WinXP-skivan hittar ej HDDn!

Permalänk

WinXP-skivan hittar ej HDDn!

Hej!

Så var det dags för datorhaveri igen.

Bios kör igång som vanligt, hittar både DVD-brännaren och SATA-HDDn, men när HDDn skall boota (eller om det nu är XP som ska läsas in) kommer den här irriterande felsidan "Windows kunde inte startas. Detta kanske beror på en ändring i program eller maskinvara" Osv osv.

Felsäkert läge
Felsäkert läge med nätverk
Felsökert läge med kommandotolk

Senast fungerande konfiguration

Starta Windows normalt
....................

Vilket val jag än väljer slutar det med att datorn bootar om och man ser återigen BIOS-köret...

Har prövat att ställa om Bootprioritet i BIOS och bootat med min XP-skiva (som f.ö. är bland de äldre versionerna som kom innan SP1 & SP2).

Alla filer läses klockrent in av skivan men när jag sedan väljer om jag skall reparera eller installera ny XP-installation hittar skivan inte någon hårddisk, står bara "130010 MB hårddisk på 0 på atapi 0 undersöks " eller nåt sånt och det händer ingenting...

Tänkte först att jag kör in disken i min brors dator och felsöker där men så insåg jag att den inte har någon SATA-ingång utan bara IDE, så där sprack den metoden.

Nu vill jag bara kunna felsöka disken och se om det är fel på den eller om det är ngt krux med mitt XP, vet dock ej hur jag skall gå tillväga då mitt enda hopp (XP-cdn) inte hittar HDDn...

Har läst att tidigare XP-cds inte har SATA-drivisar i sig. Så hur ska jag kunna formatera disken/rädda viktiga filer?

Blir det till att jag måste åka och köpa en ny disk och gråta över mina förlorade filer? Eller måste jag ge mig ut på jakt efter någon med moderkort som klarar SATA så jag kan diagnostisera min disk?

Väldigt, väldigt tacksam för svar!

Har en ca 1 år gammal burk:

AMD Athlon 64 3800+ 2.4GHz / 512kB Socket AM2
Antec Chassi 450W Sonata II
Asus - Socket AM2 - ATX nForce 570 Ultra (M2N-E) - PCI-E / SATA / DDR2
2st Corsair Value S. DDR2 1024MB PC2-4200 533MHz CL4
Nec AD-5170 Intern IDE DVD±RW 18x Dual Layer
Samsung 160GB SATA Spin P80 NCQ (8MB Cache / Sata)
Sapphire Radeon X1950Pro 256MB - PCI-E / Ultimate Zalman heatpipe

Visa signatur

Nil desperandum!

Permalänk
Medlem

Testa att nollställa bios (med jumpern eller batteriet) och/eller sätta det på default. Byt kablar i datorn. Testa minnena.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Morgan
Testa att nollställa bios (med jumpern eller batteriet) och/eller sätta det på default. Byt kablar i datorn. Testa minnena.

BIOS prövat med default. Bytt SATA-kabel. Testat köra med först det ena minnet och sedan de andra.

Ingen skillnad. Funderar på att ta disken till flickvännen och kolla om den är korrupt, hon verkar ha ett passande moderkort:
Asus Socket 939 ATX Nforce4 (A8N-E) - Gblan / Raid

Hur diagnostiserar man diskar i XP om jag nu åker hem till henne och provar? Och det andra, är det isf bara att formatera den rätt av i utforskaren? Så kanske man kan börja om igen med XP-cdn eller gå och köpa Vista. Har fortfarande garanti på disken bör tilläggas.

Kan det vara fel på nätagget? Har hört att det är ett riktigt skit-agg.

Tacksam för svar!

Visa signatur

Nil desperandum!

Permalänk
Medlem

Du byglar om och sätter den som slave. Kör sedan xp-skivan.

Permalänk
Medlem

Du kanske behöver drivrutiner till SATA kontrollern?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Morgan
Du byglar om och sätter den som slave. Kör sedan xp-skivan.

Enligt Samsungs medföljande HDD-installation guide kan jag bara ställa in om min SATA HDD ska köra i 1.5Gb/s eller 3.0Gb/s, står inget om SLAVE eller MASTER tyvärr... Med jumper ikopplad kör den i 1.5Gb annars 3.0Gb. Provade att köra i jumpern men blev ingen skillnad.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av shay
Du kanske behöver drivrutiner till SATA kontrollern?

Kan vara så, isf måste jag fixa cd med en senare version av XP med SP1 eller SP2 (antar att SATA drivisarna medföljer då).

Har läst i andra trådar att så länge datorn hittar HDDn och den läser/skriver lite så lever den ju iaf. Kan det vara bootfiler i Windows som blivit korrupta?

Visa signatur

Nil desperandum!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zebulator

Alla filer läses klockrent in av skivan men när jag sedan väljer om jag skall reparera eller installera ny XP-installation hittar skivan inte någon hårddisk, står bara "130010 MB hårddisk på 0 på atapi 0 undersöks " eller nåt sånt och det händer ingenting...

Glöm alla kommentarer om att disken inte hittas. Det är uppenbart att den hittas, men XP utan servicepack hanterar inte diskar större än 128GB.
Då din disk är 160GB så detekteras inte slutet av den.

Om du har en partition på mer än 128GB blir det en konflikt för windows, troligen därför den inte går vidare. Om du låter installationsprogrammet röra disken är det stor risk att det bara blir värre.

Du behöver en nyare skiva, helst SP2. Då ska det nog gå bättre.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hardware guy
Glöm alla kommentarer om att disken inte hittas. Det är uppenbart att den hittas, men XP utan servicepack hanterar inte diskar större än 128GB.
Då din disk är 160GB så detekteras inte slutet av den.

Om du har en partition på mer än 128GB blir det en konflikt för windows, troligen därför den inte går vidare. Om du låter installationsprogrammet röra disken är det stor risk att det bara blir värre.

Du behöver en nyare skiva, helst SP2. Då ska det nog gå bättre.

OK, då hänger jag med!
Måste då alltså fixa en ny skiva med SP2 eller alternativt fixa en skiva med Vista, då min äldre skiva inte känner igen min SATA-disk pga bristande SATA-drivisar på cdn?

Men hur förklarar man då att jag för 1 år sen kunde installera XP felfritt direkt med min gamla skiva på SATA-disken? Slängde i princip bara in disken i datorn, körde in min XP-skiva, bootade med den, skivan hittade då disken. Kan anledningen till varför skivan då hittade disken vara att den var ny, oformaterad och ej partitionerad?

Och nu till egentliga huvudfelet. Hur kommer det sig att detta fel uppstod från första början? Nånting måste ju ha hänt då XP inte startar längre utan hela tiden låter datorn boota om? Så vitt jag vet har jag inte ändrat något alls med datorn på väldigt väldigt länge (säg månader).

Tack för hjälpen alla tills vidare!

Visa signatur

Nil desperandum!