Fråga angående X1950Pro (AGP)

Permalänk

Fråga angående X1950Pro (AGP)

Tjena!

Har satt in ett Gecube X1950Pro AGP i en burk under eftermiddagen. Kortet fungerar som det ska men fläkten ligger konstant på 100% (antar jag eftersom det dånar) och något stöd för fläktkontroll vill inte göra sig påmint någonstans.

Ej heller hittar jag någon indikator för tempen på GPU´n. Har testat med ATI´s senaste samt Omegas senaste drivrutiner.

Vore tacksam om någon kunde upplysa mig om vad jag missat alternativt vad felet är.

Mvh DaBratt!

EDIT: Efter lite testing så verkar en del spel vara rätt flippade, ojämn FPS. Verkar inte som drivrutinerna är helt 100. Någon som kan rekommendera drivisar till kortet?

Permalänk
Medlem

Jo just GeCube varianten av X1950 Pro korten saknar den funktionen dvs det fläkten är inte kontrollstyrd av kortet och det finns ingen temp sensor.

Det är bara GeCube varianen som inte inkluderar dessa stöd i sina kort men annars Sapphire och Powercolor mm har de funktionen. Kör istället men Atis senaste drivrutin ( bara drivaren inte catalyst kontrollen ) och använd Ati Tray tool som kompinationen om du vill styra AA och AF med programmet och lite annat.

Visa signatur

[ Intel Core I7 930 4.2GHz HT på ] - [ Corsair Dominator GT 12GB DDR III 2000Mhz CL9-10-0-27 2N ] - [ ASUS P6DX58 Premium ] - [ MSI Gaming 4G GTX 970 - [ Creative SB X-FI Fatal1ty Pro ] - [ 1TB-750-500-Intel 80 G2 SSD] - [ Corsiar AX860 ] - [ Logitech Z530 ] - [ Antec P182SE ] - [ ASUS PA246Q ] - [ LG Blu-Ray Burner ] - [ Windows 7 64 Ultimate Swe ] - [Acer Aspire 8920G]

Permalänk

OK Tack för infon.

Detta borde jag naturligtvis kollat upp före köpet. Men en sådan standard funktion trodde jag var en självklarhet på moderna kort, speciellt ett X1950 kort. Möjligtvis att X1300 serien i vissa fall är utan tempsensor och fläktkontroll men detta är ju löjligt.

Vad är tanken med detta kortet, är inte rimligt att någon ska leva under dessa ljudnivåer. Fläkten ligger maxad konstant vilket gör att jag inte står ut längre, så fattar mig kort. Jag är knäckt...detta var verkligen ett dråpslag...vad ska jag göra nu tro.

Ajajaj...

Permalänk
Medlem

Jag tyckte det var för dyrt att köpa en ny kylare så jag slet bort min vf700-cu och moddade dit den på mitt gecube kort funkar kanon, kört fläkten på lägsta hastighet så det är tyst och kortet är även uppklockat så temperaturen duger gott och väl, det roligaste av det hela är att VF700 kylaren är betydligt svalare på x1950 kortet än när det satt på mitt 9800 kort.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X, Asus TUF X570-PLUS, XFX 6950XT, 48GB G.Skill 3600Mhz, Corsair HX650, Samsung 840 EVO 250Gb, Kingston A2000 M.2 500GB, 1+2 Tb HDD, MSI Optix MPG321UR-QD

Permalänk

Ja något måste göras, eventuellt får jag försöka sätta dit en tystare fläkt men undviker helst en sådan operation då jag har dåliga erfarenheter sen tidigare.

Men att nötterna på GeCube inte ens låter Graffet gå ner i varv under 2D applikationer är rent vansinne. Sitta med ett dånande (Japp det är hög volym) grafikkort under vanligt surfande är löjligt värre. Provar de inte sina kort innan de säljer dem? Sedan vet jag inte var jag skulle stött på denna infon, knappast så att de skriver om avsaknaden av någon som helst fläktreglering uppenbarligen.

Permalänk
Medlem

Jag kan inte annat än hålla med dig RealDaBratt dock så verkar dessa kort vara helt utan problem som många av de andra X1950Pro AGP korten verkar ha haft som överhettning av voltregulatorer etc.

Såg ditt tillägg om drivare, själv kör jag alltid med senaste drivrutinen helt enkelt för jag inte orkar bry mig om någon poäng hit eller dit längre , dock så kör jag med enbart drivrutiner utan CCC och sedan med ATI Tray Tools http://www.guru3d.com/article/atitraytools/189/ för att göra mina inställningar så spar jag lite minne då CCC sväljer upp alldeles för mycket tycker jag för att det ska vara värt att ha installerat.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X, Asus TUF X570-PLUS, XFX 6950XT, 48GB G.Skill 3600Mhz, Corsair HX650, Samsung 840 EVO 250Gb, Kingston A2000 M.2 500GB, 1+2 Tb HDD, MSI Optix MPG321UR-QD

Permalänk

Ja PMJ man kanske ska försöka se det lite positivt mitt i denna förvirrade irritation. Kortet verkar stabilt och även klockvänligt. Har kört ett par 3Dmark runder i som högst 627/750 Mhz och det har inte visat några som helst tecken på artifakter eller hängningar. Så prestandamässigt positivt...

Hur långt kommer du med ditt kort mätt i Mhz?

Önska bara man kunde trolla så fläkten bromsa ner i 2D läget, meningen jag ska kunna göra arbeten på denna maskinen. Inte bara spela spel & pressa 3Dmarks.

Att köra enbart drivisar och sedan ATI tray låter vettigt, ska pröva det tack för tipset:)

Permalänk
Medlem

Vet faktiskt inte om GeCube har några voltregulatorer som sapphires och powercolors kort men annars kan du köpa en sån kylare och köra den i 5 volt. Knappt hörbar http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=319310

Som du nämnde tidigare så verkar som om du inte har erfarenheter av byte av grafikkortskylare så är det bara att läsa manuellen och köra det är ju hur lätt som helst.

I min andra burk sitter det ett X800GTO med en http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=312468 jag kan säga att det var första gången jag nånsin moterade en grafikkotsfläkt och det gick ju hur bra som helst så köp den kylaren ( övre länken ) och du känner för att du vill ha ett tyst system.

Visa signatur

[ Intel Core I7 930 4.2GHz HT på ] - [ Corsair Dominator GT 12GB DDR III 2000Mhz CL9-10-0-27 2N ] - [ ASUS P6DX58 Premium ] - [ MSI Gaming 4G GTX 970 - [ Creative SB X-FI Fatal1ty Pro ] - [ 1TB-750-500-Intel 80 G2 SSD] - [ Corsiar AX860 ] - [ Logitech Z530 ] - [ Antec P182SE ] - [ ASUS PA246Q ] - [ LG Blu-Ray Burner ] - [ Windows 7 64 Ultimate Swe ] - [Acer Aspire 8920G]

Permalänk

zaman: Du har fått mig vid bättre mod, kanske ska ge mig på ett försök eftersom kortet verkar bra i övrigt. Lär få underkänt på varenda hemtenta annars om jag sitter i denna orkanen och skriver.

Kylningen du länkade till verkar bra, fastnade även för den nedan pga priset samt att det är anpassat för X1950 serien. Om den sedan har samma kvalite som Zalman är kanske tveksamt.

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=331864

Det är kanske avmonteringen av den nuvarande kylningen som skrämmer mig lite, skruvade på mitt 9800 Pro när det begav sig och var en blodig historia, men löste sig till slut:)

Permalänk
Medlem

Hehehe ja du jag använder exakt samma kylare för mitt sapphire kort och det kyler ju hur bra som helst. Här har jag skrivit lite om den kykaren i en annan tråd http://sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=69096... dock så ville jag köpa zalman av nån okänd anledning men köpte denna i alla fall eftersom men en liten kylbricka som ska fästas på voltregulatorna lägns bak på kortet. Man får ingen sån om man köper en zalman men däremot zalman kyler också väldigt bra.

Visa signatur

[ Intel Core I7 930 4.2GHz HT på ] - [ Corsair Dominator GT 12GB DDR III 2000Mhz CL9-10-0-27 2N ] - [ ASUS P6DX58 Premium ] - [ MSI Gaming 4G GTX 970 - [ Creative SB X-FI Fatal1ty Pro ] - [ 1TB-750-500-Intel 80 G2 SSD] - [ Corsiar AX860 ] - [ Logitech Z530 ] - [ Antec P182SE ] - [ ASUS PA246Q ] - [ LG Blu-Ray Burner ] - [ Windows 7 64 Ultimate Swe ] - [Acer Aspire 8920G]

Permalänk
Medlem

Jag har bara provat att överklocka lite grann för någon månad sedan, har inte försökt nå något max eller så bara drog upp det lite grann för att testa när äntligen överklockningen funkade i ATI Tray Tools på dessa kort.
Kör just 635/730 i 3d och i 2d underklockar jag kortet till 460/555 för att spara på överflödigt krut

Visa signatur

Ryzen 9 5900X, Asus TUF X570-PLUS, XFX 6950XT, 48GB G.Skill 3600Mhz, Corsair HX650, Samsung 840 EVO 250Gb, Kingston A2000 M.2 500GB, 1+2 Tb HDD, MSI Optix MPG321UR-QD

Permalänk

Ja då blev det en Arctic Cooling eftersom priset helt enkelt fick avgöra. Kommer bli ett olidligt spännande projekt att snickra med lagom till helgen. Håll tymmarna!:)

PMJ: Verkar alltså vara helt OK överklock på dessa korten, härligt då de inte har ett gott rykte på det området. Får jag bara på kylarn ska jag se om jag kan matcha några av dina 3Dmark resultat hehe.

Permalänk
Medlem

hehe du lär nog inte ha några problem att dra förbi mina 3dmark poäng om du tittar på vad jag har för processor

Visa signatur

Ryzen 9 5900X, Asus TUF X570-PLUS, XFX 6950XT, 48GB G.Skill 3600Mhz, Corsair HX650, Samsung 840 EVO 250Gb, Kingston A2000 M.2 500GB, 1+2 Tb HDD, MSI Optix MPG321UR-QD

Permalänk

OK då är det skamligt om jag inte får högre med andra ord! Dags att polera X2:an inför kommande uppdrag;)

Permalänk
Medlem

Jag funderade på agp pro, men då powercolor versionen eftersom den kom med arctic kylare färdigmonterad

Glöm aldrig att det Viktigaste (definitivt) är att datorkomponenterna man köper ska vara de tystaste på marknaden till överkomligt pris. Prestanda och en sparad hundralapp får komma i andra hand. Det är upplevelsen man vill ha, och där spelar tystnaden stor roll

Kom ihåg att kolla om ditt nätagg är bra, för tror att kortet drar mkt ström. Annars är det väl bara att tuta o köra

Permalänk

Björn 190: Jag håller med om att tystnaden är viktig, dock har jag aldrig stört mig på mina grafikkort tidigare men detta var som beskrivet ovan något i hästväg.

Nu när de sänkt Powercolor versionen på Komplett framstår den som bästa köpet i dagsläget utan tvekan.