Kan man jämföra så här?

Permalänk

Kan man jämföra så här?

Jag vet inte om tråden passar i denna del av forum så någon snäll moderator får gärna flytta tråden om så är fallet.

Jo till saken. Jag var inne på Steampowered.com och titta lite på statisik och tänkte om man kan dra en slutsats generellt världen över.

53.64% av alla steamanvändare använder ett Nvidia kort.

51.83% av alla steamanvändare använder en Intel CPU.

46.80% av alla steamanvändare använder mellan 512-1024mb Ram.

Kan man dra en slutsats om vad världens datoranvändare har för hårdvara och vilket märke av hårdvaran procentuellt?

http://www.steampowered.com/status/survey.html

EDIT: En sak jag la märke till nu är att 58.19% av alla steamanvändare har Nvidia drivers medans 36.23% använder Ati drivers. Det går ju inte ihop?

nv4_disp.dll 276,267 Users 54.19 %
ti2dvag.dll 179,531 Users 35.22 %
nvd3dum.dll 20,404 Users 4.00 %
ialmrnt5.dll 12,620 Users 2.48 %
atiumdag.dll 6,193 Users 1.21 %
Other 14,785 Users 2.90 %

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk

Ja, det är en intressant undersökning. T.ex. så kan man se hur få det är som kör höga (över 1680x1050) upplösningar:
1600 x 1200 1.65 %
1920 x 1200 1.09 %
---------
2.74 %

Visa signatur

Dator: i5-13600K, Asus Prime Z690-P, Noctua NH-D14, Kingston Fury Beast RGB 32GB DDR5-6000, Gigabyte RTX 4090 gaming OC, Seasonic Platinum SS-1000XP, Lian-Li Lancool 215, Samsung 980Pro 2TB M.2 NVME, Acer Predator XB323QKNV 4k 144Hz

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Milky Way
Ja, det är en intressant undersökning. T.ex. så kan man se hur få det är som kör höga (över 1680x1050) upplösningar:
1600 x 1200 1.65 %
1920 x 1200 1.09 %
---------
2.74 %

Precis. Jo minsann det är en riktigt bra statistik. Här kan man också se vilka företag som leder marknaden men visserligen var det inget nytt att Nvidia och Intel hade marknaden.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Tjae dom flesta som använder Steam har ju som sagt Gaming burkar så jag skulle knappast tro att du kan dra en generell slutsats på vad folk använder för datorer i världen.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Re: Kan man jämföra så här?

Citat:

EDIT: En sak jag la märke till nu är att 58.19% av alla steamanvändare har Nvidia drivers medans 36.23% använder Ati drivers. Det går ju inte ihop?

Gör det väl sålänge det inte är över 100%? Inte bara Nvidia och ATI som gör grafikkretsar.

Folk som spelar spel har nog lite annorlunda hårdvara än andra. AMD är kanske överrepresenterat en del, vet inte om grafikkort.

Permalänk

Re: Re: Kan man jämföra så här?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av aliquis
Gör det väl sålänge det inte är över 100%? Inte bara Nvidia och ATI som gör grafikkretsar.

Folk som spelar spel har nog lite annorlunda hårdvara än andra. AMD är kanske överrepresenterat en del, vet inte om grafikkort.

Men han syftar nog på att det är fler som har nvidia drivrutiner än nvidia grafikkort, det är ju lite konstigt.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | FD North XL | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk

Det kan inte vara så att de "andra" drivrutinerna är tex omega osv som de kanske räknar som "annan" drivar i undersökningen....

Annars skulle jag inte dra någon som helst slutsats av de där värdena, när det är typ 50-50% vad folk har valt...

Visa signatur

AMD Phenom II X4 965 BE @ 3.8 GHz[] 8 Gb Corsair XMS3 1600 MHz [] HIS 6950 2Gb [] Creative X-Fi Platinum [] Antec P182 [] Corsair 550W []

Asus EEE PC 1000H (2 gb minne)

Permalänk
Medlem

Hmmm...
"4:3 Aspect Primary Displays (439699 of 511778 Total Users (85.92% of Total) )"
"16" 115,127 26.18 %"

Hur f*n kan 16" leda ?, finns ju knappt.

Visa signatur

Dator 1 | Intel Core i7-4770K @ 4,6Ghz | Corsair H100i | Asus Z87-A | Crucial DDR3 BallistiX Sport 2x8GB 1600Mhz CL9 | KFA2 GTX 980TI HOF | Corsair TX650W | Intel 335 240GB | LG 24" + Philips 27" + Philips 27" | Fractal Design R3 |
Dator 2 | Intel Xeon W3520 | TRUE Spirit 120M | Asus Rampage II Extreme | Patriot Viper II Sector7 3x2GB 1600Mhz CL8 | PNY 8800 Ultra | Intel 330 120GB |

Permalänk
Medlem

ja det undrar jag med, sen finns ju inte ens den vanliga upplösningen 1280x1024 tycker jag är märkligt medans då ska nästan 42% köra på 1280 x 800 ?

Permalänk
Avstängd

Re: Re: Re: Kan man jämföra så här?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av pekkasteele
Men han syftar nog på att det är fler som har nvidia drivrutiner än nvidia grafikkort, det är ju lite konstigt.

De kanske har bytt grafikkort men har inte avinstallerat dem?

Permalänk

Tja, det verkar ju lite skumt och att statistiken inte stämmer överens riktigt.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Avstängd

Man bör tänka på att många inte riktigt vet vad de hat för prylar i burken, i merparten av alla gamers köper OEM.burkar.

Jag har även för mig att det är flest unga som spelar över steam så det är knappast super-burkar de sitter på.

Dessutom är anledningen till fördelningen mellan olika tillverkare troligen att intel och nVidia har ett större fäste på OEM-marknaden.

Apropå upplösningar så ät troligen 800*600 vanligast då man spelar CS på den upplösningen då en myt säger att det är lättare stt sätta headshot då.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dr. d00d
Man bör tänka på att många inte riktigt vet vad de hat för prylar i burken, i merparten av alla gamers köper OEM.burkar.

Jag har även för mig att det är flest unga som spelar över steam så det är knappast super-burkar de sitter på.

Dessutom är anledningen till fördelningen mellan olika tillverkare troligen att intel och nVidia har ett större fäste på OEM-marknaden.

Apropå upplösningar så ät troligen 800*600 vanligast då man spelar CS på den upplösningen då en myt säger att det är lättare stt sätta headshot då.

Men om vi inte tittar på OEM så är både Intel och Nvidia störst där också.

Myten säger 640*480 och nästan alla som lirar på hög nivå(gjorde själv det från 2002-2004) lirar i 640*480 om du sitter på en 17"-19" skärm.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
Men om vi inte tittar på OEM så är både Intel och Nvidia störst där också.

Myten säger 640*480 och nästan alla som lirar på hög nivå(gjorde själv det från 2002-2004) lirar i 640*480 om du sitter på en 17"-19" skärm.

Att nVidia är stört på "bygga själv-marknaden har jag inet sagt någonting om dock så är de bra mycket större på OEM-marknaden än de är hos de som bygger sina burkar själva. Dock sitter det nog nVidia-kort i flertalet burkar som byggt det senaste halvåret men de flesta bygger inte burkar varje år.

Det samma gäller för intel. Dock är det en liten skillnad då alla entusiaster bytt till intel under det senaste halvåret men det bör inte ändrar statistiken speciellt mycket.

Dock ställer jag mig lite tveksam till att intel skulle vara större än AMD på "gör det själv-marknaden". Jag skulle uppskaka om du visade lite statistik på det.

Angående cs: Du får ursäkta mig, jag är inte så beläst på det området. Men det ändrar inte faktumet att många spelar i riktigt låga upplösningar.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dr. d00d
Att nVidia är stört på "bygga själv-marknaden har jag inet sagt någonting om dock så är de bra mycket större på OEM-marknaden än de är hos de som bygger sina burkar själva. Dock sitter det nog nVidia-kort i flertalet burkar som byggt det senaste halvåret men de flesta bygger inte burkar varje år.

Det samma gäller för intel. Dock är det en liten skillnad då alla entusiaster bytt till intel under det senaste halvåret men det bör inte ändrar statistiken speciellt mycket.

Dock ställer jag mig lite tveksam till att intel skulle vara större än AMD på "gör det själv-marknaden". Jag skulle uppskaka om du visade lite statistik på det.

Angående cs: Du får ursäkta mig, jag är inte så beläst på det området. Men det ändrar inte faktumet att många spelar i riktigt låga upplösningar.

Statistik på att dom flesta har Intel burkar i "Bygg-det-själv" världen har jag tyvärr ingen. Förmodligen är det som du skriver, att AMD är större bland dom som bygger själv eftersom AMD regerat sedan Athlon serie tills förra sommaren då C2D lanserades. Dock så tappade inte AMd speciellt många användare av dom som bygger själv då priserna på Athlon serierna har gått ner något fruktansvärt.

Du får ju idag en 6000+ AM2 för 2000 kr som presterar bättre än E6600 för 2500 kr.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.