Varför ser ni Film på datorn?

Permalänk

Varför ser ni Film på datorn?

Sett att många efterlyser hårdvarustöd för 1080p osv när de väljer grafikkort. Eftersom jag inte begriper varför man ser film på en dator får gärna någon upplysa mig eller länka till en sida som klargör detta fenomen.

HD material? Var får ni det ifrån? Finns de HDDVD till PC? Varför vill man bygga en HTPC när en hyffsad DVD spelare kostar några hundralappar? Spelar ni in från TV?

Eftersom jag enbart relaterar (intresserar) mig för grafik/spel när det kommer till grafikkort bör jag uppenbarligen informera mig angående ovanstående huvudbry:)

Permalänk
Medlem

Det är billigare än att skaffa sig stor TV (10-15.000kr) plus htpc (3-5000kr)
Jag har en dator, jag har en ok skärm... varför inte?

Visa signatur

[Asus P8H67] - [Intel i2500k] - [Corsair 4gb pc10600] - [Asus 560ti 1gb]

Permalänk
Medlem

Anledningen (anledningarna) till varför jag oftast ser film på datorn är

a) tar för lång tid att bränna ut på en skiva

b) TVn är oftast upptagen av min lillasyster, lillabror eller min kära mor

Har en bra TV på mitt rum, men ingen DVD spelare eller SCART uttag så jag kan koppla in datorn :/

Permalänk
Medlem

Hhm, jag kollar film på min TV. Men funderar dock på att köpa en ny, trött på min gammla 28" som inte är widescreen.

Förresten, Boomer84. Man ska kanske inte nämna något om att ladda ner rippar och filmer?

Visa signatur

ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Asus 4070 OC| Ryzen 7800X3D | 32GB Corsair 6000Mhz CL30 | EVGA G2 750W | Fractal Design Define R6

Permalänk
Medlem

Datorn är kopplad till projektor

Permalänk
Medlem

Bor man i ett hus med större familj är det betydligt mer intimt och mysigt att sitta med en tjej och titta i rummet än ute vid TV:n där de ränner en massa folk

Visa signatur

CyberpowerPC Tracer III EVO: i7-9750H | GTX 1660 Ti | 16GB | 1250GB SSD

Permalänk
Medlem

Är student. Har varken plats för tv i lägenheten, pengar ämnade till att köpa tv/dvdspelare eller till att betala nån tv-licens. Dessutom, har man en okej skärm och möjlighet att sitta i soffan framför datorn, är det ett självklart val. Skulle man ha tv blir det ofta att man bara ligger o slöar (egen erfarenhet). Blir inte riktigt samma sak vid datorn, så man "får mer tid till att läsa".

Permalänk
Medlem

Många köper HTPC och kopplar upp till TV för att använda det istället för en dvd/hddvd/bluray spelare med hårddisk och brännare och all lull lull, det är dock olagligheter som kommer in då man laddar ner alla HD filmer såklart.

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk

Håller med. Sen jag köpte mig en ny tv och byggde mig en htpc så har film livet blomstrat ;).

Aldrig mera film vid datorn. Men tack vare triple monitor setupen går det bra att ha tv på en av skärmarna ;).

Visa signatur

Antec P180B SPCR, Asus P5B Deluxe WIFI, C2D E6600/Scythe Ninja @ 3.2, 2Gb Corsair Twin2xPRO-800, Tagan 530 Easycon, 250 gb Seagate 7200.10, Sapphire X1900XT @ XTX flash

FJ Xi 1546 2.0Ghz C2D, 2 Gb Ram, 240Gb Raid 0, Nvidia 7600.

Permalänk
Medlem

Använder Projektor i en två monitor setup.

Film intresset är på topp!

Kör Blu-Ray och HD-DVD i PowerDVD från rips..

Permalänk
Medlem

Anledningen till att jag ser på film på datorn är för att jag kan se när jag vill (utan att någon TV är upptagen) och att upplevelsen är bättre på datorn, (för mig).

Permalänk

Själv så tycker jag det är smidigt att köra från datorn till tv, fast ja fattar inte varför man laddar ner HD filmer? det tar ju bara plats, det är ju inte så att man missar nått bara för det är lite högre upplösning.

Permalänk

SirTiner: Jag ska låtsas som att jag inte hörde det. Hehe nej men att glo på film i HD (1080p främst) är mycket, mycket härligare enligt min mening. Tar dem mycket plast så kan man ju bara kasta dem när man sett klart dem ? Big deal ?

En anledning till att jag inte glor på TV:n är för att jag antagligen är så lat att jag inte orkar bränna ut en film. Men också för att jag inte vill lägga ut pengar på en TV, la dem istället på en grym skärm.

Visa signatur

Core i7 8700K | 32GB RAM | MSI GTX 1080 Twin Frozr | Asus Xonar Essence STX | Fractal Design Define R6 |

Permalänk
Medlem

Jag har haft en diskussion med en gammal kompis som tyckte det var knäppt att kolla på film på datorn.

Han tänkte inte på att man kan ha en stor skärm till datorn och ett bra ljudsystem eller att man kunde koppla TVn till datorn.

Jag skulle också hellre kollat på TV på TVn om datorn hade en 15" - 17" skärm som bara var tillgänglig via ett obekvämt skrivbord och hade dåligt ljudsystem.

Permalänk

Tri_State: Okej, själv så vill ja spara filmerna så ja kör med vanliga Avi filmer = ) funkar perfekt och det är bra kvalite = ). så du kollar på film med din skärm? då har du en 24" då antar jag, eller hur blir det när man kollar på en film med 1920 x 1080 åsså har man bara 1680*1050?

Permalänk

Titta film och serie på dator (alltså,,,19" skärm m.m. i en datorvrå) kanske inte är så spännande. (jag antar att det är sånt du menar med "se film på datorn"?)

Att ha en bra HTPC kopplad till 42"-plasman(eller liknander bildvisare) i vardagsrummet med bra hembioljud är ju i stort sett oslagbart! Att säga att högupplöst inte spelar nån roll så måste man ha väldigt låga krav på bild. När man vant sig med högupplöst så är inget annat kul längre.

Och ja,,,det finns HD-DVD och Blu-ray spelare att sätta in i HTPC'n och då är det bara att köpa helt lagliga skivor och njuta. (om man inte känner för att tanka hem serier och filmer med diverse HD-format.

Men jag förstår din ställning till "se på film i datorn" upplevelsen.

/Cheese

Visa signatur

/Anders

Permalänk
Medlem

Jag har kopplat dator till min 42" plasma, som jag ser filmer på + ett fint surround system.
Som jag sen styr via trådlös mus & tangetbord

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Av ungefär samma anledningar många lyssnar på musik via datorn istället för cd spelare.

Smidigt som 17.
Lättillgänglighet.
Utbud.

Billigt om man redan äger en datorn (vilket dom flesta här gör förmodar jag).

Möjligheten att se på HD utan attt köpa dyr kringutrustning.
etc, etc.

Kollar själv via datorn på sommarn och projektor på höst/vintern/vår när det inte är så fastligt varmt (och ljust).

Permalänk
Medlem

S-VIDEO-utgång på grafikkortet fungerar för mig, då TVn är en några år gammal 32" CRT, så någon HDMI blir det ju inte. Har en fjärrkontroll till ljudkortet och dessvärre bara 2-kanalers ljud, men bra sådant, så ljudet blir jävligt bra likväl, går inte att jämföra med TVns högtalare.. HD-material får man ju dock se direkt på skärmen om man vill göra det hyfsad rättvisa..

Visa signatur

Spel/Multimediaburk: Antec P182b | Gigabyte EX58-UD5 | Core i7 920 | 3x1GB Kingston HyperX 1600mhz | Asus 9600GT Silent | 3x500gb Spinpoint | Corsair VX450 | XP Pro x86 | iPhone 3GS 16gb

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SirTiner
Tri_State: Okej, själv så vill ja spara filmerna så ja kör med vanliga Avi filmer = ) funkar perfekt och det är bra kvalite = ). så du kollar på film med din skärm? då har du en 24" då antar jag, eller hur blir det när man kollar på en film med 1920 x 1080 åsså har man bara 1680*1050?

Nej jag sitter faktiskt på två st 20 tummare. Men sitter ganska nära så det är lugnt. Har en Asus PW201 som jag glor på film med, och ska man vara petig stödjer den ju inte 1080p fullt ut, men man kan fortfarande se skillnad på 720p och 1080p. Har faktiskt inte testat och glo på en full hd film på en skärm med 1920x1200 i upplösning, men skulle faktiskt vilja testa och se om hur mycket skillnad man ser.

Visa signatur

Core i7 8700K | 32GB RAM | MSI GTX 1080 Twin Frozr | Asus Xonar Essence STX | Fractal Design Define R6 |

Permalänk
Avstängd

Det finns HD-DVD men en bekant har helt enkelt gjort så att han köpte en 40" 1080p-TV att ha som datorskärm, och så har han ingen vanlig TV.

Han laddar ner serierna han glor på istället, och många går ju att ladda ner i högre än PAL-upplösning.

Permalänk
Medlem

Kör rubbet, spel, hifi, film på min dator och är helnöjd. Om jag vill kan jag ju dra in TV-kabel till grafikkortet men varför göra det när det bara är skit på tv. Problemet uppstår bara när min tjej vill ha datorn, men det är ju bara att köpa en datta till. System som bara klarar en sak typ TV eller Stereo tillhör snart stenåldern.

Visa signatur

||Corsair Crystal 570X RRG, MSI X370 AM4 ATX, AMD Ryzen 7 1800X CPU - 3,6 GHz - AMD AM4, Sapphire Radeon RX 580 Nitro+ 2xHDMI 2xDP 4GB, Corsair Vengeance LPX Red 32GB (4x8GB) / 2666MHz, Corsair HXi 750W, GigaWorks S750 7.1, Windows 10/Ubuntu 14, Philips Brilliance 272C4, Benq W750||

Permalänk
Medlem

Kollar på film på datorn med, inget 5.1 till tv'n så det kan man ju fetglömma att man kollar på film utan 5.1... never ever.

720p filmer klarade min p2a med tnt2 kort av att spela up galant så att köpa grafikkort med hd stöd verkar ju helt urlöjligt? :S
1080p blev det dock lite problem.....

Visa signatur

Tiden är alltid 17.00 någonstans i världen.

Permalänk
Medlem

Gör som jag kombinera "TV" och "datorskärm" i ett!

För tillfället kör jag på en Sharp 42 LC-42XD1EA i 1080p med ett tyst Antec p182b som innehåller massa roligt lull lull som tex SoundBlaster X-Fi XtremeGamer Fatal1ty Professional för lite roligare 5.1 ljud osv.

Skärmen funkar prima i spel också med sina 6ms i responstid!

Kan rekommendera detta för studenter då jag själv bor i en 1a och TVn/datorn knappt tar någon plats om du jämför med en oldschool setup i form av en 28" TV plus datorbord, datorskärm.

Visst det hela kostar ju lite pengar att bygga upp men om du ser till för vs. nackdelar med boyta/insparade pengar på att hyra/köpa film,bluray/hddvd spelare så känns det som att man vinner mycket på det hela i slutändan!

Permalänk
Medlem

På vilket sätt är en tv bättre än en skärm (förutom att man kan få en större tv)? Upplösningen på en tv är ju normalt lägre än på en större skärm. Går bra att se film på men om man vill ha en bra upplösning till annat än film så är det ju inge bra med 1080 i höjdled. Blir film lidande av att visas på en skärm med typ 1920x1200 på något sätt? Och varför ska man ha bra responstid på en skärm om filmen ändå går i 25 frames/sec? Och på tal om att ladda ner film så brukar det ju vara komprimerat crap - lite bortkastat med DTS-ES 6.1 ljudsystem i så fall.

Visa signatur

||Corsair Crystal 570X RRG, MSI X370 AM4 ATX, AMD Ryzen 7 1800X CPU - 3,6 GHz - AMD AM4, Sapphire Radeon RX 580 Nitro+ 2xHDMI 2xDP 4GB, Corsair Vengeance LPX Red 32GB (4x8GB) / 2666MHz, Corsair HXi 750W, GigaWorks S750 7.1, Windows 10/Ubuntu 14, Philips Brilliance 272C4, Benq W750||

Permalänk
Medlem

Jag tycker det allra mysigaste sättet att avnjuta film på är genom att dra fram favvofotöljen till datorn, och fram med skärmen en bit så man hamnar riktigt nära, sen på med hörlurar.

Lägger också hellre pengar på datorn än en stor och dyr TV. Min 21" Luma TV får duga vid de sällsynta tillfällen jag vill se en vanlig tv-sändning(händer väl kanske ett par gånger i kvartalet).

Permalänk
Medlem

ne det bästa är Dvi->HDMI pow in i tvn sen dual screen. kan det bli bättre ?

Visa signatur

en dator.

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd rensad lite grann*

Tänk på §7

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

varför? Jo har ett 5.1 1000w surround system kopplat till datorn och en bra skärm / dator. why not??

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Noxxer
Kollar på film på datorn med, inget 5.1 till tv'n så det kan man ju fetglömma att man kollar på film utan 5.1... never ever.

720p filmer klarade min p2a med tnt2 kort av att spela up galant så att köpa grafikkort med hd stöd verkar ju helt urlöjligt? :S
1080p blev det dock lite problem.....

MÖJLIGTVIS att din P2A klarar av mpeg2-komprimerad film. x/h264 är bara att glömma.