Phenom 9700 troligen försenad till 2008

Permalänk
Melding Plague

Phenom 9700 troligen försenad till 2008

AMD lanserade som bekant sina Phenom-processorer i måndags. De processorer som finns tillgängliga idag är Phenom 9500 samt 9600. Tidigare information gjorde gällande att Phenom 9700 skulle dyka upp senare i december, denna processor verkar tyvärr också ha drabbats av förseningar.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Kan ju säga till folket som kommer klaga att dom väntar med den för att släppa en ny revision och få problemen ur världen. Bara bra av AMD.

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av invztr
Kan ju säga till folket som kommer klaga att dom väntar med den för att släppa en ny revision och få problemen ur världen. Bara bra av AMD.

Håller fullständigt med. Bättre att rätta till felen innan de släpps.

Permalänk
Medlem

Att AMD har så högt TDP värde på sin 2,6GHz modell är oroande. Det betyder att TDPn blir VÄLDIGT hög på ännu snabbare modeller, vilket AMD behöver för att kunna konkurera med Intel. AMD verkar behöva 45nm, men när de inte ens har kommit igång med 65nm är det en bit kvar till 45nm...

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gurrty
Att AMD har så högt TDP värde på sin 2,6GHz modell är oroande. Det betyder att TDPn blir VÄLDIGT hög på ännu snabbare modeller, vilket AMD behöver för att kunna konkurera med Intel. AMD verkar behöva 45nm, men när de inte ens har kommit igång med 65nm är det en bit kvar till 45nm...

Dom visade upp en fullt fungerade 45nm plata i augusti för pressen pga deras pajkastning.

Hurvida det stämmer vet man inte, såg bra ut åtminstonde.

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av invztr
Dom visade upp en fullt fungerade 45nm plata i augusti för pressen pga deras pajkastning.

Hurvida det stämmer vet man inte, såg bra ut åtminstonde.

Visst det gäller bara att komma igång med produktionen vilket lär dröja till slutet av 2008 eller kanske ännu senare helt smärtfritt. Det kostar ju dessutom enorma summor pengar.

Permalänk
Medlem

Var det inte för ett tag sen att AMD skippade att använda TDP o skulle ha något annat mer troligt värde?

Visa signatur

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / ASRock P67 Extreme4 / 80GB SSD / AeroCool Shard TG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fuer_frei
Var det inte för ett tag sen att AMD skippade att använda TDP o skulle ha något annat mer troligt värde?

Jo ett värde som är under "normal hög belastning" förut var det "maximal belastning". Detta för att kunna jämföra med Intel på ett mer likgiltigt sätt. Med andra ord skulle förmodligen TDPn vara ännu högre med det gamla sättet att mäta på.

Permalänk
Avstängd

Inget som chockar det ser VÄLDIGT MÖRKT ut för AMD just nu, C2D är endå bättre i prestanda verkar det som men Phenom ska vara lite billigare vad jag vet.

Visa signatur

AMD64 & Intel Core 2 Duo

Permalänk
Medlem

jo det här var ett rejält bakslag.. satan också

Permalänk
Medlem

@ AMD, gör om, gör rätt. Jag ser hellre att ni bankar fram cash i budget segmentet på både GPU och CPU:er tills ni har vettiga saker att släppa.

Inget skäll att gnälla. Min 6000+ stannar med mig ett bra tag framöver.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gurrty
Jo ett värde som är under "normal hög belastning" förut var det "maximal belastning". Detta för att kunna jämföra med Intel på ett mer likgiltigt sätt. Med andra ord skulle förmodligen TDPn vara ännu högre med det gamla sättet att mäta på.

Uhm? Vad pratar du om? TDP ÄR det gamla sättet att mäta på. ACP som är det nya sätter som är mer jämförbart med intels lär ju vara mycket lägre, kanske närmare 100W.

Permalänk
Hedersmedlem

Kanske är det ofrivilligt men som nyheten är skriven tycks det som om någon försöker åstadkomma en missvisande spinn. Intels kommande - ja när den nu kommer eftersom t o m Intel börjar lansera pappersprodukter - Extreme Edition QX9770 3.2GHz har ett "Intel" TDP på 136W. Om nu AMD uppger att deras 9900 2.6GHz drar ett "AMD" TDP på 145W, så visst det är mer på lägre klockning, men kan lika gärna visa sig vara detsamma i praktiken t o m vid samma klockning.

Varför ska det skrivas "detta är självklart en besvikelse" i förhållande till enbart en av tillverkarna? Har det inte gått lite väl mycket spinn i rapporteringen på nätet?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Uhm? Vad pratar du om? TDP ÄR det gamla sättet att mäta på. ACP som är det nya sätter som är mer jämförbart med intels lär ju vara mycket lägre, kanske närmare 100W.

Jag antar att AMD fortförande använder betekningen TDP även om det är ACP de syftar på. Jag har nämligen aldrig sett ACP användas.

"Vidare har AMD även introducerat ett nytt sätt att räkna "thermal design power" vilket är ett uttryck som skapat mycket diskussioner den senaste tiden. Det nya sättet heter "acp" vilket står för "average cpu power". Istället för att räkna vad en processor rent fysiskt kan dra i energi så liknar acp Intels sätt att räkna; det vill säga under hög belastning i mjukvara. Detta är mer rättvist då AMD:s tdp-värde och Intels tdp-värde har jämförts direkt trots att de varit som päron och äpplen."

Alltså skulle AMD använda sitt gamla sätt att räkna TDP på skulle värdet vara högre, enligt AMDs gamla definition:

"Detta betyder att AMD definierar tdp-värdet som det absolut maximala värdet en processor möjligen kan dra med originalspänning. Detta gör att tillverkarna som exakt och precist följer riktlinjerna för exempelvis kylflänsar förmodligen överdimensionerar dem."

http://www.sweclockers.com/news_show.php?id=6418
http://www.sweclockers.com/artikel/5790-vad_ar_tdp

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gurrty
Jag antar att AMD fortförande använder betekningen TDP även om det är ACP de syftar på. Jag har nämligen aldrig sett ACP användas.

"Vidare har AMD även introducerat ett nytt sätt att räkna "thermal design power" vilket är ett uttryck som skapat mycket diskussioner den senaste tiden. Det nya sättet heter "acp" vilket står för "average cpu power". Istället för att räkna vad en processor rent fysiskt kan dra i energi så liknar acp Intels sätt att räkna; det vill säga under hög belastning i mjukvara. Detta är mer rättvist då AMD:s tdp-värde och Intels tdp-värde har jämförts direkt trots att de varit som päron och äpplen."

Alltså skulle AMD använda sitt gamla sätt att räkna TDP på skulle värdet vara högre, enligt AMDs gamla definition:

"Detta betyder att AMD definierar tdp-värdet som det absolut maximala värdet en processor möjligen kan dra med originalspänning. Detta gör att tillverkarna som exakt och precist följer riktlinjerna för exempelvis kylflänsar förmodligen överdimensionerar dem."

http://www.sweclockers.com/news_show.php?id=6418
http://www.sweclockers.com/artikel/5790-vad_ar_tdp

Så du litar på sweclockers ordval när de råkar säga att AMD räknar "TDP" på ett nytt sätt? Lita på AMD istället. SÄger de TDP menar de TDP. Deras ACP är något annat och de menar bara ACP opm de skriver ACP. Kolla AMDs sida själv.

Med andra ord. ACP värdet är betydligt lägre.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HazZarD
jo det här var ett rejält bakslag.. satan också

Egentligen inte - visst, AMD fick en dålig lansering, igen. Kvantiteten finns, men tyvärr har denna kvantitet buggar i maskineriet som gör det omöjligt att komma över 2,7ghz, mer eller mindre. Därför kommer inga modeller snabbare än 2,4ghz - vad skulle det leda till?
Nej - först kommer enthusiastmodellen i December, utan buggen och med upplåsta multipliers, dessa med samma pris som Phenom finns för idag, eller strax lägre, och till Januari ser vi antagligen uppdaterade Phenom på samtliga nivåer och till Februari kanske vi hinner se en 3GHZ modell.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Så du litar på sweclockers ordval när de råkar säga att AMD räknar "TDP" på ett nytt sätt? Lita på AMD istället. SÄger de TDP menar de TDP. Deras ACP är något annat och de menar bara ACP opm de skriver ACP. Kolla AMDs sida själv.

Med andra ord. ACP värdet är betydligt lägre.

Man kan ju alltid hoppas på det.

Permalänk
Medlem

jag hade gått fult ut crossfireX om dom bara hade haft någonting som var jämförbart med en 3.2ghz q6600. nu kommmer jag nog vänta tills 45nm istället

Visa signatur

i5 3570K, Corsair H100, 16Gig Corsair Vengence, Gigabyte GTX 470, WD Caviar Black

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Melekai
jag hade gått fult ut crossfireX om dom bara hade haft någonting som var jämförbart med en 3.2ghz q6600. nu kommmer jag nog vänta tills 45nm istället

Vänta en månad så lanserar AMD sin Phenom 64 Black Edition.

Tidigare "Black Edition" processorer har visat sig mycket skickliga på att klocka. T.ex. AMD Athlon X2 5000+ Black Edition klockade till 3,0ghz på 1.3V och 3,2ghz på 1.375V med stabila temperaturer. Vilket ses som hardcap:en för K8. Alltså kan man dra slutsatsen att en buggfri Phenom 64 Black Edition utan tvekan kommer klocka över 3GHZ på luft då Black Edition har en annan stepping och ja, i allmänhet bättre kloclvänlighet - ungefär som att gå från B3 till G0.

Permalänk

Jag vet inte om man ska skratta eller gråta...igen, men man får väl skriva som invztr skriver och hoppas på det bästa. AMD har inte råd med misstag och sedan skämtet om att eventuellt köpa upp Ageia? Som skrevet, skratta eller gråta?

Det är väl bara att gratulera till Intel...tyvärr.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
Jag vet inte om man ska skratta eller gråta...igen, men man får väl skriva som invztr skriver och hoppas på det bästa. AMD har inte råd med misstag och sedan skämtet om att eventuellt köpa upp Ageia? Som skrevet, skratta eller gråta?

Det är väl bara att gratulera till Intel...tyvärr.

Idéen med Ageia kan sätta fart på saker och ting om det görs rätt. Idag är Havoc standard eftersom det finns en liten marknad med dedikerade PPU:er - men har AMD en intergrerad PPU, Tessalation, DX10.1 och andra roliga funktioner kan de tillsammans med spelutvecklare få till något riktigt intressant. Sedan slår inte ett misstag ut AMD - det går inte särskilt bra nu på enthusiasthållet men mainstream och budgetsegmentet är fortfarande relativt solit.

Som sagt hundratjugiofem gånger nu: Phenom 64 Black Edition kommer nästa månad, det är bara att se då vad Phenom klarar av på riktigt - det som idag sätter stopp är den überpopulära buggen i maskineriet och inte tekniken i sig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
Jag vet inte om man ska skratta eller gråta...igen, men man får väl skriva som invztr skriver och hoppas på det bästa. AMD har inte råd med misstag och sedan skämtet om att eventuellt köpa upp Ageia? Som skrevet, skratta eller gråta?

Det är väl bara att gratulera till Intel...tyvärr.

My thoughts exactly...

klavertramp 1: Inte hålla lovade lanseringsdatum
klavertramp 2: Inte möta prestandaförväntningar
klavertramp 3: Producera cpu med bugg
klavertramp 4: Strula runt med löjliga bolag som Ageia

Dom kommer ju kånka om det fortsätter så här, jag undrar om nVidia känner sig lockade av att producera en cpu.... dom är som enda som möjligtvis skulle kunna ha tillräckligt med kompetent folk för att ta sig an en sådan utmaning.

Permalänk
Avstängd

Hellre en försening än dåligt optimerad hårdvara.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Borka
Idéen med Ageia kan sätta fart på saker och ting om det görs rätt. Idag är Havoc standard eftersom det finns en liten marknad med dedikerade PPU:er - men har AMD en intergrerad PPU, Tessalation, DX10.1 och andra roliga funktioner kan de tillsammans med spelutvecklare få till något riktigt intressant. Sedan slår inte ett misstag ut AMD - det går inte särskilt bra nu på enthusiasthållet men mainstream och budgetsegmentet är fortfarande relativt solit.

Som sagt hundratjugiofem gånger nu: Phenom 64 Black Edition kommer nästa månad, det är bara att se då vad Phenom klarar av på riktigt - det som idag sätter stopp är den überpopulära buggen i maskineriet och inte tekniken i sig.

Varför säger du så konstiga namn hela tiden, Phenom 64 Black Edition?

Det kommer ingen Phenom FX i år pga. buggen. Man kan ju alltid hoppas att Phenom kommer upp i hastigheter under 2008...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P1nGviN
Hellre en försening än dåligt optimerad hårdvara.

Japp men nu blir det båda två, både försening och dåligt optimerad hårdvara.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av CFSsss
My thoughts exactly...

klavertramp 1: Inte hålla lovade lanseringsdatum
klavertramp 2: Inte möta prestandaförväntningar
klavertramp 3: Producera cpu med bugg
klavertramp 4: Strula runt med löjliga bolag som Ageia

Dom kommer ju kånka om det fortsätter så här, jag undrar om nVidia känner sig lockade av att producera en cpu.... dom är som enda som möjligtvis skulle kunna ha tillräckligt med kompetent folk för att ta sig an en sådan utmaning.

Ja alltså Nvidia _tror_ jag hade haft en okej chans på CPU marknaden som en tredje aktör, cash mässigt. Frågan är om de har tillräckligt med kompetens men det farliga för ATI och Intel i så fall är att om AMD kursar så kursar ATi också såvida något bolag som till exempel Google köper upp dem, och det farliga skulle då vara om Nvidia börjar anställa ingengörer från AMD.

Intel är ju fortfarande störst men Telia kommer puttas ned i Sverige och Intel förmodligen likaså någon gång. Jag vet inte utan det är ju klart spekulationer kring Intel i alla fall.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Borka
Idéen med Ageia kan sätta fart på saker och ting om det görs rätt. Idag är Havoc standard eftersom det finns en liten marknad med dedikerade PPU:er - men har AMD en intergrerad PPU, Tessalation, DX10.1 och andra roliga funktioner kan de tillsammans med spelutvecklare få till något riktigt intressant. Sedan slår inte ett misstag ut AMD - det går inte särskilt bra nu på enthusiasthållet men mainstream och budgetsegmentet är fortfarande relativt solit.

Som sagt hundratjugiofem gånger nu: Phenom 64 Black Edition kommer nästa månad, det är bara att se då vad Phenom klarar av på riktigt - det som idag sätter stopp är den überpopulära buggen i maskineriet och inte tekniken i sig.

Jag förstår det du skriver och kan hålla med till viss del men problemet är inte att det är en bugg just nu. Problemet är precis som CFSsss skriver.

Det är ju inte två saker som endast ett lovat lanseringsdatum och bugg utan prestandan är ju far away godkänt enligt mig, möjligt jag överdriver nu.
Och andra sidan så tog det Intel ett X antal år att utveckla en arkitektur som slog AMD på fingrarna ordentligt och då kan man tycka att AMD har lite spelrum fortfarande men det är helt fel. Intel hade pengar att ta smällen och visst tjänade AMD stora pengar medans Intel utvecklade Core 2 Duo men återigen, ATi kostade mycket pengar och utvecklingen av Agenda/Phenom kostade mycket pengar då AMD sattsar på native som jag i dags läget kan tycka att Intel valde en bättre väg med sina ihop klistrade dual core kärnor.

Jag tror att AMD gjorde en liten Hold'em poker variant. De köpte upp ATi för över 5 Miljader dollar. Det är en kraftig summa och sedan blir R600 en mindre bra serie som visserligen genererar plus för AMD men inte jämfört med Nvidia. Det är inte viktigt bara att ligga plus och framför allt inte när man har konkurrans. Det är som med att sjunga. Du kan inte bara sjunga idag tyvärr utan du måste se bra ut om du ska fungera i Media.

AMD har ju fortfarande pröjsat över 5 miljader dollar för ATi och så mycket pengar har knappast AMD tjänat på sin R600 serie. Som jag skrev tidigare så känns det lite som en 50/50 chansning från AMD där man hoppas på det bästa. Det är lite som en blomma som håller på att vissna men som kanske återupplivas, Ati i detta fallet.

Intel har ju inte köpt något större bolag även om de var på väg att naffsa på Nvidia. Nvidia var dock för stora för att köpas upp av Intel just då det ryktades om det och ingen är intresserad av en sådan business från OEM och konsumenternas synvinkel efter AMDs uppköp av ATi. Nvidia gillar dessutom att jobba med AMDs plattformar mer än Intels.

Det hade spelat mindre roll om Intel hade köpt upp ATi då Intel redan hade fått ut sin Core 2 Duo serie som slog rekord på alla håll och kanter. AMD enligt mig och vad jag analyserat och tror, köpte upp ATi lite i fel tillfälle MEN. ATi är ett bra företag och de är duktiga på att utveckla GPU'er liksom Nvidia. Det är fullt möjligt att ATi kommer med R700 och totalt kör över Nvidia och övriga aktörer på marknaden vilket gynnar AMD som moderbolag. Men AMD måste få ut en felfri processor som presterar okej för sitt pris men framförallt att processorerna drar mindre ström och är svalare vilket det tyvärr inte visar på idag.

Sorry om det blev 10 för långa meningar för att få fram 5 ord, trött som katten och hoppas ni förstod. Annars får jag formulera om mig.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Ser ändå ut som AMD kommer få iväg en hel del av sina Phenom i dagsläget - ser man det från ett oslagbart lokalt perspektiv så har Komplett.se fått order på alla sina 9600 (~350st) och 375st 9500 två dagar innan produkten kommit i hamn.

Inte så vansinnigt, men bättre än jag trott. Självklart är detta inte ens nämnvärt i stora perspektiv, men ändå.

Får AMD ihop buggfria Phenom 64 BE till slutet av året med lika lovande resultat som tidigare BE-processorer (alltså X2 5000+) så tror jag AMD redan i första generationens Phenom kan få tillbaka intressed på enthusiastmarknaden för sin kompletta Spindelplatform tillsammans med flashade HD3870/R680. AMD har ju fler versioner av Phenom i arbete, därav en 45nm-version, som de lär visa upp till sommaren i WIP-skick. Så bara för AMDs slöaste Phenom, de vi ser idag, inte är det snabbaste på planeten så säger inte det så väldigt mycket eftersom de inte riktar sig så hårdmycket mot enthusiastmarknaden riktigt än. Men visst, alla hade väntat sig mer, det är ju självklart.

Många sa ju att 8800GTS 640mb verkligen "ägde" 2900XT på alla fronter, men med tiden visade det sig bli det motsatta även med en motsträvig lansering. Nu gör inte detta R600 till något mer än en halvfärdig produkt - men AMD är på gott spår med att lansera en full platform hellre än "randomprodukter".

Permalänk
Avstängd

Nu börjar det bli en mycket högre nivå på inläggen än i tidigare trådar om liknande ämnen - låt det få vara så.

Hur det än går så tror jag att vi kommer få se mycket aggressiv prissättning från båda hållen, bara att hoppas att AMD drar det längre av stråna.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
Ja alltså Nvidia _tror_ jag hade haft en okej chans på CPU marknaden som en tredje aktör, cash mässigt. Frågan är om de har tillräckligt med kompetens men det farliga för ATI och Intel i så fall är att om AMD kursar så kursar ATi också såvida något bolag som till exempel Google köper upp dem, och det farliga skulle då vara om Nvidia börjar anställa ingengörer från AMD.

Tveksamt!

Intel har fått ta hjälp av Israel för att fixa deras processorer, israel har mycket hög kompetens. Massa ryska judar som är högutbildade som bosatte sig i Israel, ett förföljt folk som ständigt fått leva på sin "duktighet".

AMD köpte Nexgen 1996 vilket var känt för att ha det absolut bästa teamet inom processorutveckling, vad jag vet så har de odlat denna historia. Att de klarar och konkurrera med Intel som har så mycket resurser samt även tillverka en tekniskt bättre processor visar ju tydligt på det, hade inte Intel fått hjälp av israelerna så hade de förmodligen varit långt efter AMD idag.

Gissar att det är klart svårare och utveckla en vanlig processor jämfört med grafikprocessor.

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk

Även om AMD:s nya Phenomprocessor inte är lika bra som Intels motsvarighet kommer ajg ändå fortsätta satsa på AMD/Ati, då jag faktiskt hellre pressar priset en bra bit. Sedan har ju 3870 visat sig vara mkt tys och strömsnål, vilket gör det ännu atraktivare. Jag komemr köra med SPider på min nästa dator, om de nu inte kommit med ngt nyare. AMD, jag önskar er all lycka!

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CFSsss
klavertramp 1: Inte hålla lovade lanseringsdatum
klavertramp 2: Inte möta prestandaförväntningar
klavertramp 3: Producera cpu med bugg
klavertramp 4: Strula runt med löjliga bolag som Ageia

Dom kommer ju kånka om det fortsätter så här, jag undrar om nVidia känner sig lockade av att producera en cpu.... dom är som enda som möjligtvis skulle kunna ha tillräckligt med kompetent folk för att ta sig an en sådan utmaning.

Klavertrampet är knappast AMD:s, utan snarare i så fall vi konsumenters novisexpertis som ger sken av att endast ren skär klantighet kan hindra en tillverkare som AMD att utveckla en killer-CPU för just den typ av applikationer som Sweclockers begränsar sig till. Påståendet om att nVidia, eftersom de skrapat ihop bra med pengar i kistan och har kompetent folk, skulle kunna kasta sig in på CPU marknaden och bli en konkurrent att räkna med, är väl ändå något naivt? Om det vore så enkelt hade väl VIA redan skåpat ut både AMD och Intel, eller är de okompetenta? När du skriver "möjligtvis", tyder detta inte ändå på att det krävs oerhört mycket för att komma så långt som både Intel och AMD har gjort?

I en annan tråd gav jag en länk till de rätt fantastiska virtualiseringsförbättringar som AMDs nya CPU arkitektur ger. Ingen kommenterade ens. För mig är detta ett mysterium och ett tecken på att få egentligen överhuvudtaget är tekniskt intresserade, och om ändå något så pass avskärmat inriktat på ren nöjesanvändning att det för mig känns förbryllande. Att endast ATIs grafikkort ger full HD återgivning i XP tycks inte heller ha intresserat någon, eller att de t o m i Vista är aningen bättre än nVidia. Varför har ingen ställt frågan: hur i hela världen kan nVidia vara så klantiga att de inte lyckas bättre än ATI med HD återgivning? Eller har ATI bara haft ren tur mitt i all klantigheten?

Helt ärligt så bryr jag mig inte om vem som har den s k prestandakronan. När jag en gång i tiden skaffade mig en AMD 939 processor så var det inte för att kunna proklamera att 75 % av marknaden bestod av idioter som fortfarande köpte Intel processorer. När jag bad min bror att vänta in Intels C2D och satsa på den istället, så var det inte heller för att visa AMD användare fingret och konstatera att de var tragiska föredettingar. Att jag nu håller på att bygga ett två-sockel serversystem baserat på AMD socket F, har inte heller att göra med någon märklig personlig trohet mot ett märke, utan bara att det var den mest kostnadseffektiva lösningen och bästa i förhållande till dess användning.

Kanske bidrar AMD/ATI själva till detta genom att gå i den vallgravsdjupt intrampade stigen av hur hårdvara ska lanseras. Det känns bara så tryngsynt när det samtidigt finns så mycket intressant att utforska.