort, ram, hårddiskar och nätagg dör titt som tätt, men jag har aldrig varit med om en processor som dött.

Min c2d var DOA så visst händer det, beställde mitt system ≈ 27 dec -06 ca väntar fortfarande på cpun skojsigt värre. Hur som helst kommer den på tisdag eller onsdag så då får vi se om junket vill hoppa gång eller om det är nåt annat som spökar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gabriel15
hehe för mig så är det bra o ha garanti,jag brukar ha sönder en processor varannan månad ungifär

drog in en cpu på rma senast förra veckan

Såna idioter som du sabbar ju för alla andra. Om fler och fler "bränner" grjer då lär företagen svara med att begränsa eller ta bort justeringsegenskaper för spänningen och låter det skötas av nån inbygd styrkrets eller nåt.

Skulle vara kul om nån rev dina hyrapengar i bitar för att sedan klaga på att de inte var hela och krävde nya istället.

Visst lyckas man ta sönder nån grej då och då så är det ok men om man som du planerar att börja köpa in i andra butiker för att dina rma börjar bli misstänksamma så har du nåt fel bakom pannbenet.

Permalänk
Avstängd

det är inte så att jag tar sönder cpuer med flit men det brukar hända ganska ofta att jag får hjälpa till med rma ärenden åt andra som man sålt cpuer till också.

Permalänk
Avstängd

smart och händig kille!!!!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gabriel15
det är inte så att jag tar sönder cpuer med flit men det brukar hända ganska ofta att jag får hjälpa till med rma ärenden åt andra som man sålt cpuer till också.

Min slutsats är att du behöver ett nytt nätagg eller moderkort om det händer så ofta. Eller så hanterar du din dator väldigt dåligt (ESD eller annat som är no-no)

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Det som avskräcker mig mest att lappa min är att det känns som ett enkelt sätt att esd-skada den då man slipar ihs:en. Att gnugga lite lagom på en cpu kan aldrig vara helt riskfritt. Nu är det säkert relativt safe för er som vet vad ni gör men jag nöjer mig med en lite högre temp alternativt lite lägre klock och har kvar en fullt fungerande cpu.

Visa signatur

Core 2 Duo E6400 ~ Asus P5B Deluxe ~ Corsair TWIN2X PC6400 ~ GeForce 8800 GTS
Övverklockad: 24/7 3.2Ghz ~ Max 3.9Ghz
3DMark06 10913p 3DMark05 18553p 3DMark03 31345p