Antipiratbyrån fortsätter samla ip-nummer

Permalänk
Melding Plague

Antipiratbyrån fortsätter samla ip-nummer

Datainspektionen meddelade efter en inspektion den 8 juni 2005 att Antipiratbyråns metod att samla in ip-nummer var olaglig och att de måste sluta. Antipiratbyrån överklagade och har nu fått en ett speciellt tillstånd att behandla uppgifter om lagöverträdelser när det gäller fildelning.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Enligt dommen som föll idag så spelar det ingen roll om de fortsätter att samla IPn, även om de ger dem till polisen så kan inte polisen göra något då de inte får göra husransakan. Piraterna kan fortsätta leva rövare på etern.

Permalänk
Avstängd

Fildelning och kopiering kommer att fortsätta. Jippie.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Medlem

Apb kan suga K** ja resten fattar ni vad jag menade

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem

Det enda sättet att få bukt någorlunda på problemet är för ISPs att börja ta betalt för den trafik man genererar. Innan ni börjar whina så tänk efter, varför är det mer rätt att låta folk som inte genererar så mycket trafik betala för dem som genererar enorma mängder trafik?

Visa signatur

P4 2.0 GHz@2.26 GHz | GF6600GT Core 500 MHz@580 MHz Mem 900 MHz@1135 MHz | 1 GB pc2700 <<Lite kuriosa bara: Ping eller mer korrekt latency är en storhet, ms är enheten. Spänning är också en storhet medan volt är enheten. Tänk vad skoj det skulle låta om du sa: "Hörru höj upp kilometer per timmen va!" (Brun hårig sjuk sköterska)>>

Permalänk
Medlem

Samtidigt betalar du för en 24mbit så bör du väll kunna ytnytja det till fullo.

Visa signatur

Burken: Asrock ION 330HT, med moddad kylning.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av XCan
Det enda sättet att få bukt någorlunda på problemet är för ISPs att börja ta betalt för den trafik man genererar. Innan ni börjar whina så tänk efter, varför är det mer rätt att låta folk som inte genererar så mycket trafik betala för dem som genererar enorma mängder trafik?

Ähh, självklart ska all tillgänglig bandbredd användas till fullo.
Inte bygger man motorvägar för att sedan låta bli att köra bil där?

(halvseriöst inlägg, ta ej på för stort allvar)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av XCan
Det enda sättet att få bukt någorlunda på problemet är för ISPs att börja ta betalt för den trafik man genererar. Innan ni börjar whina så tänk efter, varför är det mer rätt att låta folk som inte genererar så mycket trafik betala för dem som genererar enorma mängder trafik?

errr om man inte tänker använda sitt bredband så mycket så kan man köpa ett abonemang med mindre bandbredd! (och då betala mindre).

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är helt absurt hur en åklagare ens kan kräva _husrannsakan_ och beslagtagande av enskild egendom pga något för det allmännas bästa så totalt ovidkommande som fildelning. Skivbranschen tillhör knappast de funktioner som kan kallas samhällsviktiga och som måste försvaras med hull och hår.

I princip skulle man isåfall kunna hävda att vem som helst fildelar(vilket säkert är mycket nära sanningen) och kunna beslagta vem-som-helsts privata egendom utan föregående brottsutredning. Tala om hot mot rättssäkerheten, tex är det bara att hävda att alla oliktänkande fildelar, bara för att nämna en komplikation.

Det var verkligen tur att rätten sansade sig och dömde villkorligt istället, även om det straffet i sig tycks oproportionerligt stor relativt det begångna brottet. Tyvärr verkar de flesta av makthavarna ha exakt lika med noll-koll på hur modern informationsteknologi fungerar och dess olika implikationer. Och skivbranchens lobbyister är uppenbart ettrigare än egyptens gräshoppor.

Jag kan helt klart ställa upp på att straffa fildelare, men låt då straffet stå i rimlig proportion till brottet typ felparkering eller något. Redan att jämställa det med exempelvis fortkörning är alldeles för grovt eftersom fortkörning utgör fara för annans liv vilket knappast fildelning gör. Dessutom måste man ställa det i proportion till hur omfattande fildelningen varit, i det här fallet 20.000Kr för _fyra_ låtar är ju rent löjligt med tanke på vilken fildelning som pågår runt omkring. Så grova eller grövre böter borde endast komma på fråga för stor-fildelare.

edit. sen är det allmänt störande att det är ordet "fildelning" i sig som brukas som om det vore olagligt, _fildelning_ är ju hur tillåtet som helst det är bara spridande av kopieringsskyddat material som är olagligt. Tyvärr är det en lång mening att skriva så det är ordet "fildelning" som får det dåliga ryktet. Stor mening att ha en IT-infrastruktur över huvud taget om man inte får dela filer ...

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Golliwog
Samtidigt betalar du för en 24mbit så bör du väll kunna ytnytja det till fullo.

Som det är nu i Sverige ja. Men det finns ingenting som säger att det är det rimligaste eller bästa sättet om man tittar på hur omvärldens ISPs fungerar.

Oberoende av hastighet du väljer idag får du betala för trafiken som 'storpiraterna' genererar.

För att dra en kass parallell också så tänk på att köpa en sportbil, inte betyder det att ud måste köra med den hela tiden för det.

Visa signatur

P4 2.0 GHz@2.26 GHz | GF6600GT Core 500 MHz@580 MHz Mem 900 MHz@1135 MHz | 1 GB pc2700 <<Lite kuriosa bara: Ping eller mer korrekt latency är en storhet, ms är enheten. Spänning är också en storhet medan volt är enheten. Tänk vad skoj det skulle låta om du sa: "Hörru höj upp kilometer per timmen va!" (Brun hårig sjuk sköterska)>>

Permalänk
Hedersmedlem

Men seriöst, detta är ju löjligt, dom kommer aldrig på stopp på fildelningen... Om dom vill göra nån skillnad så är det ingen idé att jaga "små" fildelare, då får dom ge sig på de stora sajterna/releasegrupperna/uppladdarna...

Permalänk

Mycket kloka ord där, The squonk!

Visa signatur

-: Crestron :-

Permalänk
Medlem

Är de inte snart ett år sedan som dom tog några fildelare på DC++. Sen har det varit dött rätt länge, verkar som att dom har en lite tanke att de inte kommer att funka att stoppa oss. SÅ APB ni kan lika väl ge upp här och nu.

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Golliwog
Samtidigt betalar du för en 24mbit så bör du väll kunna ytnytja det till fullo.

Att man kan ha 24 mbit beror endast på att de kunder som inte utnyttjar linan subventionerar de som faktiskt gör det.

Bandbredd är absolut inte gratis.

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk

Blä på Antipiratbyrån like usual. Det är bara en tidsfråga innan dom får stå sitt kast. Visst, lagen är lagen men lagen styrs av oss invånare och det är invånarna som bestämmer i längden och det är invånarna som tankar.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk

"Datainspektionen beslutar med stöd av 9 § personuppgiftsförordningen (1998:1191) att Svenska Antipiratbyrån ekonomisk förening (Antipiratbyrån) får behandla uppgifter om lagöverträdelser. Beslutet begränsas till behandling av uppgifter om IP-nummer, tidpunkt för offentliggörande, fillista över olovligen tillgängliggjorda verk, Internetleverantör, dokumentation om kommunikation mellan datorerna, server/port, tidszon och alias"

Svenska Antipiratbyrån ekonomisk förening. wtf får vilka idioter som hellst starta lobby och inkräkta på privatlivet. i så fall startar jag en egen intresseorganisation för privatlivets väl och manglar piratbyrån.

Visa signatur

"Ta det lungt jag är dyslektiker"

Permalänk
Medlem

en glad nyhet nu är det slut på roliga

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,1092841,00...

länge leve pirater

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk

– Nu kan polisen bara ta dem som självmant hör av sig till polisen och säger "snälla bestraffa mig"

haha bara S/M mäniskor då hehe.

Visa signatur

"Ta det lungt jag är dyslektiker"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk
Jag tycker det är helt absurt hur en åklagare ens kan kräva _husrannsakan_ och beslagtagande av enskild egendom pga något för det allmännas bästa så totalt ovidkommande som fildelning. Skivbranschen tillhör knappast de funktioner som kan kallas samhällsviktiga och som måste försvaras med hull och hår.

I princip skulle man isåfall kunna hävda att vem som helst fildelar(vilket säkert är mycket nära sanningen) och kunna beslagta vem-som-helsts privata egendom utan föregående brottsutredning. Tala om hot mot rättssäkerheten, tex är det bara att hävda att alla oliktänkande fildelar, bara för att nämna en komplikation.

Det var verkligen tur att rätten sansade sig och dömde villkorligt istället, även om det straffet i sig tycks oproportionerligt stor relativt det begångna brottet. Tyvärr verkar de flesta av makthavarna ha exakt lika med noll-koll på hur modern informationsteknologi fungerar och dess olika implikationer. Och skivbranchens lobbyister är uppenbart ettrigare än egyptens gräshoppor.

Jag kan helt klart ställa upp på att straffa fildelare, men låt då straffet stå i rimlig proportion till brottet typ felparkering eller något. Redan att jämställa det med exempelvis fortkörning är alldeles för grovt eftersom fortkörning utgör fara för annans liv vilket knappast fildelning gör. Dessutom måste man ställa det i proportion till hur omfattande fildelningen varit, i det här fallet 20.000Kr för _fyra_ låtar är ju rent löjligt med tanke på vilken fildelning som pågår runt omkring. Så grova eller grövre böter borde endast komma på fråga för stor-fildelare.

edit. sen är det allmänt störande att det är ordet "fildelning" i sig som brukas som om det vore olagligt, _fildelning_ är ju hur tillåtet som helst det är bara spridande av kopieringsskyddat material som är olagligt. Tyvärr är det en lång mening att skriva så det är ordet "fildelning" som får det dåliga ryktet. Stor mening att ha en IT-infrastruktur över huvud taget om man inte får dela filer ...

Mycket har du rätt i men just kopplingen till fortkörning är inte helt rätt då man faktiskt borde säga vårdslös körning och inte fortkörning som ger fara för annans liv.
Fortkörning skapar inte olyckor(rimliga hastigheter) som många verkar tro utan ökar bara risken för allvarligare skador vid eventuell olycka.
Så säg vårdslös körning istället för det är det som är farligt(ja fortkörning innefattas där när hastigheterna blir orimliga).

Ontopic: Piratkopiering har som jag ser det snarare gynnat branchen än tvärt om, så jag tycker det är strunt detta när det dessutom är priser som är fullständigt orimliga.

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem

Att APB har tillstånd var väl inget nytt eller?

Kammarrätten kom fram till samma sak som länsrätten gjort ett bra tag tidigare helt enkelt?

Blubben: Piratkopiering har som du säger gynnat branschen. Den som tror nått annat får ju anses vara riktigt korkad. Eller man kanske ska köpa argumenten: "Om alla som har piratkopierat en film hade köpt den istället....."

Lågbudgetfilmer skulle inte finnas kvar om piratkopiering vore omöjligt. Om det vore omöjligt att piratkopiera filmer, och folk vore tvungna att köpa filmer, skulle de flesta svenssons prioritera noggrant vilken film som är värd att lägga pengar på... Ni är med på vad jag menar.

Vi skulle kunna fortsätta i all oändlighet med alla typer av material.

Skiv- och filmbolagen förlorar bokstavligen inga pengar på piratkopierigen, det är snarare gratisreklam.

Piratkopiering i kommersiellt syfte är något helt annat dock!

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

funky_monkey

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bobbo90
Jag tycker själv att de finns viktigare saker att ta fast än fildelare... kolla bara alla dessa kvinnor som bli misshandlade och dom som misshandlar får inga långa straff eller helt enkelt inte får något, för de är brist på bevis. Börja jaga såna istället!!

Jag hoppas att du inte är allvarlig, tror du att polisen prioriterar fildelning för våldsbrott? Verkar som en hel del fått för sig att polisen skulle lägga enorma summor på att jaga fildelare, när de i själva verket inte gör något alls i princip för att sätta dit pirater.

Permalänk
Medlem

Hur APB kan få dessa tillstånden är helt knäppt, men finns endå inget de kan göra och fildelningen kommer fortsätta att blomstra.

Permalänk

Jag tycker det också är fel att folk tar lagen i händer bara för att vi har ett icke fungerande rättväsende. Är man så dum så man skaffar matriell som inmatriell egendom, så har man själv gett sig in i leken och får den tåla.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av yessiri
errr om man inte tänker använda sitt bredband så mycket så kan man köpa ett abonemang med mindre bandbredd! (och då betala mindre).

Bara för att man har ett behov av det skall flyta på, så innebär det inte att man behöver ladda upp och ner mycket data. Det finns vissa tjänster som kräver snabbare uppkoppling än de billigaste. (t.ex. hyffsad videokonferens)

Så jag är för att de även ska börja ta betalt efter hur mycket man använder, så det blir mer rättvist. Detta gäller för övrigt andra saker såsom tv-abbonemang. Det finns inget hinder att de har ett dyrare abbonemang där man får tanka hur mycket man vill.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Happen
Jag hoppas att du inte är allvarlig, tror du att polisen prioriterar fildelning för våldsbrott? Verkar som en hel del fått för sig att polisen skulle lägga enorma summor på att jaga fildelare, när de i själva verket inte gör något alls i princip för att sätta dit pirater.

Om du vaknar upp och tittar vilka straff som dömts ut för kvinnomisshandlare, våldtäktsmän och jämför med straff för fildelningsbrott i Sverige, så lär du nog inse vad han egentligen menade.

bud_bundy: Du är fri att välja 0,5Mbit istället för 24Mbit om du inte laddar hem utan bara sitter och slösurfar. Kom inte och säg att det inte finns val. Det finns även tjänster där du betalar för hur mkt du laddar hem...

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fog
bud_bundy: Du är fri att välja 0,5Mbit istället för 24Mbit om du inte laddar hem utan bara sitter och slösurfar. Kom inte och säg att det inte finns val. Det finns även tjänster där du betalar för hur mkt du laddar hem...

0.5Mbit går ju slött för vanlig slösurfning.
Att det fanns snabba tjänster där man betalar för hur mycket man tankar visste jag inte, kan du nämna någon med minst 5Mbit där man faktiskt tjänar pengar på att begränsa ens nedladdning?

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Även om dagens dom kommer hindra APB och polisens möjligheter att lagligt göra husrannsakan, så tror jag att APBs fokus kommer att ändras till att arbeta för att ändra lagboken så det passar deras önskan. Lobbyister är satans hantlangare.

Permalänk
Medlem

"Mediaskapare/artister" ska ha bra betalt, för det är väl därför man skapar; inte för att man har en idé, känsla, dröm som man vill förverkliga eller uttrycka. Pengarna i första hand, för så har det väl alltid varit?

Permalänk
Medlem

Någon som vet exakt vad APB ska med all den här informationen? Använder dom det till något rent praktiskt eller är det bara deras vanliga skrämsel-taktiker?

Brott som inte kan ge mer än böter får ju inte polisen göra husrannsakan etc. så jag ser inte riktigt vad Antipirat-nissarna får ut av det hela. Är det helt fel eller?

Permalänk
Medlem

the squonk: amen!

Anti Privat Byrån, tråkigt för er. Men rättvisa är viktigare än att ni får för er att vara polisiär verksamhet. Hälsa kollegerna i International Fooled Pricks Institute att de kan göra samma sak. Trots allt detta riktat mot dem och deras absurda 20 000 för fyra låtar.