Höger eller vänsterhänt? Höger eller vänster öga dominant?

Permalänk
Glömsk

Höger eller vänsterhänt? Höger eller vänster öga dominant?

Här är dagens onödiga poll.

1) Är du högerhänt, vänsterhänt eller kan använda båda händerna lika bra?

Detta antar jag att du vet redan.

2) Är ditt högeröga, vänsteröga eller båda ögonen dominanta?

Om du inte vet detta: Ställ dig mitt på golvet. Sträck ut valfri arm och peka på ett objekt några meter från dig så ditt pekfinger är mitt på objektet.

Testa nu att hålla för höger eller vänster öga. Om bilden förskjuts när du kollar med vänsterögat är du högerdominant och tvärt om. Om bilden inte förskjuts alls är båda ögonen dominanta.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Medlem

Re: Höger eller vänsterhänt? Höger eller vänster öga dominant?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Psionicist

2) Är ditt högeröga, vänsteröga eller båda ögonen dominanta?

Om du inte vet detta: Ställ dig mitt på golvet. Sträck ut valfri arm och peka på ett objekt några meter från dig så ditt pekfinger är mitt på objektet.

Testa nu att hålla för höger eller vänster öga. Om bilden förskjuts när du kollar med vänsterögat är du högerdominant och tvärt om. Om bilden inte förskjuts alls är båda ögonen dominanta.

Det där går ju inte, tittar man på fingret ser man 2 objekt och vice versa

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB

Permalänk
Glömsk

Det går visst, fokusera på objektet.

Om rutan är objektet du tittar på och # är ditt finger så:

Objektet: +-+ | | +-+ När du pekar på det och kollar med båda ögonen: +-+ |#| +-+ När du kollar med höger öga enbart: +-+ |#| +-+ När du kollar med vänster öga enbart: +-+ | | # +-+

Blir det så är du högerdominant, och tillhör alltså ca 2/3 av befolkningen som också är högerdominta.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Medlem

"Högerhänt, Höger öga dominant"

Fränt med ögonen, hade inte tänkt på det innan, bra onödigt vetande...tackar

Visa signatur

Antingen ska du hålla dig lugn, eller slå så det känns.

Permalänk
Medlem

Vänsterhänt, dominant öga beror på bland annat ljusförhållanden.

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Avstängd

Jag är högerhänt.
Ögottestet varierade beroende på om jag använde högerhanden eller vänsterhanden. Använde jag högerhanden så var jag "höger öga dominant" medans det omvända gällde med andra handen.

Då jag vanligtvis pekar med högerhanden får jag väll rösta på att jag mitt högra öga är dominant, även om jag är långt ifrån att det faktiskt betyder något med tanke på min upplevelse av det.

Permalänk
Medlem

Vänsterhänt & vänster öga är dominant.

Permalänk
Testpilot

Har aldrig fattat det där med ögontestet, fokuserar jag på ett objekt bortanför mitt finger får jag två genomskinliga fingrar framför mig och beroende på vilket öga jag stänger så försvinner det ena fingret och det andra slutar att vara genomskinligt. Det är inget av dom båda "spökfingrarna" som är mer dominant än det andra så jag antar att jag inte har nått öga som är mer dominant.

Är högerhänt för övrigt.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

Högerhänt. Ögontestet visar på vänster öga som dominant om jag pekar med högerhand och tvärtom.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Re: Höger eller vänsterhänt? Höger eller vänster öga dominant?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Psionicist
Båda händerna,* Båda ögonen dominanta

*ambidexteriär.

men frågan är vad som räknas, räcker det om man inte är mer fumlig med den ena men rätt kass på vad man än tar sig för tro?

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Högerhänt, båda ögonen "dominanta". Men dock är bliden vriden ca 7 Grader åt vänster med vänster öga (ögat sitter rakt)? Aldrig tänkt på det förut. Men jag ser rakt med båda iaf.

Men vänster ansiktshalva är dominant så det skriker om det, kan knappt le åt höger =/.

*jag är inget missfoster och ser inte ut som ett, däremot stel i högerdelen av ansiktet som en som har plastikopererat sig mer än Michel jackson*

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av str8forthakill

*jag är inget missfoster och ser inte ut som ett, däremot stel i högerdelen av ansiktet som en som har plastikopererat sig mer än Michel jackson*

natural botox, sweet!

men seriöst, du kanske borde kanske kolla upp det där om det kommit på senare. vissa har mindre förmåga till mimik, men det kan orsakas av circulationsrubbningar pga tex mindre strokes, förkalkning etc också. och det kan vara farligt.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Högerhänt med vänster öga dominant, hade en jävla massa problem pga det när jag skulle lära mig att skjuta hagelgevär.

Permalänk
Medlem

ehm...
Om jag fokuserar på ett objekt och pekar på det så ser jag två fingrar som pekar och beroende på vilket av dem jag sätter i mitten så förkjuts bilden olika beroende på vilket öga jag använder... Jag tror jag har missat någonting.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Hedersmedlem

Tycker mest att det ser ut såhär

+-+ #| |# +-+

Eller om jag ska välja ett finger blir det

+-+ # |#| +-+

Så jag antar vänsterdominant men det känns ju lite konstlat.

Visa signatur

The variable 'brain' is declared but never used

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
ehm...
Jag tror jag har missat någonting.

att testen inte funkar när man är full?

(jag med)

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
att testen inte funkar när man är full?

(jag med)

Hahaha
Den kommer jag sova gott på

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Högerhänt, båda ögonen.
Jag testar med både höger och vänster hand och båda på samma gång.. jag är ej dominant på något öga, men så har jag hög spatial intelligens också..

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem

Blir ju helt konstigt. Använder man olika händer att peka med så blir det olika resultat. Ser ju två fingrar. får väl börja peka så jag har ett finger på varje sida.

Lite småfumligt test det där:P

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

Jag får också två fingrar när jag gör ögontestet, men om ni tar en längre titt så märker ni att det ena av fingrarna är mindre genomskinligt än det andra. Det är det fingret ni ska använda. I mitt fall gäller vänstra fingret av de två jag ser.

Är höger/höger dessutom.

Permalänk
Medlem

Högerhänt, högerögad(oavsett vilken hand jag använder). Vet ej hur praktiskt det är för synen, då höger öga ser märkbart sämre än vänster.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

Båda händerna, Höger öga dominant

Permalänk
Medlem

Ett bättre test för att se vilket öga som är dominant, är:
Skär ett litet hål i ett papper (ca. 1x1cm) Håll hålet mot ett objekt på armslångt avstånd. Exempelvis någon knapp på skärmen. För pappret mot ansiktet ganska fort, behåll fokus på knappen. Det öga som hålet drar sig till är det dominanta. Detta fungerar dåligt om man för pappret för sakta, då får man beslutsångest när man skall välja hål

Högerhänt / "Högerögd" / Högerfotad.

Visa signatur

Min webbsida!
"Svenskarna är välväxta, kraftiga, smidiga, i stånd att uthärda det hårdaste arbete, svält och nöd.
De är födda krigare, fulla av stolthet..." - Voltarie

Permalänk
Hedersmedlem

Intressant - snittet är väl 10% vänsterhänta?

Permalänk
Medlem

Uppenbarligen en hel del som inte lyckas göra testet korrekt. Ett diskret IQ-test?

Jag är f.ö. hö-hö.

Visa signatur

Memento mori...

Permalänk
Medlem

Båda händerna dominanta, ena armen är bättre än den andra på vissa saker vice versa man skriver med högern.

Höger öga dominant.

Rösta dock båda händer och ögon dominanta innan jag visste det med ögat.

Visa signatur

Bättre än din.
Tagga mig för svar i trådar.

Permalänk

Högerhänt med höger öga dominant och tur är det, ser nämnligen lite sämre på vänsterögat

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"