The memory could not be "read"

Permalänk
Medlem

The memory could not be "read"

Hej!

Mitt problem verkar nästan uppstå spontant när jag försöker starta vilket program som helst och sen "sprids" det till alla andra program som jag försöker starta.

När jag kör igång valfritt program så dyker en ruta med följande meddelande upp:

Instruktionen på "xxx" refererade till minnet på "xxx". Det gick inte att utföra en minnesåtgärd. Följande fel returnerades: The memory could not be "read".

Minnesplatserna skiftar friskt och ibland står det att minnet inte kunde bli "written" iställer för "read".

I rutan finns det endast ett alternativ att klicka på och det är "OK", och när jag trycker på OK så stängs programmet jag försöker starta.

Om jag inte trycker på på OK så fungerar programmet som vanligt och jag kan fösa felmeddelandet utanför bild (och där "fylls det på" med fler felmeddelanden ovanpå varandra efterhand som jag startar fler program), men efter en hel dags arbete så börjar mystiska fel uppstå i både programmen och explorer.exe, tex slutar programlisten längst ner att fungera och man måste växla mellan programmen via ALT+TAB istället.

När problemet väl har triggats igång så spelar det inte någon roll vilket sorts program jag försöker starta, webbläsare och taskmanagern såväl som tex utorrent, vlc eller wordpad skänker mig i 9.9 fall av 10 ett felmeddelande.

Jag har googlat mig till döds för att försöka hitta en lösning. Jag hittade något som verkade lovande, det föreslogs att det skulle vara dataexekveringsskyddet som spökade. Jag provade därför att helt brutalt stänga av skyddet helt i boot.ini ( /noexecute=AlwaysOff ). När det inte gjorde någon skillnad så satte jag igång skyddet igen och valde istället att göra undantag i skyddet för alla dom program som jag kunde tänka mig låg bakom problemet. Det hjälpte inte heller.

Jag kör inte klockat just nu och har väldigt mesiga minnesinställningar (allt står på auto vilket resulterar i cl5).
Minnena är testade och felfria.
Jag kör XP med SP2 och detta problem har hittills ALDRIG drabbat explorer.exe som jag ser att vissa andra skriver om här på swec.
Alla drivrutiner jag kan komma på har jag uppdaterat.
Komponenterna har det svalt och skönt i ett Antec p190 chassi.

Har någon en god idé eller tanke så är jag jättetacksam!

//andy