DHL har gjort fel

Permalänk
Medlem

DHL har gjort fel

Hej

Fick ett paket skickat till mig från en person på tisdag och fredag skulle den vara framme(alltså 3dagar leverans). Jag spårar paketet på fredag och ser att det står att kuriren vart hemma och ringt på men ingen hemma.

Har varit hemma hela dagen så ringer DHL och ber dem att kolla upp adressen. Ser att det är DHL som gjort fel, adressen är fel fast i samma stad. På min faktura så står det rätt adress så jag vet säkert att det är DHL som gjort fel.

Bara för deras klantighet får jag nu mitt viktiga paket på måndag.
Betalar man 230kr så förväntar man sig att det ska komma fram i tid.

Nu till min fråga. Skickade ett mejl till DHL att jag vill ha tillbacks frakt pengarna, 230kr..väntar på svar nu.

Är det inte rättvist och rätt att jag får tillbacks pengar för frakten eller vad tycker ni?

Med vänlig hälsning

Permalänk

Bara för att de är någon dag försenad pga. av ett missöde motiverar inte att de ska betala tillbaka frakten. Däremot om de garanterar ett visst leveransdatum är det ju en annan femma...

Visa signatur

- Who are you? -

Permalänk
Medlem

Beställer man ett en tjänst som innefattar att ett paket ska komma fram på tre dagar (med DHL dessutom, som k a n leverera på 24 h från hong kong om man så vill) har man inte i min mening inte hemskt bråttom att få ett paket, jag tror du håller dig till måndag; även om man ofta är angelägen att få saker innan helgen, jag vet hur det är...

Permalänk

Om de *garanterar* 3 dagars leverans så borde det vara möjligt för *sändaren* att kräva tillbaka (en del av) frakten. Även om du har köpt en vara av någon och står för frakten är det sändaren som har köpt tjänsten utav dem, så det är han/hon som skall mejla dem.

Permalänk

Är det lingonvecka på sweclockers eller?

För att paketet är en dag försenat så ska du ha tillbaka alla pengar? Du tror inte att företaget trots allt haft vissa kostnader för att transportera paketet så här långt?

Permalänk
Medlem

Det är sant det ni säger, men det som gör mig irriterad är att dem har tagit fel på leveransaddres, tur att den personen inte var hemma.

Vad hade då hänt, kanske skulle han tagit emot paketet och jag få ännu mer problem. Därför blir jag ännu mer irriterad, tycker det är klantigt av DHL. Jag menar att kuriren borde ha förstått att leveransaddresen var fel när han redan såg på postlådan att mitt namn inte stod med.

Sen har jag också betalat än 200 bara för att det ska gå snabbt för ett paket på 0,5kg, nu i efterhand skulle posten vara lika effektiv (5 dagar som DHL), och för bara 50kr.

Har inte fått svar än från DHL, men, men man får hoppas

Permalänk
Medlem

Är det där mer regel än undantag?

En kompis till mig, Finkelzvin här på forumet, tog ledigt en dag för att DHL sagt att de skulle leverera ett paket mellan 8 och 10 den dagen. Han sitter hemma hela förmiddagen, och nån gång senare på dagen har han en lapp i brevlådan att de ringt på men ingen öppnat. Lite svårt att tro med tanke på hur litet han bor, de märks direkt om nån är vid dörren.

Lägger de lappen direkt eller hur gör de?

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rasoul
Det är sant det ni säger, men det som gör mig irriterad är att dem har tagit fel på leveransaddres, tur att den personen inte var hemma.

Vad hade då hänt, kanske skulle han tagit emot paketet och jag få ännu mer problem. Därför blir jag ännu mer irriterad, tycker det är klantigt av DHL. Jag menar att kuriren borde ha förstått att leveransaddresen var fel när han redan såg på postlådan att mitt namn inte stod med.

Sen har jag också betalat än 200 bara för att det ska gå snabbt för ett paket på 0,5kg, nu i efterhand skulle posten vara lika effektiv (5 dagar som DHL), och för bara 50kr.

Har inte fått svar än från DHL, men, men man får hoppas

Nja har du lidit skada så kan du så vit jag ser enligt konsumenttjänstlagen:

---------------
Skadeståndsskyldighet på grund av fel eller dröjsmål

31 § Näringsidkaren är skyldig att ersätta konsumenten skada som denne tillfogas på grund av dröjsmål, om inte näringsidkaren visar att dröjsmålet beror på ett hinder utanför hans kontroll som han inte skäligen kunde förväntas ha räknat med vid avtalets ingående och vars följder han inte heller skäligen kunde ha undvikit eller övervunnit.
Beror dröjsmålet på någon som näringsidkaren har anlitat för att helt eller delvis utföra tjänsten, är näringsidkaren fri från skadeståndsskyldighet endast om också den som han har anlitat skulle vara fri enligt första stycket. Detsamma gäller om dröjsmålet beror på en leverantör som näringsidkaren har anlitat eller någon annan i tidigare led.
Näringsidkaren är skyldig att ersätta konsumenten skada som denne tillfogas på grund av fel, om inte näringsidkaren visar att det har förelegat ett sådant hinder som avses i första eller andra stycket för en felfri tjänst. Näringsidkaren är alltid skyldig att ersätta skadan, om resultatet av tjänsten avviker från vad han särskilt har utfäst.
Näringsidkarens skadeståndsskyldighet på grund av fel eller dröjsmål omfattar även ersättning för skada på föremålet för tjänsten eller annan egendom som tillhör konsumenten eller någon medlem av hans hushåll och egendomen är avsedd huvudsakligen för ändamål som faller utanför näringsverksamhet.
Näringsidkaren och konsumenten kan träffa avtal om att ersättning enligt denna paragraf inte skall omfatta förlust i näringsverksamhet. Lag (2005:61).
------------------

begära ersättning för skada som t.ex förlorad arbetsförtjänst o liknande ekonomisk skada mm enligt Konsumenttjänstlagen på http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19850716.HTM men rätta mig gärna någon om jag är ute o cyklar i vårvädret :p.

Så någon återbetalning av fraktkostnaden beror troligen mer på goodwill ifrån DHL:s sida isf än laglig rätt.

Permalänk
Inaktiv

lite off topic, lite kul att folk tar ledigt från jobbet för att få vissa paket, dom kör väl ut kvällstid också?

har själv haft ett jobb där folk har ringt och klagat för att dom tagit ledigt och på det sättet förlorat pengar "du vet att dom kör ut mellan 08-21 va?, står i alla papper som du fått så varför skulle dom prompt lämna kl 11..."

kanske inte samma sak här någon får gärna förklara

tror att dom även kan leverera till företagsadresser..

Permalänk
Avstängd

Sen när kan DHL leverera paket man beställt?

Minns förra sommaren då jag köpte en massa saker inför fotbolls-VM från Tyskland men det kom inga varor och efter ca tre veckor hade företaget fått sakerna i retur. De skickar det nu än en gång men inga varor kommer fram och efter ytterligare en månad förs pengarna tillbara till mitt konto.

Ja vad ska man säga?

Visa signatur

Asus R552JK-CN159H | 15.6" | i7 4700HQ | GTX 850M | 8GB | 750GB HDD+8GB SSD
Acer AS5755G 2414G75Mnks | 15.6" | i5 2410 | GT 540m | 4GB (trasig fläkt)

Permalänk
Medlem

Här är svaret som jag fick från DHL

Vi beklgar att detta gods blev försenat, men jag/vi utgår ifrån att det var avsändaren som skrev adressen...inte DHL. Dessutom är det avsändaren som betalat
frakten, och det är endast de som har reklammationsrätten i avsändarland. Vänligen ta kontakt med avsändaren i detta fall.
-------------------
-->> Laxieboy
Jag tycker också att det var konstigt att dem gjorde fel på addresen med en siffra bara, tänkte att dem inte kunde utlova dagen och därför skrev att kuriren vart hemma.

har snackat lite på support och annat det hela utrycket jag får är att det är dålig kundservice och så. Sen hade kuriren också avslutat sin runda klockan 17.00!!! och då sa kundservice nej, han kan inte åka tillbacks och leverera dit paket(då var kl 17,55), det är försent nu, ha, dåliggt.
Sen kör dedm inte ut Lör o Sön, skit.

Har jag tur och malar på med det här så kanske dem visar lite goodwill och betalar ut frakt, men det tror jag inte, med tanke på dåligt support.

Permalänk
Medlem

M a o använd posten nästa gång så har DHL en kund mindre om det är så att du kan välja. Har ibland köpt grejer genom Tyska Ebay och då får man ju inte välja speditör.

Permalänk
Medlem

Till min kompis ringde de och sa "Vi kommer förbi imorgon mellan 8 och 10. Hejdå"

Så nej, man får inte välja tydligen. Sen att de sket i att plinga på är ju en annan sak.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aresz
lite off topic, lite kul att folk tar ledigt från jobbet för att få vissa paket, dom kör väl ut kvällstid också?

har själv haft ett jobb där folk har ringt och klagat för att dom tagit ledigt och på det sättet förlorat pengar "du vet att dom kör ut mellan 08-21 va?, står i alla papper som du fått så varför skulle dom prompt lämna kl 11..."

kanske inte samma sak här någon får gärna förklara

tror att dom även kan leverera till företagsadresser..

Jo, precis. Det går ju bra att ringa och be att få paketet levererat till en annan adress om man t.ex. vill få det levererat till jobbet istället.

Men 08-21 levererar väl inte DHL heller? Har för mig att det var betydligt snålare tider senast jag hade med dem att göra i alla fall. (Kanske beror på leveransadressen iofs? Eller har det ändrats nyligen?)

I det här fallet är det ju inte alldeles solklart att det är DHL som gjort fel (skulle, som de påpekar, kunna vara avsändaren som gjort fel), och sen är det ju som de säger den som köpt tjänsten som i så fall kan få pengar tillbaka.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Haha, ska berätta en rolig grej här nu...

Fick paketet,, öppnar upp o tittar på sakerna ser att det är 1-3 sprickor på handdatorn. Sen så tittar jag på leveraddressen som stod på paketet ser att det är rätt addres, Altså orginal addresen som avsändaren skrev in.

Då är det bevisat att det är DHL som gjort fel samt att tagit sönder min vara. Har fyllt i skadeanmälan och skickat till DHL nu.. ska se vad dom kommer komma med nu.

Sen angående leverans tider jag bor i en ganska stor stad centralt,, ändå har dem skit tider.

Det som jag ska göra nu är be avsändaren skriva över en fullmakt på mig så jag kan begära reklamation samt, att dem ska stå för kostnaden för min vara som var sönder.

Aldrig mer DHL

Permalänk

Anledningen till att man inte kan bestämma leverans tid är ju för att chauffören kör en bestämd rutt varje dag.
Skulle alla bestämma en viss tid så skulle han få åka kors och tvärs över hela sitt område.

Visa signatur

Lingonmannen

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lingonmannen
Anledningen till att man inte kan bestämma leverans tid är ju för att chauffören kör en bestämd rutt varje dag.
Skulle alla bestämma en viss tid så skulle han få åka kors och tvärs över hela sitt område.

Stämmer bra, levernaserna kommer alltid samma tid till vårat företag.. hur akut det än är.

Vill man ha till en bestämd tid så är det nog taxikurir som gäller, har set ett par notor på 6.000-15.000kr på jobbet.. Dock tid är pengar och dom extra timmarna företaget har verktygen är ren vinst

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rasoul
Haha, ska berätta en rolig grej här nu...

Fick paketet,, öppnar upp o tittar på sakerna ser att det är 1-3 sprickor på handdatorn. Sen så tittar jag på leveraddressen som stod på paketet ser att det är rätt addres, Altså orginal addresen som avsändaren skrev in.

Då är det bevisat att det är DHL som gjort fel samt att tagit sönder min vara. Har fyllt i skadeanmälan och skickat till DHL nu.. ska se vad dom kommer komma med nu.

Sen angående leverans tider jag bor i en ganska stor stad centralt,, ändå har dem skit tider.

Det som jag ska göra nu är be avsändaren skriva över en fullmakt på mig så jag kan begära reklamation samt, att dem ska stå för kostnaden för min vara som var sönder.

Aldrig mer DHL

Hur ser emballaget ut ?
Var emballaget på nåt sätt skadat när du fick det ?
Om det var skadat, har du noterat det ? Skall vara noterat på samma papper som du skriver på.

Visa signatur

Asus M5 A97 R2.0| Corsair Vengance DDR3 16GB| AMD FX 8350| Gigabyte HD 7950 3072Mb *2| Nätagg Corsair AX1200| Logitech Z4 samt QPAD QH-90 vid spelande eller lyssnade på film/musik| Det styrs av Windows 10.
Jösses vad gamla prylar man har :)

Permalänk
Medlem

Nej, embellaget var ej skadat , om inte bara många svarta streck på påsen som ungefär ser ut som när man har använt svart sula på gymnastiken.

Embellaget var en kartong sen två DHL påsar över. Så man kunde inte äns se kartongen

Permalänk

Tänk på att det är ganska viktigt att varan var bra embalerad från början. Jobbar med att skicka saker för ett större svenskt företag och skickar en hel del elektronik och det gäller att man embalerar riktigt bra för att inget skall skadas. Stora anledningen till att det är så viktigt ligger i sättet som gods transporteras. Alla som sett hur en budbil är packad i början på sin runda kan ju ana hur det ser ut i de övriga leden av transporten. Tillsammans med din handdator på låt oss säga 0,3kg har det transporterats 20-30kg tunga paket som mycket väl kan ligga över ditt paket.

Sedan har jag svårt att tänka mig att DHL garanterar leverans på 3 dagar. Det normala för ett transportbolag är att de normalt levererar inom en viss tid. Allt sånt kan du naturligtvis lättare läsa dig till i avtalet med DHL iom att ingen av oss här på forumet vilken tjänst du använde.

Permalänk

Självklart kan ett transportföretag garantera leverans, men dom kan inte gardera sig emot den mänskliga faktorn som i detta fall verkar vara att chauffören läst fel på adressen.

Visa signatur

Asus M5 A97 R2.0| Corsair Vengance DDR3 16GB| AMD FX 8350| Gigabyte HD 7950 3072Mb *2| Nätagg Corsair AX1200| Logitech Z4 samt QPAD QH-90 vid spelande eller lyssnade på film/musik| Det styrs av Windows 10.
Jösses vad gamla prylar man har :)