Enkelt ändra upplösning på en bild utan kvalite försust!

Permalänk

Enkelt ändra upplösning på en bild utan kvalite försust!

Jag letar efter ett program som man kan enkelt tex ta en bild som är 1024 x 768 och ändra den till typ 1680 x 1050 utan att kvalliten på bilden blir sämre.

Finns det någon som vet något eller några program som man kan(gärna enkelt) göra så?

Jag bryr mej inte om vad programmen kostar!

Visa signatur

Livet är som ett buggigt spel! Man gör allt man kan men endå går det åt hellvete!

Permalänk
Inaktiv

Det är tekniskt omöjligt att bibehålla kvaliteten. Fast det borde finnas nåt som gör att det blir bättre kvalitet än om man bara förstorar, dock.
Men det har jag ingen koll på.

Permalänk
Medlem

Beror ju lite på vad det är för bild. Om bilden går att vektorisera kan man förstora den med bibehållen kvalitet. Detta är dock endast möjligt på typ clip art-liknande bilder såvitt jag vet.

Men att förstora ett foto utan kvalitetsförsämring är omöjligt.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Loxus
Det är tekniskt omöjligt att bibehålla kvaliteten. Fast det borde finnas nåt som gör att det blir bättre kvalitet än om man bara förstorar, dock.
Men det har jag ingen koll på.

Ok hoppas någon här vet något sånt program!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av glemmy
Beror ju lite på vad det är för bild. Om bilden går att vektorisera kan man förstora den med bibehållen kvalitet. Detta är dock endast möjligt på typ clip art-liknande bilder såvitt jag vet.

Men att förstora ett foto utan kvalitetsförsämring är omöjligt.

Okej...men jag har ju sett folk som har gjort en bild sen är det några som vill ha en större variant på den bilden och det brukar dom fixa men jag tror knappast att dom sitte o gör om hela bilden bara så några kan få en större bakgrund! För det är mest Wallpapers jag vill förstora!

Visa signatur

Livet är som ett buggigt spel! Man gör allt man kan men endå går det åt hellvete!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SCORPION2000
Okej...men jag har ju sett folk som har gjort en bild sen är det några som vill ha en större variant på den bilden och det brukar dom fixa men jag tror knappast att dom sitte o gör om hela bilden bara så några kan få en större bakgrund! För det är mest Wallpapers jag vill förstora!

Det kan inte vara som så att de har skapat en större bild, men visar en mindre eftersom den då tar mindre plats både i webbläsaren och att ladda hem för visning? Sen skickar de bara den större bilden om någon frågar.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Garret
Det kan inte vara som så att de har skapat en större bild, men visar en mindre eftersom den då tar mindre plats både i webbläsaren och att ladda hem för visning? Sen skickar de bara den större bilden om någon frågar.

Nja...i vissa fall kanske! men jag tror i dom flästa fall så kan dom fixa flera större upplösningar då måste dom ju ha gjort en jävligt stor bild...okej dom flästa som sysslar med att göra Wallpapers använder nog en stor Widescreen skärm men endå.

Visa signatur

Livet är som ett buggigt spel! Man gör allt man kan men endå går det åt hellvete!

Permalänk
Medlem

Vet att man kan lämna in till fotoaffär som förstorar upp och skriver ut på foto. Blir ju inte dålig kvalitê men inte lika bra som innan.

Permalänk
Medlem

Du kan inte förstora och behålla kvaliteten !!

Permalänk
Medlem

Re: Enkelt ändra upplösning på en bild utan kvalite försust!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av SCORPION2000
Jag letar efter ett program som man kan enkelt tex ta en bild som är 1024 x 768 och ändra den till typ 1680 x 1050 utan att kvalliten på bilden blir sämre.

Finns det någon som vet något eller några program som man kan(gärna enkelt) göra så?

Jag bryr mej inte om vad programmen kostar!

Finns inga sådan program strider mot någon naturlag om information

Visa signatur

...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xilli
Du kan inte förstora och behålla kvaliteten !!

okej men något program som kan göra nästan lika bra kvalitet?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av electro
Finns inga sådan program strider mot någon naturlag om information

Hehe jasså! ^^

Visa signatur

Livet är som ett buggigt spel! Man gör allt man kan men endå går det åt hellvete!

Permalänk
Relik 📜

Förstora i Photoshop, det är väl ungefär så bra det kan bli.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lezziter
Förstora i Photoshop, det är väl ungefär så bra det kan bli.

Okej jag får vell använda Photoshop så länge tills någon uppfinner ett sånt program!

Visa signatur

Livet är som ett buggigt spel! Man gör allt man kan men endå går det åt hellvete!

Permalänk
Medlem

Tekniskt sätt behåller du information när du förstorar också om du använder en bra skalare. Den vanliga bilinjära skalningen är inte helt perfekt, utan du bör köra bikubisk eller liknande.

Dock är problemet här ordet "kvalité" =).
Vad betyder det? Om du vill att skarpa kanter ska fortsätta att vara skarpa går det inte. Inte utan att införa MER information än vad som finns i bilden. Visst kan det finnas program som gissar så att det ser bra ut för ögat, men det är bara en ad-hoc-lösning.

Visa signatur

void@qnet
teeworlds, stålverk80, evil schemer, c, c++
Languages shape the way we think, or don't.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jdv
Tekniskt sätt behåller du information när du förstorar också om du använder en bra skalare. Den vanliga bilinjära skalningen är inte helt perfekt, utan du bör köra bikubisk eller liknande.

Dock är problemet här ordet "kvalité" =).
Vad betyder det? Om du vill att skarpa kanter ska fortsätta att vara skarpa går det inte. Inte utan att införa MER information än vad som finns i bilden. Visst kan det finnas program som gissar så att det ser bra ut för ögat, men det är bara en ad-hoc-lösning.

Okej Tack!

Visa signatur

Livet är som ett buggigt spel! Man gör allt man kan men endå går det åt hellvete!

Permalänk
Medlem

Av min erfarenhet så är detta programmet det bästa:
http://www.alienskin.com/blowup/index.html

För privatpersoner..

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZuqR
Av min erfarenhet så är detta programmet det bästa:
http://www.alienskin.com/blowup/index.html

För privatpersoner..

Aaaa Tackar!

Visa signatur

Livet är som ett buggigt spel! Man gör allt man kan men endå går det åt hellvete!