Permalänk
Medlem

Ljudnivå 8800GT

Jag hatar oljud mer än något annat och jag misstänker att orginalkylningen på ett 8800GT kan väsnas lite, det ser iaf så ut enligt testerna. =/

Kan man dra ner fläkthastigheten på något sätt tills man köpt någon bättre kylning? Typ köra den på 10-15% bara, det kommer nog bli hur varmt som helst men det får jag väl tåla, de verkar palla värme rätt bra.
Det passiva kortet som ska släppas (eller har släppts?) gick ju uppemot 110 grader så..

Jag har tänkt att köpa en Zalman cpukylare sen och sätta på, det borde fungera va?
Körde så på mitt 7900GS förut och det gick kanon;

http://hem.bredband.net/badboll/PICT4103small.jpg

Alla kylare som passar på 7900 ska väl passa nu också? Så då borde det fungera tycker jag

Permalänk
Avstängd

den står på 39% default och då låter den inte speciellt mycket.
men du kan ställa den på vad du vill.

Visa signatur

q6600 2gig ram 8800gt osv

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Runken
den står på 39% default och då låter den inte speciellt mycket.
men du kan ställa den på vad du vill.

29 menar du?

Visa signatur

[Asus P8H67] - [Intel i2500k] - [Corsair 4gb pc10600] - [Asus 560ti 1gb]

Permalänk
Medlem

Ok, så den är ganska tyst ändå då?

Fått intrycket av att den väsnas rejält

Permalänk
Avstängd

Väldigt tyst med otroligt varmt. Fick upp mitt i över 94c. Fläkten är ställd på auto 29% vilket är aldelles för lite, risk för överhettning.

Löste själv biffen genom att byta till en Zalman VF900-kylare. Sänkte load tempen med omkring 30c och idlen med 15.

Visa signatur

-C2D 6850 2.9tb 8GB ATI 40" LCD

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TinMann
29 menar du?

oj javisst gör jag det hehe
tack

Och ja den är tyst tycker jag. detta är förstås subjektivt så du får nog höra dej fram själv.
Det blir varmt men jag tror inte det är någon fara. Kollar du på nyheterna så finns det ju ett passivt kylt kort från sparkle som blir över 100 grader i load så jag tror inte det är så farligt.

Visa signatur

q6600 2gig ram 8800gt osv

Permalänk
Medlem

Har fått kortet nu och det verkar fungera finfint med fläkten på endast 29%.

Tyst och bra, verkar inte bli speciellt mycket varmare än ~75 vad jag märkt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av badbolll
Fått intrycket av att den väsnas rejält

Frågar du dojan, som inte ens har ett, så låter den som ett jumbo i load. Han glömmer förvisso att differentiera mellan fläkt-load och faktisk load. Ställer jag upp min på 60% och över så låter den jajamen, men den går inte upp till den hastigheten ens i Crysis.

Så jo, det finns en hel del som av oförklarliga skäl klagar på gt's ljudnivå. Sen finns det vi som faktiskt äger ett. Vem du lyssnar på är ditt eget val...

God Jul!

Visa signatur

[Asus P8H67] - [Intel i2500k] - [Corsair 4gb pc10600] - [Asus 560ti 1gb]

Permalänk
Medlem

Just nu kör jag fläkten på ca 50% hela tiden då jag testar att klocka lite innan min Acc s1 kylare kommer, och jag hör kortet, svagt, men nu har jag en 2500rpm 29krs 80mm fläkt på cpu kylaren som låter rikigt riktigt mycket i väntan på Gemini II.. Så hade jag haft en tyst dator så tycker jag inte kortet är speciellt tyst även om fläkten är nerställd, det beror på hur kräsen man är och hur mycket övriga komponenter låter..

Visa signatur

Lian Li O11D Dynamic Mini || MSI MEG X570 Unify || Ryzen 5600x || MSI 3080 Suprim X || 2x8 GB PC 3600 HyperX || Corsair SF750 Platinum 750W || 2x SN750 NVMe 1TB

Permalänk
Medlem

har min på 34% i idle å då hörs den knappt skruvar upp den till ca 50% när jag spelar och då väsnas den en del men det hör man ändå inte när man spelar!
Spelar maxar cod4 på 1280X1024 å då ligger den på ca. 70 grader men före jag började ställa fläkten så låg den konstant på 29% och kortet var över 90 grader!

Visa signatur

Fujitsu Esprimo Q510

Permalänk
Medlem

Har skapat lite olika fläktprofiler med Rivatuner och kör nu med 30% vid vanlig användning (web browsing, mail, lite chat mm) och fläkten är fan dead silent i det läget. Tempen ligger då stadigt runt 56-57 grader. Enda fläktprofilen jag skapat som hörbart låter riktigt högt är 100% fläktfart, men för att den skall kicka in måste kortet bli varmare än 80 grader, och dit har jag inte lyckats komma än T o m på 75% fart är kortfläkten tystare än övriga fläktar i datorn. Kortet är ett Gigabyte 8800GT för 2019:-, allt inkluderat, köpt från clickok.se, beställt den 14/11, uthämtat 4/12. Sing hallelujah!

Visa signatur

Gigabyte P35-DS4, Intel Core 2 QUAD Q6600 2.4GHz 8MB FSB1066 (stock cooling), A-DATA 4096 MB DDR2 PC2-6400 800MHz, Gigabyte Geforce 8800GT 512 mb, 650w PSU