Permalänk
Medlem

PowerPc

Tjenare, har en gammal PowerPc stående i en garderob, Kom ihåg att detta var en monster maskin, för runt 8 år sedan.. Men endå det var då half-life kom och det spelas fortfarande. Nä skämt och sidor. Som alla mac-datorer så behöver man bara 1 slad från datorn, tex startknappen sitter ju på tangentbordet..

den har hela 233mhz 194mb och 4gb hdd. Tänkte ifall man kunde hotta up den med lite trevlig linux eller liknade, Jag undrar även i fall de går att använda (minns att det var skitdyrt iaf) Videoredigerings kortet, det har s-video in och ut, Composit in och ut, samt sterio in och ut. (röda och vita samt den gula).

Tror ni att de går att koppla in den till mitt windows-nätvärk och tex steama video till den? den har tyvärr bara ett 10/10 kort.

Sen undrar jag iaf det går att anväde videokortet att koppla tex till en video eller en digitalbox (via scart tex) så jag kan anväda den som.. ja en tv?

Visa signatur

i7.

Permalänk
Medlem

vad är det för modell en mac eller vad?

Lämpliga Linuxdistributioner som jag kan komma på
Gentoo slackintosh eller xubuntu

själv skulle jag nog använda den som tunn klient
lite väl klen för att agera htpc liksom

Permalänk
Medlem

Ja det är en mac och den ser ut så här

http://libido.tblog.jp/images/PowerPC.jpg

kan kolla up modell och så sen.

Grejen är den att jag inte kommer ihåg den som klen, körde photoshop läääänge på den utan några störe problem, 6.0 tror jag. även premire 4 ^^

Visa signatur

i7.

Permalänk
Medlem

har en liknande mac som jag kör xubuntu på. funkar rätt bra faktiskt.
om du bara tänkte köra via consolen så skulle jag vilja säga att det funkar riktigt bra.

Den kan faktiskt spela upp dvd film men det går väl sisådär.. inte laggit men ja.. sen så är min mac lite snabare än din. 300mhz tror jag.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem

OldWorldRom ("nästan" OpenFirmware) - så tänk på det när man tankar linux (eller någon BSD)

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk

Haha, oj, det var mig en fin gammal goding. Den är väl mer åt 10 år än 8 tillochmed.

Permalänk
Medlem

194mb ram på den tiden va fan inte dåligt!

Jag kör debian med fluxbox på min gamla G3 laptop från '99.. 233mhz... 64ram.. funkar väl hyffsat i alla fall..

Har aldrig testat xubuntu men det är säkert bättre vad jag har hört i alla fall.

Visa signatur

It's nice to be important but it's more important to be nice. Posse!

Permalänk
Medlem

Det är den gamla PowerMac G3 från 1997. Den kan inte köra Mac OS X men något bantat GNU/Linux eller BSD borde du kunna köra på den.

Visa signatur

Ryzen 7 3700x | ROG X470-F Gaming | Corsair 16GB 2666MHz/CL18 | GTX 1070 Ti 8GB | 250 GB M.2, 2TB MLC SSD, 2TB 7200rpm | RM750x | DeepCool Matrexx 55 | AOC 24G2U

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xerent
Det är den gamla PowerMac G3 från 1997. Den kan inte köra Mac OS X men något bantat GNU/Linux eller BSD borde du kunna köra på den.

Va, Beige G3 går jättebra att köra OS X på, har stöd upp till Jaguar by default men går via xpostfacto att dra in det senaste.

Jag har en sådan ståendes. 266MHz G3.
Dock är Powermac 9600 i ett likadant chassi så han får nog skriva modellen innan vi vet

Om det är en 9600 är det inge problem att dra in Linux eller BSD på den.
Är det en Beige G3 kommer man få pyssla lite för att lyckas boota den i Linux.

Men som sagt, Beige G3 fungerar i OS X och tar man bort det grafiska från OS X är det ju en full fungerande darwin-maskin. In med x11 och lite annat så är det ju en vanlig *BSD-burk.

G3an spöade verkligen skiten ur P2an. Så förstår att Photoshop gick snabbt på den datorn.

Sitter en SCSI-ZIP i fronten va?
I OS X fungerar inge SCSI-grejer som sitter på den där datorn, inte heller några video-och ljud grejer som sitter på det där extrakortet. Det måste du ha Mac OS 8/9 för att använda

Det är ett ATI Rage PRO 2MB som sitter i datorn om jag minns rätt. Om det är Beige G3.
Är det 9600 vetefan vad det är.

Edit: Det sitter bara ett 10Mbit-kort i den. Men det är bara stoppa in ett pci-nätverkskort i den så fungerar det fint i 100Mbit. Självklart kan du ha den på nätverket som vilken dator som helst. Macar haft haft nätverkskort inbyggt längre än vanliga x86-maskiner har haft så.

Permalänk
Medlem

förlåt om jag är lite offtopic men skulle gärna vilja ha en hemsida som har bilder på olika mac modeller så jag kan indentifiera min mac?

har googlat och den liknar både mac g3 och g4. den hade os9 när jag fick den. (fick den från jobbet nyligen)

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ragin Pig
förlåt om jag är lite offtopic men skulle gärna vilja ha en hemsida som har bilder på olika mac modeller så jag kan indentifiera min mac?

har googlat och den liknar både mac g3 och g4. den hade os9 när jag fick den. (fick den från jobbet nyligen)

apple-history.com

Om inte annat så ska det stå på baksidan utav datorn på en liten vit lapp.

Permalänk
Medlem

Med hjälp av mactracker kan du ju få reda på en hel del.

Visa signatur

Behind every great fortune there is a crime. - Honoré de Balzac
simonb @ irc

Permalänk
Medlem

tack tack. ser ut att vara en g4 utan agp på 350mhz.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ragin Pig
tack tack. ser ut att vara en g4 utan agp på 350mhz.

En nedklockad stympad G4. Budget-modell som kom ett halvår efter introduceringen utav 400, 450 och 500MHz G4orna.

Den har inget stöd för dual-cpu-uppgraderingar och är allmänt bara budget. Men den fungerar fint att dra in OpenBSD eller liknande på och göra till en brandvägg.

Permalänk
Medlem

hmm. det var vad jag fick fram på hemsidan men kollade på baksidan av burken senare. (den står inte i min närhet) stod 400mhz på den. men jag är ganska säker på att det är pci men kanske inte. ska öppna och kolla senare.

Edit: kör xubuntu på den atm. tänkte använda den som ftp server men just nu så strular den. svarar sällan via nätverker fast man kan pinga den. Har inteorkat koppla den till skärm och felsöka.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ragin Pig
hmm. det var vad jag fick fram på hemsidan men kollade på baksidan av burken senare. (den står inte i min närhet) stod 400mhz på den. men jag är ganska säker på att det är pci men kanske inte. ska öppna och kolla senare.

Edit: kör xubuntu på den atm. tänkte använda den som ftp server men just nu så strular den. svarar sällan via nätverker fast man kan pinga den. Har inteorkat koppla den till skärm och felsöka.

xubuntu är väl kanske inte bästa systemet vare sig på PPC eller för Server... Men men
ett tips. du behöver inte ha något grafikkort i datorn. Macar startar ändå, perfekt för serverbruk.

Permalänk
Medlem

Avinstallera det grafiska om du inte gjort det annars ska ubuntu fungera bra på PPC.
själv installerade jag crux på min G3 men tar egentligen bara långtid och installera. Tycker inte heller att man bör underskatta gamla macar som desktop funkar bra som liten surf / skrivmaskin

Permalänk
Medlem

ojävlar har var de skrivit, Det är tyvärr den äldre modellen, Apple Power Macintosh 8600/250

based on the Kansas architecture, features a 250 MHz PowerPC 604e processor, 32 MB of RAM, a 4.0 GB hard drive, an internal Zip drive, graphics acceleration, and built-in 24-bit composite and S-video for near-broadcast-quality video input and output in a well-designed,

Men jag minns att jag har 192mb i ram samt 4mb grafikkort ist för 2!

Men men är de värdelöst?

Visa signatur

i7.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oooo
ojävlar har var de skrivit, Det är tyvärr den äldre modellen, Apple Power Macintosh 8600/250

based on the Kansas architecture, features a 250 MHz PowerPC 604e processor, 32 MB of RAM, a 4.0 GB hard drive, an internal Zip drive, graphics acceleration, and built-in 24-bit composite and S-video for near-broadcast-quality video input and output in a well-designed,

Men jag minns att jag har 192mb i ram samt 4mb grafikkort ist för 2!

Men men är de värdelöst?

Det är en finfin processor. 604e är en relativt snabb sak.
8600 är en nedskalad 9600, bara 8st RAM-platser och 3st PCI-platser istället för 12st RAM-platser och 6st PCI-platser.

Det ska gå fint att köra Linux/*BSD på den.

För att köra Linux eller *BSD krävs detta...
http://www.netbsd.org/Ports/macppc/SystemDisk-tutorial/of105p...

För att nyttja video-in osv. krävs att du kör Mac OS 8/9. Men övrigt är maskinen helt dugligt.
När du väl kört in Linux/*BSD kan du känna på hur det är att leka med en riktig RISC-maskin.

Rekommenderar att du kör NetBSD som har bra support och instruktioner hur man installerar.
http://www.netbsd.org/Ports/macppc/

Annars finns distar som Debian, alltid ett bra val.
http://www.debian.org/ports/powerpc/inst/pmac

Permalänk

Mmmm... PM 8600. Som sagt, det var en grym maskin när den var aktuell. Själv harvade man på en 7600 (eller var det 7300?) vid den tiden och man bara dreglade av tanken på att sitta med en 8600 eller 9600... Memories.

Permalänk
Medlem

jo minns att den kostade uppåt 30.. med skärm då.

Visa signatur

i7.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oooo
jo minns att den kostade uppåt 30.. med skärm då.

Mer troligt utan skärm om jag inte missminner mig alldeles. Den fetaste 9600 kostade 65-70 tusen tror jag... O.o

Permalänk
Medlem

Mycket var det iaf, Men kan säga de var värt varenda öre. Slutade anväda den för kanske 1.5 år sedan, 1997 till 2005 det är en bra tid för en dator.

Visa signatur

i7.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oooo
Mycket var det iaf, Men kan säga de var värt varenda öre. Slutade anväda den för kanske 1.5 år sedan, 1997 till 2005 det är en bra tid för en dator.

Agreed.