Min Dual Core E4300 är ovanligt varm

Permalänk
Medlem

Min Dual Core E4300 är ovanligt varm

Har märkt nu för ett tag sen, att min cpu temp är ovanligt hög, ligger på 65+ när jag idlar i Windows med msn / ie igång. Så något är ju fel.

Kör med orginal fläkten som följde med cpu'n när jag köpte den på komplett.se
Viktigt att säga är kanske att jag testat cpu temp med Coretemp.

Så en hjälpande hand vore guld, för går ju inte spela eller liknande med en cpu temp på 70 grader

Har inte heller klockat varken cpu, minnen, moderkort, gfx så allt är som sagt orginal.

Tack på förhand
Robert

Permalänk
Medlem

kolla så att kylaren sitter på ordentligt.

Permalänk

Ja, troligen, kylningen kan vara ett riktigt helvete att fästa fast på skt 775... några tips på hur man sätter fast den??

Permalänk
Medlem

Okej, testar detta, hör av mig igen om det inte funkar fortfarande

EDIT : Har nu tagit bort cpu fläkten helt, tog bort lite damm osv.

Men den är ju seriöst ett helvete att sätta dit igen, försökt nu säkert över 1 timme o få fast skiten. Måste vara den dumaste konstruktionen på en cpu fläkt.

Blir ju totalt omöjligt när moderkortet böjer sig när man ska trycka fast det. Omg vad man blir irriterad på idiotiska intel när dom inte skickar med vettiga saker...

Permalänk
Medlem

Du ska sätta i kylningen som ett kryss

1 3

4 2

Förstår du?

Visa signatur

Nikon D700 | Nikon 50mm/1.8D | Nikon 135mm/2.8E | Nikon F2 x 2
Bildblogg
Flickr

Permalänk
Medlem

Jo är medveten om detta, har fortfarande problem . Vet ju inte hur hårt man ska våga trycka innan moderkortet ger sig liksom.

Permalänk
Medlem

jag tryckte så hårt jag kunde Funka fint

För övrigt:

Min E4300 Idlar 42 grader @2.4ghz. Load 55-60.

Org fläkt

Visa signatur

Tiden är alltid 17.00 någonstans i världen.

Permalänk
Medlem

Har du skruvat fast moderkortet i lådan före du försöker sätta dit kylarn? om inte så gör det rekomenderar jag!

Hade med hög temp runt 60+ när jag starta min dator första gången men insåg snappt att kylarn inte satt fast ordentligt. Jag stack iväg och köpte ny kylpasta och cleaner för den gammal sedan tryckte jag fast kylarn ricktigt. Nu har jag bara en idle på 18-22.

Jag fick med trycka stenhård men tillslut så fick jag fast den som den ska sitta. Tror moderkortet tål en hel del tyck men vissta känns det lite olustigt.

Hoppas det ordnar sig

Permalänk
Medlem

Kan bara säga att jag testade nyss Core TEmp och det visar ungefär samma för mig.

mellan 50-60 idle ( hoppar som fan ) och 70+ i maxload.

Verkar som ett riktigt skitprogram då jag testat 4 andra och dom visar 43-45 idle och 50-60 load.

Visa signatur

Tiden är alltid 17.00 någonstans i världen.

Permalänk
Avstängd

byt kylpasta o trycks om fan o sluta överklocka min är 48grader i idle med annan fläkt i 3,0ghz

Visa signatur

C2D E6600 2,4@3,3ghz Nvidia G8800GT 512 o mycke hd

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nemoon
Har du skruvat fast moderkortet i lådan före du försöker sätta dit kylarn? om inte så gör det rekomenderar jag!

Hade med hög temp runt 60+ när jag starta min dator första gången men insåg snappt att kylarn inte satt fast ordentligt. Jag stack iväg och köpte ny kylpasta och cleaner för den gammal sedan tryckte jag fast kylarn ricktigt. Nu har jag bara en idle på 18-22.

Jag fick med trycka stenhård men tillslut så fick jag fast den som den ska sitta. Tror moderkortet tål en hel del tyck men vissta känns det lite olustigt.

Hoppas det ordnar sig

Jag och de flesta rekommenderar precis tvärt om!
Fäst INTE moderkortet i chassit innan du monterar kylaren...

Varför det då kan man ju fråga sig? Jo, om du monterar kortet i chassit innan kylaren monteras så böjer man kortet väldigt kraftigt när man monterar kylaren. Dessutom så kan man inte kolla att plastharpunerna har låst på undersidan av kortet.

Jag gör alltid så att jag lägger kortet på en antistatpåse/skumpåse (den som kortet ofta ligger i) och trycker fast kylaren "diagonalt" så som beskrevs tidigare i tråden. Blir det för lite plats under kortet för plastharpunenerna så lägger man upp kortet med lite mera plastmaterial.

Sedan så sätter man ju fast minnen och diverse annat innan man kränger ner kortet i chassit. Detta sparar MYCKET jobb.