Thermalright HR-03 Plus recenserad

Permalänk
Melding Plague

Thermalright HR-03 Plus recenserad

PC Perspective har recenserat Thermalright HR-03 Plus vilket är en grafikkortskylare speciellt utvecklad för Nvidias Geforce 8800-serie av grafikkort. Kylaren är byggd med värmeledningsrör och är utvecklad för att kunna användas med en fläkt med lågt varvtal.

Läs nyheten: Thermalright HR-03 Plus recenserad

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Ganska tung...

ATI och NVIDIA borde göra grafikkort som inte slukar ström och avger så galet mycket värme...

Visa signatur

Mozilla Firefox - Rediscover the Web!

Permalänk
Medlem

hm... fint, blir kanske en sådan på mitt x1950xt som väsnas
EDIT: synd att dom inte jämförde den gamla oxå, tror inte att dom extra heatpipsen ger så mycket...

Permalänk
Medlem

Förmodligen passar den även 7900GTX, annars jäklar blir jag ledsen.

Visa signatur

Steve Jobs, 1955 - 2011

Permalänk
Medlem

Vilken skillnad de var mot stock kylaren, skiljer ju 10 grader på idle och runt 20 grader på full load, riktigt bra kylare. Va tror ni den kommer kosta i sverige?

Visa signatur

Corsair Graphite 600T||EVGA SN G2 650W||Asus TUF Gaming B550-Plus||AMD Ryzen 5 5600 X||Zalman CNPS9X||Corsair Vengence DDR4 2X8GB 2666MHz||Sapphire Radeon RX 6700XT||WD BLACK SN850 NVMe M.2 500GB

Permalänk
Medlem

den gamla kostar runt 350:- i dagsläget så det lär det ju hamna strax över det?

Permalänk
Hedersmedlem

Det blir få som egentligen kan använda en sådan kylare. En ganska tråkig lista av krav för att det ska fungera:
- du behöver i praktiken inte använda något som helst PCI och PCI-E slot utöver det som används av grafikkortet
- du måste ha ett chassi vilket tillåter att du har rejält med fläktar för utsug

Än om kylaren är bra kan det knappast komma att bli en storsäljare.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Corsair Graphite 600T||EVGA SN G2 650W||Asus TUF Gaming B550-Plus||AMD Ryzen 5 5600 X||Zalman CNPS9X||Corsair Vengence DDR4 2X8GB 2666MHz||Sapphire Radeon RX 6700XT||WD BLACK SN850 NVMe M.2 500GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KimTjik
Det blir få som egentligen kan använda en sådan kylare. En ganska tråkig lista av krav för att det ska fungera:
- du behöver i praktiken inte använda något som helst PCI och PCI-E slot utöver det som används av grafikkortet
- du måste ha ett chassi vilket tillåter att du har rejält med fläktar för utsug

Än om kylaren är bra kan det knappast komma att bli en storsäljare.

Hmm. Lustigt att väldigt många har kunnat använda flera andra kylare med liknande layout. Den behöver ju inte monteras med flänsarna nedåt, utan det går att ha dem ovanför grafikkortet också.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Medlem

KimTjik med tanke på att det är många som använder "icke plus varianten" så ska det nog inte vara några problem att sälja denna. den tar ju upp 2st slots (vilket dom flästa eftermarknadskylarna gör) utan fläkt och 3st med fläkt monterad.

Permalänk
Avstängd

gör en i koppar istellet

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ackelind
Hmm. Lustigt att väldigt många har kunnat använda flera andra kylare med liknande layout. Den behöver ju inte monteras med flänsarna nedåt, utan det går att ha dem ovanför grafikkortet också.

Den är byggt för att kunna ha flänsarna ovanför kortet.

Thermalrights installationsguide.
http://www.thermalright.com/a_page/main_support_installation_...

Verkar som om PC Perspective har gjort en ganska ordentlig miss där. Dom skulle visat att det går att montera den åt andra hållet med.

Edit: Ops! Dom hade visst skrivit att det går att montera den med flänsarna uppåt. Råkade visst missa att läsa den raden.

Vill ha dendär saken!:D

Visa signatur

Intel C2D e6600 @ 3,5ghz || Asus P5N-E SLI || ASUS EN8800GTS 320mb @ 634 (core) 2055 (mem) || 2x WDC 400GB S-ATA Raid 0 || Seagate Barracuda 7200.8 250GB S-ATA || Hiper Type-R 580W Modular || OCZ Gold XTC DDR2 PC6400 2048MB @ 900mhz || Thermaltake Armor

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gabriel15
gör en i koppar istellet

Citat:

The HR-03 Plus features classic Thermalright construction and incorporates a solid copper base, six copper heat pipes, and a large array of aluminum fins.

Och lite längre ner står det:

Citat:

Nickel plating gives the cooler a uniform appearance and allows the different materials to be soldered together for optimum heat transfer.

Läs igenom länken innan du yttrar dig, samt lär dig stava.

Visa signatur

Hacking hasn't been this easy since the axe was invented. - Tomshardware

Permalänk
Avstängd

men du fattar ju inte vad jag menar.

skriver jag att ja tycker dom ska göra en i koppar menar jag att den ska va i koppar.

ska man se det på ditt sätt så är ju tunic tower också i "koppar".

Permalänk
Medlem

men det är väll ändå det som är bäst? aluminium avger värmen till luften lättare och koppar'n är ultimat (förutom diamant osv) för att flytta värmen upp till aluminiumflänsarna?

Permalänk
Avstängd

skulle flänsen va helt i koppar skulle man få bättre temps men den skulle väga mer o kosta mer.

kylaren passar också bara 8800 korten tror jag med tanke på den stora coldplaten vilket är lite synd också.

diamant skulle va onödigt o göra en kylare då man skulle få mycket bättre kylning för samma pris

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gabriel15
skulle flänsen va helt i koppar skulle man få bättre temps men den skulle väga mer o kosta mer.

kylaren passar också bara 8800 korten tror jag med tanke på den stora coldplaten vilket är lite synd också.

diamant skulle va onödigt o göra en kylare då man skulle få mycket bättre kylning för samma pris

Haha, word.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Avstängd

Ni borde läst era formelsamlingar bättre. Det är sant att koppar har en bättre ledningsförmåga än aluminium. Men koppar väger 63,5 g/mol medans aluminium väger 27,0 g/mol. Så om vi ska ignorera kostnaderna och vikten varför inte göra en i silver som väger 108 g/mol och koster mycket mer men har en överlägsen ledningsförmåga relaterat till alu och koppar.

Koppar har dock en annan stor fördel, det bildar inte joner med väte och syre som aluminium och silver är ännu mindre benäget än koppar. Men det kanske bara är intressant om man ska ha en kylare i runt 20 år.

Min poäng är att en kopparkylare av samma modell skulle väga nästan dubbelt så mycket i koppar.

Faktum är att i teorin skulle det finnas material som leder värme och ljud bättre än diamant t.ex. högtryckskomprimerat ununoctium.

Permalänk

Tillbaka till testad kylare: finns den att köpa i sverige än?

Permalänk
Hedersmedlem

Det är möjligt att ni har rätt. Kanske är det fler än jag tror som har lust och möjlighet att installera den här kylaren.

Vad gäller att den skulle installeras på ovansidan av grafikkorten, så är det visserligen möjligt, men det är nog inte många som har plats för det och fläkten är nog att glömma. En lösning skulle vara ett SLI moderkort där nedre PCI-E porten kan användas, men ifall det gäller ett 8800 kort så lär dock det vara bäst med ett moderkort som är 16x kapabelt för båda portarna (skillnaden mellan 8x och 16x är visserligen inte så stort men skillnaderna har börjat synas något med de senaste grafikkorten).

Permalänk
Medlem

Ska lätt köpa denna kylare hatar att mitt 8800gtx dör av värmeslag hehe

Visa signatur

Har sålt min speldator :)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flas
Verkar som om PC Perspective har gjort en ganska ordentlig miss där. Dom skulle visat att det går att montera den åt andra hållet med.

Vad menar du? Att du inte läser, utan bara tittar på bilder?
De skriver ju "And the ability to mount the HR-03 Plus heatsink on either side of the video card provides a lot of flexibility. (I still prefer mounting the heatsink on the component side so the fan can directly cool all the little component heatsinks as well.)"
Blir bara lite svårare att inte ta i cpu-kylaren, men det beror ju på placering av cpu och om man har en lägre monterad slot för grafikkort.

Visa signatur

WS: Asus X570-E, Ryzen 5900x, 2x16GB Ballistix E-die, EVGA 3080 FTW3 Ultra
FS: Asus X370-F, Ryzen 3600, 4x8GB G.Skill Flare, GT710, CM Stacker
HTPC: Asus F2A85-M, A10-5800K, 2x4GB G.Skill 2133MHz

Permalänk
Medlem

för att lösa problemet som kan uppstå för att man har dålig luft in till kylaren:
använd fläktar i chassit med luftrör som leder rakt in mot denna kylare då kommer luften mer direkt!

Permalänk

Ganska amatörmässig recension det där. Jag menar det enda som är av verkligt intresse för entusiaster i den är tabellen med temperaturer. Att dom skriver att den är pillig att montera visar ju dock också att de vänder sig till noobs. En intressant slutsats jag tycker man kan dra är att flänsytan inte är tillräcklig för 6 heat pipes. Skulle varit intressant att se föregångarens resultat bredvid för jag tror den hade presterat likvärdigt. Speciellt på hög fläkthastighet...

Citat:

Nickel plating gives the cooler a uniform appearance and allows the different materials to be soldered together for optimum heat transfer.

Betyder detta att dom pläterat alla delar i kylaren med nickel och sedan lött ihop dem? Detta skulle ju ge bra överföring mellan botten, rören och flänsen i relativitet till att bara skruva ihop det med kylpasta emellan men man tappar nog en hel del på alla övergångarna mellan olika material samt att nickel leder värme sämre än koppar. Från GPUn -> nickel -> kopparbotten -> nickel -> rören -> nickel -> flänsen -> nickel -> luften, lång kedja med övergångar där och även i en lödningsfog tappar man värmekonduktivitet.

Resultaten tydde väl i alla fall på att detta var en bra kylare så lite tråkigt att den bara passar på 8800. Är det alltså inte samma avstånd mellan de fyra skruvhålen runt GPUn på 8800 och de äldre 7900?

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat utrycks, SANT! Ingenting är subjektivt, och du kan göra antaganden baserade på mina åsikter utan att överväga mer än bara just min åsikt.
wazzabi: Varför detta prat om AMD, har de något med grafikkort att göra som jag inte förstår?

Permalänk
Avstängd

Haha idlar 43grader! Man kan jämföra med mitt 7900gt (660) på 1.5v med vf900 med original fläkten bortryckt och ersatt med en 92mm random. Tuniq pastan (något sämre än ac5) och den idlar 42c.

Jag vill ha den!

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk

Nåja, lägg till minst 5-10 grader.

Deras testsystem är ju helt öppet, således påverkas ju inte resultaten av den värmedissipation det blir av en gpu som förbrukar 300w.

Blir säkerligen bra mycket varmare om du kör i en sluten låda.
Visst kan man ha 6st 120mm fläktar på fullvarv i lådan för att försöka efterlikna ett öppet system, men det kommer ju inte att hända.

Sådana här test med 'öppna' system ger jag inte mycket för.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Antonsson

Resultaten tydde väl i alla fall på att detta var en bra kylare så lite tråkigt att den bara passar på 8800. Är det alltså inte samma avstånd mellan de fyra skruvhålen runt GPUn på 8800 och de äldre 7900?

Jag kör samma block på mitt 8800gts som jag gjorde på mitt 9800Pro och på mitt X1800GTO och hålen är lika på dessa kort i alla fall. Jag vet inte hur det är med 7900-korten.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Clint Eastwood
Nåja, lägg till minst 5-10 grader.

Deras testsystem är ju helt öppet, således påverkas ju inte resultaten av den värmedissipation det blir av en gpu som förbrukar 300w.

Blir säkerligen bra mycket varmare om du kör i en sluten låda.
Visst kan man ha 6st 120mm fläktar på fullvarv i lådan för att försöka efterlikna ett öppet system, men det kommer ju inte att hända.

Sådana här test med 'öppna' system ger jag inte mycket för.

Skillnaden var ju mot orginalkylaren så resultatet visar på bra förbättring. Oberonede av sluten låda eller ej

Permalänk
Medlem

Håller med om det där med test utan låda, sådana tester är totalt värdelösa.

Som bara ett exempel kan jag lätt köra Orthos i 100MHz högre på cpun bara jag gör en sån enkel sak som att ta bort sidan på lådan, men vem vill kunna behålla den "cleana" stängd-låda-designen genom att slänga in 5-6 fläktar som låter som en dammsugare istället?

Stängd låda + barely minimum lågvarviga fläktar i lådan = ett bra och intressant test! (gäller naturligtvis även cpu-kylare, men nuförtiden varför inte också moderkort med överhettade nordbryggor)

edit.

Citat:

Skillnaden var ju mot orginalkylaren så resultatet visar på bra förbättring. Oberonede av sluten låda eller ej

Det fattar väl alla, men den skillnaden är rätt ointressant om den faktiskt inte alls är samma skillnad i en stängd låda = real live conditions. Luften i lådan blir ju uppvärmd under tung användning vilket gör att kylaren inte alls är lika effektiv längre och det finns ingenting som säger att skillnaden måste vara linjär mot originalkylaren som dessutom faktiskt transporterar UT luft ur lådan = talar än mer för att det inte är linjärt.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk
Håller med om det där med test utan låda, sådana tester är totalt värdelösa.

Som bara ett exempel kan jag lätt köra Orthos i 100MHz högre på cpun bara jag gör en sån enkel sak som att ta bort sidan på lådan, men vem vill kunna behålla den "cleana" stängd-låda-designen genom att slänga in 5-6 fläktar som låter som en dammsugare istället?

Stängd låda + barely minimum lågvarviga fläktar i lådan = ett bra och intressant test! (gäller naturligtvis även cpu-kylare, men nuförtiden varför inte också moderkort med överhettade nordbryggor)

edit.

Det fattar väl alla, men den skillnaden är rätt ointressant om den faktiskt inte alls är samma skillnad i en stängd låda = real live conditions. Luften i lådan blir ju uppvärmd under tung användning vilket gör att kylaren inte alls är lika effektiv längre och det finns ingenting som säger att skillnaden måste vara linjär mot originalkylaren som dessutom faktiskt transporterar UT luft ur lådan = talar än mer för att det inte är linjärt.

Jag kan bara hålla med.
Det ska bli intressant hur det blir med plats och prestanda när någon får in denna kylare i en stängd burk.

Jag undrar om alla andra delar verkligen kan kylas med endast de små kylflänsarna som följer med alltså. Jag har själv vattenkyld gpu på mitt 8800 och måste aktivt kyla den hetare HIS-delen (Vad står HIS för?) för att den inte ska bli tokhet. Minnena klarar sig lätt med flänsarna men inte resten tycker jag. Voltregulatorerna blir också ganska varma. Sen beror det ju så klart på hur mycket fläkten pustar luft på flänsarna, men det kan inte vara alltför mycket.
Det känns som att de glömmer bort allt utom gpun. Speciellt HISen måste i alla fall kylas rejält.

Så här har jag gjort + att det är en 40mm fläkt som flåser på kopparfjädern, annars blir den säkert runt 70-80 grader, minst...

Även på de andra flänsarna behövs en fläkt som blåser, jag har en 80mm på 5V

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.