Vad heter låten/filmen-tråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av NUKEGREEN:

Det är inte Gran Torino. Jag tror eventuellt att filmen är äldre än 2008.

Jag provade på engelska och skrev in ditt tillägg ovan också, fick då nytt förslag:

The scene you described is from the movie "Shooter" (2007), directed by Antoine Fuqua. In the film, the protagonist, played by Mark Wahlberg, seeks refuge with an elderly man who paints model soldiers. The older man assists in treating the hero's injuries.

Confidence level: High.

Source: IMDb - Shooter (2007)

Jaja, du kan prova chatta själv med ChatGPT om du vill

Permalänk
Medlem
Skrivet av adamxyz:

Jag provade på engelska och skrev in ditt tillägg ovan också, fick då nytt förslag:

The scene you described is from the movie "Shooter" (2007), directed by Antoine Fuqua. In the film, the protagonist, played by Mark Wahlberg, seeks refuge with an elderly man who paints model soldiers. The older man assists in treating the hero's injuries.

Confidence level: High.

Source: IMDb - Shooter (2007)

Jaja, du kan prova chatta själv med ChatGPT om du vill

Jag provade med Chatgpt, fick den att gissa på flera filmer. Det verkar som AIn hittar på att just den scenen finns i flera olika filmer utan att den faktiskt gör det. Bad jag den beskriva scenen ur den föreslagna filmer erkände AIn att det blivit knas och att just den scenen inte alls fanns med i den föreslagna filmen. Sedan gav Chatgpt upp och gav mig detta svaret: "you might consider reaching out to movie forums or communities where enthusiasts may help identify the scene based on the provided information"

Tror att Sweclockers är bättre än Chatgpt ändå! You rock

Visa signatur

[CPU:Ryzen 7 5800x][RAM:Corsair Vengeance LPX 32 GB DDR4 3600MHz][MB:ASUS ROG Strix B550-F GAMING][GPU:Gigabyte GeForce RTX 3080 EAGLE OC][OS-HDD:Samsung 980 Pro 1 TB][Lagring-HDD:Samsung 970 EVO Plus 1 TB][Chassi:be quiet! Dark Base 700][Kylning CPU:Noctua NH-D15 2xNoctua NF-A15|Kylning chassi:5xNoctua NF-A14 PWM][Mus:Logitech G403 Prodigy||TB:Varmilo VEA88 Summit R2 V2 TKL MX Brown][Skärm:Acer XB270HU][PSU:EVGA SuperNOVA 1000 P2][Ljud:Logitech G935]

Permalänk
Medlem
Skrivet av NUKEGREEN:

Jag provade med Chatgpt, fick den att gissa på flera filmer. Det verkar som AIn hittar på att just den scenen finns i flera olika filmer utan att den faktiskt gör det. Bad jag den beskriva scenen ur den föreslagna filmer erkände AIn att det blivit knas och att just den scenen inte alls fanns med i den föreslagna filmen. Sedan gav Chatgpt upp och gav mig detta svaret: "you might consider reaching out to movie forums or communities where enthusiasts may help identify the scene based on the provided information"

Tror att Sweclockers är bättre än Chatgpt ändå! You rock

Haha, jaha ChatGPT yrar även i det fallet alltså. Ja, jag tänkte också på det efteråt att det är kanske nästan otrevligt att börja dra in GenAI-verktyg i denna tråd, det är ju mycket trevligare med Swecare som hjälper varandra och kan tipsa om annat än just det man frågar om.

Permalänk

försöker att hitta en låt

har i åratal försökt att identifiera en låt, utan resultat, har ställt frågan till så många på olika forum och grupper på FB, men ingen har lyckats och jag har inte nå stora förhoppningar att ni kan hitta den heller, men clockers är en utav de forum som jag inte har ställt frågan(vad jag kan minnas iaf), så jag prövar min lycka här.

jag minns så gott som ingenting om låtens text.
låten lyssnade jag på i slutet utav 80 talet och början på 90 talet.
det är en rock/metal låt med 80 tals sound.
det enda som jag minns utav låten är att i början så hör man ett tåg som kommer, sen bromsar tåget så att man hör gnisslet från hjulen och sen börjar låten, thats it, mer minns jag inte, minns bara att låten var bra, lite catchy.

ja jag vet, inte mycket att gå efter, men kanske någon känner igen själva tåg delen

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem

Kolla genom denna sida https://www.ilxor.com/ILX/ThreadSelectedControllerServlet?boa... kanske kan vara till hjälp

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Edit: Men den är från 1979

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Skrivet av Alphahanne:

jisses, jag trodde du hade hittat låten när jag hörde tåget, men vad jag minns så var tåg ljudet mer utdraget än så där, alltså det man hörde tåget åka längre och gnisslet nån sekund längre.

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem

Du kan ju hört en remix eller annan variation av låten. Mot vad som går att hitta på youtube just nu Till exempel.

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Skrivet av Mega-Dark:

Du kan ju hört en remix eller annan variation av låten. Mot vad som går att hitta på youtube just nu Till exempel.

försöker så gott jag kan just nu att tänka tillbaks till då jag var 8-9 år nått då jag hörde låten.
det kan mycket väl stämma det du säger då jag inte minns mer än rocken och tåget, men jag har för mig att det var mer rockigt än det där, mer gitarrer, i ett lugnt men hårt tempo utav trummorna, typ som en metal ballad.

har bara hört låten en enda gång också, vilket gör minnet ännu klurigare, men tåget var det som stack ut från låten då jag sällan hör tåg i låtar.

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem

Tyvärr, har lyssnat igenom 20+10 låtar. Jag antar att den är snabbare än Joe Walsh - In the City. Är den lika rockig som Blackfoot - train train ? Vanlig 80-rock eller hårdrock (framträdande gitarrer)? Manlig eller Kvinnlig sångare, gitarrer, bas, riff? Synd att du inte minns något av texten, ord och fraser har gjort det lättare att hitta låtar nuförtiden.

Kika på https://markfgriffin.com/2015/02/need-help-identifying-song/ där flera bra tips nämns. Kanske något du inte provat?

Ge inte upp, livet är lång och jag har lyckats knäcka alla mina "gåtor" (böcker och låtar) även om det tog flera decennier. Den knepigaste var Alan Garners bok "The Weirdstone of Brisingamen"/"Den förtrollade stenen" som läraren högläste för oss i åk 5. Alla sa att det var Tolkien, men jag mindes annorlunda. Hittade den då jag kände igen omslaget och lånade den på stadsbiblioteket. Nu senast så inköptes alla tre delarna på engelska som Black Friday-utfyllning. (Fotnot: Böckerna skrevs 1960,1963 och 2012, lång väntan på avslutet!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av mangemani:

försöker så gott jag kan just nu att tänka tillbaks till då jag var 8-9 år nått då jag hörde låten.
det kan mycket väl stämma det du säger då jag inte minns mer än rocken och tåget, men jag har för mig att det var mer rockigt än det där, mer gitarrer, i ett lugnt men hårt tempo utav trummorna, typ som en metal ballad.

har bara hört låten en enda gång också, vilket gör minnet ännu klurigare, men tåget var det som stack ut från låten då jag sällan hör tåg i låtar.

Den är lite nyare (1992) och saknar gnissel, men det är ett förslag som slår mig på rak arm.

De är mer kända för What's up...

Permalänk
Medlem
Skrivet av NUKEGREEN:

Tjena Swecerz,

Jag letar efter en film där följande scen utspelar sig: Vår hjälte kommer in skadad (ev. skottskadad) till en äldre man som sitter och målar modellfigurer i sin källare, vill minnas att det är små soldater. Den äldre mannen plåstrar om hjältens skador....

Jag har sökt med ljus och lykta efter vilken film scenen tillhör men utan framgång.

Lär vara Ronin!
Robert de Niros rollkaraktär blir omplåstrad av en bekant till Jean Renos karaktärs. (frilansande läkare, släkting, farsa? tror inte det framgår i filmen)
... modellfigurerna som den bekanta bygger på är just Ronins - herrelösa samuraier som gör ett anfall mot den som dödade deras mästare eller nått sånt om jag minns rätt.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Lär vara Ronin!
Robert de Niros rollkaraktär blir omplåstrad av en bekant till Jean Renos karaktärs. (frilansande läkare, släkting, farsa? tror inte det framgår i filmen)
... modellfigurerna som den bekanta bygger på är just Ronins - herrelösa samuraier som gör ett anfall mot den som dödade deras mästare eller nått sånt om jag minns rätt.

Jaaaa!! https://youtu.be/wPg6D9D_GW4?si=PdmbxUrMHGFfjIGI här är scenen. Tusen tack @Roger W

Visa signatur

[CPU:Ryzen 7 5800x][RAM:Corsair Vengeance LPX 32 GB DDR4 3600MHz][MB:ASUS ROG Strix B550-F GAMING][GPU:Gigabyte GeForce RTX 3080 EAGLE OC][OS-HDD:Samsung 980 Pro 1 TB][Lagring-HDD:Samsung 970 EVO Plus 1 TB][Chassi:be quiet! Dark Base 700][Kylning CPU:Noctua NH-D15 2xNoctua NF-A15|Kylning chassi:5xNoctua NF-A14 PWM][Mus:Logitech G403 Prodigy||TB:Varmilo VEA88 Summit R2 V2 TKL MX Brown][Skärm:Acer XB270HU][PSU:EVGA SuperNOVA 1000 P2][Ljud:Logitech G935]