Permalänk
Medlem

Organdonator?

Ja, med tanke på blodgivningstråden så vore det intressant att veta hur många här som är listade som organdonatorer.

Ja eller nej och varför?

Jag ska donera och anledningen är att när jag inte längre har användning av mina organ så ska nån annan åtminstone få en chans att få leva.

Permalänk
Medlem

Jag funderar på det. Jag blir dock allt mer övertygad om att bidra.

Visa signatur

hardqare.com

Permalänk
Medlem

Ja, det är jag. Varför skulle jag snåla med organ som jag ändå inte har nytta av när jag väl är borta.

Visa signatur

qw q b

Permalänk
Medlem

Sen är ju frågan om man står med i donationsregistret eller inte intressant
Vissa som säger att dom vill donera sina organ står inte med, då till ingen nytta.
Men framför allt att många som inte vill donera inte står med i registret..

För det är inget register för dom som vill doera, utan för vad du tycker i frågan, hur du vill göra..

Jag står som donator för organ och vävnad..

Permalänk
Medlem

Jag står som donator men ej till medicinskt forskning utan bara till donation.

Visa signatur

[D'feldt Audioengine 5+][NuForce ICON HDP][Shure SRH1840][Sennheiser HD650][Alessandro MS1]

Let's go Rangers!

Permalänk
Medlem

Registret är bara ett sätt att snabbt få veta hur personen vill.
Det funkar lika bra med att de närmsta anhöriga kan säga hur denne ville ha det.

har till och med hänt att en person som varit med i registret inte fått donera då dennes föräldrar starkt motsatte sig idén, var förvisso en etisk dilemma där men blev till att icke donera ändå.

Jag ser det som jag redan skrivit som en självklarhet, nån dag kanske det är jag som sitter på den behövande sidan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Registret är bara ett sätt att snabbt få veta hur personen vill.
Det funkar lika bra med att de närmsta anhöriga kan säga hur denne ville ha det.

har till och med hänt att en person som varit med i registret inte fått donera då dennes föräldrar starkt motsatte sig idén, var förvisso en etisk dilemma där men blev till att icke donera ändå.

Jag ser det som jag redan skrivit som en självklarhet, nån dag kanske det är jag som sitter på den behövande sidan.

Om mina föräldrar kom och motsatte sig nått sånt skulle jag fan vända mig i graven.
Och det är väl ändå donatorns och ingen annans åsikt som räknas, det är en önskan om nånting som sker efter ens död, det ska fan respekteras.

Jag blir så arg!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lleberg
Om mina föräldrar kom och motsatte sig nått sånt skulle jag fan vända mig i graven.
Och det är väl ändå donatorns och ingen annans åsikt som räknas, det är en önskan om nånting som sker efter ens död, det ska fan respekteras.

Jag blir så arg!

Jo, så känner jag med. Men där var det en avvägning, en oerhörd stark motvilja till en donation från föräldrarnas sida (som lever och kommer tänka på detta och kanske våndas en period) vs den "dödes" vilja.

och då den döde var död och inte kan känna något lr så så fann man det i det fallet att det skulle vara bättre att spara föräldrarna onödigt lidande.

Men normalfallet är dock att det är den "utsattes" önskan som gäller, vare sig den är registrerad i systemet eller ej.

Permalänk
Medlem

Nej, man vet aldrig vilken idiot som kan råka få dem.

Visa signatur

Detta är första varningen va, jag ämnar brisera ur denna japanska kampställning och fullständigt förinta dig om inte du försvinner härifrån.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Loaded
Nej, man vet aldrig vilken idiot som kan råka få dem.

Vad gör det dig när du ändå är död?

Permalänk
Medlem

Jag ser det som en självklarhet att donera mina organ när jag dör.
Det är säkert en hel del som inte står med i donationsregistret här så jag passar på att lägga in en länk till socialstyrelsens sida där man anmäler organdonation.
https://app.socialstyrelsen.se/donation/anmaldon.aspx

Visa signatur

Amiga 500, Vampire 500 V2
Pentax K-1, Ricoh GR III, Dji Mini 2

Permalänk
Medlem
Citat:

Vad gör det dig när du ändå är död?

Inget, men jag vet ju om det nu medan jag lever.

Visa signatur

Detta är första varningen va, jag ämnar brisera ur denna japanska kampställning och fullständigt förinta dig om inte du försvinner härifrån.

Permalänk
Medlem
Citat:

Inget, men jag vet ju om det nu medan jag lever.

Du kommer aldrig få reda på vem mottagaren är, förutsatt att det inte är någon i din familj som är mottagare.

Permalänk
Medlem
Citat:

Du kommer aldrig få reda på vem mottagaren är, förutsatt att det inte är någon i din familj som är mottagare.

Nej, och det är ju just det som är problemet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Nej, och det är ju just det som är problemet.

Haha... Men det är ju bara ett problem för att du gör det till ett problem ju...

Permalänk

Jag är donator, dock inte till forskning.

Tycker att jag inte behöver dem när jag är död så då kan någon annan få dem!

Visa signatur

Elektriska komponenter placerade i en stållåda.

Permalänk
Medlem

Jag har funderat bra mycket på det. Samtidigt som jag förstår att någon kan komma att överleva istället för sin säkra död tack vare min donation så är jag fortfarande väldigt skeptisk. Jag känner mig inte alltför manad att bli uppskuren (jaja, vid odubktion eller nåt blir man det ändå men man blir inte av med organ, antar jag). Det känns lite trasigt om man inte har hela sin kropp.

Visa signatur

(OSkar000) Morn\: jag trodde du såg ut som en liten ful skäggig nörd

Permalänk
Medlem

Självklart! Jag tycker det är mycket konstigt att man öht har ett register.
IMO skulle dom helt enkelt bara kunna ta dödas organ hur som helst. När personen är död så är den död, och kan man då rädda någon levande är det helt befängt att inte göra detta pga etiska/religiösa idiotier.

Permalänk
Medlem

Varför ska man Inte donera sina organ när man är död?
Jag ser det som en självklarhet då jag kan bidra till en persons fortsatta levande, tack vare mina organ kommer denne person att överleva, det tycker jag är det absolut viktigaste i frågan.
Kommer förmoldigen att bli slaktad på grund av vad jag kommer att säga nu men jag anser att det bör finnas ett lag då alla är skyldiga att donera sina organ efter döden.

Visa signatur

LG OLED77CX • AMD 9800X3D @ 5.4GHz • Lian Li Galahad II Trinity 360 • GIGABYTE X870 Aorus Elite ICE • Corsair 32GB DDR5 CL30 6000MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Hedersmedlem

Får man ingen ersättning?

Visa signatur

Eighty percent of air pollution comes from plants and trees. - Ronald Reagan

Permalänk
Medlem

Jag är inte organdonator av den enkla anledningen att jag inte litar på sjukvården längre. Jag litar helt enkelt inte på att det kommer komma till någon nytta och jag litar inte på att om jag säger "inte till forskning" att mina organ inte hamnar på nått labb-bord någontans...

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sanazin
Varför ska man Inte donera sina organ när man är död?
Jag ser det som en självklarhet då jag kan bidra till en persons fortsatta levande, tack vare mina organ kommer denne person att överleva, det tycker jag är det absolut viktigaste i frågan.
Kommer förmoldigen att bli slaktad på grund av vad jag kommer att säga nu men jag anser att det bör finnas ett lag då alla är skyldiga att donera sina organ efter döden.

Även om personen är en mördare eller våldtäktsman?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Även om personen är en mördare eller våldtäktsman?

Men herregud...

Tänk om en våldtäktsman eller mördare dör och har ställt upp till organdonation då? Hade du tackat nej till dennes lever om du hade haft levercancer?

Knappast.

Permalänk
Medlem
Citat:

Men herregud...

Tänk om en våldtäktsman eller mördare dör och har ställt upp till organdonation då? Hade du tackat nej till dennes lever om du hade haft levercancer?

Knappast.

Nej, men vad har det med saken att göra?

Visa signatur

Permalänk

Jag funderar på det. Det lutar bara mer och mer åt att bli det.

Permalänk
Medlem

Jag är en organdonator. Jag resonerar som så att eftersom jag gärna skulle vilja ha ett nytt organ om något av mina kastar in handduken så vore det hyckleri att inte erbjuda mina organ till andra när jag är död. Som död har jag inte direkt själv några behov av dem längre.

Permalänk

Håller med de flesta här, eftersom man är död spelar det ingen roll.
Tack för länken WalterEgo, anmälde mig just.

Är det bara jag som är jätteparanoid och har sett för många amerikanska actionfilmer där dom mördar organdonatorerna bara för att få tag på deras organ?

Permalänk
Medlem

Japp, jag är med... Dock skulle jag nog aldrig tänkt tanken annars att gå med i donationsregistret om inte syrran skulle varit njursjuk så...

Permalänk

ja. jag behöver knappast min kropp när jag är död. tillräckligt argument för mig.

Visa signatur

Holler at thy dragonmaster

Permalänk

Ja, jag anmälde mig när jag fortfarande bodde hemma hos föräldrarna och massa blev smått hysterisk när jag fick papper från Socialstyrelsen

Hon trodde jag gjort nån tjej på smällen