Permalänk
Medlem

Dreadlocks

Funderar på att skaffa Dreadlocks. Men har några saker jag undrar över.

1. Hur långt hår bör man spara?

2. Vad kostar det?

3. Är det svårt att sköta?

Övriga funderingar och kommentarer i ämnet är även välkommet.

Permalänk

Re: Dreadlocks

Citat:

Ursprungligen inskrivet av samiii
Funderar på att skaffa Dreadlocks. Men har några saker jag undrar över.

1. Hur långt hår bör man spara?

2. Vad kostar det?

3. Är det svårt att sköta?

Övriga funderingar och kommentarer i ämnet är även välkommet.

3. Man behöver väl inte sköta dreadlocks det är väl poängen?

Permalänk
Medlem

Har hört att det kan börja mögla innuti dreadsen om man t.ex. inte torkar håret ordentligt när man dushat och så. Men det kanske bara är en myt?

Permalänk

använd hårtork då..:D

Visa signatur

|-Dell xps m1710 17", core 2 duo 2,16 ghz, 2048 MB 667MHz, 160 GB 5400 rpm, 512MB nVidia GeForce 7950 GTX-||-Asus eee-| |-Sony Ericsson C902, 5mpx -||-Ipod Nano 4GB-|

Permalänk
Medlem

Japp, bra id´e.

Permalänk
Medlem

4. Är det fult?

Ja det är det! Och det är endast vänsterpack som går omkring med sån frisyr.

Visa signatur

E6300 | Thermalright Ultra-120 eXtreme + Noctua 120mm 1200rpm | Gigabyte GA-965P-DS3 | 3GB Corsair XMS2-6400 CL5

Permalänk
Medlem

Jag tycker dreads kan vara tufft men bara om det passar personen. På vissa ser det löjligt ut. Tycker det ser bäst ut på folk som har "smala" ansikten.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem

Om du är vit, fixa inte dreads, snälla... så ser himla... fjantigt ut. Bara svarta som passar i dreads.
Diggar själv dreadslocks, och jag hade fixat det om jag var svart

Visa signatur

[Intel Dual Core 6420 @ 2,13GHz || 2048 DDR2 || ATI Radeon x1950Pro || MX518 || Koss SB45]
[iAudio U3 1 gb + Sennheiser CX-300]
daVanii på PSN

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sunkBurk
4. Är det fult?

Ja det är det! Och det är endast vänsterpack som går omkring med sån frisyr.

Så sant, miljöpartister all the way.

Permalänk
Vila i frid

Och alla moderater har slick och ser ut som bögar hela bunten...
Frågade han om ni tykte det va snygget eller om hur han ställer sig politiskt?

1. Hur långt hår bör man spara?
Du bör ha runt 15cm, det går med kortare, men när dom är nygjorda så spretar dom ut ganska ordentligt. Tar ca:4 veckor innan dom börjar bli snygga.

2. Vad kostar det?
Men en 2000 kan du räkna med, beroende på vart du gör dem.
Be en kompis eller mamma eller någe att göra dem, finns bra guilder på internet. Och är inte så svårt.

3. Är det svårt att sköta?
I början vaxar du in dem med ett specielt vax. En bra ide är att tvätta håret med vanlig tvål utan massa parfymer och annat kladd i.
Finns speciella shampon oxå.
Tvätta aldrig håret med vanliga shampon eller med balsam. Det lämnar rester i håret som kan börja lukta funky.

Torka håret ordentligt efter dusch. Du kan duscha som vanligt, bara skitsnack om du hör annat.
Men tvätta håret med sådan tvål eller special shampo kanske 2-3 gånger i veckan.
Det kan klia i början men till det finns det diverse hjälpmedel mot.

www.dreadhead.se är en bra site. Där kan du köpa ett kit för att komma igång.

Lycka till.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [-Pale-]
Och alla moderater har slick och ser ut som bögar hela bunten...
Frågade han om ni tykte det va snygget eller om hur han ställer sig politiskt?

Word. Mycket hellre dreads och häng-jeans än pikétröja och bakåtslickat hår, imo.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [-Pale-]
...

Tack för ett mycket informativt inlägg.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cloudstone
Word. Mycket hellre dreads och häng-jeans än pikétröja och bakåtslickat hår, imo.

Hatar Brats över allt annat... Så ja, jag ställer mig även i det ledet. För men för det första tycker jag det var ett otroligt korkat påstående att peka ut någon som "vänsternolla", eller vad det nu var, bara för att de har dreads. Trodde folket här hade lite större intelligens.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EvilNed
Hatar Brats över allt annat... Så ja, jag ställer mig även i det ledet. För men för det första tycker jag det var ett otroligt korkat påstående att peka ut någon som "vänsternolla", eller vad det nu var, bara för att de har dreads. Trodde folket här hade lite större intelligens.

Majoriteten är ju vänster helt klart.. Har aldrig sett någon med dreads gå på ett MUF möte direkt

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Burkeen
Majoriteten är ju vänster helt klart.. Har aldrig sett någon med iq över 100 gå på ett MUF möte direkt

Nää, inte jag heller =\

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Burkeen
Majoriteten är ju vänster helt klart.. Har aldrig sett någon med dreads gå på ett MUF möte direkt

Eller så bryr de sig inte? Jag känner en hel del som helt enkelt bara har dreads för det är snyggt.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EvilNed
Eller så bryr de sig inte? Jag känner en hel del som helt enkelt bara har dreads för det är snyggt.

Du har missförståt, jag tror inte folk har dreads för att visa att de är vänster, jag tror att de som har dreads är vänster rent allmänt. Precis som med piké o backslick.

Permalänk
Medlem

Raggar frilla FTW:)

Visa signatur

Motherboard:Asrock Z370 Extreme4
Cpu:Intel I5 8600K@Stock
Memory: Corsair Vengeance LPX 16Gig 3200Mhz
Gpu:PNY GTX 1080 8GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Burkeen
Du har missförståt, jag tror inte folk har dreads för att visa att de är vänster, jag tror att de som har dreads är vänster rent allmänt. Precis som med piké o backslick.

Eller så har de dreads för att det är snyggt. Som jag sa. Varenda jävla liten grej kan inte härledas till politik. Antagligen har de det för att de tycker reggae är bra musik, och den idioten som säger att man måste vara vänster för att uppskatta reggae kan ju gå och lägga sig.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av _tekken_
Raggar frilla FTW:)

you said it!

Permalänk
Medlem

I mitt tidigare inlägg påpekar jag endast olika stilar, politik har inte med saken att göra. Som EvilNed menar, ibland har man dreads bara för att det är snyggt precis som vissa har på sig piké och slick bara för att de tycker det är snyggt.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem

Dreads är inte särskilt svårskötta, men det är lite pyssel, det är det. Har en polare som hade det ett tag, men han tröttnade på det efter ett tag. (Han röstar höger, för övrigt, era nollor.)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av EvilNed
Trodde folket här hade lite större intelligens.

ÖÄ har varit öppet igen i två månader och du tror fortfarande det?

Ha!

Visa signatur

För övrigt anser jag att Sverker Olofsson borde bannlysas, som Cato den Äldre sade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [-Pale-]

3. Är det svårt att sköta?
I början vaxar du in dem med ett specielt vax. En bra ide är att tvätta håret med vanlig tvål utan massa parfymer och annat kladd i.
Finns speciella shampon oxå.
Tvätta aldrig håret med vanliga shampon eller med balsam. Det lämnar rester i håret som kan börja lukta funky.

Torka håret ordentligt efter dusch. Du kan duscha som vanligt, bara skitsnack om du hör annat.
Men tvätta håret med sådan tvål eller special shampo kanske 2-3 gånger i veckan.
Det kan klia i början men till det finns det diverse hjälpmedel mot.

www.dreadhead.se är en bra site. Där kan du köpa ett kit för att komma igång.

Lycka till.

Använd inget vax, dreadsen blir äckliga och vaxen går aldrig ur.
2-3ggr i veckan är på tok för mycket, åtmintånde i början, jag kör varannan månad eller mindre.

Är uppe i 6år med dreads nu

Permalänk
Medlem

Den ända jag sett osm passar i dreds är nog sångaren i In Flames!

Ser fruktansvärt konstigt ut på dom flesta!

Visa signatur

Antingen ska du hålla dig lugn, eller slå så det känns.

Permalänk
Medlem

Som sagt, skippa vax, det funkar bra utan.
kan vara bra att tätta hårbotten ibland och nångång skölja ur dreadsen med bara vatten och även nån gång tvätta med tvål utan tillsatser, om du vill.
I början kommer de att klia, låt bara bli att klia i hårbotten och försök strunta i det, det går över
min dreads jag hade tvättade jag väl 2 gånger på ett år, både gångerna efter att ha badat i badhus för att slippa klor i dem, sköljde ur dreadsen ytterliga två gånger samma år, samt att de regnade väl på dem ibland oxå
Man behöver inte sköte dem specielt mycket om man inte vill, beror på hur man vill att de ska se ut, ju mer man sköter dem, tvättar, rullar, masserar roten m.m, desto prydligare ser de ut, men förlorar den mer "vilda" looken

Visa signatur

Min nästan hemliga sida Ancilla, face mea laganum!
Jag har sjukast drömmar. Det ligger i min natur att avsiktligt tolka felaktigheter fel.
0
0:17 < sphr> Raz^ jag spenderade 4h med att slita bort punghåren för hand

Permalänk
Medlem

Är ni seriösa med att inte tvätta håret? Låter liksom ltie ohygieniskt. Jag har dessutom en mindre mani när det gäller kropshygien och tvättar håret dagligen.

Edit: Förstör man lockarna om man tvättar dem för ofta?

Permalänk
Medlem
Citat:

ursprungligen inskrivet av samiii
är ni seriösa med att inte tvätta håret? Låter liksom ltie ohygieniskt. Jag har dessutom en mindre mani när det gäller kropshygien och tvättar håret dagligen.

Det låter inte som om du ska ha dreads i så fall!

Visa signatur

För övrigt anser jag att Sverker Olofsson borde bannlysas, som Cato den Äldre sade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av samiii
Är ni seriösa med att inte tvätta håret? Låter liksom ltie ohygieniskt. Jag har dessutom en mindre mani när det gäller kropshygien och tvättar håret dagligen.

Edit: Förstör man lockarna om man tvättar dem för ofta?

Det du gör när du tvättar dig ofta är att tvätta bort kroppens naturliga skydd.
visst, håret kommer inte lukta nyponros och bli lite flottigt, men det är det naturliga skyddet som kommer tillbaka.
Håret (om du inte har dreads) tvätta högst var annan dag, om du måste ställa dig i duschen dagligen räcker det med att skölja ur det

Ja/Nej, tvättar du nyskapade dreads för ofta kommer de lösas upp mer eller mindre, men när de dreadats sig ordentligt tar de ingen större skada av att sköljas ur/tvättas regelbundet, sålänge det inte är allt för ofta.

Visa signatur

Min nästan hemliga sida Ancilla, face mea laganum!
Jag har sjukast drömmar. Det ligger i min natur att avsiktligt tolka felaktigheter fel.
0
0:17 < sphr> Raz^ jag spenderade 4h med att slita bort punghåren för hand

Permalänk
Medlem

jag kastar in en fråga.

Har nu i ett par år funderat, mest pga morsan vägra att jag skulle ha det när jag fortfarande bodde hemma

Men nu gör man inte det längre. Men har dock det senaste året njutit av att ha snaggat hår men är tillbaka i en längd av ca 10-12cm långt hår nu.
Stället jag ska göra de, ligger i göteborg och många har tipsat mig om dem.
De skriver att för att kunna använda dread perm(om någon har någon allmän lätt förklaring på vad det är så, shoot ) så ska man ha ca 10 cm långt hår.
Fattar då att jag kommer få de små söta som bara sprettar ut från huvudet som maskar
Men har även en kompis som tyvärr flyttat och jag kan inte få tag i han alls som fixa dreads när hans hår var ungefär ner till hakan men hade dreads som var en bit ner under bröstet. Han körde med löshår i och sa att håret kommer till att växa ut som dreads helt vanligt bara att löshåret klipps ju av ju mer du klipper allt eftersom.

Stämmer detta? och kan man köra på sånt vid en längd på 10-12cm med då tro?
Sen har jag ju dock läst mig fram till att börja med korta dreads ger bäst resultat i slutet.

Tack på förhand!

Visa signatur

Irish today, hungover tomorrow

Permalänk
Vila i frid
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RedFLip
jag kastar in en fråga.

Har nu i ett par år funderat, mest pga morsan vägra att jag skulle ha det när jag fortfarande bodde hemma

Men nu gör man inte det längre. Men har dock det senaste året njutit av att ha snaggat hår men är tillbaka i en längd av ca 10-12cm långt hår nu.
Stället jag ska göra de, ligger i göteborg och många har tipsat mig om dem.
De skriver att för att kunna använda dread perm(om någon har någon allmän lätt förklaring på vad det är så, shoot ) så ska man ha ca 10 cm långt hår.
Fattar då att jag kommer få de små söta som bara sprettar ut från huvudet som maskar
Men har även en kompis som tyvärr flyttat och jag kan inte få tag i han alls som fixa dreads när hans hår var ungefär ner till hakan men hade dreads som var en bit ner under bröstet. Han körde med löshår i och sa att håret kommer till att växa ut som dreads helt vanligt bara att löshåret klipps ju av ju mer du klipper allt eftersom.

Stämmer detta? och kan man köra på sånt vid en längd på 10-12cm med då tro?
Sen har jag ju dock läst mig fram till att börja med korta dreads ger bäst resultat i slutet.

Tack på förhand!

Med 10cm långt hår är det inga problem med att sätta i löshår.
Och med tiden det växer så trasslar dom ihop sig av sig självt.
Kan behövas virkas in lite löst hår då och då.
Om du väljer att göra dom med bara 10cm hår kommer dom att bli väldigt korta och stå åt alla håll o kanter Och dom kommer lättare att "reda ut sig".
Så du behöver vårda dom mer än om du skulle ha längre hår.

Ett tipps kan vara att göra rätt smala dreads om du gör dom tidigt. Då dom lätt kan växa ihop efter ett par år. Men jag vet ju iofs inte hur länge du kommer att stå ut med dem. Räkna med att det kliar ordentligt i skallen de första veckorna.

(Inte jag själv som har dreads, utan svarar med den kunskap jag fått av dreads när jag själv skulle göra, men blev av med håret . Och mitt ex som har dreads sen en tid tillbaka. Det är värkligen toksnyggt.)