Råkade ta bort /etc/apache2 [Ubuntu 7.04 Server]

Permalänk

Råkade ta bort /etc/apache2 [Ubuntu 7.04 Server]

Yep, ni ser rubriken. Hur får jag tillbaka en default-config?! dpkg-reconfigure ger inget ju. Provade apt-get autoremove och sen apt-get install.. gav inget heller. Fler idéer?

PS. Säg inte "skriv dina egna filer" jag vet inte ens vilka som behövs, ju.

Permalänk
Medlem

sudo dpkg-reconfigure apache2

annars kan jag inte... det var det jag använde när apache strulade, med hur lyckades du ta bort /etc/apache2? trodde du rm var ln eller cp? (inte för att vara stygg eller något men för att jag är nyfiken.....)

Visa signatur

@gegoxaren på identi.ca
min personliga Blag ^_^
#python #cSharp #php #sqlite #freetard #loonix

Permalänk
Medlem

Testa dpkg-reconfigure apache2-common. Kan berätta hur jag gick tillväga för att ta reda på det också, för tillvägagångssättet kan vara användbart i många situationer:

$ aptitude install apt-file $ apt-file update $ apt-file find /etc/apache2/apache apache2.2-common: /etc/apache2/apache2.conf

Alltså installerades apache2.conf av apache2.2-common.

EDIT: jag kom på att det kan vara flera filer som saknas. Kör:

apt-file find /etc/apache2

för att hitta alla paket som har installerat filer i /etc/apache2

EDIT2: Hmm, det där apt-file find /etc/apache2 är nog inte så bra, för det kommer lista paket oavsett om de är installerade eller inte. dpkg -S "/etc/apache2/*" funkar kanske.

Permalänk
Citat:

hur lyckades du ta bort /etc/apache2?

hade screwat för mycket med configen, och ville börja om ^^ nu vet jag iaf att det sättet inte funkar

och, inget av era tips hittils har fungerat. apache2-common har ersatts av apache2.2-common, kör man dpkg-reconfigure på det så skapar den en ports.conf som innehåller "listen 80". Det hade jag faktiskt klarat själv ^^ men tack för svaren iaf

Permalänk

Be att få konfigfilerna av någon annan?

Permalänk

nej men nu sa du nåt.. har ju en desktop-ubuntu nånstans tror jag...undra om det finns bra configs där, måntro... d'oh!

Permalänk
Medlem

posta dom gärna här. jag lyckades dra av samma genialiska lösning och nu kommer jag bara åt min egenhändigt konstruerade felsida. att det ska vara så lätt att lyckas med den när man inte lyckas, kanske borde lägga indexsidan som felsida istället så funkar det...

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk

mja, letar på desktop-burken imorrn.. när jag fått upp min slänger jag upp configen som en tar.gz... gonatt me er nu

Permalänk
Medlem

Har en annan idé nu annars. Ladda ned paketet för apache2.2-common och kopiera över konfigurationsfilerna manuellt:

$ mkdir temp && cd temp $ aptitude download apache2.2-common $ ar x apache2.2-common_2.2.3-5_i386.deb $ tar xf data.tar.gz $ cp -r etc/apache2/* /etc/apache2

Reserverar mig för eventuell förlust av data, explosioner och allmänt kaos.

Permalänk

Hehe, alltid bra att ta backup på /etc
Finns alltid en risk att man pillar lite för mycket ibland.

Visa signatur

People... What a bunch of bastards... | Mac Pro 2x2.26GHz QuadCore - Nehalem, 24GB DDR3, ATI HD4870, 3TB HDD | MacBook Pro 13.3 ", Core 2 Duo - 2.26GHz, 8GB DDR3, 9400M 256MB, 120GB SSD | PowerMac G4 MDD, Dual 1,25GHz, 2GB DDR, 1,45TB HDD | FCNSA | VCP4

Permalänk
Medlem

jag tillar inte i något i /etc/ utan att göra backup (mm... visst, visslar...)

Visa signatur

@gegoxaren på identi.ca
min personliga Blag ^_^
#python #cSharp #php #sqlite #freetard #loonix

Permalänk

http://tjugohundratalet.se/config.tgz där har ni en default-config. Enda problemet nu är att när man bara skriver in domännamnet, svarar den med en phtml-fil av nån anledning. Skriver man dock /index.html i browsern, kommer man rätt. Idéer varför?!

EDIT: LÖST! Lås tråd?!