direct x10 framtid eller fiasko?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flashen
Kommer inte någon att haxxa så att DX10 funkar på XP?

Bara en tanke

Som A.N'doja skrivit i varje tråd, NEJ, om dom inte skriver om hela OSet, bara att leva med att med 100% DX10 är det Vista som gäller. Dom kanske kan haxxa lite men det kommer nog inte bli ren DX10 med prestanda och alla funktioner.

Permalänk

Edit: pga svammel!

Permalänk
Hedersmedlem

Det finns inget grafikkort som klarar DX10 fullt ut idag då dom är för klena och DX10 budgetkorten är rena skämtet fast folk går på det så det är ok antar jag...

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RawXcellence
Tjena Albin!

Nu är det ju detta som är problemet! tittar man på siffrorna på tester tills dagens datum så tror jag inte att Crysis kan vara ett "full DX10 spel" med alla "bells & whistles" som riktigt fullt DX10 innebär?

Tja!

Varför skulle inte Crysis kunna vara det? Motivera!

[QUOTE]Om du läser specifikationerna för DX10 och vad Anandtech påpekar så tolkar jag det som att det kommer dröja minst 1 år innan vi kommer att få se spel i stor skala som klarar full DX10 enligt spec.[/QUOTE]

Det är möjligt det är som du skriver. Det är möjligt att till exempel Crysis använder en liten del DX10 och resten DX9. Jag har ju sett spelet i DX9 och det är riktigt snyggt. Det finns fortfarande massor att hämta från DX9 så jag är inte förvånad om det skulle ta ett år innan fulla DX10 spel lanseras. Problemet är bara att många har läst att Crysis är omskrivet till ren DX10 men bakåtkompabilitet av DX9 (försöker hitta artikel)

DX10 innebär hur som helst:
Render to Cubemap
SoftParticles
Instansing
Predicated Rendering
Shadow Volume
PipesGS
Geometry Shaders

Och så klart kan både HD2900XT och 8800GTX utnyttja detta. Sedan vad spelutvecklarna väljer att ta med i ett spel är ju förmodligen olika. Men frågan är, vad räknas som ett fullt DX10 spel?

Så här ser Crysis, CryEngine2 motor ut. Häng inte upp er på rubriker då en rubrik kan vara under en annan som till exempel Predicated Rendering:
http://en.wikipedia.org/wiki/CryENGINE2

Detta innehåller Crysis:
http://www.crytek.com/technology/index.php?sx=eng2

[QUOTE]Varför skulle man släppa spel innan det finns kort i tillräcklig stor volym som klarar att spela dem? Lönsamheten är nyckelordet för spelutvecklarna.

För att vi ska få se full DX10 så krävs det att den stora massan köpare av ett spel har hårdvara för att kunna spela spelen

Som det är nu så har den stora massan ej hårdvaran för att det ska vara lönsamt att släppa ett full DX10 spel - det kan vi ju också utläsa av de senaste testerna.

[/QUOTE]
Det kan ju vara ett riktigt DX10 spel med bakåtkompabilitet av DX9?

G80 har funnits ute sedan November '06. HD2900XT har funnits ute sedan Maj. Det finns så klart anledningar att släppa DX10 spel idag när dessa kort finns ute och har funnits ute ganska länge visst? Men jag förstår din poäng. Man kan väl snarare se G80 som en prövotid för DX10 spel och många väljer säkert att inte lansera sina DX10 spel förns dom anser att spelet är riktigt bra samt att den stora massan klarar av att spela spelet i DX10.

Dock har vi detta året UT3=DX10, Crysis=DX10, Alan Wake=DX10 och säkerligen fler spel. Dock är dessa mest intressanta för mig.

[QUOTE]Min tidslinje ser ut så här:

JAN 08 så finns G92 i stor volym i handel värden över samtidigt med DX10.1

Sen tror jag man får vänta ytterliggare 6 månader tills man har sålt en tillräcklig volym Hårdvara/kort så att det blir lönsamt att släppa DX10.1 spel.

Spelutvecklarna har jävligt tuffa tider just nu för allting som måste kodas till DX10 måste också kodas för DX9 kompabilitet - alltså dubbelt arbete måste göras för att man ska kunna sälja spelen i tillräckliga stora volymer för att få (ROI) return on investment för spelutvecklarna.

Ähh! jag vete fan? - jag måste snacka med nån i branchen som vet

Även om inte Crysis skulle vara ett fullt DX10 spel med alla klockor å visselpipor , så tror jag det blir kanonsnyggt och bra i alla fall.

Mvh

[/QUOTE]

Här är jag lite kluven. Varför skulle DX10 spel utvecklas nu och sedan shifta så snabbt till 10.1? Vad skiljer det ena från det andra? Buggar? Fixes? Effekter?

Mvh Albin

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk

Bah! det måste nog vara jag som är snurrig och trött i mössan!

Det som jag troligen har fått om bakfoten är att jag hela tiden trodde att först så utvecklar man spelet i DX10 och sedan för DX9. Anledningen till detta är att jag har en polare som jobbar som animatör för en studio i USA , som surrade om hur j-vla jobbigt det hade de på deras studio då de tydligen måste göra ett dubbelarbete när det gällde spelutveckling för DX10. Som jag uppfattade det så krävs det att de måste göra om allt även för DX9 dvs ett dubbelarbete (två versioner av renderingskoden)

Edit:

Här hittade jag lite info på firingSquad.com som formulerar det jag ville komma fram till med mina påståenden lite bättre:

"FiringSquad: Based on what you’ve seen with DirectX 10, do you think it will be easier for game developers to program for than DirectX 9 was? If yes, which features really stand out?"

"Tim Sweeney: You can't really use the word "easier" in conjunction with supporting DirectX 10. Because it's only available on Windows Vista and not XP, all developers who support it will have to continue supporting DirectX9, and henceforth maintain two versions of the rendering code in their engine. It's worth doing this, and we're doing it for Unreal Engine 3. But, far from making our lives easier, it brings a considerable amount of additional development cost and overhead to PC game development,"

Här säger en av grundarna; Tim Sweeney från Epic Games att utvecklingskostnaderna och arbetsbördan kommer att öka för utvecklarna då man behöver stödja två versioner av samma spel.

Vilket jag också på ett sämre sätt försökte att formulera mig fram till

Vidare kan vi läsa hur de har tänkt sig utvecklingen av DX10 när Vista är etablerat

"Don’t get us wrong, we’re not saying DirectX 10 won’t be a significant improvement over DirectX 9, as clearly Microsoft has implemented lots of improvements that will significantly enhance the gaming experience visually, just don’t expect to see a sweeping change overnight. Most likely the first wave of titles will use DX10 enhancements liberally, and these enhancements will be subtle, focusing on improving performance rather than image quality. After all, there will only be so many gamers out there with DX10 hardware and a copy of Windows Vista 6-12 months from now, so many game developers will probably spend the bulk of their time tweaking their games towards their much larger DX9 audience.

As DX10 hardware becomes more popular (and more powerful), it’s likely that game developers will then focus more on delivering the graphical enhancements everyone’s wanting."

Vilket också stöder min tes att första vågens spel inte kommer i närheten av att ha något av det så kallade "Bells and Whistles" av DX10s pontential.

Det första man måste ta i tu med är prestandan och i den fasen befinner vi oss nu i början av.

Om man går efter denna tidslinje så kommer vi nog att få vänta till tillräckligt många har tillräcklig hårdvara för DX10 förrens det kommer att vara lönsamt att släppa spel som innehåller mer komplett DX10.

Efter vad vi har sett efter alla tester så står det väl klart att nuvarande hårdvara inte kommer att räcka till för ett mognare DX10 med ett innehåll som markant skiljer sig från DX9.

Om man då slutligen ska våga sig på en liten analys av läget och titta in i lite i kristallkulan , så förutspår vi att vi inte kommer att se det DX10 som många längtar efter kvalitetsmässigt , förrens fler har tillräcklig hårdvara och har gått över till Vista. Om man sen lägger till krav på lönsamhet nu när utvecklarna får jobba dubbelt för att underhålla två versioner av varje spel (vilket tydligen tar upp mycket tid från annan utvecklingen)

kan man då våga sig på en gissning att vi inte kommer att se ett mognare DX10 där man kan se en klar kvalitetsskillnad förrens 1 - 1.5 år fram i tiden , och då hamnar vi där Nahelem och G92 eller dess efterträdare finns på marknaden.

så slutsatsen måste bli att och den teknologiska utvecklingen går alltför långsamt pga folks motvilja att anamma Windows Vista! och indirekt därav också hämmar utvecklingen och påskyndandet av DX10

Det ska bli väldigt intressant och se hur Crysis kommer att se ut i sin helhet så snyggt som det är redan , det är första gången sedan Oblivivion som jag längtar efter ett bra spel

Ursäkta mig den långa texten! jag får väl skylla på fredagsvinet

Mvh

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RawXcellence
Bah! det måste nog vara jag som är snurrig och trött i mössan!

Det som jag troligen har fått om bakfoten är att jag hela tiden trodde att först så utvecklar man spelet i DX10 och sedan för DX9. Anledningen till detta är att jag har en polare som jobbar som animatör för en studio i USA , som surrade om hur j-vla jobbigt det hade de på deras studio då de tydligen måste göra ett dubbelarbete när det gällde spelutveckling för DX10. Som jag uppfattade det så krävs det att de måste göra om allt även för DX9 dvs ett dubbelarbete (två versioner av renderingskoden)

Men nu när jag läser vad jag skriver så förstår jag knappt själv vad jag menar , så jag måste nog ta kontakt med polaren och få det förklarat för mig en gång till.

Så jag får väl utgå från diskussionen tills poletten trillar ner igen!

Mvh & sorry för förvirringen!

Send me a PM later about it, or just continue in the thread later on.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

skicka inga pm bara. Diskutera här. Men helt allvarligt. Jag ser ingen skillnad på dx9 och 10..

Visa signatur

Lian Li O11D Dynamic Mini || MSI MEG X570 Unify || Ryzen 5600x || MSI 3080 Suprim X || 2x8 GB PC 3600 HyperX || Corsair SF750 Platinum 750W || 2x SN750 NVMe 1TB

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
[B]Tja!

Varför skulle inte Crysis kunna vara det? Motivera!

[B]

Det är möjligt det är som du skriver. Det är möjligt att till exempel Crysis använder en liten del DX10 och resten DX9. Jag har ju sett spelet i DX9 och det är riktigt snyggt. Det finns fortfarande massor att hämta från DX9 så jag är inte förvånad om det skulle ta ett år innan fulla DX10 spel lanseras. Problemet är bara att många har läst att Crysis är omskrivet till ren DX10 men bakåtkompabilitet av DX9 (försöker hitta artikel)

DX10 innebär hur som helst:
Render to Cubemap
SoftParticles
Instansing
Predicated Rendering
Shadow Volume
PipesGS
Geometry Shaders

Och så klart kan både HD2900XT och 8800GTX utnyttja detta. Sedan vad spelutvecklarna väljer att ta med i ett spel är ju förmodligen olika. Men frågan är, vad räknas som ett fullt DX10 spel?

Så här ser Crysis, CryEngine2 motor ut. Häng inte upp er på rubriker då en rubrik kan vara under en annan som till exempel Predicated Rendering:
http://en.wikipedia.org/wiki/CryENGINE2

Detta innehåller Crysis:
http://www.crytek.com/technology/index.php?sx=eng2

[B]
Det kan ju vara ett riktigt DX10 spel med bakåtkompabilitet av DX9?

G80 har funnits ute sedan November '06. HD2900XT har funnits ute sedan Maj. Det finns så klart anledningar att släppa DX10 spel idag när dessa kort finns ute och har funnits ute ganska länge visst? Men jag förstår din poäng. Man kan väl snarare se G80 som en prövotid för DX10 spel och många väljer säkert att inte lansera sina DX10 spel förns dom anser att spelet är riktigt bra samt att den stora massan klarar av att spela spelet i DX10.

Dock har vi detta året UT3=DX10, Crysis=DX10, Alan Wake=DX10 och säkerligen fler spel. Dock är dessa mest intressanta för mig.

Här är jag lite kluven. Varför skulle DX10 spel utvecklas nu och sedan shifta så snabbt till 10.1? Vad skiljer det ena från det andra? Buggar? Fixes? Effekter?

Mvh Albin

hmm render to cub map, shadow volume, soft particles finns i dx9 fyi så 3 grejer på den listan går bort. hur skulle vi annars kunna se doom 3+ miljoner andra spel (shadowvolumes), team fortress 2 och crysis (soft particles) och många dx9 spel med shadereffekter (render to cube map) i windows xp med utdaterad hårdvara?
sen så är väl inte precis ut3 dx10 utan det skulle väl komma en patch som lade till det.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
Jag hoppas du tar Crysis som ett DX10 äkta spel? Crysis flyter fin fint med ett 8800GTX.

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&postid=748...

Kan inte svara på det, men antar att det är utvecklat från "scratch" med DX10. Men min poäng är ändå den att det är ett av de allra första DX10-spelen i generationen. Så helt 100% DX10 har jag väldigt svårt att tänka mig att det är.

Men men, vi får se helt enkelt.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av narnia_salad
Bill styr över DX10 Och har redan makten. He's our boss now.

Bill styr inte speciellt mycket längre om han har nåt att säga till om över huvd taget. Vad jag vet så skulle han dra sig tillbaka, för pengar har han ju vid det här laget

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hunter(Swe)
Bill styr inte speciellt mycket längre om han har nåt att säga till om över huvd taget. Vad jag vet så skulle han dra sig tillbaka, för pengar har han ju vid det här laget

Han har dratt sig tillbaka. Han får pengar dock för han äger namnet Microsoft men bolaget har han sålt och det gjorde han 2006 Q4 läste jag på idg tror jag det var. Så han har inte så mycket att säga till om, helt rätt.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av narnia_salad
Bill styr över DX10 Och har redan makten. He's our boss now.

ja fydå för utveckling.

Permalänk
Medlem

Tycker att behovet skall avgöra om man skall ha DX10 eller DX9, själv håller jag mig med DX9 ett tag till då jag inte har minsta behov av nått annat, spelar ändå bara wow och en del Äldre classiska spel.

Visa signatur

Desktop | CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D | GPU: nVidia Geforce RTX 4080 Super 16gb | RAM 64gb ddr5 6000mhz | SSD Kingston KC3000 2tb
Apple MacBook Air | CPU/GPU: M1 | RAM: 8gb | SSD: 256gb

Permalänk
Medlem

Ser inget problem att gå över till Vista när Dx10 är aktuellt.

Varför gör alla andra det? Vista är inte bra nu nej. Men när Dx10 kommer är det antagligen helt okej.

Kommer ju ihåg hur det va när XP kom. Många verkar älska att gnälla.

Visa signatur

Tiden är alltid 17.00 någonstans i världen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Noxxer
Ser inget problem att gå över till Vista när Dx10 är aktuellt.

Varför gör alla andra det? Vista är inte bra nu nej. Men när Dx10 kommer är det antagligen helt okej.

Kommer ju ihåg hur det va när XP kom. Många verkar älska att gnälla.

Tycker vista är helt ok nu redan. Har aldrig haft några större problem med det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Noxxer

Många verkar älska att gnälla.

Det är ju typ svenskens bästa sysslosättning verkar det som.
Det ska gnällas på allt verkar det som.

Permalänk
Medlem

haha dx10 men jag tkr de e synd att de inte funkar i xp :/

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hugo hagman
skicka inga pm bara. Diskutera här. Men helt allvarligt. Jag ser ingen skillnad på dx9 och 10..

Ser inte någon skillnad heller, eller man ser ju det i tillexempel company of heroes men det är i form av mer skuggor och ljus. Nog går det göra i Directx 9 också. Men prestandan kanske får sig, vilket jag inte tror.

Permalänk
Medlem

Med tanke på all hype som det är kring Crysis, så skulle jag kunna tänka mig att det blir ett rejält uppsving för Vista, och därmed DX10 vid dess premiär. Utöver det, så misstänker jag att Vista säljer rätt bra som förinstallerat OS till privatpersoner, och även på laptops i viss mån. Där Vista verkligen har floppat är bland företag och som uppgradering. Microsoft hade nog räknat med större vilja att uppgradera. Konstigt att de inte kom ihåg hur det såg ut när XP kom.....

Visa signatur

Datorer, ett enkelt sätt att dagligen träffa idioter....