Kan inte ansluta till skyddat trådlöst

Permalänk
Medlem

Kan inte ansluta till skyddat trådlöst

Jag har haft min dator ett tag nu och allt har flytit på väldigt bra. Tills nu, när jag instalerade Vista.

Jag har inga problem att koppla upp mig med det trådbundnanätverket eller till grannens oskyddade trådlösanätverk, men när det kommer till mitt eget trådlösa, som är WPA skyddat, kommer jag inte ut på internet.

Det står följande i Network and sharing center:

Citat:

Unidentified network(public network)
Access: Local only
Connection: Wireless Network Connection (ZyXEL)
Signal Strength: Exellent

Det spelar ingen roll om jag ändra från privet till public och de reparations möjligheter som windows erbjuder fungerar inte.

Så min fråga är: är det någon som har något förslag på vad som kan göras?

System
OS: Windows Vista Ultimate
Mobo: Asus A8V-E Deluxe
Nätv.k: Det inbyggda i mobo alltså AUSU 802.11b/g Wireless LAN Card

tråden kan låsas då jag har gått tillbaka till XP eftersom det inte fanns drivar till varken mitt grafikkort eller mitt ljudkort som fungerade som de skulle.

Visa signatur

Et ipsa scientia potestas est
(För övrigt anser jag att upplösningen 1366x768 ska dö)

Permalänk
Medlem

Problemet berodde förmoderligen pga drivrutinerna för det trådlösa. Jag antar att det inte fanns några Vista-drivrutiner att ladda ner och att du provade att installera XP-drivrutinerna vilket oftast går att installera. Har provat att göra detta med ett D-Link PCI WLAN-kort och det ser ok ut i enhetshanteraren men pga avsaknad av en eller flera API:s som krävs för Wireless Zero Configuration-motsvarigheten i Vista så går det inte att ansluta mot någon accesspunkt.

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se

Permalänk
Medlem

Hmm nej det var inte xp-drivrutinerna som jag hade, utan det var drivrutiner som vista själv instalerade och det är nog där problemet låg.

Visa signatur

Et ipsa scientia potestas est
(För övrigt anser jag att upplösningen 1366x768 ska dö)