Permalänk
Medlem

Prescott Throttle

Hejsan jag har en intel P4 prescott 3,2GHz, mne när jag tanka hem throttlewatch blev jag lätt förvånad, den visar nämnligen att min processor kör på mindre än 3GHz, ibland i typ nån halv sekund eller nått sänt drar den upp i det den ska. Kylningen skall inte vara ett problem jag har nämnligen följande kylning:

Arctic cooling freezer 7 Pro
1x 140mm fläkt
3x 120mm fläktar
3x 80mm fläktar
1x 60mm flakt

vad kan de vara, kan det vara att datorn får fel information. att tilllägga är att även andra program (everest) visar lågt, och då är det multiplicerarn som sänks från 16 --> 14

Permalänk
Medlem

Speedstep avslaget?

Visa signatur

E6600 | Arctic Freezer 7 Pro | 7600 GT @ passiv kylning | Spinpoint 250 GB | Asus P5B | Hiper 530 @ zalman fläktstyrning | Coolermaster Mystique 631

Permalänk
Medlem

vad e de, o hur vet jag de :S, inte helt överdrivet duktig på det hela med överklockning o annat sånt

att tillägga är att processorn körs i orginal dvs 3,2GHz

Permalänk

Re: Prescott Throttle

Citat:

Ursprungligen inskrivet av dahldahl
Hejsan jag har en intel P4 prescott 3,2GHz, mne när jag tanka hem throttlewatch blev jag lätt förvånad, den visar nämnligen att min processor kör på mindre än 3GHz, ibland i typ nån halv sekund eller nått sänt drar den upp i det den ska. Kylningen skall inte vara ett problem jag har nämnligen följande kylning:

Arctic cooling freezer 7 Pro
1x 140mm fläkt
3x 120mm fläktar
3x 80mm fläktar
1x 60mm flakt

vad kan de vara, kan det vara att datorn får fel information. att tilllägga är att även andra program (everest) visar lågt, och då är det multiplicerarn som sänks från 16 --> 14

Stäng av CPU Throttle i BIOS då? Blev rätt kinkig då jag upptäckte throttlefunktionen, dessutom var orginalinställningen rätt lågt så jag fick aldrig sitta med full cpukraft till jag stängde av den. Håller du koll på din temp behöver du inte använda throttle.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dahldahl
vad e de, o hur vet jag de :S, inte helt överdrivet duktig på det hela med överklockning o annat sånt

att tillägga är att processorn körs i orginal dvs 3,2GHz

Speedstep sänker frekvensen då processorn inte belastas speciellt hårt (och du inte behöver en så snabb processor), när du lastar processorn så stiger frekvensen igen. Speedstep är en bra funktion eftersom den du får lägre temperaturer och därmed lägre fläkthastighet vid låglast (processorn utvecklar ju mindre effekt på lägre frekvens och vid lägre Vcore också för den delen). Det är endast vid lite hårdare klockning som det är ide' att stänga av Speedstep, då det kan bli problem annars.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Re: Re: Prescott Throttle

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Biprodukt
Stäng av CPU Throttle i BIOS då? Blev rätt kinkig då jag upptäckte throttlefunktionen, dessutom var orginalinställningen rätt lågt så jag fick aldrig sitta med full cpukraft till jag stängde av den. Håller du koll på din temp behöver du inte använda throttle.

Oavsett om du håller koll på din temp eller inte ger det samma prestanda med Speedstep igång. Först när du ska överklocka i större utsträckning är det värt att stänga av funktionen, då den av någon anledning ibland orsakar krascher när den växlar mellan de olika prestanda-lägena. Med Speedstep logiken igång får du däremot en märkbar skillnad på elräkningen.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.