Bah! det måste nog vara jag som är snurrig och trött i mössan!
Det som jag troligen har fått om bakfoten är att jag hela tiden trodde att först så utvecklar man spelet i DX10 och sedan för DX9. Anledningen till detta är att jag har en polare som jobbar som animatör för en studio i USA , som surrade om hur j-vla jobbigt det hade de på deras studio då de tydligen måste göra ett dubbelarbete när det gällde spelutveckling för DX10. Som jag uppfattade det så krävs det att de måste göra om allt även för DX9 dvs ett dubbelarbete (två versioner av renderingskoden)
Edit:
Här hittade jag lite info på firingSquad.com som formulerar det jag ville komma fram till med mina påståenden lite bättre:
"FiringSquad: Based on what you’ve seen with DirectX 10, do you think it will be easier for game developers to program for than DirectX 9 was? If yes, which features really stand out?"
"Tim Sweeney: You can't really use the word "easier" in conjunction with supporting DirectX 10. Because it's only available on Windows Vista and not XP, all developers who support it will have to continue supporting DirectX9, and henceforth maintain two versions of the rendering code in their engine. It's worth doing this, and we're doing it for Unreal Engine 3. But, far from making our lives easier, it brings a considerable amount of additional development cost and overhead to PC game development,"
Här säger en av grundarna; Tim Sweeney från Epic Games att utvecklingskostnaderna och arbetsbördan kommer att öka för utvecklarna då man behöver stödja två versioner av samma spel.
Vilket jag också på ett sämre sätt försökte att formulera mig fram till
Vidare kan vi läsa hur de har tänkt sig utvecklingen av DX10 när Vista är etablerat
"Don’t get us wrong, we’re not saying DirectX 10 won’t be a significant improvement over DirectX 9, as clearly Microsoft has implemented lots of improvements that will significantly enhance the gaming experience visually, just don’t expect to see a sweeping change overnight. Most likely the first wave of titles will use DX10 enhancements liberally, and these enhancements will be subtle, focusing on improving performance rather than image quality. After all, there will only be so many gamers out there with DX10 hardware and a copy of Windows Vista 6-12 months from now, so many game developers will probably spend the bulk of their time tweaking their games towards their much larger DX9 audience.
As DX10 hardware becomes more popular (and more powerful), it’s likely that game developers will then focus more on delivering the graphical enhancements everyone’s wanting."
Vilket också stöder min tes att första vågens spel inte kommer i närheten av att ha något av det så kallade "Bells and Whistles" av DX10s pontential.
Det första man måste ta i tu med är prestandan och i den fasen befinner vi oss nu i början av.
Om man går efter denna tidslinje så kommer vi nog att få vänta till tillräckligt många har tillräcklig hårdvara för DX10 förrens det kommer att vara lönsamt att släppa spel som innehåller mer komplett DX10.
Efter vad vi har sett efter alla tester så står det väl klart att nuvarande hårdvara inte kommer att räcka till för ett mognare DX10 med ett innehåll som markant skiljer sig från DX9.
Om man då slutligen ska våga sig på en liten analys av läget och titta in i lite i kristallkulan , så förutspår vi att vi inte kommer att se det DX10 som många längtar efter kvalitetsmässigt , förrens fler har tillräcklig hårdvara och har gått över till Vista. Om man sen lägger till krav på lönsamhet nu när utvecklarna får jobba dubbelt för att underhålla två versioner av varje spel (vilket tydligen tar upp mycket tid från annan utvecklingen)
kan man då våga sig på en gissning att vi inte kommer att se ett mognare DX10 där man kan se en klar kvalitetsskillnad förrens 1 - 1.5 år fram i tiden , och då hamnar vi där Nahelem och G92 eller dess efterträdare finns på marknaden.
så slutsatsen måste bli att och den teknologiska utvecklingen går alltför långsamt pga folks motvilja att anamma Windows Vista! och indirekt därav också hämmar utvecklingen och påskyndandet av DX10
Det ska bli väldigt intressant och se hur Crysis kommer att se ut i sin helhet så snyggt som det är redan , det är första gången sedan Oblivivion som jag längtar efter ett bra spel
Ursäkta mig den långa texten! jag får väl skylla på fredagsvinet
Mvh