Permalänk
Medlem

E6600 Hyperthreading

Premiärfråga:

Borde inte en E6600 i WinXPs "taskmanager" visas som 4 CPUer? o inte bara 2??

Permalänk

Re: E6600 Hyperthreading

Citat:

Ursprungligen inskrivet av nuffsed
Premiärfråga:

Borde inte en E6600 i WinXPs "taskmanager" visas som 4 CPUer? o inte bara 2??

Finns ingen hyperthreading för core 2, det implementerades bara för netburstarkitekturen ( p4 ) och dess långa inefektiva pipline...................

Permalänk
Medlem

Så pass? Tackar för infon

Permalänk
Medlem

Re: Re: E6600 Hyperthreading

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jasgripen
Finns ingen hyperthreading för core 2, det implementerades bara för netburstarkitekturen ( p4 ) och dess långa inefektiva pipline...................

Hyperthreading är en teknik för att öka effektiviteten i en cpu, oavsett pipe djup.
Titta på Ultrasparc T1. ('a kärnor, med 4 virtuella trådar per kärna. UltraSPARC T2 ska stödja 8'a trådar per kärna. Det är cpuer med 6 och 8 led djup pipeline.
Hyperthreading finns inte i desktop cpu'erna längre, för att Intel ska ha ett försäljnings argument för server serien av cpu'erna.
(Ultrasparc T2 ska börja säljas i år)
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: E6600 Hyperthreading

Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=Mr_B=-
Hyperthreading är en teknik för att öka effektiviteten i en cpu, oavsett pipe djup.
Titta på Ultrasparc T1. ('a kärnor, med 4 virtuella trådar per kärna. UltraSPARC T2 ska stödja 8'a trådar per kärna. Det är cpuer med 6 och 8 led djup pipeline.
Hyperthreading finns inte i desktop cpu'erna längre, för att Intel ska ha ett försäljnings argument för server serien av cpu'erna.
(Ultrasparc T2 ska börja säljas i år)
B!

intressant jag har länge undrat vad egentligen skillnaderna mellan E6600 och och Xeon 3060
men det är alltså att Xeon prollarna har hyperthreading, för i övrigt så är det vad jag vet samma chip...?