Duger PHP (VS Python och Ruby On Rails) för hemsidor?

Permalänk
Medlem

Duger PHP (VS Python och Ruby On Rails) för hemsidor?

Är det idiotiskt att satsa på PHP, på en sida som troligen kommer ha många connections? Jag vet att PHP är välkänt, välanvänt, men är det rent ut sagt idiotiskt att satsa på PHP idag när Python (som får så bra kritik) finns som alternativ? Vilken är bäst för web development? Kommer man ångra sig om man tar PHP nu?

Vilket är bäst för web development enligt er av dessa:
PHP
Python
Ruby On Rails

?

Jag har märkt att vissa sidor är sega med PHP (eller är det MYSQL?) dessutom verkar ju PHP ha lite onödigt mycket LOC (Lines of Code).

Kan någon person som kan PHP (eller nybörjare som mig) lära sig Ruby On Rails hyfsat snabbt?

Vad skulle ni satsa på?

Permalänk

Trevligt sistaalternativ du hade... Jag röstade på Python, känns som det kan vad Ruby kan fast har störra användarbas och därmed flera bibliotek och sådant, men det är bara en känsla och inget jag har några källor på

Permalänk

Rubyonrails är nog långsammare än PHP, men knappast så långsamt att du kommer må dåligt.

Visa signatur

Ruby (on rails) är fint!

Permalänk
Medlem

Alltså, Python verkar ju vara det mest kraftfulla språket, men det verkar inte vara så jättelämpat för webdevelopment.

Permalänk

Vad är det för något du ska göra nu då? Jag tror att vad du än väljer så kommer det gå bra.

Visa signatur

Ruby (on rails) är fint!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bongo-apan
Vad är det för något du ska göra nu då? Jag tror att vad du än väljer så kommer det gå bra.

Någon typ av "app" "webapp" på webben.

Permalänk
Glömsk

Jag slängde ihop ett PHP-likt CGI-baserat webbspråk baserat på Python på några timmar, komplett med cookies- och sessionhantering och sånt. Duger för mina behov.

#!engine.py <html><head></head> <body> <?py for i in range(10): print i, ?> </body> </html>

Fundera på vad engine.py gör med ovanstående kod.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk

Röstade på det sista, bara för att det var roligast. Och eftersom frågan var en dålig sådan.

Jag började koda web i ASP, sen övergick jag till PHP, sen provade jag Ruby On Rails och insåg hur mycket tid jag wasteat i PHP. Ville dock hellre jobba i Python, så provade Django när det kom, och det är vad jag föredrar, tycker de har en bättre mentalitet är RoR, bättre prestanda, och en modell som inte bygger på filosofiska ideer utan på vad som är logiskt. (att den automatiskt genererar fungerande admin-interface är ju knappast en nackdel heller)

Visa signatur

Python-IRC på svenska: #python.se

Permalänk
Medlem

Om sidan är seg eller har många LOC beror nog mest på han/hon som kodar. Själv kodar jag mest PHP, men jag har lite erfarenheter av ASP och Ruby on Rails (även om det inte är alls mycket)... Och av dessa gillar jag mest Ruby on Rails, dock så har jag inte fått tillräckligt med motivation för att lära mig det helt och hållet ännu, men det kommer nog.

Men som sagt, om sidan är seg beror nog på kodaren... Även om det är lite lättare att skriva onödigt många rader kod i PHP eftersom språket är så "fritt", man får skriva lite hur som helst... Men å andra sidan, då ser man ifall det är en erfaren kodare eller inte som gjort sidan (A)

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Varför inte testa på asp.net?
Har du använt C# innan kommer du nog bli trevligt överraskad.

Permalänk
Medlem

PHP är helt klart lättast, finns många tutorials, communities och sådant eftersom det är så stort. Annars är ruby väldigt trevligt, jag har hållit på med det någon månad nu men inte orkat göra något stort, men det känns väldigt lätt och är ett logiskt språk. Tror inte hastigheten är annorlunda. Dessutom har PHP aldrig varit långsamt för mig...

Permalänk
Medlem

php har fruktansvärt bra dokumentation, språket i sig är väl so-so.
Python med mod_python är rätt trevligt, men jag skulle ändå rekommendera php för webutveckling.

Permalänk
Medlem

Jag undrar om det finns något språk som är mer effektivt än php. Nu talar vi inte effektiv utveckling då det är en helt annan historia som också för den delen spelar mindre roll i de flesta fall. Klart php duger!

Permalänk

I de tester jag sett så har Django varit bättre än motsvarande frameworks i PHP när det gäller prestanda.

Visa signatur

Python-IRC på svenska: #python.se

Permalänk

Tillägg:
Vad jag har läst av PHP-snubbar som gått över till rails är att de slutför projekten mycket snabbare än med php.
Men sen finns det ju självklart mycket mer färdigt att kika på i PHP om det nu skulle vara så. Så om det stämmer i slutändan har jag ingen aning om, men det verkar vara ett populärt argument iallfall.
Men sen finns det ju cakePHP och allt vad de heter, så då försvinner väl det argumentet.
Men det känns väl ganska konstigt att välja ett språk beroende enbart beroende vad andra tycker? Jag går ju inte och köper en Volvo för att grannen tycker dem är bra utan att pröva den där saaben jag själv tycker verkar fin.

Jag tror även att de flesta inte prövat alla språk och frameworks som finns ute, de flesta rekomenderar nog det som de själva sysslar med.
Jag har inte stor koll på andra alternativ än rails men jag gillar det, så varför byta?

Även om alla skriver att PHP är det bästa valet, kolla upp andra alternativ som verkar trevliga och se vad som passar dig!
Ps. Menar inte att denna tråden är dålig på något sätt, alltid bra att se vad andra tycker, jag menar bara att du inte ska låta andra banka in i bollen vad som är bäst.
Sen att du har haft liknande frågor uppe förr får mig att tycka att du bör sätta igång istället för att tänka så jäkla mycket - blir mycket roligare då Lycka till.

Böcker om Ruby och Rails:
Agile Web Development with Rails (second edition)
Ruby for Rails
Rails Cookbook
Ruby Cookbook

Visa signatur

Ruby (on rails) är fint!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bongo-apan
Jag tror även att de flesta inte prövat alla språk och frameworks som finns ute, de flesta rekomenderar nog det som de själva sysslar med.

Jag har ju iaf testat PHP, Django och Rails, de tre största idag. Jag har också jobbat lite på TurboGears. (gillade inte templatesystemet) Pylons är klart intressant men inte så moget, rekommenderas för den som vill kunna anpassa mycket själv. Zope3 var lite för mycket "enterprise", mycket onödiga xml-filer. PHP-ramverken jag kollat på tycker jag har kännts litefel, som om de försöker få PHP att göa något det inte är gjort för.

Dessutom är ju prestanda, om än inte den viktigaste faktorn alltid, en nog så viktig faktor om man planerar att göra en stor sida, annars kanske man blir tvungen att skriva om sin fina RoR-hemsida i PHP eller dylikt när sidan växer för att spara serverkostnad. Speciellt relevant är ju det om man gör en ideell sida som har liten budget. Prestanda testar man ju inte själv utan läser andra tester. Så om två ramverk i övrigt har likvärdiga meriter så kan man ju utan att testa endera ha en välgrundad åsikt om vilken man vill jobba med.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av bongo-apan
Jag har inte stor koll på andra alternativ än rails men jag gillar det, så varför byta?

Kan ju ändå finnas skäl att byta. För att man vill vara säker på att sidan skalar väl(jag hittar inget om vilka större sidor rails används på, har du länk?), eller för att man vill ha funktioner Rails inte erbjuder. Därmed inte sagt att du har behov av att byta, men det är ju inte automatiskt så att bara för att man är nöjd så kan det inte bli bättre.

Jag tror att Rails är lämpligast om man redan kan Ruby och gillar språket, behöver man ändå lära sig språket skulle jag nog rekommendera Django, men jag är ju lite påverkad av att jag kan Python rätt bra.

Jag håller helt klart med om att man med Rails och Django genomför sina projekt betydligt snabbare än med PHP, mycket tack vare databas-gränssnittet som är både bättre och säkrare än det man brukar jobba med i PHP iaf som nybörjare.

Visa signatur

Python-IRC på svenska: #python.se

Permalänk

PHP är det man ska lära sig av de tre teknikerna (ruby on rails är ju ruby med tillägg), det går snabbare att utveckla i ruby on rails än i PHP men det är för att där finns en massa paket som gör nästan allt jobbet åt dig, dock inte alltid så bra, ruby on rails och databaser är inte direkt en favorit, det blir fel i querys så att dom blir långsamma och den "optimerar" när den skapar querys åt dig vilket gör att det blir en massa skit.

Nackdelen med ruby on rails är att man blir lat och använder allt som finns inbyggt i det, vilket inte alltid är så bra.

PHP for the win Eftersom Perl inte fanns med (med mod_perl då, slår alla andra i hastighet).

Nackdelen med python är att det är så j-vla petigt med indenteringen, python använder indentering för att hålla koll på vad som hör hemma i vilket block = jag blir galen

Visa signatur

RTFM - vacker sak att säga till folk som ställer dumma frågor

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jcarlsson
Nackdelen med python är att det är så j-vla petigt med indenteringen, python använder indentering för att hålla koll på vad som hör hemma i vilket block = jag blir galen

Du använder en kass editor eller?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sebastianj

Kan ju ändå finnas skäl att byta. För att man vill vara säker på att sidan skalar väl(jag hittar inget om vilka större sidor rails används på, har du länk?)

http://www.rubyonrails.com/applications

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sebastianj

Kan ju ändå finnas skäl att byta.//klippt// För att man vill ha funktioner Rails inte erbjuder. Därmed inte sagt att du har behov av att byta, men det är ju inte automatiskt så att bara för att man är nöjd så kan det inte bli bättre.

Självklart. Men jag känner dock att jag tänker inte sätta mig ner och gå igenom Python eller PHP, men om det kommer något nytt inom ruby-världen, visst!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sebastianj
Jag tror att Rails är lämpligast om man redan kan Ruby och gillar språket, behöver man ändå lära sig språket skulle jag nog rekommendera Django, men jag är ju lite påverkad av att jag kan Python rätt bra.

Precis, vad jag menade med mitt väldigt långa och säkert hackiga meddelande var att man bör testa det som känns intressant om han nu är nyburgare på programmering. Men om man sysslat med Python i 10 år så är det nog ganska självklart vilket man bör välja, om man nu vill komma igång snabbt.

Aja, det blir säkert bra det här.

Visa signatur

Ruby (on rails) är fint!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bongo-apan
Precis, vad jag menade med mitt väldigt långa och säkert hackiga meddelande var att man bör testa allt om han nu är nyburgare på programmering.

Skulle säga tvärtom, börja med ett system, vad det än är, och skriv ett projekt i det. Sen efter det kan man börja kolla på hur det skulle varit att skriva det i något av de andra. Börjar man med att försöka hitta det optimala så fastnar man lätt där.

Visa signatur

Python-IRC på svenska: #python.se

Permalänk

Kanske inte helt rättvist att jämföra PHP med Ruby on Rails och Django. Utan som någon nämde CakePHP, eller en till som känns ett framtids löfte, Zend Framework (http://framework.zend.com/).

Permalänk
Medlem

Jag skulle säga php, kanske inte för att det skulle vara det bästa att använda (beroende på vad man ska göra) utan för att det är väldigt enkelt att både lära sig och använda. Det är en bra början som sedan på olika sätt underlättar om man vill lära sig annat.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ChristofferC
Du använder en kass editor eller?

Nope, använder emacs och vim när jag kodar, däremot är jag trött på att så mycket ska behöva bero på indenteringen, indenteringen ska egentligen kvitta rent parsningsmässigt, den är en grafisk grej som gör koden mer lättläst inget mer.

Visa signatur

RTFM - vacker sak att säga till folk som ställer dumma frågor

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jcarlsson
Nope, använder emacs och vim när jag kodar, däremot är jag trött på att så mycket ska behöva bero på indenteringen, indenteringen ska egentligen kvitta rent parsningsmässigt, den är en grafisk grej som gör koden mer lättläst inget mer.

Jag tycker tvärtom att det är förbannat skönt att den använder indentering istället för klamrar eller keywords för att skilja på block. Det tvingar en att skriva välindenterad kod, vilket jag ändå skulle göra, så varför inte dra nytta av det? Tar dessutom inte upp onödiga rader i koden, och är ändå förbannat lätt att se. I kassa editors kan jag mycket väl förstå att det blir jobbigt, men med en fint inställd vim (t.ex.) så kan jag verkligen inte se nackdelen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nemrod
Jag tycker tvärtom att det är förbannat skönt att den använder indentering istället för klamrar eller keywords för att skilja på block. Det tvingar en att skriva välindenterad kod, vilket jag ändå skulle göra, så varför inte dra nytta av det? Tar dessutom inte upp onödiga rader i koden, och är ändå förbannat lätt att se. I kassa editors kan jag mycket väl förstå att det blir jobbigt, men med en fint inställd vim (t.ex.) så kan jag verkligen inte se nackdelen.

Men det är så jäkla jobbigt att fixa indenteringen av nåt när det har pajjat. Har bara hänt mig en enda gång, men då blev jag fan gråtfärdig.

Visa signatur

Brass knuckles and a 2x4

Permalänk
Medlem

Re: Duger PHP (VS Python och Ruby On Rails) för hemsidor?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bombur
Jag har märkt att vissa sidor är sega med PHP (eller är det MYSQL?) dessutom verkar ju PHP ha lite onödigt mycket LOC (Lines of Code).

Röstade på fjärde alternativet då du fortfarande inte har någon aning om vad du pratar om.

Permalänk
Medlem

Ett annat alternativ är JSP (java server pages).
Jag vet inte så mycket om det, men många av de allra största webbsidorna är byggda med JSP. Det är snabbare än PHP och klarar mer anvancerade dataströmmar.
Går ju att göra saker väldigt anvancerat med flera lager, java beans, servlets m.m.
Jag kan bara PHP och till viss del java och jag tycker att JSP intressant. Dels eftersom det verkar riktigt kraftfullt och dels eftersom jag redan kan java hyfsat och då får jag nog en hel del gratis.

Hur står sig JSP mot Phyton i prestanda och produktivitet?

Visa signatur

Bloggar om Hemautomation på HomeAutomateIt.com

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pekz0r
Hur står sig JSP mot Phyton i prestanda och produktivitet?

Bra i prestanda, klar sämre i produktivitet. Java har inte något bra stöd för s kalla rapid development. Java är lämpligare när man redan vet exakt hur man ska koda och vill ha något med statiska typer eller nr man redan har JAva-kod man vill jobba mot.

Visa signatur

Python-IRC på svenska: #python.se

Permalänk
Medlem

Om du bara ska göra nåt snabbt och enkelt, så kör på PHP. Annars kan kanske Python eller Ruby vara ett bättre alternativ. Det beror helt på vad det är du vill skapa.

Permalänk
Medlem

PHP är egenligen det självklaraste valet för många.

Har mycket svårt att Ruby/RoR skulle vara så enormt mycket enklare/snabbare att jobba med.
Kollade igenom en informationsfilm för ett tag sen, han skrev lite kommando och skapa lite färdiga filer, sen fyllde han i några saker, sen var det klart.
Men ja tyckte de verka väldigt ologiskt och lukrativt. En massa kommando som skriver koden åt en.

Enda som verkar häftigt var inbyggda MySQL-editor-grunkan