Tagan 420w med 8800gts?

Permalänk
Medlem

Tagan 420w med 8800gts?

Känner jag har lite panik. Graffet la av i onsdags och jag stress-beställde ett PoV 8800gts och en moderkaka för att kunna köra pci-E.

Vad jag inte tänkte på var att det nya kortet drar så mycket mer än mitt gamla. (agp 6800GT)

Jag har nu ett Tagan tg420-u01 som ska leverera 22A på 12V. Finns det en chans i h-ete att denna nätdel kan driva kortet? Har inte mycket runtom. 3 hårddiskar men kan slänga en av dom i värsta fall. Fast det handlar väl bara om 10W eller så det?

Tacksam för svar. Får bli en panikbeställning på Dustin om det inte går.

Glömde förstås att kortet var längre än innan också, sitter med ett Antec Lanboy och det var ju självklart för litet. Jippie, fram med den gamla 15-kilos lådan..

Permalänk
Medlem

Not a chance, tror det ska till 26a och det är minimum. Tyvärr, men man måste ha förståelse att det trots allt är ett fint monster som ska drivas så jag är inte benägen att klaga.

Visa signatur

[Asus P8H67] - [Intel i2500k] - [Corsair 4gb pc10600] - [Asus 560ti 1gb]

Permalänk
Medlem

aww, happy cat has run out of happy.

Jaja, bara börja leta nätdel då. Tack för svar.

Permalänk
Medlem

Vad har du för CPU? Men en enkelkärnig, oklockad/lätt klockad A64 räcker 22A väldigt långt.

Hur som helst så testa om det fungerar innan du köper nytt, det är inte farligt att ha ett för klent nätagg, allt som händer är att datorn startar om.

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB

Permalänk
Medlem

Sitter med en A64 4000+, inte klockat. 2Gb corsair VS minnen. Inga prestandagrejer så kanske kanske?

Permalänk

Vi körde ett 8800GTS en C2d@3.8Ghz samt 8 HDDS på en sketet Chieftec agg på 400w. så enligt mig kommer det funka.

Visa signatur

6550@3,6 | DFI LP UT P35-T2R | 2x2GB G.Skill F2-8000CL5 | 8800GTS 640 | Tagan 530w |

DDC-1+ w. EK X-Top | D-Tek Fusion | MCW60 | EK Res150 | BIP3 |

Permalänk
Medlem

Gött mos. Då väntar jag med köp tills jag testat iaf. Tack för lite ingjutet hopp.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Azti
Gött mos. Då väntar jag med köp tills jag testat iaf. Tack för lite ingjutet hopp.

Precis testa först.. återkom gärna & slå hål på myten att man måste ha ett mindre barsebäck i datorn för att driva lite modernare grejor.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Jag har alltid legat på gränsen när de gäller nätagg och en sak är säker, många överdriver när de säger att man måste ha si och så många watt på nätaggen för att kunna driva värstinggrafikkorten. Det är så olika på vilken kvalité man har på aggen och hur de funkar.

Men en anledning till strul för vissa tror jag är att de har för klena nätagg, eller framför allt dåliga nätagg med hög watt som ger en falsk trygghet. Det är bra med ett kraftfullt och bra nätagg, men man behöver inte överdriva.

Jag säger "de funka!"

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk

Det som är med dessa krav på effekt som ska krävas är ju mkt rekomendationer för att det finns nätagg på 400w som inte ger 400w och som därför har stor risk att inte fungera.. jag drev mitt förra system med ett trasigt 300w som var rekomenderar till 350w och att det skulle ge minst 24A vilket det långt ifrån gjorde. Klart det kan funka men risken finns att det inte gör det också..

Permalänk

är 8800korten längre än 7900GTX tex hade lite problems med att få in det bara inte 8800 är längre då ryker nån HDD garanterat för å få plats

PS kör mitt 7900GTX på mitt nätagg +12-->20A den ska ta 22A men inga BSOD eller så

så kanske kan 8800 funka också

Visa signatur

|- ASUS P6T deluxe v2-|- Intel Corei7 920 stock speed stock cooling-|- XFX HD4890 i CF|- Corsair dominator 1600mhz DDR3 -|- ANTEC P190-|- samsung 226bw-|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Legoloppa
är 8800korten längre än 7900GTX tex hade lite problems med att få in det bara inte 8800 är längre då ryker nån HDD garanterat för å få plats

PS kör mitt 7900GTX på mitt nätagg +12-->20A den ska ta 22A men inga BSOD eller så

så kanske kan 8800 funka också

http://www.rage3d.com/reviews/video/nvidia8800/index.php?p=3

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk

ja då bör 8800GTS rymmas i min medium tower

Visa signatur

|- ASUS P6T deluxe v2-|- Intel Corei7 920 stock speed stock cooling-|- XFX HD4890 i CF|- Corsair dominator 1600mhz DDR3 -|- ANTEC P190-|- samsung 226bw-|

Permalänk
Medlem

Lyckan är gjord. Det funkar prima att köra ett 8800gts på mitt Tagan 420W med bara 22A.
Har gjort allt jag kan komma på och har tillgång till för att stressa kortet och har inte fått några problem än.

Så det är möjligt.

Det fick till och med plats i min Lanboy, trodde jag inte det skulle. Det enda kruxet var att jag inte kunde använda den dedikerade kontakten från nätdelen till graffet. Den kontakten har ju en massa extra lull-lull som bygger en jäkla massa.

Riggen om ni undrar:
A64 4000+
PoV 8800gts
Moderkort: Asus A8r-Mvp (Blir nytt sen när jag köper ny prolle o minnen längre fram)
3st HDDs
2x1Gb Corsair VS pc3200
Nätdel: Tagan TG420-U01

Vad som förvånat mig mest dock är att Windows inte slagit bakut efter att ha bytt ut moderkort och graffe. Alla drivare funkar fint. Räknade med en BSOD och en ny-install av Win vid uppstarten.

Edit: Missade minnena.

Permalänk

då bör mitt tricod 480w klara det i så fall som kör mitt 7900GTX utan problem den kräver 22A

men vad händer om nätagget inte kan driva kort?

vet som inget om vad som händer när nätagget är för klent

Visa signatur

|- ASUS P6T deluxe v2-|- Intel Corei7 920 stock speed stock cooling-|- XFX HD4890 i CF|- Corsair dominator 1600mhz DDR3 -|- ANTEC P190-|- samsung 226bw-|

Permalänk

Med tanke på att ett system med en E6400@2,66GHz, 2x1024MB minne, HDD och DVD-Brännare på ett Asus P5N32-SLI Premium drar 250W under last enligt:
http://www.neoseeker.com/Articles/Hardware/Reviews/bfg8800gts...

Så har man bara ett bra nätaggregat med hyfsat med ström på 12V-linorna så bör det klara av en 8800GTS.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Azti
Lyckan är gjord. Det funkar prima att köra ett 8800gts på mitt Tagan 420W med bara 22A.
Har gjort allt jag kan komma på och har tillgång till för att stressa kortet och har inte fått några problem än.

Så det är möjligt.

Det fick till och med plats i min Lanboy, trodde jag inte det skulle. Det enda kruxet var att jag inte kunde använda den dedikerade kontakten från nätdelen till graffet. Den kontakten har ju en massa extra lull-lull som bygger en jäkla massa.

Riggen om ni undrar:
A64 4000+
PoV 8800gts
Moderkort: Asus A8r-Mvp (Blir nytt sen när jag köper ny prolle o minnen längre fram)
3st HDDs
2x1Gb Corsair VS pc3200
Nätdel: Tagan TG420-U01

Vad som förvånat mig mest dock är att Windows inte slagit bakut efter att ha bytt ut moderkort och graffe. Alla drivare funkar fint. Räknade med en BSOD och en ny-install av Win vid uppstarten.

Edit: Missade minnena.

Är det ett antec super lanboy du har? Har själv ett sådant samt ett 7900gtx som är lika långt som 8800gts. Det är knepigt att få i pci-e-kontakten men det går. Jag skulle nog inte vilja köra utan den i. Beställde förövrigt ett 8800gts idag

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Legoloppa
då bör mitt tricod 480w klara det i så fall som kör mitt 7900GTX utan problem den kräver 22A

men vad händer om nätagget inte kan driva kort?

vet som inget om vad som händer när nätagget är för klent

Grafikortet kan överheta, nätagget överhetar (mycket)
När du spelar kan datorn plötsligt starta om.

Visa signatur

Gamer: AMD RYZEN 1800,MSI X370 Gaming Pro, DDR4 32gb 2666Mhz, Vega 56 8GB,OCZ Trion 240GB, Samsung SSD 830 128gb, 2TB HD, WD HD 650GB, XFX 850W HTPC: i5 2500, 16gb ram, samsung ssd 500gb, Gefroce 1030

Permalänk

kan kortet pajja eller pajjar hela datorn då?

Visa signatur

|- ASUS P6T deluxe v2-|- Intel Corei7 920 stock speed stock cooling-|- XFX HD4890 i CF|- Corsair dominator 1600mhz DDR3 -|- ANTEC P190-|- samsung 226bw-|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Legoloppa
kan kortet pajja eller pajjar hela datorn då?

Kylpastan på grafikkortet kan brännas bort!
Nätaggregatorn kan pajs.
Cpun kan också bli lite varmare

Visa signatur

Gamer: AMD RYZEN 1800,MSI X370 Gaming Pro, DDR4 32gb 2666Mhz, Vega 56 8GB,OCZ Trion 240GB, Samsung SSD 830 128gb, 2TB HD, WD HD 650GB, XFX 850W HTPC: i5 2500, 16gb ram, samsung ssd 500gb, Gefroce 1030

Permalänk

Har aldrig fått värmeproblem av ett klent nätaggregat, däremot kan datorn bli instabil eftersom spänningarna hamnar för långt från specifierade värden och då klarar inte komponenterna av att jobba som de skall. Det brukar resultera i knepiga fenomen, BSOD eller omstarter.

Jag förstår inte riktigt varför komponenterna skulle överhetta, problemet är ju att de inte får tillräckligt med spänning och ström från nätaggregatet, vilket borde resultera i lägre effekt, om nu inte fläktarna skulle stanna förstås (vilket jag inte skulle tro att de gör före IC-kretsarna ballar ur och datorn stänger ned). Däremot är det troligt att nätaggregatet kan bli varmt eftersom det får jobba över sina specifikationer.
Men för det mesta så är det inte totalbelastningen på nätaggregatet som är för stor, utan belastningen på någon viss lina (12V1 t.ex.), vilket gör att de komponenter som drivs av denna börjar bete sig knepigt.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk

borde inte dagens moderkort cpu gpu ha värme skydd där de slås av innan de pajjar

men jag har för mig att Asus moderkort har inbbygda skydd mot att komponenter ska pajja helt.

tror snarare att kanske nätagget ryker

hoppas det i alla fall

Visa signatur

|- ASUS P6T deluxe v2-|- Intel Corei7 920 stock speed stock cooling-|- XFX HD4890 i CF|- Corsair dominator 1600mhz DDR3 -|- ANTEC P190-|- samsung 226bw-|

Permalänk
Medlem

Har lite av samma problem. Datorn startar om lite då och då, jag är ganska säker på att det är nätagget som är lite för klent eftersom graffet behöver 400w men jag är inte helt hundra och tycker inte att jag har råd att lägga ut pengar på ett nytt förns jag är säker på att det är det som är problemet.
Så vad tror ni?

Har:
Athlon 64x2 3800+
Geforce 7900gto
4Hdd (2 IDE, 1 Sata och 1 Extern)
Nätaggregatet är ett ganska billigt på 500w.

Visa signatur

R7 7800X3D | 4070Ti | 32GB DDR5 6000mhz | 1TB SSD | 1TB M.2

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Whyster
Har lite av samma problem. Datorn startar om lite då och då, jag är ganska säker på att det är nätagget som är lite för klent eftersom graffet behöver 400w men jag är inte helt hundra och tycker inte att jag har råd att lägga ut pengar på ett nytt förns jag är säker på att det är det som är problemet.
Så vad tror ni?

Har:
Athlon 64x2 3800+
Geforce 7900gto
4Hdd (2 IDE, 1 Sata och 1 Extern)
Nätaggregatet är ett ganska billigt på 500w.

Ett 7900GTX drar 80W (drar mao ~7A från 12V-linorna) under last enligt X-bit Labs, ett 7900GTO är mindre effektkrävande än ett 7900GTX.
http://www.xbitlabs.com/articles/video/display/power-noise_3....

En 3800+ x2 drar 65W under last enligt X-bit labs.
http://www.xbitlabs.com/articles/cpu/display/athlon64-x2-3800...

En hårddisk drar mellan 7W och 14W beroende på last, men kan dra upp mot 33W (Seagate Barracuda 7200.8) vid uppstart.
http://www.xbitlabs.com/articles/cpu/display/athlon64-x2-3800...

En DVD-Brännare drar 20-30W under användning.

Totalt ger detta en effektåtgång på 307W om man tar alla värsta fall (och när det gäller grafikkortet lägger till en del extra eftersom jag räknar på ett 7900GTX). Det är emellertid ytterst osannolikt att du kommer att råka ut för en situation då grafikkortet är maxbelastat, processorn likaså, alla hårddiskar startar upp samtidigt (och du har Seagate Barracuda 7200.8 diskar) och DVD-brännaren går för fullt.
I ett typfall då du spelar spel, så drar din dator ytterst sannolikt under 250W.
Här är har du vad några olika system drog under "spellast".
http://www.gamepc.com/labs/view_content.asp?id=8800&page=4&co...

Detta sagt, så finns det ändå en möjlighet att du kan få ett instabilt system, beroende på vad ditt nätaggregat levererar för strömmar på de olika linorna.
Grafikkort och de flesta nyare CPU:er, liksom interna hårddiskar och fläktar drar i huvudsak sin ström från 12V-linorna.
Externa hårddiskar och andra USB-enheter, CD/DVD/Floppy, PCI-enheter drar huvudsakligen sin ström från 5V.
Minnet och de flesta kretsar på moderkortet drar huvudsakligen ström från 3.3V

Om du antar (vilket förmodligen blir alldeles för mycket), att grafikkort, CPU och hårddiskar drar all sin effekt från 12V, så får du i absolut värsta fall 245W belastning på 12V=> I=P/U = 245/12=20.4A (80+65+3x33, eftersom en hårddisk är extern och ligger på 5V-linan)

Ett nätaggregat på 500W som inte är totalsunkigt skall klara av att leverera 20A utan problem. Däremot får du problem om du försöker mata alla komponenter från samma 12V-lina om du har flera 12V-linor.

Det verkar följdaktligen osannolikt att det är nätaggregatet som strular, om det inte är ett måndagsex. med darriga spänningar, eller du har kopplat alla komponenter på samma lina.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HMB
Är det ett antec super lanboy du har? Har själv ett sådant samt ett 7900gtx som är lika långt som 8800gts. Det är knepigt att få i pci-e-kontakten men det går. Jag skulle nog inte vilja köra utan den i. Beställde förövrigt ett 8800gts idag

Japp, en super lanboy är det jag har. Grejen var att på min Tagan-PSU så har den dedikerade pci-e kontakten ca 5cm mer "skräp" i i änden förutom bara själva kontakten. Lite kondingar och en sån där ferit-ring kring sig, antar att det är för att förebygga störningar.

Gjorde dock slag i saken och införskaffade mig ett Cooltek 600w nätagg, samma sak på detta agg. Bara att kablarna är modulära och jag kunde därför vända hela kabeln så den änden med allt extra på sitter mot agget istället för graffet.