Permalänk
Medlem

LAN i nybyggd villa (parhus)?

Blev i princip klart häromdagen att jag om 3 månader ska flytta in i ett parhus som f.n. håller på att byggas. Eftersom det är ett nybygge har jag möjlighet att påverka en del själv, ex var el-, tele- och tv-uttag ska sitta.

I går slog det mig att det vore himla trevligt att samtidigt som tele dras även passa på att dra lite nätverkskabel i samma kanal, så att man får ett nätverksuttag i varje rum (3 sovrum på ovanvåningen plus i v-rum på bv). Tyvärr är det bråttom, då elkillen kommer att börja dra ledningar i nästa vecka eller möjligen veckan därpå.

Under trappan finns ett litet förråd där elcentralen kommer att finnas och telen kommer troligen att utgå därifrån också eller möjligtvis från hallen 1,5 m bort. Min tanke är att i förrådet sätta en patchpanel för nätverket och därifrån sedan dra cat6 eller cat5e-kablar.

Nu är jag själv ingen nätverkstekniker eller installatör på något sätt och min kunskap ligger väl på mellannivå. Därför har jag dålig koll på vad en sådan lösning kan tänkas att kosta och vilken utrustning som behöver köpas in. Min förhoppning är att elteleteknikern som sköter installation och kabeldragning ska göra det fysiska jobbet, men det kan hända att jag måste stå för inköp att materiel.

Om vi bortser från hur långa kablar som måste dras, vad är det för utrustning som måste till?
Vi snackar 4 uttag och ett adsl-ab.
Följande har jag/kommer jag att ha:
*adsl-modem (kommer jag väl få i samband med ab-tecknande)
*router med 4 LAN-uttag + trådlös koppling (har jag redan)

Så vad mer? (Som sagt, bortse från längder på kablarna, det får jag och elkillen räkna på). Hoppas att det finns några kunniga personer här på forumet som har kunskap om detta.

EDIT: Där routern och/eller patchpanelen står kommer någon form av server/nas att placeras.

Permalänk

Är egentligen inte mer, kostnaden på kablarna kommer i princip vara obefintlig, ~200 kr kanske.

Behövs inte mer än vad du har beskrivit.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ok, vad bra. 5 min efter att jag skrev inlägget ringde byggherren och undrade om jag hade några fler frågor och jag nämnde då LAN:et - "inga problem" blev svaret så det känns skönt.

Utrustningen i förrådet (patchpanel, ev stativ etc) - funkar Classes och Kjelles prylar eller bör jag handla från någon annanstans (jag satt nämligen igår och bläddrade i just deras kataloger för att få ett hum om vad jag måste införskaffa)?

Permalänk
Medlem

Clas Ohlsons, Biltemas och Kjell&Cos patchkablar, kontakter och ev. patchpaneler fungerar helt utmärkt.

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk

Tycker att du bör ta cat6 kablar ifall du skulle vilja fixa gigabitlan senare

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av adisbladis
Tycker att du bör ta cat6 kablar ifall du skulle vilja fixa gigabitlan senare

Tycker att du bör ta och läsa på lite innan du svarar i trådar;);););)
Det är nämligen så att cat5e också stödjer gigalan, det är bara cat5 och lägre som inte gör det.

Visa signatur

---Under uppbyggnad----

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lillpeparoni
Tycker att du bör ta och läsa på lite innan du svarar i trådar;);););)
Det är nämligen så att cat5e också stödjer gigalan, det är bara cat5 och lägre som inte gör det.

Tusan också

Till mitt försvar kan sägas att det ändå känns som att cat6 är att föredra med tanke på framtidssäkerhet och att det var ett tag sedan jag läste om de olika kabeltyperna..

Permalänk
Medlem

Låter sunt.

Jag hade själv med gjort något likande. Uttag på lite ställen i huset, sen sammlat allt i en patchpanel någonstans, där jag även hade haft ett Tele-uttag för ADSL eller Kabel-TV för t.ex Comhem. Jag hade nog inte dragit någon telefon runt, hade ju räckt med Cat5/6. Man kunde ju patchat fram var man ville ha telefon sen.

Permalänk
Medlem

Verkar vara en vettig tanke, med tanke på kabelval skulle jag antagligen valt cat6 även om vanliga cat5e klarar av 1gigabit... Framtidstänkande

Jobbigt att dra om kablarna i huset när det väl är byggt.

Visa signatur

Jag tillverkar Elektronisk Background Music på bjokib dot com... Kanske passar något ditt projekt? Det är "gratis" :)

Permalänk
Medlem

Jo, jag har funderat att välja cat6 på det som är svårt att byta ut och cat5e eller 6 på det som enkelt kan bytas ut.

Permalänk
Medlem

Hade kört på Cat6 som en del andra har sagt.
Visst, nu kanske det inte känns som om det gör någon nytta.
Men vadå, vad skiljer det i pris lixom?
I princip ingenting. Däremot kommer det bli jobbigt att dra om kablarna efteråt.
Så jag hade iaf kört på Cat6 från början.

Visa signatur

Opteron 146 Cabye 0543FPMW@330x9 1.5v | Antec SONATA II | XFX 7800GT@530/1200| Seagate Barracuda 300GB SATA2 16MB |G.skill 1gbgh @ 260 1.5-2-2-5| DFI Lanparty UT nF4 SLI-DR Expert | Waterchill KT12A-12VS |

Permalänk
Medlem

Alltså, den stora skillnaden mellan cat5 o cat6 är ju att man använder alla 8 kablarna i cat6 än motsvarande 4 i cat5, nu är ju cat6 extremt känslig mot överhörning och bra cat6 kablar kan i många fall bli klassade som icke godkända i testet som skall göras av installatören. Vi har många sådana fall på jobbet då viss störning sker från starkströmskablar som många ggr inte ligger alltför nära och några av våra cat6 är inte fullt godkända för ändamålet och då har vi löst det på annat sätt.
Om du nu prompt vill ha cat6, glöm inte att begära ett dokumenterat mättest av installationen vilket de mer seriösa installatörerna alltid tillghandahåller.
Med tanke på att detta var en vanlig elektriker (uppfattade jag det som) så kanske de inte håller måttet för just detta.
Fråga skadar ju aldrig,

lycka till med ditt projekt iaf....

Visa signatur

Desktop : ASUS Striker Extreme, Club3D8800GTX 768Mb, CPU E6600 2,4Ghz, 4GB RAM 800Mhz. Corsiar 620W, Asus 22" TFT LCD MW221U
Laptop: HP-6910p.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrPekk
Alltså, den stora skillnaden mellan cat5 o cat6 är ju att man använder alla 8 kablarna i cat6 än motsvarande 4 i cat5, nu är ju cat6 extremt känslig mot överhörning och bra cat6 kablar kan i många fall bli klassade som icke godkända i testet som skall göras av installatören. Vi har många sådana fall på jobbet då viss störning sker från starkströmskablar som många ggr inte ligger alltför nära och några av våra cat6 är inte fullt godkända för ändamålet och då har vi löst det på annat sätt.
Om du nu prompt vill ha cat6, glöm inte att begära ett dokumenterat mättest av installationen vilket de mer seriösa installatörerna alltid tillghandahåller.
Med tanke på att detta var en vanlig elektriker (uppfattade jag det som) så kanske de inte håller måttet för just detta.
Fråga skadar ju aldrig,

lycka till med ditt projekt iaf....

Du har helt fel om hur många kablar man använder i de olika standarderna.
CAT5 och uppåt har 8 ledare men beroende på om man kör 10, 100 eller 1000 mbit så används 4 eller 8 ledare (1000Base-T = 8 ledare).

CAT6 ska ju vara bättre på alla vis än CAT5e i förhållande till hur störningskänslig den är osv.
Jag förstår inte varför CAT6 skulle vara mer utsatt för det än CAT5e.
Men när man använder gigabit nätverk så är det ju mycket mer störningskänsligt än 10 mbit.

trådskaparen: Om du ska köpa kablar så tänk på att du ska ha installationskabel (solid/enkardelig) mellan patch-panelen och vägguttagen. Motsatsen är patchkabel (flerkardelig) som används mellan utrustning och patchpanel/vägguttag.

Och vanliga tipset: Dra hellre för mycket än för lite. Två uttag till varje väggkontakt kan vara bra. Enkelt om det ska flyttas om saker och IP-TV eller IP-telefoni behöver hamna någon annan stans.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
trådskaparen: Om du ska köpa kablar så tänk på att du ska ha installationskabel (solid/enkardelig) mellan patch-panelen och vägguttagen. Motsatsen är patchkabel (flerkardelig) som används mellan utrustning och patchpanel/vägguttag.

Och vanliga tipset: Dra hellre för mycket än för lite. Två uttag till varje väggkontakt kan vara bra. Enkelt om det ska flyttas om saker och IP-TV eller IP-telefoni behöver hamna någon annan stans. [/B]

Vad menas med en-/flerkardelig?

Jag tänkte använda ett dubbeluttag i varje rum, ett dedikerat för LAN och ett för tele. Är det det du menar när du säger "två uttag"?

Sedan undrar jag också om det räcker med UTP eller behövs FTP för väggkablarna? Det känns inte som att störningarna kommer att bli så stora att FTP behövs, eller?

Ska det sedan användas mjuk eller styv kabel i väggdragningarna? Det verkar om jag tolkar Kjelles katalog rätt som att solida kablar per automatik är styva, eller?

Permalänk

Kör med Cat 6, det är inte så mycket dyrare än Cat 5.

Visa signatur
Permalänk

tomrör med dragtråd så kan du dra vad du själv vill och allt är förberett.

Visa signatur

Logitech G PowerPlay Wireless Charging System med Logitech G502 X PLUS - BLACK
Headset Logitech G 935 Keyboard Logitech G910 skärm:ASUS 27" ROG SWIFT PG278Q+ LG49G95TSSRXEN Motherboard ASUS ROG STRIX Z790-F Gaming WiFi CPU: Intel Core i7-13700KF GPU: Gainward GeForce RTX 4090 Phantom 24GB disk: Samsung 980 PRO 1TB M.2 NVMe x2Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 5600MHz PSU:Corsair RM1000e 1000W

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Berkan
Vad menas med en-/flerkardelig?

Jag tänkte använda ett dubbeluttag i varje rum, ett dedikerat för LAN och ett för tele. Är det det du menar när du säger "två uttag"?

Sedan undrar jag också om det räcker med UTP eller behövs FTP för väggkablarna? Det känns inte som att störningarna kommer att bli så stora att FTP behövs, eller?

Ska det sedan användas mjuk eller styv kabel i väggdragningarna? Det verkar om jag tolkar Kjelles katalog rätt som att solida kablar per automatik är styva, eller?

Flerkardelig = varje kabel i TP:n består av många små koppartrådar. Enkardelig så är det bara en koppartråd (som är grövre).
Enkardelig är styvare, så det de menar är installationskabel/solid och alla andra namn man har för dem. Det ska du använda i väggdragningen.

Nej FTP behövs inte för dragningen. Söker du så hittar du att det rekommenderas för industrier mer starka elektromagnetiska fält. Där man numera drar fiber i varje fall.

Ja du ska precis ha dubbeluttag. Sen kopplar du bara om som du vill, när du vill (ommöblering) i patchpanel så du får telefonin som du vill. Ska lägga in en varning här att jag är inte säker på hur man ska koppla uttagen för vanlig telefoni (så det blir seriellt).

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Varför använder man speciell enkardelig kabel till det?

Hur funkar dessa patchpaneler? Blir det som en hub eller hur fasen delas signalerna upp? Eller gäller det att ha en 8-portars switch som man plockar alla kablar från, men det är inte tanken med patchpanel har jag för mig...

Visa signatur

MCP - MCTS - CCNA (expired)

Permalänk
Medlem

Jag säger som flera andra har sagt, gör det riktigt när du endå håller på... Sätt dubbeluttag i varje rum. Knappt någon större kostnad, och du kommer inte att ångra dej den dagen du vill ha dator, tele, IP-TV och spelkonsoll i ett av rummen, eller 4 telefoner heller, vad vet jag vad dina behov är, men bätte att tänka efter före.

Patchpanelen är bara en bunt uttag, som du i sin tur drar kabel till switch eller annan utrustning, detta för att slippa ha en massa kabel inkommande från ett hål i väggen utan märkning, Har alla ett dedikerat uttag i patchpanelen är det mycket enklare att strukturera upp det hela.

Om du, eller någon annan undrande som läser den här tråden så går det fint att använda nätverksuttag som telefonuttag om man kopplar in telefonlina i andra änden, då kablarna sitter på samma ställe i båda ändarna...

Hoppas jag gjort det lite klarare för dej, tycker själv att jag har skrivit lite vimsigt, men börjar trots allt bli sent:p

Permalänk
Medlem

skulle nog råda dig och skippa telefon uttagen och köra rejält med rj45 uttag istället då man kan köra telefonin över rj45 uttag. Detta ger dig en bra flexibilitet och kan flytta runt både telefoni och ip runt huset.

Det cat6 ger är förberedelse för 10Gbps ethernet, som är på gång.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av toxi
skulle nog råda dig och skippa telefon uttagen och köra rejält med rj45 uttag istället då man kan köra telefonin över rj45 uttag. Detta ger dig en bra flexibilitet och kan flytta runt både telefoni och ip runt huset.

Det cat6 ger är förberedelse för 10Gbps ethernet, som är på gång.

Ok, så jag skippar då alltså att telefonjacken bör vara seriekopplade, utan jag kopplar in telefonin i patchpanelen och kopplar in de uttag jag vill ha aktiverade (troligtvis bara ett på ovanvåningen och ett på nedervåningen)?

Fungerar telefonin att ha dem kopplade så, dvs inte seriekopplat?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Majorn
Patchpanelen är bara en bunt uttag, som du i sin tur drar kabel till switch eller annan utrustning, detta för att slippa ha en massa kabel inkommande från ett hål i väggen utan märkning, Har alla ett dedikerat uttag i patchpanelen är det mycket enklare att strukturera upp det hela.

Så där patchpanelen "börjar", vid routern/switchen, så sitter en jättepanel med kanske 8 kontakter. Sen delas den upp i 2-portars kontakter som sätts i 4 rum, tex?
Det är alltså bara väggmonterbara portar/paneler i bägge ändar. Det som kommer in kommer ut i andra änden, bara att det är praktiskt att ha koll på vilken port som går vart...

Right?

Visa signatur

MCP - MCTS - CCNA (expired)

Permalänk
Medlem

Smidigast är väl att köra 2 kablar till varje dubbeluttag och sen göra all installation i ett skåp etc i förådet. Och så länge du inte ska köra gigalan så kan man väl köra telefon på kabel 5 och någon mer(kommer inte ihåg vilken) om jag inte minns fel och gör du lika på alla uttag så spelar det ingen roll i vilket utag man pluggar in data eller tel i.
Och den dagen du vill köra gigalan så är det ju bara att ändra och köra en separat tel och separat data till varje rum.
jag kan vara helt ute och cykla nu,det var ganska många år sen jag greja med sånt.

Visa signatur

http://www.tubeamp.se
http://www.sweclockers.com/galleri/6621-rorforstarkarbygge
Nytt rörbygge på g. Hybrid stärkare klar inom kort. Bygger nu även mkt välspelade DAC ar
Ny klass A 30w pushpullstärkare färdigbyggd 2012-10-20. Ska justeras och spelas in,resultat kommer snart på hemsidan

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ASBR
Varför använder man speciell enkardelig kabel till det?

Hur funkar dessa patchpaneler? Blir det som en hub eller hur fasen delas signalerna upp? Eller gäller det att ha en 8-portars switch som man plockar alla kablar från, men det är inte tanken med patchpanel har jag för mig...

Därför att patchpanelers och vägguttagens plintar är gjorda för entrådig kabel. Används inte det blir inte kopplingen optimal och diverse problem kan uppstå.

Tex riktig kroneplint (lsa-plus med blecken i diagonal) ger garanterat en gastät koppling med rätt kabel och man slipper oxideringsrisk osv. Tyvärr är det lotteri vad man får om man beställer genom vanliga webbutiker, men krone är absolut bäst, enklast (faktiskt klart lättare att kontaktera) och säkrast att använda enligt mig iaf.

http://www.adc.com/krone/literature/whitepapers/LSA_Plus_Conn...
Sista sidan om du vill se hur den ser ut.

Edit: Detta med plinttypen är överkurs i detta fall, men jag ville ändå nämna det.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ASBR
Så där patchpanelen "börjar", vid routern/switchen, så sitter en jättepanel med kanske 8 kontakter. Sen delas den upp i 2-portars kontakter som sätts i 4 rum, tex?
Det är alltså bara väggmonterbara portar/paneler i bägge ändar. Det som kommer in kommer ut i andra änden, bara att det är praktiskt att ha koll på vilken port som går vart...

Right?

Jo precis, patchpanelen är motsvarande uttag på andra sidan kabel, för att strukturera upp det hela...

Permalänk
Medlem

Ok, så för att sammanfatta det ni bättre vetande har sagt:

*Skippa vanlig telefonidragning och kör dubbla rj45 cat6-uttag i varje rum.
*Dra alla dessa (8 st i mitt fall) cat6-kablar (solida) till en patchpanel, placerad centralt (i förrådet under trappen).
*I förrådet sätter jag första telejacket (som även blir det enda telejacket i huset).
* Telejacket -> adsl-modem -> router -> patchpanel.
* Ev. ip-tfn-dosa efter modemet och sedan vidare till routern (data) resp panelen (tfn)
* Om inte ip-tfn så dras tfn från telejack till patchpanel. Här undrar jag dock hur jag då ska koppla för att få tele till flera rum, behövs det ngn form av teleswitch eller vad krävs? Kanske räcker med en liten 1till2-split för att dela upp signalen? (det kommer att bli 2 telefoner aktiva i hemmet, en uppe och en nere)

Något jag har missat eller fattat fel?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Berkan
Ok, så för att sammanfatta det ni bättre vetande har sagt:

*Skippa vanlig telefonidragning och kör dubbla rj45 cat6-uttag i varje rum.
*Dra alla dessa (8 st i mitt fall) cat6-kablar (solida) till en patchpanel, placerad centralt (i förrådet under trappen).
*I förrådet sätter jag första telejacket (som även blir det enda telejacket i huset).
* Telejacket -> adsl-modem -> router -> patchpanel.
* Ev. ip-tfn-dosa efter modemet och sedan vidare till routern (data) resp panelen (tfn)
* Om inte ip-tfn så dras tfn från telejack till patchpanel. Här undrar jag dock hur jag då ska koppla för att få tele till flera rum, behövs det ngn form av teleswitch eller vad krävs? Kanske räcker med en liten 1till2-split för att dela upp signalen? (det kommer att bli 2 telefoner aktiva i hemmet, en uppe och en nere)

Något jag har missat eller fattat fel?

Låter fint dedär...
Telefonsignalen kan du splitta upp exempelvis en sånhär http://www.kjell.com/?item=55932&path=127600000,129300000,129... eller göra en egen kabel, det kan köras både serie och parallellkopplat, så det är inte så mycket att fundera på, eftersom du redan har första uttaget kopplat var det ju sak samma om de seriekopplat efter det.

Permalänk
Medlem

Splitta upp kablen i förrådet och kör internet på par 1,2,3,6 sen telefon på par 4,5 i kabeln så får du internet och tel i varje jack och kan enkelt flytta med tel till det rum du vill ha.
Många telsladdar går ju att ta bort vanliga telproppen på, den kör du ju med rätt in i jacket då bara.

Visa signatur

http://www.tubeamp.se
http://www.sweclockers.com/galleri/6621-rorforstarkarbygge
Nytt rörbygge på g. Hybrid stärkare klar inom kort. Bygger nu även mkt välspelade DAC ar
Ny klass A 30w pushpullstärkare färdigbyggd 2012-10-20. Ska justeras och spelas in,resultat kommer snart på hemsidan

Permalänk
Hedersmedlem

Och hur ska Berkan kunna använda gigabit mellan olika datorer isf? Det verkar lite småsnålt med tanke på hur billig monteringskabel är om man köper från rätt ställe.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MultiMan
Och hur ska Berkan kunna använda gigabit mellan olika datorer isf? Det verkar lite småsnålt med tanke på hur billig monteringskabel är om man köper från rätt ställe.

Som jag skrev tidigare, att ska han inte köra gigalan direkt så är det en mkt bra lösning,det ger ju inget att köra en burk gigabit och man kanske inte uppdaterar alla burkar och switch/router till gigalan direkt. Smidigast är att man gör all koppling i förrådet så han lätt kan ändra och köra ett utag data och ett utag tel per rum när han tänkt köra gigalan.
Därför är det bästa att ha en kabel till varje utag alltså 2 kablar per dubbelutag/rum. Har lite svårt att se det snåla i det? Det bästa med detta är att det är smidigt att ändra om behovet ändras.

Tex som i mitt fall. Vi har 3barn i olika ålder,och med olika behov,men alla dom har varsitt dubbelutag i rummet^^
Grabb1 är 11 år och vill ha dator och tel i sitt rum,Grabb2 7 år kör tv och dator och grabb3 är 5 år och har dator och xbox,vardagsrummet är det xbox och tv som allt är kopplat till nätverket,jag tycker detta är GRYMT smidigt och jag/vi behöver inte gigalan än på några år.
Den här valfriheten är det som jag prioriterar iallafall:)

Visa signatur

http://www.tubeamp.se
http://www.sweclockers.com/galleri/6621-rorforstarkarbygge
Nytt rörbygge på g. Hybrid stärkare klar inom kort. Bygger nu även mkt välspelade DAC ar
Ny klass A 30w pushpullstärkare färdigbyggd 2012-10-20. Ska justeras och spelas in,resultat kommer snart på hemsidan