Stora problem med Zalman fläktkontroll.

Permalänk
Medlem

Stora problem med Zalman fläktkontroll.

Jahupp, nu har det dykt upp problem och jag tar tacksamt emot lite tankar och funderingar kring vad som är fel.

Jag tänkte byta ut två av originalfläktarna från mitt P180B mot Nexus 120mm: http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=316478 Och samtidigt införskaffa den här fläktkontrollen: https://www.datorbutiken.com/home/default.aspx?Product=ZAZM-M...

Efter möda med montering och kabeldragning så testade jag om allt funkade vilket det inte gjorde. Ska försöka beskriva hur allt är monterat för att ge en sån överskådlig blick som möjligt.

Till Fan1 så har jag kopplat in CPU-fläkten, en Zalman 9700 CU, och där funkar allt finfint.

Till Fan2 så har jag kopplat in systemfläkten som sitter nere vid PSU och HDD. Det är Antec originalfläkt som jag har med hjälp av en 4pin-molex->3pin konverterare kopplat till 3pin-anslutningen. Den fläkten har redan en varvtalsregulator monterat på en sladd, men jag har satt den på högsta varvtal. Den fungerar att styra med fläktkontrollern, men lysdioden som ska indikera varvtal lyser inte alls.

Och slutligen så har jag kopplat dom två Nexus-fläktarna till Fan3 resp. Fan4.
Och här stötte jag på märkliga saker. Själva regleringen av varvtalen är svag. Jag kan se på fläktarna att deras varvtal ändras något men det blir ingen större ljudskillnad eller ökad effekt. Så där undrar jag varför det inte händer så mycket med dom fläktarna. Dom är inkopplade via 3pin utan vidare skarvning eller så.

Märklighet nr.2 är att lysdioderna inte ändrar sig särskilt mycket i ljusstyrka heller när jag vrider på varvtalsregulatorn plus att ljuset från dioderna flimrar nåt enormt. Mycket störande flimmer och det känns inte helt ok dessutom.

Sen så undrar jag om någon vet om det är vettigt att resistorerna på fläktkontrollen ska bli brännheta?

Det var dom till Fan1 och Fan2 som blev det. Har inte fullt varvtal på dom och kan tänka mig att det är högre motstånd eller så.

Fan3 och 4 har jag på max just nu, och tycker fortfarande att dom roterar för långsamt. Plus var åtminstone att deras resistorer inte alls känns heta.

Att tillägga är att jag har provat att utesluta vissa fläktar för att se om problemen försvann och även noga kontrollerat så att alla kontakter är rätt anslutna och att dom sitter bra.

Är min fläktkontroll defekt eller vad är det som krånglar? Någon som har någon idé? Behöver lite kött på benen så jag kan vet vad jag ska till butiken om det är fel på fläktkontrollen.

Tacksam för svar!

Visa signatur

.:Ryzen 7 5800X3D ♠ Noctua NH-U12S ♠ Gigabyte X570 Aorus Elite ♠ Corsair 2x8GB 3200MHz CL16 Vengeance RGB Pro ♠ Sapphire Radeon RX 7900 GRE 16GB Nitro+ ♠ Asus TUF 850W ♠ Fractal Design R6:.

Permalänk
Medlem

har du bundit ihop de två svarta kablarna? annars funkar det inte.

Permalänk
Medlem

Enligt en test med denna fläktkontrollen så kom dom fram till dethär.

Tummen ner:

Lower than average power rating on variable speed channels
LEDs flicker at lowest setting
Heatsinks get very hot under load

Tummen upp:

Compact
Unique aesthetics
Effortless installation
Extension wiring included
Drilling template for custom installs
Incorporates features of both a rheobus and a baybus
Quality hardware for switches and knobs
Hardware will fit behind front bezel doors

Och som på "Tummen ner" så är det samma som du sa, så du är inte ensam om det. Verkar vara ett problem med dom.

Visa signatur

E2160 @ 3.0Ghz 400x8 || Thermalright Ultra-120 eXtreme || Gigabyte P35-DS4 || Nvidia 8800GTX || 4GB 6400 @ 800Mhz 4-4-4-12 || Samsung 320GB || Raptor 36GB

Permalänk
Medlem

Bundit ihop dom två svarta kablarna? Nu förstår jag inte riktigt vad du menar. Den ena kabeln som går till cpu-fläkten så har jag kopplat in den svarta kontakten till moderkortet för att man ska kunna se varvtalen.

Men på den andra som har en svart kontakt har jag inte kopplat.

Och som svar på vad testet:

Det där var ju en miss att man inte såg det. Men att det blir väldigt varmt är ju en klar nackdel för tempen i chassit, men det är inget själva kontrollen tar skada av då eller?

Ska jag byta ut allt mot ett annat märke helt enkelt? Finns det någon annan liknande fläktkontroller som ni kan rekommendera?

Visa signatur

.:Ryzen 7 5800X3D ♠ Noctua NH-U12S ♠ Gigabyte X570 Aorus Elite ♠ Corsair 2x8GB 3200MHz CL16 Vengeance RGB Pro ♠ Sapphire Radeon RX 7900 GRE 16GB Nitro+ ♠ Asus TUF 850W ♠ Fractal Design R6:.