GF6800GT Problem i Vista

Permalänk
Medlem

GF6800GT Problem i Vista

Hej hej, jag har använt Vista nu ett tag men prestandan i spel är helt kass. Det enda sättet att få någorlunda liknande FPS som jag hade i Windows XP är att just köra XP drivare. Jag har prövat i stort sett alla Vista drivare som finns på Guru3D men det är samma sak med alla...Jag skulle kunna tänka mig att problemen uppstår för att jag kör Nforce 2 chipset, har hört att Vista inte stödjer det men det är konstigt att XP drivarna funkar då, eller?

Har också gjort korrekta avinstallationer innan jag updaterat drivarna etc, så det borde inte vara något problem.

/Oskar

För övrigt kör jag Geforce 6800GT, Athlon 2500+ @ 3200+, 1.7gb minne och Asus A7N8X-E Deluxe. Vista Ultimate.

Visa signatur

Macbook Pro 13" | Gigabyte P35-DS4 | Intel Q6600 | Corsair 2gb DDR PC6400 XMS2 x 2 |
MSI 8800GTS 640mb | 500gb Barracuda x 2 | OS X

Permalänk
Medlem

Re: GF6800GT Problem i Vista

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Raksol
Hej hej, jag har använt Vista nu ett tag men prestandan i spel är helt kass. Det enda sättet att få någorlunda liknande FPS som jag hade i Windows XP är att just köra XP drivare. Jag har prövat i stort sett alla Vista drivare som finns på Guru3D men det är samma sak med alla...Jag skulle kunna tänka mig att problemen uppstår för att jag kör Nforce 2 chipset, har hört att Vista inte stödjer det men det är konstigt att XP drivarna funkar då, eller?

Har också gjort korrekta avinstallationer innan jag updaterat drivarna etc, så det borde inte vara något problem.

/Oskar

För övrigt kör jag Geforce 6800GT, Athlon 2500+ @ 3200+, 1.7gb minne och Asus A7N8X-E Deluxe. Vista Ultimate.

Tror du får leva med det tills när kommer bättre drivrutiner.

Permalänk
Medlem

Okej, känns så skumt bara när andra kan köra med de nya drivarna. Har t.ex. en kompis som har en liknande dator, dock nyare moderkort, och för honom fungerar det bra =/

Visa signatur

Macbook Pro 13" | Gigabyte P35-DS4 | Intel Q6600 | Corsair 2gb DDR PC6400 XMS2 x 2 |
MSI 8800GTS 640mb | 500gb Barracuda x 2 | OS X

Permalänk
Medlem

Re: GF6800GT Problem i Vista

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Raksol
Hej hej, jag har använt Vista nu ett tag men prestandan i spel är helt kass. Det enda sättet att få någorlunda liknande FPS som jag hade i Windows XP är att just köra XP drivare. Jag har prövat i stort sett alla Vista drivare som finns på Guru3D men det är samma sak med alla...Jag skulle kunna tänka mig att problemen uppstår för att jag kör Nforce 2 chipset, har hört att Vista inte stödjer det men det är konstigt att XP drivarna funkar då, eller?

Har också gjort korrekta avinstallationer innan jag updaterat drivarna etc, så det borde inte vara något problem.

/Oskar

För övrigt kör jag Geforce 6800GT, Athlon 2500+ @ 3200+, 1.7gb minne och Asus A7N8X-E Deluxe. Vista Ultimate.

Du skriver inte någonstans vilka spel det är och vilken drivrutin du provat?

Permalänk
Medlem

"Jag har prövat i stort sett alla Vista drivare som finns på Guru3D men det är samma sak med alla" Dvs alla Vista drivare för x86. När det gäller spel är det främst World of Warcraft.

Visa signatur

Macbook Pro 13" | Gigabyte P35-DS4 | Intel Q6600 | Corsair 2gb DDR PC6400 XMS2 x 2 |
MSI 8800GTS 640mb | 500gb Barracuda x 2 | OS X

Permalänk
Medlem

Jag vill minnas att jag läst någonstans (www.nforcershq.com/forum ?) att nVidia inte tänker stödja nForce 1 och 2 i Vista, vilket kan vara anledningen till din dåliga prestanda. Jag själv har nForce3, Athlon64 3200+, GF6800GT, 2GiB RAM och upplever ingen försämring i prestanda i t.ex. Obilvion.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av doomas
Jag vill minnas att jag läst någonstans (www.nforcershq.com/forum ?) att nVidia inte tänker stödja nForce 1 och 2 i Vista, vilket kan vara anledningen till din dåliga prestanda. Jag själv har nForce3, Athlon64 3200+, GF6800GT, 2GiB RAM och upplever ingen försämring i prestanda i t.ex. Obilvion.

Jaså? Då undrar jag vad mitt problem är, för jag får betydligt sämre prestanda i Oblivion, och jag har nForce4, Athlon64 3500+ (s939), 2 GB RAM och ett Asus 6800GT och jag har fått banta ner spelet rejält via Oblivion.ini-filen för att få det att flyta någorlunda, men det hackar ändå väldigt mycket när jag går runt i städer och liknande (helt enkelt där det är mycket AI). Kör du med några speciella grafikdrivrutiner?

Visa signatur

📟 AMD Ryzen 9 7900X | Asus ROG STRIX X670E-A | 32 GiB Corsair Vengeance DDR5 | Noctua NH-D15 | GeForce RTX 3060 Ti | Samsung SSD 980 Pro 1 TB + 2 TB WD Black 7200 RPM | LG 27" UltraGear 27GP850 | Fractal Design Define R4 | Corsair RM1000x | Varmilo VEA88 Moonlight V2 (Cherry MX Brown) | Mionix Naos Pro

🎧 Sennheiser HD 650 | Topping E30 II DAC | Topping L30 II AMP | 🎤 Shure SM58 | MXL 770 | MOTU M4

Permalänk
Medlem

Jääs, tror det beror på drivrutiner, eller ja, jag hoppas det

Har fått sämre prestanda i WoW med Vista.

Visa signatur

Rigg: ASUS ROG Strix B660-I Gaming WIFI | i5 12400F | Corsair Vengence DDR5, 32 GB | nVidia Geforce GTX 1060 3GB | Samsung 980 PRO, 1 TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ziegfried
Jaså? Då undrar jag vad mitt problem är, för jag får betydligt sämre prestanda i Oblivion, och jag har nForce4, Athlon64 3500+ (s939), 2 GB RAM och ett Asus 6800GT och jag har fått banta ner spelet rejält via Oblivion.ini-filen för att få det att flyta någorlunda, men det hackar ändå väldigt mycket när jag går runt i städer och liknande (helt enkelt där det är mycket AI). Kör du med några speciella grafikdrivrutiner?

De senaste som inte är beta, 97.46. Nu hoppas jag du menar "banta rejält" som i att du jämför med när du spelade på XP, för annars flyter det ju lika dåligt/bra för mig med. Det inbygda testet ställer in grafiken på "high" och 1024x768 som standard. Fast jag vill hellre köra 1280x1024 (TFTskärm), så jag har pillat lite för att göra det någorlunda spelbart. Sedan såg jag att nVidia tagit bort nForce3 som "Vista supported chipset", jag hittar inte sidan nu, eftersom nvidias hemsida funkar jättedåligt för tillfället. Taskigt ändå =(

Men det viktiga: Jag har Vista x64, Leadtech 6800GT, 97.46 och Diablo 2 och Oblivion funkar (minst) lika bra som i WinXP.

Edit: AHA! Jag uppdaterade firmwaren till routern, nu funkar saker som dom ska igen, förutom steam som gör nån form av "förbjuden åtgärd" fast Vista-style..

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av doomas
De senaste som inte är beta, 97.46. Nu hoppas jag du menar "banta rejält" som i att du jämför med när du spelade på XP, för annars flyter det ju lika dåligt/bra för mig med. Det inbygda testet ställer in grafiken på "high" och 1024x768 som standard. Fast jag vill hellre köra 1280x1024 (TFTskärm), så jag har pillat lite för att göra det någorlunda spelbart. Sedan såg jag att nVidia tagit bort nForce3 som "Vista supported chipset", jag hittar inte sidan nu, eftersom nvidias hemsida funkar jättedåligt för tillfället. Taskigt ändå =(

Men det viktiga: Jag har Vista x64, Leadtech 6800GT, 97.46 och Diablo 2 och Oblivion funkar (minst) lika bra som i WinXP.

Edit: AHA! Jag uppdaterade firmwaren till routern, nu funkar saker som dom ska igen, förutom steam som gör nån form av "förbjuden åtgärd" fast Vista-style..

Ah, okej. Jag kör själv på 97.46. Har dock ett nytt problem med drivrutinerna (som kanske inte riktigt hör hit). Annars gör jag likadant som dig, kör hellre på 1280x1024 då jag själv har TFT-skärm. Fast ändå får jag inte riiiiktigt lika bra flyt som i XP. Kanske har missat något i .ini-filen. Nåväl, tack för svaret.

Jag har som jag nämnde tidigare ett annat problem just nu, med grafikdrivrutinerna. Skrev till och med till Nvidia, och jag är rätt ilsken just nu. Fick logga in på ett annat konto på min dator (har ett flertal hårddiskar/partitioner) för att skriva detta.

Problemet är att jag skulle ta och kalibrera/finjustera min skärm tänkte jag, och det mjukvaruvägen, då det är lite pilligt att göra det via skärmen. Så jag gjorde det via Nvidias "fiiina" kontrollspanel, råkade dog dra upp skärpan, så nu är min bild helt åt helvete överskärpt. Man får huvudvärk bara av att läsa i några minuter, men det går inte att ställa tillbaka! Har någon en aning om hur jag ska göra nu? Jag som nyss formaterade om.

Jag har testat att avinstallera bildskärmsdrivrutinerna, men det hjälpte mig inte ett smack. Känns som om jag sitter i klistret. Några idéer?

Visa signatur

📟 AMD Ryzen 9 7900X | Asus ROG STRIX X670E-A | 32 GiB Corsair Vengeance DDR5 | Noctua NH-D15 | GeForce RTX 3060 Ti | Samsung SSD 980 Pro 1 TB + 2 TB WD Black 7200 RPM | LG 27" UltraGear 27GP850 | Fractal Design Define R4 | Corsair RM1000x | Varmilo VEA88 Moonlight V2 (Cherry MX Brown) | Mionix Naos Pro

🎧 Sennheiser HD 650 | Topping E30 II DAC | Topping L30 II AMP | 🎤 Shure SM58 | MXL 770 | MOTU M4

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ziegfried
Jag har testat att avinstallera bildskärmsdrivrutinerna, men det hjälpte mig inte ett smack. Känns som om jag sitter i klistret. Några idéer?

Kanske kan vara ide att titta på andra sidan häcken emellanåt, byt till ett ATI kort. Jag sitter med ett X1900XT och den senaste drivrutinen 7.1 och jag har samma prestanda i Oblivion som jag hade när jag körde XP.

Uppenbarligen ligger ATI lite före när det gäller fungerande drivrutiner till Vista, dessutom är dom signerade

Visa signatur

Striker Extreme, E4300@3200, 8800GTS 320MB, 2GB PC6400, WD Raptor 74GB x2, Eizo L768, Corsair HX 620, Vista Home Premium.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xplane_uppsala
Kanske kan vara ide att titta på andra sidan häcken emellanåt, byt till ett ATI kort. Jag sitter med ett X1900XT och den senaste drivrutinen 7.1 och jag har samma prestanda i Oblivion som jag hade när jag körde XP.

Uppenbarligen ligger ATI lite före när det gäller fungerande drivrutiner till Vista, dessutom är dom signerade

Ja, har både hört det av andra och märkt det själv (hade ett Radeon 9550 innan) att Atis drivrutiner faktiskt är riktigt bra. Gillade även Omega drivers för smidigt upplägg. Nvidias kontrollspanel är så jäkla dålig, och den gamla kan man inte välja att ha heller. Vart tänker Nvidia leda utvecklingen? Vet inte hur många det är som klagat på den nya kontrollspanelen.

Nåväl, om man skulle byta tillbaka till Linux snart igen så sägs ju Ati inte vara någon vidare då det verkar vara lite stramt på drivrutiner där. Eller hur tunt på drivrutiner är det egentligen, måntro?

Visa signatur

📟 AMD Ryzen 9 7900X | Asus ROG STRIX X670E-A | 32 GiB Corsair Vengeance DDR5 | Noctua NH-D15 | GeForce RTX 3060 Ti | Samsung SSD 980 Pro 1 TB + 2 TB WD Black 7200 RPM | LG 27" UltraGear 27GP850 | Fractal Design Define R4 | Corsair RM1000x | Varmilo VEA88 Moonlight V2 (Cherry MX Brown) | Mionix Naos Pro

🎧 Sennheiser HD 650 | Topping E30 II DAC | Topping L30 II AMP | 🎤 Shure SM58 | MXL 770 | MOTU M4